Spillindustrien fra en børsanalytikers perspektiv

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Øøøh. Er det bare meg, eller likte du artikkelen kun fordi han ikke snakket så mye drit om Nintendo som han gjorde om EA?
Uansett, snasen artikkel. Jeg håper for faen at han har rett, og at Microsoft og EA snart faller i den avgrunnen de balanserer over.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Gjør de nå det? ;)
Jeg skal innrømme at jeg liker Top Spin og Crimson Skies. Der har du to.
Flere kommer jeg faktisk ikke på sånn på stående fot (tenker da på Xbox-spill her).

Men jeg tror nok ikke denne karen får rett uansett. Tror Nintendo vil falle av vognen før Microsoft. Men det som teller mest akkurat når det kommer til det er hva de presenterer som til neste generasjons konsoller. MS vil sikkert hoppe av konsoll markedet hvis det går dritten, men Nintendo ville falle bort naturlig hvis neste konsoll ikke selger bra, og sony klarer å kapre store deler av det håndholdte markedet. Da sier det seg selv at de ikke klarer å få pengene til å strekke til. Personlig håper jeg ingen faller av, men at Sony mister en del av markedet sitt til konkurrentene.

Når det kommer til EA så tror jeg de bare vil bli større og større. De selger enormt med spill, og det vil de fortsette med. Hvis de andre begynner å gå over til mer og mer voldelig spill med mye sex, så vil EA følge etter. EA går for alt de kan tjene penger på, så det sier seg selv at de vil fortsette. De har også en sterk ryggrad i sine sportsspill som er utrolig populære. De lager massevis av søppel, men det søppelet selger.

Ta spill som ICO, beyond good and evil og en del andre glemte men gode spill for de som liker spill som er litt annerledes. De solgte ikke så alt for mye..... Så før ea vil forsvinne eller starte lage mer og bedre kvalitetsspill må den generelle spill kjøperen forstå at spillene til ea er søppel. Men mange liker disse søppel spillene da...

Opprinnelig skrevet av Lauritz@08.06.2004, 10.36
Men jeg tror nok ikke denne karen får rett uansett. Tror Nintendo vil falle av vognen før Microsoft. Men det som teller mest akkurat når det kommer til det er hva de presenterer som til neste generasjons konsoller. MS vil sikkert hoppe av konsoll markedet hvis det går dritten, men Nintendo ville falle bort naturlig hvis neste konsoll ikke selger bra, og sony klarer å kapre store deler av det håndholdte markedet. Da sier det seg selv at de ikke klarer å få pengene til å strekke til. Personlig håper jeg ingen faller av, men at Sony mister en del av markedet sitt til konkurrentene.

Når det kommer til EA så tror jeg de bare vil bli større og større. De selger enormt med spill, og det vil de fortsette med. Hvis de andre begynner å gå over til mer og mer voldelig spill med mye sex, så vil EA følge etter. EA går for alt de kan tjene penger på, så det sier seg selv at de vil fortsette. De har også en sterk ryggrad i sine sportsspill som er utrolig populære. De lager massevis av søppel, men det søppelet selger.

Ta spill som ICO, beyond good and evil og en del andre glemte men gode spill for de som liker spill som er litt annerledes. De solgte ikke så alt for mye..... Så før ea vil forsvinne eller starte lage mer og bedre kvalitetsspill må den generelle spill kjøperen forstå at spillene til ea er søppel. Men mange liker disse søppel spillene da...
It defies every possible logic.

SHDR

Gullmedlem
Vet du hvor mye penger Nintendo har tjent og kommer til å tjene på Pokémon? MS forsøkte å kjøpe Nintendo for 55 milliarder for 5-6 år siden, men ble selvsagt avvist.

55 milliarder.

Dersom Nintendo er verdt noe i nærheten av 55 milliarder, kommer ikke de til å slippe opp for kontanter før en av sjefene løper avsted med alle pengene og sprenger Nintendo-hovedkvarteret bak seg. Nintendo kommer til å falle bort etter MS, for MS har bare tapt enorme mengder penger på X-Box, og samtidig bare sikret seg en ca. 7 prosent av markedet. Det imponerer ingen. Nintendo har det balletak på det håndholdte markedet, og PSP kommer nok aldri til å outselle GBAen. Det er den altfor dyr til.

Meningene dine er interessante, men har du noen logikk eller markedsforståelse som backer dem ..?

Opprinnelig skrevet av Shadar@08.06.2004, 14.44
Vet du hvor mye penger Nintendo har tjent og kommer til å tjene på Pokémon? MS forsøkte å kjøpe Nintendo for 55 milliarder for 5-6 år siden, men ble selvsagt avvist.

55 milliarder.

Dersom Nintendo er verdt noe i nærheten av 55 milliarder, kommer ikke de til å slippe opp for kontanter før en av sjefene løper avsted med alle pengene og sprenger Nintendo-hovedkvarteret bak seg. Nintendo kommer til å falle bort etter MS, for MS har bare tapt enorme mengder penger på X-Box, og samtidig bare sikret seg en ca. 7 prosent av markedet. Det imponerer ingen. Nintendo har det balletak på det håndholdte markedet, og PSP kommer nok aldri til å outselle GBAen. Det er den altfor dyr til.

Meningene dine er interessante, men har du noen logikk eller markedsforståelse som backer dem ..?
Det er alt for tidlig å spå utfallet av dette - tror nok ikke vi får noen svar før de neste generasjons konsoller er lansert.

Det er riktig at Microsoft taper penger på Xbox-prosjektet, men vi må jo huske på at det selskapet sitter inne med mer enn nok penger til å kunne la det gå med underskudd i flere år. Tapene i dag må vi mer se på som en investering til fremtidige inntekter. Håper og tror at Xbox kommer sterkere tilbake neste gang - dette fordi de nå har lært av alle feil de gjorde med førsteutgaven av konsollen - altså at den var for dyr og med for få toppspill.

I motsetning til Microsoft, er Nintendo helt avhengig av å selge spill og konsoller for å holde det hele gående - de sitter ikke inne med nærheten av så mye penger som det Microsoft har. Ser derfor ikke bort i fra at det faktisk er Nintendo som eventuelt vil ryke først ut i den knallharde konkurransen.

Forresten er både Gamecube og Xbox omtrent like store (Nintendos maskin er hakket større ja). Nintendo har vel ikke da gjort noen stort bedre jobb på det stasjonære konsollmarkedet?

SHDR

Gullmedlem
Nei ... men med komplett dominans av det håndholdte markedet og gode salg

på in-house titler tror jeg nok Nintendo har det helt greit. Nintendo har titalls milliarder

å tape før de ryker ut, og min intuisjon forteller meg at DS kommer til å krøste PSP,

iallefall til å begynne med.

Microsofts XNA kan tyde på at X-Box Next først og fremst

blir en show-off plattform for deres utviklingsmiljø og programpakker. Neste X-Box blir nok

også den teknisk mest avanserte av konsollene, for Sony kan pakke bæsj i cellofan og selge

60 millioner, mens ingen kjøper Nintendo uansett. Microsoft kommer ikke til å komme best ut

neste gang heller, men jeg kan tenke meg at de vil ha rykte på seg for å være de mest

avanserte, slik at potensielle kunder på andre fronter tenker på MS som det mest eksklusive

og teknisk avanserte.

X-Box er i bunn og grunn en stor Microsoft-reklame du betaler

1000 kr. for å få med hjem. Jeg blir ikke overrasket dersom Longhorn leveres med en API for

å skrive PC-spill som blir MP-kompatible med X-Box Live.

Om jeg har så store markeds og analytiker kunnskaper til å komme med mine uttalelser er en ting. Har ikke satt meg så sinnsykt mye inn i de økonomiske tingene rundt konsoll markedet for å være ærlig.
Men det jeg vet er at Microsoft sitter på enorme mengder av penger i forhold til Nintendo. Det at aksjonærene ikke ville selge Nintendo til Microsoft for 55 milliarder har egentlig ikke med hvor mange penger Nintendo har. At de ikke selger for 55 milliarder betyr jo ikke at de har 55 milliarder å bruke uansett. Men at Nintendo har en del penger tviler jeg ikke på. GBA har tross alt så å si 100% av håndholdt markedet (er vel ingen konkurrenter ennå?), og ja GBA vil ennå selge enormt siden den er ganske billig, og en grei investering for foreldre til å tilfredstille ungene (ok ikke misforstå sier ikke at bare unger har gba).
At psp kommer til å ta en god del av markedet er jeg ganske sikker på, men prisen kommer nok til å sørge for at den ikke tar mer enn ca 25% i begynnelsen.

Men som sagt jeg håper at det er et marked for alle 3 aktørene, selv om Microsoft nesten garantert kommer til å gjøre sine konsoller mer og mer like pcer.

Hvis PSP greier å ta over 10% av det håndholdte markede etter 6 måneder så tror jeg at MS skal være sykt fornøyd. Håndholdte markede er ekstremt stort og det er Nintendo dominert. Tror det kommer til å være så godt som umulig å ta noen stor del av markede uten å etablere seg først.

Sånn som jeg tror det så vil folk uten håndholdt fra før av kjøpe seg en PSP pga Sony's hype-maskin. Men jeg tror nok at nesten alle (mange i alle fall) av de som eier en GBA e.l. kommer til å satse på DS.

SHDR

Gullmedlem
Sånn som jeg tror det så vil folk uten håndholdt fra før av kjøpe seg en PSP pga Sony's hype-maskin. Men jeg tror nok at nesten alle (mange i alle fall) av de som eier en GBA e.l. kommer til å satse på DS.
Det tror jeg du har helt rett i. Men man kan jo også argumentere for at det håndholdte markedet nærmest er mettet, og at det tilhører Nintendo.

Uansett blir det interessant. Jeg tror ikke PSP blir den suksessen alle venter seg. Enkelt og greit.

Blir for dumt å si at håndholdt konsoll markedet er mettet, og at Nintendo regjerer.

Det var rart... hvor mange andre finnes det?`

Tror vi skal vente å se hvordan det går med håndholdt markedet... jeg tror at Nintendo vil få en tøff tid fremover. Sony vet hva de gjør, fra markedsperspektivet. Det håndholdte markedet er hele tiden i forandring, og Nintendo har nesten hele tiden vært uten konkurrenter. Denne gangen er det Sony som er konkurrenter, og på dette området er de meget gode. Skal ikke se bort fra at Sony blir størst på håndholt marked også.

SHDR

Gullmedlem
Dette området har de aldri vært ute på tidligere. De slipper en convergence-box i nesten-lommeformat til 3500 kr, og forventer at den skal kunne hevde seg mot en ren spillmaskin til 1500 kr.

Joda, jeg kan ta helt feil, og atter igjen overvurdere markedet, men PSPen er i øyeblikket en Ferrari. Dyr, fin og upraktisk. Hypemaskinen tar av, men jeg merker meg noe interessant. Da jeg sa PS2 i 1999 var alle klar over at den kom i løpet av 2000. Alle gledet seg. En god del av vennene mine vet ikke hva PSP står for, og de er rimelig in tune med verden. PSP om 6 måneder? Hva er PSP ..? Har ikke Nintendo hatt konkurranse ..? Hva med Game Gear på begynnelsen av nittitallet? Den var like stor som PSPen, og den floppet.

Andre håndholdte som har floppet? Lynx, Wonderswan Color, Neo-Geo Pocket Color, GP32, N-Gage ... listen er lang. De fleste av disse konsollene var bedre enn konkurrenten sin, GB(A), og ingen av dem solgte i forhold. The reason? Mine besteforeldre vet hva en Gameboy er. En Gameboy er en håndholdt konsoll, akkurat som en Playstation er en hjemmekonsoll. Kan PlayStationPortable bli det nye Gameboy? Jeg er ærlig talt svært usikker. Markedet er konservativt. Og Nintendo Gameboy har eksistert siden massemarkedet for spill gjenoppstod.

gjenoppsto? utbroder.

Uansett, Nintendo eier markede kan man si. Og det blir sundt med konkuranse på ett marked de stort sett har monopol på. Men jeg står for det jeg skrev i den andre posten, hvis PSP greier å ta over 10% eller mer av det håndholdte markede så er jeg kraftig overrasket.

Jeg sier ikke at PSP kommer til å bli dårlig eller noe sånt, jeg sier ikke at det kommer til å bli en flopp heller, men å tro at den første håndholdte maskinen som Sony gir ut kommer til å ta noen som helst kontroll over markede er nesten dumt. Jeg tror at PSP kommer til å etablere Sony på håndholdt markede (duh), men at de ikke har stor mulighet til å bli en stor utfordrer til Nintendo, de har jo tross alt holdt på i dette markede i over 10 år.

Det blir nesten som å si at hvis Sony slipper ut ett oprativsystem for å utfordre Windows så kommer det til å true Windows sin posisjon. Det er riktig nok ikke en helt reell sammenligningen, men jeg tror du skjønner hva jeg mener.

Dette blir spennende uansett hva slags utfall det får.

Kilik

Lokal moderator
Opprinnelig skrevet av Nqon@10.06.2004, 00.58
Jeg sier ikke at PSP kommer til å bli dårlig eller noe sånt, jeg sier ikke at det kommer til å bli en flopp heller, men å tro at den første håndholdte maskinen som Sony gir ut kommer til å ta noen som helst kontroll over markede er nesten dumt. Jeg tror at PSP kommer til å etablere Sony på håndholdt markede (duh), men at de ikke har stor mulighet til å bli en stor utfordrer til Nintendo, de har jo tross alt holdt på i dette markede i over 10 år.
Vel, folk hadde de samme argumentene mot Sony tilbake i 1994 da de annonserte PlayStation. Da hadde Nintendo (og Sega til tider) regjert i over 10 år. Og vi vet jo alle hvordan det gikk...

Jeg tror at med massiv markedsføring samt at maskinen kommer ned på en fornuftig pris (rundt 2000 kr) og en haug med velkjente "kule" bestselgere som FIFA, GTA og Tony Hawk vil Sony ikke bare stjele gamere fra Nintendo, men også skaffe nye spillere til håndholdtmarkedet...

faen... du har ett godt poeng... men jeg har alltid ment at sonys PSP kom til å værve nye spillere til det håndholdte markede.

Uansett så vil prisen på psp være den store utfordringen. Så lenge den holder en pris på 3500,- så er den nesten uaktuell for de fleste.
Jeg kan til nøds akseptere en pris på 1500,- kommer den på en pris rundt 1500 kr. kommer jeg til å kjøpe den, og det blir min første håndholdte, dermed har sony iallefall fått en peron mer til å komme inn på det markedet.
Det at psp kan spille av filmer osv ser ikke jeg på som noe negativt. Tror faktisk det kan få den til å få en enda høyere "kulhets" faktor.
Men uansett... husk det er en Sony konsoll. Sony kommer garantert til å ha en syk markedsføring, og hvis de da bruker ting som bærbar playstation osv i markedsføringen så tror jeg de kan kapre mye. Folket elsker Playstation, gameboy er bare den eneste bærbare som folk vet om.