Spillmusikk!

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Du ser like godt som meg at han spesifikt velger "DA Converter" via LPT1 som lydutgang, og at det står "Covox Speech Thing" i videobeskrivelsen. Så ikke PC-speaker, altså.

Jeg mistenker at det du tenker på, er pulse width modulation (rull ned til "The Best Sound You've Never Heard"). Husker iallfall at jeg spilte Crazy Cars og hørte en slags el-gitar.

Edit: PC-speaker var forøvrig en sånn greie du ikke trengte driver for å bruke, i likhet med det meste annet av maskinvare fra DOS-æraen. Nettopp det at man var nede på metallet var det som gjorde hacks som pulse width modulation mulig.
 

Lodin

Der Waaaah
Enda en låt framført på diskettstasjoner, men denne Spark Mandrillen er fantastisk siden det høres helt ut som orginalen.
 
Du ser like godt som meg at han spesifikt velger "DA Converter" via LPT1 som lydutgang, og at det står "Covox Speech Thing" i videobeskrivelsen. Så ikke PC-speaker, altså.
Jeg så det, men red.anm. er at slik det låter i videoen, slik låt det på vår 486 DX 33. Tror ikke vi hadde noe Covox, men kanskje jeg må en tur på loftet neste gang jeg er hjemom.

Edit: PC-speaker var forøvrig en sånn greie du ikke trengte driver for å bruke
Klar over det, poenget mitt er at denne typen hack kunne ha blitt inkludert som mellomvare på plattformen etter at den ble oppdaget.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Forklaringa står i den artikkelen jeg lenka til; den ble ikke oppdaga før lydkort uansett begynte å bli allemannseie, dermed lite eller ikke noe marked.
 
Red.anm.? :argh:

Ikke at jeg husker hva som stod der …
 

Lodin

Der Waaaah
Skjønner ikke åssen den vant en BAFTA egentlig. Musikken når man løper rundt å skyter folk var generisk og sa meg aldri no. Riktignok var musikken på radioen jævlig fet, men den hørte man bare i noen sekunder før Rabi Ray Rævhøl tok over for å prate eller man kræsja i en elefant.
Alien: Isolation, The Banner Saga og Shadow of Mordor hadde alle bedre lydspor spør du meg, men de var heller ikke mye minneverdige. Fantasia: Music Evolved er såklart det beste, men det er juks siden det bare er lisensert musikk.

Uansett mangla Far Cry 4 en låt som denne. Verdens eneste dubsteplåt som ikke suger balle. :v
 

Shinra85

Spillegals effort emo
Om noe er lydsporet ganske så unikt ved blanding av musikk inspirert av Tibet-området, sammen med mer moderne ting a la danseklubbmusikk. Følelsen jeg fikk av spillmusikken var en blanding av det hektiske og det spirituelle, noe som Cliff Martinez klarte å skreddersy sammen med hele spillverden generelt sett, ettersom den ga meg samme følelsen
 

Shinra85

Spillegals effort emo
ImageUploadedByTapatalk1441530873.715065.jpg

ImageUploadedByTapatalk1441530881.914975.jpg


Døtter bare denna inn her. Fantastisk samleskive med kramgoda låtar fra indiespill som var en del av Indie Humble Bundle 12. Kjøpte den delux-utgaven av bundlen pga skiva og utelukkende pga Luftrausers-låta
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Hvaaaa var det bilde aaaav.

Spiller litt Mega Man Legacy Collection som tidligere nevnt, og jeg kan vel si at Mega Man 5 og 6 er ganske så undervurdert. Av meg. Likte dem ikke da jeg var liten, syntes menna var teite og musikken teit og dessuten så var det teit. Viser vel bare hva jeg veit; ikke at MM5 er det beste i serien, men det gjør lite feil. Beat er kanskje litt vel gimmicky (ikke så gimmicky som jævla Super Arrow da), og et par av våpnene du får fra menna er rimelig søppel, og kom igjen, faens Stone Man, men læll da! Banene er innmari bra laget, veldig bra balansert, og så har vi jo musikken. Jeg har alltid likt at Mega Man-musikken har hatt en underliggende melankoli, og det kommer veldig bra fram i et par spor fra MM5:


Bossmusikken, derimot, er søppel. Uansett er det blandinga melankoli/tøff synth og tromme som gjør den beste Mega Man-musikken, som f.eks. hele jævla soundtracket til Mega Man 2 eller bare kronen på verket som jeg sikkert har posta før men gjett hva jeg bryr meg ikke:


Den mest teknisk fiffige musikken synes jeg forøvrig at vi finner i Mega Man 3. Satte meg ned med emulator her og bare hørte på denne i noen minutter, og veksla mellom de ulike synthsporene for å finne ut av teknikkene som er brukt. Noen av triksene som ble brukt for å få til kul musikk på NES er rimelig rå.

 
Er det spillmusikk? Er det fisle? Samme det, det er chiptune-Morrissey.


Via lenkebloggen Great Job, Internet!
 

Shinra85

Spillegals effort emo
Insta-fist utelukkende pga 8bit Morrisey. Får høre de etterpå, men konseptet var fisteverdig
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Undertale da, det har enormt bra musikk. Min favoritt er denne.

 

Tomas

Frå Oslo ellår någe.
Zia's theme fra Bastion er den låta jeg deler hvis folk hater på spillmusikk, når antagelsen er at det kun dreier seg om det de har hørt fra DS-en til ungene og mobilspill. Ikke bare fordi det er en fin låt i seg selv men at den funker fortellermessig (håper dette er et uttrykk) der den blir brukt i spillet også.

Ellers:
 
Sist redigert: