Spillmusikk!

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Noe annet som passer perfekt, er musikken i Fallout. Passer perfekt i New Vegas også.

 

Terje

mostly harmless
Har nettopp sittet og hatt et lite kick på den gode, gamle spillmusikken jeg husker så godt. Tenkte tanken at faen, en del av dette burde jo absolutt blitt posta i spillmusikktråden. Men så er det dét, mye av grunnen til at jeg liker en del av denne musikken er jo nostalgifaktoren. Og siden det stort sett går i Commodore 64 og Amiga, og det utenom meg selv bare er noen få på hele forumet som har et forhold til disse plattformene, har det noe for seg? Jeg vet at all den gamle konsollmusikken som blir posta her ofte ikke gjør stort for meg. Jo, jeg gjenkjenner godt laga musikk når jeg hører det og skjønner som regel hva som er imponerende med tanke på plattformens begrensninger, men da jeg ikke har noe forhold til musikken fra gammelt av så blir mye av det som er blitt lagt ut ofte møtt med skuldertrekk fra meg. Og sånn har nok andre det når jeg legger musikk fra de gamle datamaskinene også, er det jeg tenker. Rett på meg hvis jeg tar feil.

Så jeg skulle som vanlig til å gi eff da jeg kom på noe. Hva om jeg la ut musikk fra Amiga versjoner av spill som også eksisterte på konsoll? Kunne vært artig for folka som kjenner konsollversjonene godt å få høre hvordan ting låt på datidens mesterrase. Nå har ikke jeg undersøkt hvordan det meste av dette låter på andre plattformer, så det er god mulighet for at jeg kraftdriter på draget når jeg gambler på at Amiga utgavene er lysår foran på lydsiden, men hey, det er jo halve moroa.

Så ja, her følger noen Amiga låter som ikke nødvendigvis er blant det beste Amiga har å by på, dette er bare versjoner av spill som var godt til middels godt kjent på konsoll også.


Amiga themet til Final Fight eier. Det formelig skriker god gammel 80-talls actionfilm, og jeg elsker det. Spillet i seg selv var en relativt ræva port. Grafikken var riktignok bortimot arcade-perfekt og alle tre spillfigurene var tilgjengelig i motsetning til enkelte andre versjoner. Men gameplayet var treigt som sirup. Store deler av movesettet mangla, der arcadefiguren hadde en angrepsserie når du hamra på knappen hadde amigafiguren bare det første slaget i serien som sitt eneste standardangrep. Powermovet var også tilstede, men ellers var spillet treigt og repeterende. Likevel likte jeg det den gangen, men så var dette den eneste utgaven jeg kjente til da.


Road Rash er et av veldig få spill som jeg har spilt en del på konsoll også. Lillesøstra mi lånte seg en Megadrive en gang, og Road Rash var et av spilla som fulgte med. Jeg kan si at gameplayet er klin likt på Amiga utgaven, det eneste som trekker kraftig ned er episke lastetider mellom hver bane. Det er ingenting ved spillet som tilsier at det må laste så lenge, her har bare folka som porta det ikke hatt peiling. Ellers var det like bra på Amiga som på Megadriven iallfall. PS, ingame-musikken suger svett bjelle.


Lost Vikings er Lost Vikings. Har kun spilt Amiga utgaven (som var konge), men vet jo at det var godt likt på konsoll også. Så går ut fra at versjonene er stort sett ganske like.


Bonus Stage musikken var den eneste låta fra Amiga versjonen av Cool Spot jeg fant på youtube. Her har jeg også kun spilt Amiga utgaven, og selv om den så temmelig pen ut så gikk denne også treigt med forferdelig hakkete scrolling. Så tør gjette på at dette var en heller laber port.


De første 25 sekundene her er loading-themet, så starter tittelsporet. Fun Fact: Radiopratinga på begynnelsen av tittelsporet skal være samplet direkte fra opptaket av det første kamphelikopter-oppdraget i gulfkrigen!


Dette themet eier så jævlig. Husker jeg fikk litt hakeslepp første gang jeg hørte den, plutselig var spillmusikk blitt "voksent", om du skjønner. Tidligere var jo all spillmusikken diverse rar synthpop som folk kikka litt rart på deg for å like, men dette. Dette kunne jo glidd rett inn som tittelspor i en eller annen sci-fi film! Plutselig så jeg at spillmusikk hadde potensiale å bli like allment godkjent som "ordentlig" musikk. Sånn følte jeg det iallfall da jeg hørte det.

Det var de jeg kom på i farta. Må vri nøtta litt for å finne fler. Jeg tror det i det store og hele det ikke var så veldig mange spill som fantes både på Amiga og konsoll, det var liksom to forskjellige verdener. Men det er helt sikkert en del mer å ta av bare jeg får undersøkt litt.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
For min del så holder ikke Amigalåter (eller gamle trackerlåter generelt) så veldig bra lenger, siden den kjipe effekten du får når du endrer tonen på et sample uten timestretch er SKIKKELIG jalla nå om dagen. Såååå... Final Fight-låta inneholdt vel noen bruddstykker fra arkadeutgaven, men det var for det meste en ny komposisjon, eller hur? Ikke at det var noe nytt, Final Fight har nær sagt ulik musikk i hver eneste utgave; min personlige favoritt er Final Fight One på GBA.


Lost Vikings er vel det eneste av det du posta jeg syntes hørtes ålreit ut (og ja, samme som på SNES/PC iallfall); Cool Spot var teknisk bra, bare synd låta var kjip.

Men ja, skjønner at dette var fete saker da man var yngre og ikke umiddelbart la merke til jallaeffekten. Skal nevne at jeg synes det samme om jalla SNES-musikk, case in point er Star Fox eller f.eks. Rock'n'Roll Racing. Fett på den tiden, men rimelig ræv nå.

Og nå kom jeg på en kul låt jeg vil poste.

 

Terje

mostly harmless
For min del så holder ikke Amigalåter (eller gamle trackerlåter generelt) så veldig bra lenger, siden den kjipe effekten du får når du endrer tonen på et sample uten timestretch er SKIKKELIG jalla nå om dagen.
Jepp, jeg er helt enig i dette. Mye av den gamle Amiga musikken har ikke eldes bra i det hele tatt. Du har det problemet du nevner, og noe annet som også går igjen og som irriterte meg selv den gangen var hvor forferdelig enkelte samples var loopa. Flere gode låter var fulle av skjemmende klikk hvor loopinga av lange toner helt tydelig ikke funket i det hele tatt. Husker jeg syntes det var helt utrolig at komponistene lot ellers ålreite låter høres sånn ut. Det er også det at vi er idag blitt vant til mye klarere lyd etterhvert, så den 8-bits lydbrikken til Amigaen som man syntes hørtes så bra ut den gangen høres nå ofte ut som en reiseradio i forhold til hva vi har vent oss til. Så som jeg nevnte er jeg veldig klar over at det er mest nostalgi som gjør at jeg liker å høre på en del av dette, og nettopp derfor er det nok ikke så mye verd å høre på for andre som ikke har samme forhold til det.
 

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
Auto-brofist for JtS, men den feiteste er selvsagt:

 

Novastrum

Feminist-elitist
Sto og lessa inn i oppvaskmaskina (like a man) og tok meg selv i å nynne på denne rakkeren.

Det skal litt til for å toppe den der, egentlig.

edit:
"The Old Cyber Steel Mill". :D
 

Lodin

Der Waaaah
Spillet er skikkelig dritt. Det ser helt jævlig ut og de har vistnok bomma totalt på kontrollen. Abobo er i det minste fortsatt en dick da.