Spillskred før jul

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
Legger denne i Nyheter & Rykter istedenfor Spilling Generelt, siden det har med spillindustrien å gjøre.

De siste månedene har jeg kun kjøpt gamle PS2-spill, og byttet til meg noen gamle GameCube-spill. Bortsett fra Ratchet & Clank 2 Platinum, har jeg ingen planer om å kjøpe spill denne måneden.

Hva kommer det av? Vel, fordi det ikke har kommet ut noen storspill på lenge! Men! Se på releaselistene for de neste månedene - storspill etter storspill etter storspill.

10. september:
Burnout 3: Takedown (PS2/XB)

17. september:
Resident Evil: Outbreak (PS2)

24. september:
Animal Crossing (GC)
StarCraft: Ghost (GC/XB/PS2)
Star Wars: Battlefront (PS2/XB)
Silent Hill 4: The Room (PS2/XB)
Juiced (PS2/XB)

1. oktober:
Def Jam Fight for NY (GC/XB/PS2)
Star Ocean: Till the End of Time (PS2)

8. oktober:
Fable (XB)
The Bard's Tale (XB)
Pikmin 2 (GC)

15. oktober:
Donkey Konga (GC)

22. oktober:
GTA: San Andreas (PS2)

29. oktober:
X-Men Legends (GC/PS2/XB)
Teenage Mutant Ninja Turtles 2 (GC/PS2/XB)
Tony Hawk's Underground 2 (GC/PS2/XB)
Gradius V (PS2)
Leisure Suit Larry: Magna Cum Laude (XB/PS2)
BloodRayne 2 (XB/PS2)
The Bard's Tale (PS2)
Brothers in Arms (XB)

5. november:
Lord of the Rings: The Third Age (GC/PS2/XB)
Mortal Kombat: Deception (PS2/XB)
Playboy: The Mansion (PS2/XB)

11. november:
Halo 2 (XB)

12. november:
Paper Mario 2 (GC)
The Getaway: Black Monday (PS2/XB)
Urbz: Sims in the City (GC/PS2/XB)
Shadow Hearts: Covenant (PS2)

19. november:
Mega Man X: Command Mission (GC/PS2)
Need for Speed Underground (GC/PS2/XB)

26. november:
Metroid Prime 2: Echoes (GC)
Call of Chtulhu: Tainted Legacy (PS2)
Call of Duty: Finest Hour (GC/PS2/XB)
Tales of Symphonia (GC)
Killzone (PS2)
Spyro: A Hero's Tail (GC/PS2/XB)
Prince of Persia: Warrior Within (GC/PS2/XB)
Neo Contra (PS2)
Ratchet & Clank: Up Your Arsenal (PS2)
Tom Clancy's Ghost Recon 2 (GC/PS2/XB)
Tron 2.0: Killer App (XB)
Predator: Concrete Jungle (PS2/XB)
Splinter Cell: Chaos Theory (XB)

3. desember:
Fight Club (PS2/XB)

10. desember:
Gran Turismo 4 (PS2)
Star Wars: Knights of the Old Republic 2 (XB)
Goldeneye: Rogue Agent (GC/PS2)

17. desember:
Godzilla: Save the Earth (PS2/XB)
Jak 3 (PS2)

… og det er bare spillene som er bekreftet! Det er enda flere spill som ikke har fått dato ennå, som kan komme før jul! Og jeg har ikke vært innom PC-utgivelsene engang!

Sjekk listene selv:
GameCube || Playstation 2 || Xbox || PC

Det er latterlig! Hvordan mener spillindustrien at vi skal ha råd til alt dette? Hvem i helvete var det sin ide å gi ut alle godspilla de siste tre månedene av året? Klart, de på toppen tror jo at de får mest inntjening rett før jul, noe som vanligvis er sant, men når alt slippes samtidig er det ingen som tjener på det, og når folk skal prioritere tar de gjerne nyeste GTA, Halo 2, Sims 2, og/eller Half Life 2 (oi, kun oppfølgere jo), og lar juveler som Prince of Persia 2, Neo Contra, og The Bard's Tale ligge og støve ned i butikkhyllene.

Gabe fra Penny Arcade har også lagt opp en rant om dette (scroll ned til «Are you fucking kidding me?»), og har fått noen svar fra utviklere som også er fortvilte over situasjonen.

Andre synspunkter, utbrudd, eller lignende?

Det er ikke bare du og Gabe som er oppgitte over situasjonen, Thinaran. Bare tanken av hvor mye penger jeg måtte ha gått ut med for å skaffe alle de spillene jeg har lyst på i de kommende månedene får det til å gå kaldt nedover ryggen min. Jeg har rett og slett ikke råd, fordi istedenfor å slippe ut spill litt mer jevnlig over årets tolv måneder har storspillene hopet seg opp som tømmer i en elveutgang (for å bruke litt Telemarks-analogi).

Jeg har ikke kjøpt mer enn to-tre nye spill i løpet av de 9 første månedene av året og nå dukker det iløpetav ett par måneders tid, 10-12 spill jeg virkelig vil ha. Det er for mye for meg og lommeboka mi, og det merkes. Jeg har faktisk blitt glad (hvor fjernt er ikke det?!) når ett par av de spillene jeg gleder meg til har blitt utsatt eller fått labre omtaler. "Ah, enda ett spill jeg kan krysse av listen, da har jeg kanskje råd til Spill X alikevel."

Hele situasjonen brygger opp til ett stort antiklimaks/luksusproblem: Jeg må skrape bort noe av kremen på toppen av kaka. Velge og vrake mellom tittler jeg har ventet hele året på. Dette er jo egentlig ikke så ille for det gir meg en mulighet til å vente på at mange av spillene faller i pris, men det på bekostning av et relativt kjedelig spillår (noe året har definitivt vært hittils) er noe som irriterer meg grenseløst.

Vel, september-handelen var over for min del (bestillingene står i signaturen), helt til Burnout 3: Takedown fikk 9.5 av Gamespot og IGN. Enda 500-600 som må brukes. Har kanskje kjøpt 10-15 spill så langt i år (mye av det er retro), og jeg regner vel med at jeg kjøper rundt 15 spill og en Nintendo DS (i tillegg til det som er bestilt) i perioden september og fram til Jul. Også er det sikkert titler jeg kjøper som jeg ikke har planlagt å kjøpe, som jeg likevel bare må ha. Det er utrolig mye. Heldigvis er jeg ikke alene om å kjøpe alt dette, da jeg har 2 brødre å spleise med (så det blir ikke så dyrt). Dessuten er det snart Jul, så jeg kan jo alltids håpe på å få en del da...

Og nå har jeg søkt på jobb, så da får jeg nok rå (øh, ja... selv om det jeg tjener der, skulle gått til bil).

Enige med alle her, dog jeg ikke synes alle de spillene er godspill.
Det er uansett en annen diskusjon, men jeg tror datokræsjen har sin kjerne i hvordan spilleindustrien er bygd opp. Det finnes fortsatt noen mindre utviklere som ikke kan utsette utgivelsene sine. En hel del folk på rangstigen skal ha lønn. Forøvrig må spillene gis ut før grafikken blir utdatert. (Det problemet hadde vi sjelden før 3d-akselleratorene kom!)
Dette blir bare spekulasjon, men det høres fornuftig ut.

Jeg har løsningen på alle verdens problemer.
Hver måned du ikke kjøper noen spill, setter du av pengene du vanligvis ville brukt. Legg de i en kasse og gjem den et lurt sted (men ikke så lurt at du ikke finner den igjen, det pleier jeg å gjøre med ting). Når oktober, november og desember kommer med alle go'spilla på en gang, kan du bare ta fram kassa. Der ligger det flust av penger du kan bruke på å kjøpe alle spilla du har lyst på.

Kilik

Lokal moderator
Jeg kan forstå at høyprofilerte spill som GTA: San Andreas og Halo 2, som garantert vil selge i millioner, satser på julehandelen. Dessuten vil disse spillene hjelpe til å selge mer konsoller, henholdsvis PS2 og Xbox (de fleste konsoller blir som kjent kjøpt til jul). Men jeg skjønner ikke at mindre mange av de mindre komersielle spillene som blir lansert på denne tiden av året. Jeg er ganske sikker på at spill som Neo Contra og Prince of Persia ville solgt bedre i februar enn i november. Da hadde de faktisk kunne fått en del spalteplass mot at de nå drukner i hypen. De fleste kjøper uansett ikke mer enn et spill i måneden, og da er ikke Neo Contra et førstevalg når GTA:SA og Halo 2 står i butikkhylla...

Her vil jeg spesielt trekke fram Gamecube som i løpet av våren og sommeren ikke har fått en eneste skikkelig stortittel i PAL-territoriet, men som nå kjører på med 5-10 meget lovende spill de tre neste månedene.

SHDR

Gullmedlem
Grunnen til at de dumper store spill rundt høsten, vinteren er rett og slett på grunn av illusjonen om at spill selger bedre i juletiden. Feil. Mainstream-titler som FIFA, Harry Potter og ymse andre selger veldig godt da, ettersom foreldre vet hva det er og tenker at det er bra til sin sønn eller datter. Eventuelt er barna så små at det eneste de ønsker seg er FIFA eller Harry Potter, og de får det fordi det er enkelt og greit.

En forelder vil ikke nødvendigvis vite hva Beyond Good & Evil er, og de vil heller ikke se så attraktive ut som et fotballspill for foreldre som egentlig ikke vet hva barna deres liker: "Ai, jeg kjenner visst ikke Per så godt likevel. Hva liker han for noe? Han er jo sønnen min, nå skammer jeg meg. Men han går jo på fotballtrening!"

Utover det så vet alle at spill som ikke fortjener å selge mye gjør det likevel. Storspill blir like forbigått i Mai som i November, hvis Spyro, Ratchet & Clank og Killzone ikke selger langt mer enn Neo Contra og Prince of Persia, blir jeg veldig overrasket. Bransjen er kommersiell, og det er de suksessrike spillene også.

Opprinnelig skrevet av Kilik@09.09.2004, 15.28
Her vil jeg spesielt trekke fram Gamecube som i løpet av våren og sommeren ikke har fått en eneste skikkelig stortittel i PAL-territoriet, men som nå kjører på med 5-10 meget lovende spill de tre neste månedene.
100255​
Heller ikke PS2 har hatt noen skikkelige stortitler i PAL-territoriet tidligere i år. Jeg vil faktisk si at der har GameCube vært mye bedre. Kun XBox og PC som har spredd stortitlene (selv om jeg vil si at GameCubes MGS: TTS er en stortittel, men objektivt sett, så er det kun XBox og PC som har spredd stortitlene).

Før så ville jeg nok ha signa meg opp for samtlige GC spill på den lista, og sikkert mye annet også. Men i senere tid har jeg bestemt meg for å prøve å kutte litt ned, heller kjøpe spill brukt for en billig penge. Bare de aller største spillene vil bli kjøpt nytt fra min side. Det er jo ikke vanskligere enn det å klare å prioritere, man MÅ ikke ha alle spillene nye. :)

Opprinnelig skrevet av Ghaz@09.09.2004, 17.02
Før så ville jeg nok ha signa meg opp for samtlige GC spill på den lista, og sikkert mye annet også. Men i senere tid har jeg bestemt meg for å prøve å kutte litt ned, heller kjøpe spill brukt for en billig penge. Bare de aller største spillene vil bli kjøpt nytt fra min side. Det er jo ikke vanskligere enn det å klare å prioritere, man MÅ ikke ha alle spillene nye. :)
100363​
Jeg prøver også å redusere litt. BAre de store titlene trenger man å kjøpe.

Ta bare et eks. Sudeki - Fable= Fable
Conflict Vietnam - Shellshock nam 67 = Conflict Vietnam
Burnout 3 - Need for Speed: Underground 2 = Burnout 3

kjøp bare de beste spillene innen sjangeren. Nå har jeg jo ikke prøvd Fable og Need for Speed: Underground 2 da, men jeg tror Fable er bedre enn Sudeki og at Burnout 3 er bedre enn Need for Speed: Underground 2.

Flere eks. Goldeneye 2
Timesplitters 3

Man kjøper bare en av dem, ikke sant? Nå for jo jeg spillene til halv pris uansett, men det blir et par lapper etterhvert :(

Sheffield

Livet er for kort til å være edru
Jeg irriterer meg grønn.
I løpet av dette året har jeg kjøpt et eneste spill. ET ENESTE SPILL!! og det var Final Fantasy X-2. Men så kom Burnout 3, og så kommer det en hel haug av andre spill som jeg har lyst på, nesten samtidig!

Disse spillene hadde jeg gleda meg til, og de skulle jo kjøpes alle sammen, men nå er jeg nødt til å droppe mange av de.

Burnout 3: Takedown (PS2/XB) <--------- Kjøpt.
Silent Hill 4: The Room (PS2/XB) <-------- Må mest sannsynligvis droppes.
Star Ocean: Till the End of Time (PS2)<----- Samme med dette.
GTA: San Andreas (PS2)<------- Skal kjøpes, no matter what.
Leisure Suit Larry: Magna Cum Laude (XB/PS2)<----- Venta egentlig på PC-verjonen, men det ser ut til at det må droppes, ja.
The Getaway: Black Monday (PS2/XB) <----- Droppes
Killzone (PS2)<------ Ditto
Gran Turismo 4 (PS2)<----- Må ha, bare må ha.

Så, hadde det ikke vært for de idiotene av noen utgivere kunne jeg hatt kjøp meg alle 8 spille på den listen, hadde de bare spredt utgivelsen litt utover året, så hadde folk flest fått råd til det. Skjønner ikke utgiverene at spill som Star Ocean og Larry ikke vil selge en dritt i forhold til GTA og GT når de slippes samtidig. Hadde de blitt sluppet på vårparten neste år så hadde de nok solgt en del mer.