Spilltoppen CXVII: Shin Megami Tensei: Persona 3

Nominert av GarlandG

• Totalt antall stemmer
    20

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
Jøss! 100 % på Metal Gear Solid 3 også! Er vel lite diskusjon i et spill så mange er enige om at er awesome.

Informasjon om avstemning
:

Utvikler: Atlus
Utgitt: 2007
Plattform: PlayStation 2

Regler:
- Avstemningen holdes oppe i omtrent tre dager.
- Kun én nominasjon om gangen per medlem.

Grillet - hotprosent :
Castlevania: Symphony of the Night - 100 % hot
Contra III: The Alien Wars - 100 % hot
Day of the Tentacle - 100 % hot
Grim Fandango - 100 % hot
Half-Life 2 - 100 % hot
Metal Gear Solid 3: Snake Eater - 100 % hot
The Neverhood - 100 % hot
Nocturne - 100 % hot
Sam & Max Hit the Road - 100 % hot
Shadow Hearts: Covenant - 100 % hot
SSX3 - 100 % hot
Star Wars: Jedi Knight II: Jedi Outcast - 100 % hot
S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl - 100 % hot
Vigilante 8 - 100 % hot
Grand Theft Auto: Vice City - 98 % hot
Super Mario Galaxy - 97 % hot
Tetris - 97 % hot
Resident Evil 4 - 97 % hot
Chrono Trigger - 96 % hot
Duke Nukem 3D - 96 % hot
Eternal Darkness - 96 % hot
Final Fantasy IX - 96 % hot
Shadow of the Colossus - 96 % hot
Age of Empires - 95 % hot
Age of Empires II: The Age of Kings - 95 % hot
Max Payne - 94 % hot
Quake - 96 % hot
The Secret of Monkey Island - 96 % hot
Silent Hill 2 - 96 % hot
Hitman: Blood Money - 94 % hot
StarCraft - 94 % hot
Super Mario World - 94 % hot
Indiana Jones and the Fate of Atlantis - 93 % hot
The Legend of Zelda: Twilight Princess - 93 % hot
Mass Effect - 93 % hot
Portal - 93 % hot
Twisted Metal 2 - 93 % hot
Beyond Good & Evil - 92 % hot
God of War - 92 % hot
Crash Team Racing - 91 % hot
Oddworld: Abe's Oddyssee - 91 % hot
Phoenix Wright: Ace Attorney - Trials and Tribulations - 91 % hot
Super Smash Bros. Melee - 91 % hot
Carmageddon II: Carpocalypse Now - 90 % hot
The Dig - 90 % hot
Heart of Darkness - 90 % hot
Metal Gear Solid - 90 % hot
Castlevania: Dawn of Sorrow - 89 % hot
Fahrenheit - 89 % hot
Gitaroo Man - 89 % hot
Final Fantasy VIII - 88 % hot
Final Fantasy XII - 88 % hot
ICO - 88 % hot
Return Fire - 88 % hot
Spyro the Dragon - 88 % hot
Thief: The Dark Project - 88 % hot
Worms 2/World Party/Armageddon - 88 % hot
Under a Killing Moon - 87 % hot
Fallout 2 - 86 % hot
Suikoden II - 86 % hot
Paper Mario - 85 % hot
Shin Megami Tensei: Nocturne - 85 % hot
Star Ocean: Till the End of Time - 85 % hot
Fallout - 84 % hot
Final Fantasy VII - 84 % hot
Vampire: The Masquerade: Bloodlines - 84 % hot
God Hand - 83 % hot
Luigi's Mansion - 83 % hot
Soul Blazer - 83 % hot
Speedball 2: Brutal Deluxe - 83 % hot
Star Wars: Knights of the Old Republic - 83 % hot
Warhammer 40,000: Dawn of War - 83 % hot
Dungeon Keeper - 81 % hot
Deus Ex - 81 % hot
Lego Star Wars - 81 % hot
Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty - 81 % hot
Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earth - 80 % hot
Hotel Dusk: Room 215 - 80 % hot
Jade Empire - 80 % hot
Kingdom Hearts - 80 % hot
Final Fantasy IV - 78 % hot
Ōkami - 78 % hot
Diablo II - 77 % hot
Canis Canem Edit - 76 % hot
Excite Truck - 76 % hot
Warcraft III - 76 % hot
BioShock - 75 % hot
Ninja Gaiden NES - 75 % hot
Outcast - 75 % hot
Baldur's Gate II - 73 % hot
Drømmefall - 73 % hot
Football Manager - 73 % hot
Halo 3 - 73 % hot
MediEvil - 73 % hot
Halo: Combat Evolved - 72 % hot
The Elder Scrolls III: Morrowind - 71 % hot
Deus Ex: Invisible War - 70 % hot
Jet Set Radio Future - 69 % hot
Tales of Symphonia - 69 % hot
Valkyrie Profile - 66 % hot
Onimusha: Warlords - 66 % hot
Darwinia - 63 % hot
Final Fantasy X-2 - 61 % hot
Battlezone - 60 % hot
The Elder Scrolls IV: Oblivion - 60 % hot
Tekken 5 - 60 % hot
Halo 2 - 56 % hot
World of Warcraft - 43 % hot
Area 51 - 40 % hot
Shadow of Memories - 33 % hot
Red Steel - 15 % hot
[eM] -eNCHANT arM-]
Adventures of Lolo
Ark of Time
Gregory Horror Show
Silent Bomber
Strider

Nominasjoner (nominert av):
Altered Beast (Ronin)
Golden Axe (justincase)
Stunts (sheriffen)
The Punisher (Jostein)
Rome: Total War (Aslak)
Xenogears (Aleks)
Crash Bandicoot 3: Warped (Kyllingmannen)
Cool Boarders 3 (GarlandG)

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Stemmer hett på dette til tross for at jeg ikke orka å "spille" mer enn en halvtime (anførselstegn fordi spillet tradisjonen tro ikke hadde begynt enda på det tidspunktet). Grunnen er at det virka som noe jeg kunne likt hadde jeg bare vært i humør til å ta fatt på et JRPG akkurat da, noe jeg ikke var. Får se om jeg ikke finner det fram en vakker dag.

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
Er litt i samme situasjon som Yeti; har hatt spillet liggende lenge, men ikke følt for noe japserpg.

Det lille jeg har spilt tyder på kvalitet; dessuten er hele konseptet med å skyte seg selv i hodet for å bekjempe fiender fantastisk nok til at jeg hiver på en hot, uten å tenke noe særlig mer på det.

Benytter samtidig anledningen til å nominere PSX-klassikeren Xenogears.

Og siden det er ca. null nominasjoner igjen vil jeg nominere Crash Bandicoot 3: Warped <3
(mest for å se om det faktisk er noen som kan påstå at det ikke er fantastisk)

Sjutten

Piraten fra Sjuttavika
Dette spillet er like hot som tøsa på coveret, altså meget.

Jeg har jo ikke spilt så veldig mange nye spill utenfor de største seriene de siste årene, men jeg bestemte meg for å sjekke ut dette etter å ha hørt mye bra om det, deriblant fra vår alles kjære trådstarter her. Kan ikke si jeg var så veldig overbevist i førsten, men så er nå også ganske mange spill i denne sjangeren litt trege i starten. Etter rundt 10 timer var jeg riktignok solgt, og jeg tok meg selv i å spille så mye som 7 timer på en dag, noe jeg ikke har gjort med nye spill på minst 5 år.

Nå er det jo sånn at du går på skole, gjør aktiviteter, henger med homies, og går på date om dagen, og slåss om natten, noe jeg likte ganske godt. Det mest positive er nok at du i de fleste tilfeller kan velge når du vil slåss, sånn at man ikke går altfor lei den utrolig ensformige dungeonen Tartarus. Ja, for det er ingen tvil om at den er ensformig. Det eneste du gjør gjennom hele spillet er å klatre oppover i dette tårnet som består av over 200 tilfeldig genererte etasjer. Dette er uansett ikke så ille som jeg først fryktet da jeg skjønte at det var alt man kom til å gjøre mellom spillet. Det blir nesten det samme som et veldig gammelt J-RPG der grafikken er så simpel at det eneste som skiller labyrint-dungeonene fra hverandre er forskjellige farger.

Kampsystemet er vel ikke så veldig orginalt, men jeg likte det ganske godt. Du har jo spells som Fire, Ice, Bolt og Wind, bare at de har japanske navn. Treffer du en fiende med det elementet det er svakt mot, får du en ekstra tur. Det skal også nevnes at dette spillet har tre fysiske elementer, så det kan plutselig hende at du healer en fiende med et fysisk angrep. Fysiske elementer finnes også i Final Fantasy VII (aka det beste spillet noensinne i hele verden ever), men disse er så godt skjult at de aller fleste aldri vil oppdage dem. I motsetning til de fleste Final Fantasy-spillene er også Persona 3 ganske vanskelig til tider, så det hender faktisk at man må tenke strategisk og ikke bare kjøre på som en tulling. For å kunne bruke magi trenger du en Persona, og disse er det nesten 200 av. En Persona blir nesten det samme som en Pokémon. De kan ikke utvikle seg, men du kan fuse dem med andre for å lage mer hardcore personas.

Musikken i spillet er av litt varierende kvalitet, men den passer stort sett til omgivelsene. Det hadde liksom ikke passet med standard Uematsu-musikk på skolen eller kjøpesenteret. Noe er riktignok veldig slitsomt, som den hiphop-greia som looper hvert minutt i blokken du bor i. Jeg er virkelig imponert hvis noen klarer å fullføre hele spillet uten å hate den etterpå. Mye av kampmusikken er riktignok ganske tøff, og da spesielt sisteboss-musikken. Historien i spillet er også ganske bra, og det er lett å bli glad i karakterene. Elizabeth er kanskje den beste spillkarakteren noensinne. Også har vi Maya, som er veldig glad i chatting og tardspeak, noe jeg aldri trodde jeg ville få se i et spill. Det aller beste med spillet er uansett at du kan kjøpe en Bauer Bar, som det står at "keeps you going for 24 hours straight". Det alene er egentlig nok til at Persona 3 er det beste spillet noensinne.

Herregud så mye jeg skrev om det jævla spillet da. Får ihvertfall en 9/10 av meg. I dag er også utgivelsesdagen for Persona 4, som jeg enda ikke har fått bestilt på grunn av cashmangel. Arg. Hat.

Neste nominasjon: Cool Boarders 3

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
Persona 3 er hot. Det er et spill som er laget på budsjett, og det merkes, med mye gjenbruk av musikk og områder, modeller hentet fra tidligere spill i serien, og en minimalistisk dungeon-design (for å si det mildt). Men lavt budsjett gjør også undere for kreativiteten, og det er her P3 skinner. Det har en totalt annen oppbygning enn andre JRPG-er. Ikke alle eventyr trenger å handle om å reise til et fjernt sted i luftskip. Kan ikke å bli kjent med det gamle ekteparet som driver bokhandelen eller bli nærmere en klassekamerat eller rival være et eventyr i seg selv? :)