Dere for Tekken til å høres ut som en jævla historie eksamen. Først og fremt, man "pugger" like mye som alle andre spill. Skjønner ikke helt hvorfor dere bruker ordet "pugge", jeg syntes det blir helt feil.
Man lærer seg kombinasjoner, comboer, strategier osv. Til en vis grad så kan du kalle det pugging, men det blir ikke riktig uansett hvor mye du vrir og vender på det. Akkurat som å spille Mario eller SuperSmash. Etter noen timer med spilling finner man ut hvordan man gjør det forskjellige commands, også sitter det. Det er like mye "pugging" i Tekken som det er i SuperSmash.
"på overflaten" mener jeg å kunne sette et høyt/lavt spark/slag når jeg måtte ønske uten å måtte terpe inn at firkant+runding+ned-bak gir et rullehoppende baklengs roundhouse kick, mens ned-bak-skrått+trippel-trekant+runding i to mikrosekunder gir en ett-to-punch i øyeeplet på motstanderen.[/b]
I Tekken brukes det følgende basic commands:
Stick:
1: left punch 2: right punch
3: left kick 4: right kick
Disse er basic buttons som man bruker, skal man ta en low kick, så trykker man enkelt og greit: d+3 eller d+4. Nå spørs det hvilke character du spiller med, men stort sett har de fleste alle disse basic commands. De commands du referer til buggz har jeg aldri hørt om, det er ikke i nærheten engang på hvordan commands blir utført i tekken.
Det er 3 forkjellige høyder tekken baserer seg på, High, Middle and Low. Skal du gjøre et low slag, så kan du nesten regne med at "d" altså
ned knappen brukes 99% av gangene, skal du en "mid" move så kan du regne med noe rundt "f" altså
forward knappen eller back, ws(while standing) osv. For meg så syntes jeg de fleste commands som blir utført i tekken har en logikk i seg, det finnes jo også moves som er ulogiske, men de fleste er ikke så veldig vanskelig å forstå.
f tap forward F hold forward
d tap down D hold down
b tap back B hold back
u tap up U hold up
d/f tap down forward D/F hold down forward
d/b tap down back D/B hold down back
u/f tap up forward U/F hold up forward
u/b tap up back U/B hold up back
qcf quarter circle forward qcb quarter circle back
hcf half circle forward hcb half circle back
Notations:
Her fokuserer vi på frames, notations, basic movement control.
FC full crouch animation WS while standing up
N joystick in neutral WR while running
SS side step either way SSL side step to left
SSR side step to right [ ] optional command
, followed by ~ immediately after
+ at the same time ( _ ) or
< delayed input = next in sequence
° push and hold button : requires just frame input
Du trenger som sagt ikke å kunne alt dette, men det er en måte på å forstå hva som foregår i spillet på papir. Som gjør det lettere å dele informasjon, dette er da basic stuff.
For å gi et godt moteksempel: Super Smash Bros Melee. Absolutt alle triks gjøres via én knapp mens man holder stikka i en retning eller i nøytral posisjon. Det er ikke vanskelig å skjønne seg på systemet, men likevel er det et ufattelig skillbasert spill som går på reaksjon og det å kunne bruke en figurs evner fornuftig.[/b]
Super Smash Melee bruker nok ikke bare en knapp til å utføre absolutt alle triks, det veit til og med jeg, som ikke har spillet engang.
GameFaqs forteller dette:
Super Smash Bros Melee.
Control Stick - Move the character
X - Jump
Y - Jump
A - Standard attacks
A + Control Stick - Different standard attacks
B - Special moves
B + Control Stick - Different special moves
L - Defensive shield (can be used with control stick to move around)
R - Defensive shield (can be used with control stick to move around)
L + A - Grab and throw (can be used with control stick to control
direction of throw)
R + A - Grab and throw (can be used with control stick to control
direction of throw)
Z - Grab and throw (can be used with control stick to control direction
of throw)
Control Pad - Taunt (any direction taunts)
C Stick + Direction - Performs the smash move for that direction.
(Cannot be held to charge up the attack, only can be used in melee
battles)