Spilltoppen VIII: Tekken 5

Nominert av Nilo

• Hot

Stemmer: 0 0,0%
  • Not

Stemmer: 0 0,0%

• Totalt antall stemmer
    1
SITAT(oerhört @ 21.05.07, 14.21) 67023
Dette er jeg ikke egentlig spesielt kvalifisert til å mene noe om, men sluttbossen på enspillerkampanjen er ingen ringere enn Selveste Herr Vanskelighetsgradshopp, og igrunn en slags grunn i seg selv til å stemme not.
[/b]
Å gud ja, han er så ubeskrivelig jævlig at jeg ikke finner ord.

Uansett, Tekken skal spilles mot andre mennesker og ikke mot en umenneskelig vanskelig DRITTBOSS SOM SKYTER ILDKULER UT AV MAGEN SIN ÆÆÆÆÆÆÆÆÆ!!!!

Hot.

Jeg skulle gi det en hot, men klarte å gi den en not av en grunn:S HAr alltid syntes tekken spilla har vært stas, alright å spille med venner, også gøy å spille på vorspiel:D

Dere for Tekken til å høres ut som en jævla historie eksamen. Først og fremt, man "pugger" like mye som alle andre spill. Skjønner ikke helt hvorfor dere bruker ordet "pugge", jeg syntes det blir helt feil.

Man lærer seg kombinasjoner, comboer, strategier osv. Til en vis grad så kan du kalle det pugging, men det blir ikke riktig uansett hvor mye du vrir og vender på det. Akkurat som å spille Mario eller SuperSmash. Etter noen timer med spilling finner man ut hvordan man gjør det forskjellige commands, også sitter det. Det er like mye "pugging" i Tekken som det er i SuperSmash.

"på overflaten" mener jeg å kunne sette et høyt/lavt spark/slag når jeg måtte ønske uten å måtte terpe inn at firkant+runding+ned-bak gir et rullehoppende baklengs roundhouse kick, mens ned-bak-skrått+trippel-trekant+runding i to mikrosekunder gir en ett-to-punch i øyeeplet på motstanderen.[/b]
I Tekken brukes det følgende basic commands:

Stick:

1: left punch 2: right punch
3: left kick 4: right kick

Disse er basic buttons som man bruker, skal man ta en low kick, så trykker man enkelt og greit: d+3 eller d+4. Nå spørs det hvilke character du spiller med, men stort sett har de fleste alle disse basic commands. De commands du referer til buggz har jeg aldri hørt om, det er ikke i nærheten engang på hvordan commands blir utført i tekken.

Det er 3 forkjellige høyder tekken baserer seg på, High, Middle and Low. Skal du gjøre et low slag, så kan du nesten regne med at "d" altså ned knappen brukes 99% av gangene, skal du en "mid" move så kan du regne med noe rundt "f" altså forward knappen eller back, ws(while standing) osv. For meg så syntes jeg de fleste commands som blir utført i tekken har en logikk i seg, det finnes jo også moves som er ulogiske, men de fleste er ikke så veldig vanskelig å forstå.

f tap forward F hold forward
d tap down D hold down
b tap back B hold back
u tap up U hold up
d/f tap down forward D/F hold down forward
d/b tap down back D/B hold down back
u/f tap up forward U/F hold up forward
u/b tap up back U/B hold up back
qcf quarter circle forward qcb quarter circle back
hcf half circle forward hcb half circle back

Notations:
Her fokuserer vi på frames, notations, basic movement control.

FC full crouch animation WS while standing up
N joystick in neutral WR while running
SS side step either way SSL side step to left
SSR side step to right [ ] optional command
, followed by ~ immediately after
+ at the same time ( _ ) or
< delayed input = next in sequence
° push and hold button : requires just frame input

Du trenger som sagt ikke å kunne alt dette, men det er en måte på å forstå hva som foregår i spillet på papir. Som gjør det lettere å dele informasjon, dette er da basic stuff.

For å gi et godt moteksempel: Super Smash Bros Melee. Absolutt alle triks gjøres via én knapp mens man holder stikka i en retning eller i nøytral posisjon. Det er ikke vanskelig å skjønne seg på systemet, men likevel er det et ufattelig skillbasert spill som går på reaksjon og det å kunne bruke en figurs evner fornuftig.[/b]
Super Smash Melee bruker nok ikke bare en knapp til å utføre absolutt alle triks, det veit til og med jeg, som ikke har spillet engang.

GameFaqs forteller dette:

Super Smash Bros Melee.
Control Stick - Move the character

X - Jump
Y - Jump
A - Standard attacks
A + Control Stick - Different standard attacks
B - Special moves
B + Control Stick - Different special moves
L - Defensive shield (can be used with control stick to move around)
R - Defensive shield (can be used with control stick to move around)
L + A - Grab and throw (can be used with control stick to control
direction of throw)
R + A - Grab and throw (can be used with control stick to control
direction of throw)
Z - Grab and throw (can be used with control stick to control direction
of throw)
Control Pad - Taunt (any direction taunts)
C Stick + Direction - Performs the smash move for that direction.
(Cannot be held to charge up the attack, only can be used in melee
battles)

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
SITAT(NiloPilo @ 21.05.07, 17.13) 67055
Akkurat som å spille Mario eller SuperSmash. Etter noen timer med spilling finner man ut hvordan man gjør det forskjellige commands, også sitter det. Det er like mye "pugging" i Tekken som det er i SuperSmash. [/b]
Riv ruskende galt, for å bli god i Tekken pugge komboer i tillegg til å lære seg hva slags knappekombinasjoner som gir hvilke triks. Gjerne er det flere knapper og flere retninger som skal trykkes, holdes inne, holdes inne mens en annen knapp trykkes, trykkes samtidig som en retning, holdes inne mens man trykker en retning, etc etc etc etc og etc.

SITAT
Super Smash Melee bruker nok ikke bare en knapp til å utføre absolutt alle triks, det veit til og med jeg, som ikke har spillet engang.

GameFaqs forteller dette:
Super Smash Bros Melee.
Control Stick - Move the character

X - Jump
Y - Jump
A - Standard attacks
A + Control Stick - Different standard attacks
B - Special moves
B + Control Stick - Different special moves
L - Defensive shield (can be used with control stick to move around)
R - Defensive shield (can be used with control stick to move around)
L + A - Grab and throw (can be used with control stick to control
direction of throw) (Overflødig da man kan bruke Z-knappen på høyre skulder)
R + A - Grab and throw (can be used with control stick to control
direction of throw) (Overflødig da man kan bruke Z-knappen på høyre skulder)
Z - Grab and throw (can be used with control stick to control direction
of throw) (Kan også brukes for å plukke opp/ta imot ting i lufta)
Control Pad - Taunt (any direction taunts) (Opp på d-paden)
C Stick + Direction - Performs the smash move for that direction.
(Cannot be held to charge up the attack, only can be used in melee
battles)
[/b]
Du misforsto og jeg skylder på meg selv for å formulere meg dårlig. Det er bra du trekker frem den oversikten, for den viser at alle typer bevegelser eller triks gjøre via én knapp og evt en retning på den analoge stikka. Ikke to knapper samtidig, ikke flere bevegelser og en knapp. Skyte en ildkule med Mario? Trykk b. Få frem kappa som kan returnere flyvende objekter og projektiler? Frem+b. Ingen av disse triksene trenger du noe à la "d/f tap down forward D/F hold down forward" for å forklare. Et system som er enkelt, fungerer ufattelig bra og som gjør at kampene går ut på å mestre bruken av figurene kontra hvem som har flest knappetrykk innarbeida i fingrene.

EDIT: Og forresten, den oversikten forteller deg hvordan du kan styre absolutt alle de 25 figurene i spillet.

SITAT(Buggz @ 21.05.07, 16.28) 67058
Riv ruskende galt, for å bli god i Tekken pugge komboer i tillegg til å lære seg hva slags knappekombinasjoner som gir hvilke triks. Gjerne er det flere knapper og flere retninger som skal trykkes, holdes inne, holdes inne mens en annen knapp trykkes, trykkes samtidig som en retning, holdes inne mens man trykker en retning, etc etc etc etc og etc.
[/b]
Eit godt tips, aldri utal deg om noe du ikkje vet mye om...

Du misforsto og jeg skylder på meg selv for å formulere meg dårlig. Det er bra du trekker frem den oversikten, for den viser at alle typer bevegelser eller triks gjøre via én knapp og evt en retning på den analoge stikka. Ikke to knapper samtidig, ikke flere bevegelser og en knapp. Skyte en ildkule med Mario? Trykk b. Få frem kappa som kan returnere flyvende objekter og projektiler? Frem+b. Ingen av disse triksene trenger du noe à la "d/f tap down forward D/F hold down forward" for å forklare. Et system som er enkelt, fungerer ufattelig bra og som gjør at kampene går ut på å mestre bruken av figurene kontra hvem som har flest knappetrykk innarbeida i fingrene.

EDIT: Og forresten, den oversikten forteller deg hvordan du kan styre absolutt alle de 29 figurene i spillet.
[/b]
For å bli god i Tekken, må du kunne det meste, helt enig med deg. Men det må du i SuperSmash også. Du må ha utrolig mye kunnskaper om hvilke moves som skal brukes i forskjellige situasjoner, du må ha oversikt over flere charateres ( i en multiplayer match), du må kunne frames, du må kunne wave dashing, det stilles høye krav til en som skal bli god i spillet.

Var på Versus i fjord, i Sverige, så jeg en som ikke spilte Tekken engang vant over flere dyktige spillere, ink meg selv(jeg er ikke så dyktig da) men han hadde en enkel og effektiv taktikk. "Keep it simple and grabs" Eneste denne personen gjorde var å poke med "one buttons" altså ingen special moves, ingen firekant, X, trekant tre ganger osv..ingen kombinasjoner.

Sinnsyk solid taktikk han hadde, brukte mind-games hele tiden, motstanderen måtte da bare gjette 80% av gangene. Hadde ikke noe mer valg.

Så å "pugge" moves er ikke en must i Tekken, beklager, men der tar du feil. Mind-games, strategier, before battle trash talk, adv movement, osv kommer du langt med...

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
Et hett tips til deg selv, hold kjeft hvis du likevel ikke har noe vettugt å si. Mener du at det i Tekken ikke er nødvendig å trykke mer enn én knapp og en retning for å utføre triks? Hvordan har det seg at jeg kan åpne movelista og finne instruksjoner som såvidt får plass i lista?

Kan folk gidde å lese og prøve å forstå hva en skriver i stedet for å hoppe rett på Hans Bauges egne "Hold kjeft, dette kan du ingenting om!" fordi jeg skriver at jeg ikke liker Tekken?

EDIT: Til BLooDHunTeR det der altså.

Beste in sin sjanger... haha, VF er klart best i sin sjanger.

Men hot seff, selv om jeg ikke har spilt det siden NM. :( Gidder ikke mer fightingspill før noe blir online.

Edit : Det irriterer meg at jeg spilte egentlig ingenting av T5, jeg kunne i det minste prøvd ut spillet noe mer enn det jeg gjorde, så jeg har seriøst lyst å sløv-spille det engang.

SITAT(sheriffen @ 21.05.07, 15.08) 67030
Å gud ja, han er så ubeskrivelig jævlig at jeg ikke finner ord.

Uansett, Tekken skal spilles mot andre mennesker og ikke mot en umenneskelig vanskelig DRITTBOSS SOM SKYTER ILDKULER UT AV MAGEN SIN ÆÆÆÆÆÆÆÆÆ!!!!
[/b]
Tengu i DOA2 var enda kjipere. Men, ja. En klar HOT. Selv om jeg suger og button-masher.

Trench_Rat

Sommerbildene våre
har ikke rørt ett figthing spill siden det første Mortal Kombat spillet så jeg stemmer nok har ikke spilt

Hvorfor må alle på SG være så GÅDÆM nerder.

Buggz... du trenger ikke brife eller leke smart. Når jeg sier dill-dall mener jeg DILL-DALL! Tull, oksebæsj, piss, bryderi, skrap... skjønneru?

Ikke gidd å og svare med en post hvor du sier blablalbsablabllbalblalblalblbalbalbalbalbla jeg-er-smareter-en-deg-og-nå-skal-du-høre

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
Nei. XD

Det jeg liker med Soul Calibur, er at du omtrent kan gjette hva figuren din kommer til å gjøre når du trykker i en retning og en angrepsknapp. Og hvis du vil være fæncy kan du trykke dobbel bak eller dobbel framover+angrep, evt trykke to angrepsknapper samtidig og se hva som skjer. Passer meg utmerket.

Agradula

Ridder Jonatann
Medlem av ledelsen
altså, alle slossespill er jo til en hvis grad pugging, men jeg føler at i tekken er det ingen logiske kombinasjoner. Ikke i forhold til slik jeg tenker ihvertfall. mulig jeg er idiot, men det er nå slik jeg er.
hoho..

jeg liker street fighter best. super street fighter 2 turbo for å være nøyaktig.

Hot.
Spilte det intensivt i en vaktuke for ett par måneder sida, og fikk virkelig sansen. God underholdning blant mange.