Spilltoppen XXV: Quake

Nominert av Yetipants

• Not

Stemmer: 0 0,0%
  • Ikke spilt

Stemmer: 0 0,0%

• Totalt antall stemmer
    1

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
Spillet som fikk spillindustrien til å skjelve! Det er Quake!

Informasjon om avstemning:

Utvikler: id Software
Utgitt: 1996
Plattform: Windows/Mac/N64/Saturn

Regler:
- Avstemningen holdes oppe i omtrent tre dager.
- Kun én nominasjon om gangen per medlem.

Grillet - hotprosent :
Silent Hill 2 - 96 % hot
Super Mario World - 94 % hot
The Legend of Zelda: Twilight Princess - 93 % hot
God of War - 92 % hot
Oddworld: Abe's Oddyssee - 91 % hot
Super Smash Bros. Melee - 91 % hot
Gitaroo Man - 89 % hot
Thief: The Dark Project - 88 % hot
Under a Killing Moon - 87 % hot
Fallout 2 - 86 % hot
Suikoden II - 86 % hot
Paper Mario - 85 % hot
Fallout - 84 % hot
Vampire: The Masquerade: Bloodlines - 84 % hot
Star Wars: Knights of the Old Republic - 83 % hot
Warcraft III - 76 % hot
Baldur's Gate II - 73 % hot
Canis Canem Edit - 76 % hot
Jet Set Radio Future - 69 % hot
The Elder Scrolls IV: Oblivion - 60 % hot
Tekken 5 - 60 % hot
Shadow of Memories - 33 % hot
Red Steel - 15 % hot
<strike>Silent Bomber</strike>

Nominasjoner (nominert av):
Jade Empire (Nicholas)
Castlevania: Dawn of Sorrow (sortulv)
Halo: Combat Evolved/Halo 2 (Halky)
Starcraft (neocon)
Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earth (Darkstorm)
The Secret of Monkey Island (Eivind)
Resident Evil 4 (Evehr)
Heart of Darkness (Adroon)
Excite Truck (Psycho Mantis)
Fahrenheit (Mongis)
Soul Blazer (Agahnim)
OutCast (oerhört)
Eternal Darkness: Sanity's Requiem (Tarasque)
Onimusha: Warlords (Bad Mongo)
Area 51 (Nabbe)
Luigi's Mansion (Bamsefar)
Kingdom Hearts (Tales)
Hitman: Blood Money (AgentMC)
Hotel Dusk (Lodin)
Tetris (Sushi)
World of Warcraft (di Valore Scadente)
Medievil (GarlandG)
Lego Star Wars-spilla (K999)
Okami (GungHo)
Duke Nukem 3D (sheriffen)
Dungeon Keeper (Tobias)
Darwinia (Yetipants)

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
Kjempehot. Tok FPS-generen fra semi 3D til full 3D.
I motsetning til Mongis mener jeg oppfølgeren var en nedtur, men det er en helt annen diskusjon.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Min nominasjon, gett. Skavvise.

Vel, Quake var det første spillet som hadde "ekte" 3D, i motsetning til bare "ekte" 3D; ikke bare var selve spillområdene 3D, fiendene var det også. Og: Lyssettingen fikk det hele til å virke skummelt ekte. Vi gav fort faen i at våpnene var hakket kjipere enn i Doom, for alt det andre var så uendelig mye bedre. Ikke bare var den visuelle stilen en fet og unik miks av fantasy og sci-fi-tjohoi, bossene - de få som var med - var massive, lyden var i en klasse for seg selv, nettverksspilling var av en annen verden i forhold til maset vi måtte bale med før, og det var lett å finne mods på nettet som kunne endre nettspillinga drastisk. Aner ikke hvor mange ganger jeg har spilt gjennom Quake, eller hvor mange kamper jeg har spilt på de forskjellige multiplayer-brettene, og det er ikke så veldig farlig heller. Det som er viktig, er at det var fantastisk moro. ^_^

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
Samme her, jeg har heller ikke tall på hvor mange ganger jeg har spilt gjennom Quake. Flott stemning takket være lyssettingen, lyddesignen, settingen, og brettdesignen til LevelLord? Og hvem var vel ikke dritnervøs de første gangene du møtte en fiend? Og hvor kult var det ikke å bruke de perfekt fungerende mus/tastatur-kontrollene til å slåss mot tre slike på en gang når du virkelig var blitt god i spillet?

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Levelord gjorde ingen brett til Quake (han er 3D Realms/Ritual-kis; dog gjorde Levelord noen brett til den første tilleggspakka (Scourge of Armagon), deriblant det beryktede Hipdm1 som var det første "svevende betongkladeis i verdensrommet"-brettet noensinne, som blant annet inspirerte The Longest Yard i Quake 3); du kan takke John Romero for de fleste.

Nimonerer Darwinia. Har litt lyst til å nominere Plumbers Don't Wear Ties også, men det tror jeg ikke det er noen i Norge som har spilt. I det minste håper jeg ikke det.

Sånn ellers: Hvor bra er musikken i Quake? Svaret er: Enormt. Mer atmosfærisk synth-ambient har jeg ikke hørt i noe spill verken før eller siden (Silent Hill 2 kommer dog farlig nære). Trent Reznor gjorde den, for faen. Til sammenligning kan du høre på musikken til de to offisielle tilleggspakkene, som høres ut som ei skremt katte som løper på et keyboard.

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
Vent, hva het han level-fyren til id da? Demon-ettellerannet?

Fikk aldri hørt musikken til Quake 1, spilte det kun pirat. :(

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Aner ikke hvem du snakker om. De som mekka brett til Quake var John Romero, Sandy Petersen, American McGee og Tim Willits.

D

Deleted member 91

Gjest
SITAT(Yetipants @ 13.07.07, 22.09) 73635
Sånn ellers: Hvor bra er musikken i Quake? Svaret er: Enormt. Mer atmosfærisk synth-ambient har jeg ikke hørt i noe spill verken før eller siden (Silent Hill 2 kommer dog farlig nære). Trent Reznor gjorde den, for faen. Til sammenligning kan du høre på musikken til de to offisielle tilleggspakkene, som høres ut som ei skremt katte som løper på et keyboard.
[/b]

Siden jeg er NIN-homo er jeg pliktig til å komme med en forutsigbar "helvete ja" her. Jeg har ikke brukt mange minuttene på Quake (dessverre), men tiden jeg hadde soundtracket i stigende volum som vekkerklokke husker jeg som en god tid. Nydelige greier.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Jaha. Sonic Mayhem-suppa var bare unntaksvis på nivå med hva Quake presterte, syntes nå jeg. Musikken var omtrent det eneste som skuffa meg med Quake 2, bortsett fra den kjipere settingen.

Libresse

Sharing is caring, Fisting is assisting
Heit som hjemløs niggah-bitch på crack!

Quake gjorde muitiplayer FPS for meg, fantasktisk bra design og execution, noe vi ikke ser så altfor ofte :)

Gjennomført hot. Et av mine favorittspill innen FPS. Lyden av zombiene som kaster armene sine på deg friker meg ut enda, til dags dato. Spesielt hvis de står i mørket så du ikke kan se dem.

Jeg husker også første gang jeg kom til sistebossen. Fy faen, så lang tid det tok før jeg skjønte at jeg skulle hoppe gjennom teleporteren akkurat idet den svevende dingsen var inni monsteret.

Redigert: Faen også. Nå må jeg snuse opp Quake-CDen så jeg kan dra ut wadfila.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Pak-fila, mener du. :D

Sånn ellers, hvem har stemt not grr osv.

Scary Paladin

Ukjent herremann
SITAT(Thinaran @ 13.07.07, 22.14) 73636
Vent, hva het han level-fyren til id da? Demon-ettellerannet?
[/b]
:eng101: Richard 'Levelord' Gray. Har laget blant annet fire Doom brett, halvparten av brettene til Duke Nukem 3D, første add-on pakka til Quake og har ellers jobbet med SiN, Heavy Metal, Alice, Elite Forces II, Counter Strike:Condition Zero, and Black Hawk Down:Team Sabre.

Møtte han på "Animex" da jeg var der og diskuterte litt deathmatch basics. Artig skrue. ^_^

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Du så ikke det at den kommentaren kom etter at Thinaran spurte om Levelord, altså? :p

Sånn ellers: Yay, du har møtt en halvgammal kar som sikler etter (og på, ved minst en anledning) russiske horer på fritida. Les bloggen hans hvis du tror jeg tuller. :p

Scary Paladin

Ukjent herremann
Joda, måtte bare utdype. Selv om han er halvgammel og sikler etter/på russikse horer kan han fortsatt sakene sine, så å ha diskutert litt med han er faktisk noe å si yay for. Han har forresten et annet kallenavn også... Det begynner på Vodka, men dette vet du vel så nok om det.

En annen ting jeg kan si yay for er å ha møtt Phil Co som er level designer for Valve. Fikk diskutert litt med han også og på forelesninga han hadde fikk vi litt info om hvordan de jobba, bla bla bla, se bilder og annet stash fra episode to til Half Life 2... :rulleøyne:

On topic: Quake er hot. :trollmann: