Jeg rakk å ta noen runder med
@Kleevah i går før jeg måtte plukke Elinor ut av senga igjen pga vondt i magen og bæsj og whatnot.
Jeg merka hekta-følelsen begynte å dukke opp i takt med mestringsfølelsen, uten tvil om det. Omtrent halvparten av folka brukte malingsrullen, så jeg fikk litt trening på å håndtere det som ussel splattergunner.Jeg ble fort bedre på å bruke alternative ruter, komme meg opp i høyden og bruke terrenget til min fordel. Det Yeti nevner med at våpen kommer i pakker eier, så jeg prøvde en ny pakke med en suction bomb (timet bombe som suger til seg maling (?) før den sprenger og dekker et stort område med masse maling) og en splatzooka eller hva den heter (akkurat det du tror det er). Trikset ble å spraye rundt for å fylle opp specialen ('zooka), for så å finne et vantage-point der man aktiverer det og bare blaster alt man greier i noen sekunder. En annen grunn til at jeg ble bedre i spillet er vel at jeg begynte å bruke kartet mer for å se hvor jeg trengtes. At man til enhver tid kan superhoppe til et lagmedlem er helt knall.
Det som overraskende nok er ekstra artig er følgende: det eneste som bestemmer hvilket lag som vinner er dekningsgraden, altså laget som har mest farge på kartet. Det virket som en kjedelig greie ved første inntrykk, men har noen mer subtile bivirkninger. Splats (kills) betyr kun en liten delay for en av motspillerne, hvis du ikke bruker tiden på å spraye litt av området er det en bortkastet mulighet. En spiller som bare fokuserer på å drepe motstanderlaget bidrar altså ingenting, kunsten er å finne balansen mellom mord og maling. Det er grunnen til at jeg ikke har prøvd ut sniperen enda, men tester vel det i kveld eller noe. Det betyr også at vanlige problemer i andre spill som "er en del av spillet dah dealwithit.jpg" men som egentlig bare er dritt, f.eks. spawncamping, ikke fungerer i Splatoon. Spillets natur tilsier at camping bare er noe som ikke eksisterer, og det bør Nintendo få en achievement for.
Til slutt: jeg spiller med gyro og det fungerer faktisk veldig bra, det bare kreves litt tilvenning slik 2-analogspake-systemet krevde i sin tid.
EDIT: Jo, jeg valgte "spill med kompiser" og fikk en liste med venner som spiller for øyeblikket og bare valgte å joine gamet. At gamet er fullt gjorde ingenting, spillet bare venta på en ledig plass for meg. Faens smooth!
EDIT2: I lobbyen mellom hver omgang (man venter altid på 8 spillere) er alle like, og så lages det to tilfeldige lag når en match starter. Slik blir det alltid rullert på spillerne og man trenger ikke tenke på utjevning eller noe annet slikt vi er vant med fra arkaiske manshoots.