Njæ ... personlig er jeg gigantisk Star Wars-fan. Av den sorten som vet hvor våpendatamaskinen på en X-Wing ligger (like under nesen) og kan quote Star Wars Holiday Special ("Thought you might like this ... it's a ... well, it's kind of hard to explain ... it's a ... Wow! You know what I mean? Happy Life Day ... and I do mean Happy Life Day"), men det betyr absolutt ikke at jeg godtar unnseelige spill. Tvert om. Republic Commando har en del umiddelbare problemer: det er veldig sjelløst, og spillet i seg selv henter bare elementer fra nevnte Halo og Metroid Prime, og wrapper det inn i Star Wars. Det tilfører ikke noen av delene noe spesielt, og selv om kommanderingen av lagkamerater er en god idé, som til en viss grad er gjennomført, er det ikke så fryktelig spennende. Alt du gjør er å peke på en posisjon og be dem befeste den. That's it. Ingen assigning av oppgaver, ingen waypoints, ingen muligheter til strategi. Bare liksom-militære ordre mens roboter spretter veggimellom.
Hvis du er en stor Star Wars-fan, la dette i fred. Spill Knights of the Old Republic istedet. Det er iallfall gode spill, om enn skrekkelig stygge og til dels prikk like. Republic Commando er en me-too. Den gir ingenting, den tar alt, det kommer ikke til å bli husket. Det er enda en 6/10 som knapt kommer til å selge nok til å tjene tilbake lisensutgiften. Hvorfor ser ikke utvikleren det? Hvordan kan de unngå å se at spillet deres er komplett vanlig? Uansett, forventninger ... det er lurt å gå dette spillet i møte med forventninger. Spill Half-Life 2, spill Halo 2, spill Metroid Prime, og så merker dere nøyaktig hvor dødt dette vesle spillet føles i direkte sammenligning med De Store. Det er ikke noen skuffelse du merker, det er bare naturlig utvelgelse. Og gjett om ikke det er karen med det tredelte visiret som ligger igjen i gjørma, fremtidig olje eller kanskje et tørt lite fossil.