Jeg er nerd, ja. Jeg kan veldig mye Star Wars, jeg kan forsåvidt også veldig mye Lord of the Rings også. Vi kan ta en Silmarillion-quiz en dag. Bare for å trekke parallellen din videre ... jeg har ikke likt noen av LOTR-spillene heller. Ingen av dem. Ikke fordi de nødvendigvis er dårlige som spill; jeg hører rykter om at spesielt Two Towers skal være briljant Hack'n'Slash, men fordi det er et langt større POTENSIAL. Det er MULIGHETER i LOTR-franchisen som ganske enkelt ikke unnskylder de skitne Dynasty Warriors-ripoffene spillene var. Du kunne laget et mambofett RPG av LOTR om du bare behandlet universet som en helhet og ikke som kulissene til filmen. Jada, jada, vi har jo The Third Age, som egentlig bare understreker poenget mitt: selv der har ikke EA klart å forstå hva LOTR egentlig er, og istedet kopiert en av alle ting JAPANSK formel for å gjengi en eksplisitt vestlig fortelling. Er dette god bruk av en spennende verden, er dette å leve opp til mulighetene? Nei. Det er å slappe Lord of the Rings: Official Byproduct på et spill som like gjerne kunne hett Orc Slayer Deluxe 4 og vært utviklet av et koreansk kjellerstudio. Eneste grunnen til at disse spillene selger, er fordi de heter Lord of the Rings.
Tilbake til Star Wars: Republic Commando. Samme problem. Det er en spennende MULIGHET. Du kan være kommandosoldat i det godes tjeneste, som begir seg inn i det innerste mørket, for kanskje å gjennomføre eller assistere en event som henvises til i filmene, eller kanskje i en av de God-Awful jævla bøkene om Dash Rendar. Skavisse ... SW: Republic Commando gidder ikke det engang. Det bare planter deg pent i Star Wars-land med pretensjoner om å være et annet komplett møkkaspill (Rainbow 6 til Xbox, om ingen helt tok den) og "enchance" formelen via litt lifting fra Halo (skjold, granater, denslags. Klønete gjennomført, med lite forståelse for BALANSEN som er mulig i et slikt system, istedet bare en mulighet liftet fordi man tenker at, hey, det er jo faktisk granatene og mêlée-moves som gjør Halo fett) og Metroid Prime (visir som heller enn å plassere deg midt i et panser, flytter deg ut av omgivelsene og inn i et skall, borte fra all handlingen og med UTSIKT heller enn deltagelse til alt som skjer rundt deg. Forskjellige visirer? Jeg har ikke fått bruk for dem enda. Det eneste de gjorde var å OBSKURERE omgivelsene ytterligere). Det er forsåvidt HELT fint å stjele gameplayelementer fra folk som forstår design bedre enn deg, men å lifte FOR å lifte, uten å forstå mekanikken du stjeler, er helt poengløst. Hva om Half-Life 2 skulle ha et skjold, mer eller mindre helt uten videre, bare fordi det var populært i Halo? Det ville antakelig ikke skaffet noen ekstra fans. Det ville bare virket dumt. Det er forsåvidt akkurat hva det gjør her og ... det er ingen unnskyldning for skjoldet, det er bare en praktisk måte å gjøre spillet tilgjengelig for folk som ikke klarer å holde seg ute av skuddlinjen på. Og strider ikke det med hele det jævla høykonseptet spillet byr på? Republic COMMANDO? Er det ikke meningen at de ikke skal legges så mye merke til? Er det ikke litt av pointet at de aldri egentlig skal engasjere seg i direkte skuddveksling? Hmmm ... reloading shield indeed.
Ah. Flotters. Ja, og hva bringer så denne squad-commandingen? Jo, ingen gameplayelementer, men heller FØLELSEN av at noe er kult. Det er litt som å ha to lag med blendende refleksjoner på en bil, bare fordi dobbelt så mye er dobbelt så bra. I Halo samarbeidet du ikke med noen, selv om du hadde muligheten til det. Du kunne godt sitte på med Kommandør Neger der han jallet rundt i Warthogen sin, men det sikret at du dævva. Å la AI-er som er så imperfekte som selv de i Halo lede gameplayet er en veldig dårlig beslutning. Enter: gutta i Republic Commando ... de er enda mer målløse enn de i Rainbow Six, og gjør faktisk akkurat kuk på eget initiativ. Sure, om de gjorde det kunne de jo ikke kommanderes, og da ville din rolle som squad leader vært helt verdiløs. Men er den ikke det allerede, da de mest avanserte kommandoene du kan gi er å initiere path-finding scripts til definerte posisjoner det vil lønne seg å holde mot fienden i en gitt situasjon? Hvor er intensiteten i det? I teorien skal du da kunne plante gutta dine midt i ildlinjen, gjemme deg bak et hjørne, og vente på at de skal gjøre jobben din. Er det gøy? Uansett ... selv om det ikke er fullt så enkelt, er det fortsatt verdiløst. For de gjør faktisk ingenting mer praktisk enn å vekke deg opp igjen når du har failet skjoldet ditt, og faktisk prestert å dø. Utover det står de bare på sine designerte posisjoner og skyter som om de hadde pinner i rævva, mens de brøler kommander (er det ikke du som er kommandøren her?) og generelt gjør lite annet enn å skape STEMNING. Du kan si hva du vil om stemning, men et action-spill krever ikke så altfor mye av den. Se på Halo 2: det eier ikke stemning. Ikke det skapte grann. Spill som Half-Life 2 overlever på ren stemning, men det er fordi utviklerne er et par glade hakk flinkere enn gutta som har laget Republic Commando. Dette er et formulaisk rip-off-spill med masse action. Det stjeler faktisk elementer fra spill som er distinkt SOLO. Det er bare en sjef i Halo, og det er deg. Vitner ikke det om å ha misforstått hele prosessen en halv smule?
Uansett ... jeg går meg bort i ord. Du forstår hvor jeg vil hen, og jeg vil gjerne se deg argumentere i mot dette. Du kan godt si "jamen det er jo kult jo dustemann", men det holder så jævlig lite. Du beviser ingenting med det. Du beviser bare at du har dårlig smak. Penis, out.
Tilbake til Star Wars: Republic Commando. Samme problem. Det er en spennende MULIGHET. Du kan være kommandosoldat i det godes tjeneste, som begir seg inn i det innerste mørket, for kanskje å gjennomføre eller assistere en event som henvises til i filmene, eller kanskje i en av de God-Awful jævla bøkene om Dash Rendar. Skavisse ... SW: Republic Commando gidder ikke det engang. Det bare planter deg pent i Star Wars-land med pretensjoner om å være et annet komplett møkkaspill (Rainbow 6 til Xbox, om ingen helt tok den) og "enchance" formelen via litt lifting fra Halo (skjold, granater, denslags. Klønete gjennomført, med lite forståelse for BALANSEN som er mulig i et slikt system, istedet bare en mulighet liftet fordi man tenker at, hey, det er jo faktisk granatene og mêlée-moves som gjør Halo fett) og Metroid Prime (visir som heller enn å plassere deg midt i et panser, flytter deg ut av omgivelsene og inn i et skall, borte fra all handlingen og med UTSIKT heller enn deltagelse til alt som skjer rundt deg. Forskjellige visirer? Jeg har ikke fått bruk for dem enda. Det eneste de gjorde var å OBSKURERE omgivelsene ytterligere). Det er forsåvidt HELT fint å stjele gameplayelementer fra folk som forstår design bedre enn deg, men å lifte FOR å lifte, uten å forstå mekanikken du stjeler, er helt poengløst. Hva om Half-Life 2 skulle ha et skjold, mer eller mindre helt uten videre, bare fordi det var populært i Halo? Det ville antakelig ikke skaffet noen ekstra fans. Det ville bare virket dumt. Det er forsåvidt akkurat hva det gjør her og ... det er ingen unnskyldning for skjoldet, det er bare en praktisk måte å gjøre spillet tilgjengelig for folk som ikke klarer å holde seg ute av skuddlinjen på. Og strider ikke det med hele det jævla høykonseptet spillet byr på? Republic COMMANDO? Er det ikke meningen at de ikke skal legges så mye merke til? Er det ikke litt av pointet at de aldri egentlig skal engasjere seg i direkte skuddveksling? Hmmm ... reloading shield indeed.
Når det gjelder kommanderingen av lagkamerater er du backa opp av ign. De ser på det som om noen leier deg i handa gjennom spillet. Men det ser vanvittig fett ut når to sitter utenfor en dør, en sprenger døra og den andre pælmer inn en granat før de stormer rommet. Her blir det personlige meninger, men jeg likte bedre denne spillemåten enn rainbow six, da hele spillet gikk ut på å følge waypoints. hvis du ville tenke selv fikk du problemer. Igjen, dettet omhandler personlige meninger så det er forsåvidt greit hva du mener, men det er et friskt pust at du ikke er død før hele squadden din er det.
Uansett ... jeg går meg bort i ord. Du forstår hvor jeg vil hen, og jeg vil gjerne se deg argumentere i mot dette. Du kan godt si "jamen det er jo kult jo dustemann", men det holder så jævlig lite. Du beviser ingenting med det. Du beviser bare at du har dårlig smak. Penis, out.