Super mario

#1
Hva syntes dere om Super mario spillene, og hvilken av dem er deres favoritt?

Jeg syns at Super Mario 1, 3 og all stars er de beste. toeren er ikke så bra, fordi man plukke opp folk for å drepe dem, og så kaste dem i bakken. Litt slitsomt.
 
#2
Men det er da slik at nummer 2 ikke var et Super Mario-spill i Japan, right? Det forklarer jo hvorfor det er så annerledes.

SMB 3 er jo et sinnsykt fett spill.
 
#3
Super Mario Bros 2 var originalt et spill som skulle bli kalt for Arabian Nights eller noe. Men Nintendo var late og kjøpte opp rettighetene til spillet, og byttet ut karakterene med Mario figurer.

Ganske dårlig av et firma som forøvrig står som innovatør nummer 1.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#4
Liten korrigering her, om jeg får være så frekk... :p
SMB2 het originalt Doki Doki Panic (og en eller annen bisarr undertittel jeg ikke husker i farten) i Japan, og fantes kun til FDS (Famicom Disk System). NOA stjal spillet, brushet opp grafikken, endret litt på bakgrunnshistorien og ga det ut i USA og Europa som Super Mario Bros. 2. Hvorfor? Jo, fordi den japanske Super Mario Bros. 2 var alt for lik forgjengeren.
Som de aller fleste sikkert vet har også vi andre fått muligheten til å spille det originale SMB2 i form av Lost Levels på Super Mario All-Stars til SNES og Super Mario Bros. DX til GBC.
Så da vet dere det - det var faktisk ikke mangel på originalitet som var grunnen til "byttet", snarere det motsatte - NOAs frykt for at det vestlige publikum skulle se på den japanske SMB2 som en kjapp og dårlig cash-in. :)

Men, ja... det beste Mariospillet er etter min mening Super Mario World (da helst GBA-utgaven). Akkurat passe vanskelig (dog er det litt for lett å få tonnevis av ekstraliv), mange og varierte baner, samt snasen musikk... det eneste som trekker ned er de noe kjipe bosskampene.
En god toer er SMB3, tett fulgt av Super Mario 64.
 
#5
SMB3 er helt klart den beste, ingen over eller ved siden av...

World hadde vært mye bedre om det ikke var så lett :doh:
 
#6
Super Mario Bros 1 og 2, og Super Mario World.
 
F

Fanta Boy

Gjest
#7
Super mario 1 og 3 og Super Mario World(elsker yoshi)
jeg har All Stars utgaven hjemme(til snes) skal kjøpe noen SMB til GBA SP når jeg kjøper den..
 
#9
SMB3 er sannsynligvis tidenes beste plattformspill.
 
M

maffakka

Gjest
#11
super mario world er klart det beste, morro med yoshi og det er mye mer handling. smb3 er ogå ett bra spill.
 
#16
1. Super Mario World
2. Super Mario 3
3. Super Mario 64
4. Mario Kart 64
:king:
 

EagleJin

Bear Necessity
#17
Nok en genial spillserie!

Min klare favoritt er SMB1. Var en stund jeg hadde som prinsipp at jeg måtte runde det noen ganger rett etter at jeg kom hjem fra skolen. Genialt og uforglemmelig spill.

Som en nr. 2 av SMB kommer SMB3. Dette var det første 'lengre' spillet jeg spilte og rundet sammen med to søsken. Og bruken av items og måter for å få dem på var varierte og enkelte ganger nokså utfordrende, spesielt de brettene man måtte få alle myntene for å få ekstra gave av Toad.
 

Kleevah

Livsfarlig amatør
#18
Beste Mario spill? Super Mario Brothers 3 på NES. Uten tvil.
På andreplass nominerer jeg Super Mario Land til GameBoy som jeg har brukt alt for mange timer foran i min barndom.. :D

Ellers er jo de fleste Mario spill en fryd å spille. Jeg har utrolig mange gode minner fra serien, og jeg håper det blir flere fremover...
 
M

maffakka

Gjest
#19
men super mario sunshine var jeg skuffet over det. har egentlig ikke vært skuffet over noe mario spill før men det synes jeg rett å slett var kjedelig.

noen enig?
 
#20
Opprinnelig skrevet av maffakka@24.03.2004, 01.13
men super mario sunshine var jeg skuffet over det. har egentlig ikke vært skuffet over noe mario spill før men det synes jeg rett å slett var kjedelig.

noen enig?
Selv syntes jeg ikke det var noe spessielt morsomt, litt småkjedelig.

Men det fikk jo veldig bra kritikk!