Liten korrigering her, om jeg får være så frekk...

SMB2 het originalt Doki Doki Panic (og en eller annen bisarr undertittel jeg ikke husker i farten) i Japan, og fantes kun til FDS (Famicom Disk System). NOA stjal spillet, brushet opp grafikken, endret litt på bakgrunnshistorien og ga det ut i USA og Europa som Super Mario Bros. 2. Hvorfor? Jo, fordi den japanske Super Mario Bros. 2 var alt for lik forgjengeren.
Som de aller fleste sikkert vet har også vi andre fått muligheten til å spille det originale SMB2 i form av Lost Levels på Super Mario All-Stars til SNES og Super Mario Bros. DX til GBC.
Så da vet dere det - det var faktisk ikke mangel på originalitet som var grunnen til "byttet", snarere det motsatte - NOAs frykt for at det vestlige publikum skulle se på den japanske SMB2 som en kjapp og dårlig cash-in.
Men, ja... det beste Mariospillet er etter min mening Super Mario World (da helst GBA-utgaven). Akkurat passe vanskelig (dog er det litt for lett å få tonnevis av ekstraliv), mange og varierte baner, samt snasen musikk... det eneste som trekker ned er de noe kjipe bosskampene.
En god toer er SMB3, tett fulgt av Super Mario 64.