The Elder Scrolls IV: OBLIVION

#21
I forhold til hva jeg venter meg av et rollespill faller Oblivion til de grader igjennom i forhold til FF-serien, og skal man sammenligne det med et spill som GTA, som også gir deg full frihet til å utforske og gjøre hva du vil, så har det heller ikke sjans, siden GTA er artig å spille. Oblivion er både kjedelig gameplaymessig og hverken historiene eller persongalleriet engasjerer.

Ser man bort fra det rent tekniske så imponerer ikke grafikken på noen måte heller, livløse miljøer og NPC`s som er stive og sjelløse som roboter.

Jeg er rett og slett sjokkert over hvor bra anmeldelser dette spillet har fått, jeg har til gode å lese en dårlig anmeldelse.
 
#22
Kanskje det får gode omtaler fordi majoriteten liker spillet? Dette er et veldig subjektivt tema, og siden Oblivion retter seg mer mot casual gamers enn de tidligere Elder Scrolls-spillene gjorde, vil jeg tro det er en av grunnene til populariteten spillet har mottatt.
 
#23
Enig med Killahead. Selv om Oblivion kan sies å være en grafisk prestasjon på grunn av antall polygoner det pusher og slikt, er jeg ikke særlig imponert av det. Landskapene er så identiske og lite karakterisitiske at man skulle tro de var skapt av et random-landskaps-program. Det er umulig å kjenne seg igjen i et område, om man ikke ser navnet på en lokal grotte eller noe. Men tilogmed grottene er også klin like. Alle inneholder de samme rommene, bare i ulike rekkefølger. Dette spillet er på mange måter som et offline MMORPG, hvor det eneste målet er å grinde. Annet å motivere finner jeg nesten ikke.

Her om dagen ble jeg ferdig med Thieves Guild og ble utnevnt som sjef og hele pakka. Tidenes antiklimaks. Jeg er ferdig med en rekke kjedelige quests, og den eneste belønningen er at jeg slipper å ta flere slike quests... Men nå står jeg altså på bar bakke. Nå har jeg ingen ventende quests i loggen min. For å ta flere quests må JEG OPPSØKE DEM, ved f.eks. å joine et guild. I et alminnelig spill hadde det vært omvendt, nemlig ved at spillegleden oppsøker meg, og at jeg ikke trenger å arbeide for å oppnå den.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#24
Det er nå noe av cluet med Elder Scrolls; at man kan late som om man lever et forholdsvis vanlig liv i en magisk verden. I det virkelige liv kommer ikke arbeid ramlende i hånda på deg, ei heller i Oblivion. :)
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#26
Ja, etterhvert ville man besvimt av dehydrering eller noe sånt. Jeg skjønner hvorfor det ikke er med i spillet, igrunn.
Uansett: Hvis man - som tidligere nevnt her - forventer seg en opplevelse på linje med Final Fantasy når man kjøper Oblivion, da har man misforstått. Oblivion blir ikke automatisk et dårlig spill fordi det ikke oppfyller ens egne subjektive krav til hva et RPG skal være. Når det gjelder å avgjøre hvorvidt et spill er bra eller dårlig, må man se på hvor godt det fungerer på egne premisser, hva man selv foretrekker er uvesentlig.
Eksempelvis kan jeg ikke si at Pro Evolution Soccer er et dårlig fotballspill bare fordi jeg heller ville slåss med en gaupe enn å spille det en runde. Det har med mine personlige preferanser å gjøre, og har ingenting å gjøre med hvorvidt spillet er bra eller ikke.

Og som en liten påminnelse: Skal man hevde at noe er dårlig, bra, kjedelig, artig eller hva som helst, så hjelper det å komme med noen argumenter. ;)
 
#27
Hold kjeft alle sammen. Oblivion kan ikke sammenlignes med noe spill, utenom forgjengeren Morrowind. Så lett er det. I Morrowind og Oblivion har du en helt fri verden, hvor du kan gjøre hva du vil. Man kan gjøre oppdrag, utforske ruiner eller bare vandre rundt og levle. I GTA-spillene så man gjøre oppdrag, man tvinges til det. Ellers blir ikke de andre byene låst opp. Ganske linær historie. FF-spillene har også en historie man følger, det samme gjelder KotOR. KotOR gav spilleren litt valg, og man hadde en del sideoppdrag å ta seg til. Men eller var det spillet også ganske linært. F.eks. så visste man at man ville havne i romskipet til sjefen til Lord Malak etter å ha besøkt tre eller fire planeter.

Final Fantasy er et turbasert RPG-spill hvor man følger en historie. Oblivion er noe helt annet - Oblivion er en svære verden man kan utforske som man vil.

Opprinnelig skrevet av Alex
Jeg skjønner jo selvsagt det. Men i Oblivion kan man stå i ro, og kommer til å gjøre det om man ikke oppsøker aktivitet. I det virkelig liv ville det fått konsekvenser.
Det er et spill, for helvete. Herregud. Jeg har skjønt at du ikke er så fornøyd med Oblivion, Alex, men hold det inni deg eller lag et eget emne.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#28
SITAT(Revan @ 08.05.2006, 14.55) 1213
Oblivion kan ikke sammenlignes med noe spill, utenom forgjengeren Morrowind.[/b]
...Og forgjengeren Daggerfall, og forgjengeren Arena. ;)
 
D

Deleted member 91

Gjest
#29
SITAT(Revan @ 08.05.2006, 14.55) 1213
Herregud. Jeg har skjønt at du ikke er så fornøyd med Oblivion, Alex, men hold det inni deg eller lag et eget emne.
[/b]
Correct me if I'm wrong, men såvidt jeg vet er ikke dette emnet bare for positive meninger...?
 
#30
Nå begynner det å ta av her, man kan ikke be alle om å holde kjeft og si at vi skal holde det inni oss om vi ikke liker Oblivion. Dette er et diskusjonsforum. En annen presterte å si at man må komme med argumenter om man synes det er dårlig, og argumentene finnes jo i massevis i denne tråden hvis du leser litt.

Selvsagt dreier det seg om smak og behag, men det må være lov å diskutere spillet uansett, på denne delen av forumet skal vi poste våre inntrykk av spill, og det er akkurat det vi har gjort.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#31
Rekti, men når du skriver at du forventer at Oblivion skal være som Final Fantasy, da har du misforstått. Skal jeg da skrive at Final Fantasy er et himmelropende patetisk spill fordi du har så liten frihet og kampene ikke foregår i sanntid? Du ser at den argumentasjonsrekka løser enveisbillett til Ingenmannsland?
 
#32
Argumentene mine var mange og etter mitt syn sterke, jeg har ikke noe problem med at folk er uenige, men jeg hadde gjerne sett at folk skriver hva de synes er så fantastisk med Oblivion, sålangt er det kun de som er heller lite imponert over spillet som har bidratt til diskusjonen. Det eneste dere forsvarer spillet med er at det ikke kan sammenlignes med andre spill, hvilket forøvrig er tull, alle spill kan sammenlignes så lenge det er underholdningsverdien som sammenlignes.

At jeg setter det opp mot Final Fantasy beror ganske enkelt på at spillet har så kjedelig gameplay at en engasjerende handling og sterke NPC`s er nødvendig for at spillet skal underholde, og da er det naturlig å sette det opp mot Final Fantasy. Igjen er dette bare min mening, selvsagt, synd det skal være nødvendig å presisere det.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#33
Du kjørte igrunn litt av den veien da du skrev at du ikke forsto hvorfor spillet fikk så god omtale, buster. Det har kanskje noe med å gjøre at ikke alle er enige med deg?
Uansett, jeg liker Oblivion fordi:
- Jeg kan farte rundt og utforske ting
- Det er mange oppdrag å gjøre, mye å ta seg til
- Masse våpen, ting og rask å finne, stjele og kjøpe
- Historien er der hvis du vil ha den, men den driver ikke og pirker deg i ræva hele tida som i altfor mange andre RPG-er
- Fett kampsystem som faktisk gir en grei illusjon av at du er ute i skauen og denger troll med sverd

Får jeg lov til å påpeke at argumentasjonen din ikke holder nå, eller? Takk.
Helt greit at du ikke liker Oblivion fordi det ikke er Final Fantasy, men å forvente at andre skal ha det samme synspunktet er en smule urimelig.
 
#34
Vel jeg er litt mer kresen, og når det egnetlig bare er en letdown etter morrowind da er det noe galt. Greit nok at de pumpa grafikken skyhøyt for at nvidia skal sitte å klappe som aper, men å implemente det tåpelige scaling system ødela mye for min del. Litt av poenget med rollespill er jo at man skal spille en rolle. Ergo bli sterkere enn de andre, leke litt med skjebnen i den verden. Det gjorde jeg i morrowind og oh boy jeg koste meg.
 
#35
Selv er jeg en av de som ikke forstår hvordan noen kan like å risikere å bli slakta fordi man utforsket et sted man egentlig ikke skulle utforske før man er 20 levler høyere.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#36
Rart med det der. :p
Selv synes jeg skaleringen er kjekk. Koseligere å utforske, og om du synes spillet er for lett er det bare å levle litt.
 
#37
Du får aldri følelsen at karakteren din vokser i styrke. Selv som høyeste lvl vil du fortsatt møte motstand, noe jeg ihvertfall synes bare blir irriterende. Jeg liker å ende opp som "gud" når jeg har brukt mye tid spillet.

Oblivion ligner mer på et MMORPG uten andre online spillere, slik føler jeg det. Morrowind la mye mer opp til at du selv skulle rollespille og fantasere. :>
 
#38
Om man spillte morrowind med vanskelighetsslidern på midten var det vanskelig nok, men om man orka å gå igjennom hver bidige dungeon og faktisk leite etter ting (det fantes faktisk bare 1 sett med deadric armor i hele spillet... s p r e d t!) Så morrowind var egnetlig det du gjorde det til selv. Desverre gir ikke oblivion de samme mulighetene. Men noen må jo klage litt også. Bortsett fra det så glemte jeg å spise ett par dager mens oblivion var instalert. Konklusjonen er som følger: Smaken er som baken.. ya you know the drill.
 
#39
SITAT(Darkstorm @ 08.05.2006, 21.19) 1466
Du får aldri følelsen at karakteren din vokser i styrke. Selv som høyeste lvl vil du fortsatt møte motstand, noe jeg ihvertfall synes bare blir irriterende. Jeg liker å ende opp som "gud" når jeg har brukt mye tid spillet.
[/b]
Jaha? Hos meg er det stikk motsatt. Jeg liker ikke at spill blir lettere og lettere dess lengre uti dem man kommer. Er jeg sær?