The Last of Us 2

demake

Seksuelt godteri
#1
Plukka opp The Last of Us 2, siden jeg likte eneren og HYPE. Jeg starta å småkjede meg og tenkte jeg skulle sjekke ut hvor langt jeg hadde kommet. Jeg er halvveis i kapittel 3 av...11? Guuuuuud, hvorfor går alt så treeeeeigt, hvor himla sakte er det mulig å fôre spilleren med story?

Det ser pent ut da i det minste. Bonus for lesboman hovedkarakter. Bombe at hu spiller gitar med stålstrenger liksom.

Årets kjedeligste spill? Godt mulig.
Altså, det er sikkert noe ålreit story her et sted, men kjør på å fortell den da for svarte svingende.
 
#2
Ble nettopp ferdig med det. Jeg hadde ganske sterke meninger om at om de skulle lage en oppfølger til eneren så burde ikke Joel og Ellie være en del av historien i det hele tatt. Står fortsatt på den, altså. Liker mye av hva historien gjør og forsøker å gjøre, men i det store og hele så blei det litt platt. The Last of Us part 2 er til The Last of Us hva El Camino er til Breaking Bad: grei skuring, men i den større sammenhengen unødvendig og så tar det dessverre bort litt av punchen til avslutningen av hva den følger opp.

Kjedet meg aldri da, det skal sies. Liker at spillet er litt tregt, jeg. Gameplayet er også heldigvis ett solid steg fremover på de fleste måter, med noen feiltrinn her og der. Spilte på Hard med mål om å leve med feilene mine og å kjempe med nebb og klør for å alltid overleve og da ble det mange bra situasjoner hvor the strugglefaktisk føltes som en del av gameplayet. Var nesten immersive, si, ihvertfall fram til første gang jeg fant ut at spillet har flashback-sekvenser hvor man kan dø :doh:
 

Drauden

SGs kollektive lillebror
#3
Sammenligningen med El Camino er fullstendig feil, uansett om du synes denne oppfølgeren var nødvendig eller ikke.

El Camino var på en måte bare halvannen time filler fram til slutten, hvor han fikk avslutningen de fleste av oss forventet siden serien avsluttet. TLoU 2 har i det minste tenkt litt tyngre på hvordan det første avsluttet, og hva konsekvensene for det var.

Bare noe jeg tenkte på.
 
#4
For meg var dette trolig bedre enn The Last of Us 1 og probably noe av det beste jeg har spilt noensinne. Jeg skjønner at spillet splitter folk da. Blandingen av film og spill som Naughty Dog har laget siden Uncharted 1 har alltid vært kontroversiell. (Personlig har jeg aldri skjønt meg på spill hvor man bygger ting for å bygge dem eller konkurrerer mot hverandre.) I tillegg har dette spillet en fortelling som ofte heller vil ubehage og utfordre enn å underholde. Man kan diskutere hvor vellykket det er så klart, men det er ikke noe som kommer overraskende på utviklerne at mange folk hater historien. Som jeg sa på Discord da jeg spilte det, så syntes jeg det minnet litt om en Nicolas Winding Refn-film! I tillegg kommer all den politiske ståheien rundt spillet. Synes det er litt merkelig å se hvor mye feilinformasjon som spres om det når jeg vet hva som faktisk er i spillet.
 

Lodin

Der Waaaah
#5
Jeg skjønner at spillet splitter folk da. Blandingen av film og spill som Naughty Dog har laget siden Uncharted 1 har alltid vært kontroversiell.
heite, spilla til Naughty Dog har splitta folk siden Playstation dagene.
Crash Bandicoot er søppel i forhold til Mario 64!
 
#6
Drauden: Vet ikke om jeg er helt enig i det siste poenget ditt der, altså. TLoU 2 sin historie var til tider et sabla rot, spør du meg. Og litt uavhengig av hva jeg synes om kvaliteten på historiefortellingen/manuset i begge to så var det effekten i sammenheng med forgjengerne jeg forsøkte å sammenligne og det poenget synes jeg står: Hvis jeg noen gang spiller gjennom TLoU igjen eller ser Breaking Bad, så vil ikke slutt-scenene ha den samme betydningen, for visse viktige implikasjoner og usikkerheter er borte, fylt inn med en fortsettelse jeg liker dårligere enn jeg likte å fundere.
 

Drauden

SGs kollektive lillebror
#10
Drauden: Vet ikke om jeg er helt enig i det siste poenget ditt der, altså. TLoU 2 sin historie var til tider et sabla rot, spør du meg. Og litt uavhengig av hva jeg synes om kvaliteten på historiefortellingen/manuset i begge to så var det effekten i sammenheng med forgjengerne jeg forsøkte å sammenligne og det poenget synes jeg står: Hvis jeg noen gang spiller gjennom TLoU igjen eller ser Breaking Bad, så vil ikke slutt-scenene ha den samme betydningen, for visse viktige implikasjoner og usikkerheter er borte, fylt inn med en fortsettelse jeg liker dårligere enn jeg likte å fundere.
Men Breaking Bad-avslutningen er ikke radikalt forandret av El Camino. Når man ser Jesse kjøre vekk i siste episoden av Breaking Bad, er det med et antagelse om at han endelig er fri og kjører mot en helt annen fremtid. El Camino bare viser det neste døgnet, uten at den antagelsen blir utfordret mot slutten.
Det var egentlig bare poenget mitt. Ingenting i veien med at du syntes storyen i The Last of Us 2 var rotete, kan faktisk være litt enig i det. Men jeg synes hvertfall at slutten av The Last of Us 1 ble sterkere mer nyansert av The Last of Us 2. Tror jeg forøvrig foretrekker storyen til det første likevel, men jeg er veldig glad for at oppfølgeren hvertfall tok litt sjanser og avsluttet historien på en annerledes måte enn forventet.
 
Sist redigert:
#11
Vi burde kanskje bruke spoiler-tags når vi prater såpass spesifikt?
Daruden skrev:
Når man ser Jesse kjøre vekk i siste episoden av Breaking Bad, er det med et antagelse om at han endelig er fri og kjører mot en helt annen fremtid
Fysisk fri fra naziene, ja, men fri fra fortiden sin og med en garantert lysere fremtid i vente? Absolutt ikke. Ikke før El Camino. Walter sin negative innvirkning på Jesse sitt liv var så sterk at hvorvidt Jesse ville finne forsonelse med seg selv og fortiden sin ble holdt åpent og ga rom for litt fundering og head-canon. Breaking Bad hadde ikke en lykkelig slutt for Jesse, men det har El Camino (lykkelig-ish).
 

Drauden

SGs kollektive lillebror
#12
Vi burde kanskje bruke spoiler-tags når vi prater såpass spesifikt?
Fysisk fri fra naziene, ja, men fri fra fortiden sin og med en garantert lysere fremtid i vente? Absolutt ikke. Ikke før El Camino. Walter sin negative innvirkning på Jesse sitt liv var så sterk at hvorvidt Jesse ville finne forsonelse med seg selv og fortiden sin ble holdt åpent og ga rom for litt fundering og head-canon. Breaking Bad hadde ikke en lykkelig slutt for Jesse, men det har El Camino (lykkelig-ish).
Kanskje jeg hadde en sunn, ung naivitet da Breaking Bad avsluttet, men undertonene av en gråtende Jesse som kjører ut i horisonten, for meg i det minste, la opp for at Jesse var ute av denne verden, både når det gjaldt nazistene og å mekke meth. Om El Camino hadde på noe vis lurt Jesse tilbake til den underverden, kunne jeg vært enig med deg, men han er bastant på å rømme alt

Mens her er jo The Last of Us 2 annerledes. Det første avslutter med at Joel forteller en løgn med gode intensjoner, men når den løgnen ikke blir latt ligge, åpner Ellie opp en rotten krukke majones som stinker såpass at hele hennes eksistens blir satt på prøve. Abby sin arc ligner jo veldig på Joel sin på den måten, og derfor synes hvertfall jeg at The Last of Us 2 går veldig fint hånd i hånd med set første.
 
Sist redigert:
#13
Løgn med gode intensjoner? Intensjonen hans var 100% egoistisk. Han lyver til henne fordi han vet at han har gjort et annet valg enn hva Ellie ville ønsket. Hun ville ofret seg, men Joel er ikke villig til å ofre henne, ikke en gang for en vaksine som kan redde verden. Det er ikke hennes (eller noen andres) ve og vel han bryr seg om, men at han selv, endelig etter 20 år, har noen han er glad i slik han var glad i datteren sin. Hvis du ser på Joel som en good guy med gode intensjoner så føler jeg du har misforstått poenget med slutten av TLoU. Og det som gjør slutten så bra i mine øyne er at samtidig som vi lærer nøyaktig hvor desperat og egoistisk Joel faktisk er, så holder spillet det åpent om Ellie faktisk tror på han eller ikke. Min tanke var at hun innerst inne var klar over at han løy, men undertrykker dette og aksepterer svaret til Joel fordi det er en enklere sannhet å leve med enn å akseptere sannheten som er at Joel er et monster som har fratatt verden en vei ut av helvete. TLoU2 tar bort denne muligheten og gir ikke et mer interessant alternativ, imo.

Angående det du skriver om Breaking Bad sin slutt så føler jeg at du også her ser på det med et noe overfladisk blikk. Kort sagt så jeg på slutten som at Walter fikk den lette(ste) veien ut og Jesse (som vanlig) var han som måtte leve med de virkelige konsekvensene av Walter sine handlinger. Og jeg snakker ikke om hvorvidt Jesse fortsetter som narkolanger eller ikke, men mer om hans psykisk tilstand og langvarige traumer som jo det å bli holdt som slave og fysisk og psykisk torturert gjerne kan medføre.
 

Drauden

SGs kollektive lillebror
#14
Løgn med gode intensjoner? Intensjonen hans var 100% egoistisk. Han lyver til henne fordi han vet at han har gjort et annet valg enn hva Ellie ville ønsket. Hun ville ofret seg, men Joel er ikke villig til å ofre henne, ikke en gang for en vaksine som kan redde verden. Det er ikke hennes (eller noen andres) ve og vel han bryr seg om, men at han selv, endelig etter 20 år, har noen han er glad i slik han var glad i datteren sin. Hvis du ser på Joel som en good guy med gode intensjoner så føler jeg du har misforstått poenget med slutten av TLoU. Og det som gjør slutten så bra i mine øyne er at samtidig som vi lærer nøyaktig hvor desperat og egoistisk Joel faktisk er, så holder spillet det åpent om Ellie faktisk tror på han eller ikke. Min tanke var at hun innerst inne var klar over at han løy, men undertrykker dette og aksepterer svaret til Joel fordi det er en enklere sannhet å leve med enn å akseptere sannheten som er at Joel er et monster som har fratatt verden en vei ut av helvete. TLoU2 tar bort denne muligheten og gir ikke et mer interessant alternativ, imo.

Angående det du skriver om Breaking Bad sin slutt så føler jeg at du også her ser på det med et noe overfladisk blikk. Kort sagt så jeg på slutten som at Walter fikk den lette(ste) veien ut og Jesse (som vanlig) var han som måtte leve med de virkelige konsekvensene av Walter sine handlinger. Og jeg snakker ikke om hvorvidt Jesse fortsetter som narkolanger eller ikke, men mer om hans psykisk tilstand og langvarige traumer som jo det å bli holdt som slave og fysisk og psykisk torturert gjerne kan medføre.
Jeg sa aldri at jeg så på Joel som en good guy, men han er derimot en veldig sympatisk type, og jeg har fin forståelse for hvorfor han er egoistisk. Joels datter ble drept av et menneske, og så hevner han seg ved å drepe menneskehetens siste sjanse til å snu alt tilbake. Er det kult gjort? Nei. Men det behøver ikke være kult gjort.

Oppfølgeren tar alt dette videre - hevn for å hevne hevn. Men det ender jo med at Ellie til slutt ikke gjennomfører. Kanskje fordi hun innerst inne er enig med Abby, men har blitt såpass blind av hevn at hun ikke forstår det. Jeg synes dette passer veldig fint med hva det første satt opp.

The Last of Us hadde ikke behøvd en oppfølger, men når vi først får en oppfølger, er dette muligens det beste jeg kunne sett for meg.

Når det gjelder El Camino - som jeg forøvrig ikke hatet, men bare på som unødvendig - så er det vel ikke sånn at jeg mente at han har det fullstendig fint på slutten. Han rømmer nordover, og er åpenbart en veldig forandret mann fra S1E1 - men jeg tror ikke intensjonen til forfatterne på slutten av Breaking Bad var «han fyren her kommer til å et rævva liv til han endelig dør». I så fall er stemningen i de siste 3 minuttene fullstendig feil.

Men jo, når jeg får muligheten til å gi mine åpne slutt-karakterer en happy ending, om jeg liker dem, så gjør jeg ofte det. Kanskje jeg er ong og domm.
 

Sjutten

Piraten fra Sjuttavika
#15
Elsket enern, men har hele tiden vært skeptisk til en oppfølger og spesielt etter at mange har vært misfornøyd med plottet. Jeg har prøvd så godt jeg kan å holde meg unna spoilere, så jeg vet ikke nøyaktig hva det er som skal være så gæli, men blir nok å plukke opp spillet når det ikke koster 649.

Ler forresten av folk som synes disse spillene er kjedelige. Ånæj, det ække konstant æksjen! Da er det en ruslesimulator og en film! For meg var ihvertfall noe av det beste med enern å bare rusle rundt og utroske, samt nyte stemningen, for den var virkelig upåklagelig.
 
#16
Enig. Det var action-delene jeg hata. Jeg er nok i mindretall, for jeg har det virkelig ikke moro når det er skummel stealth, men kommer nok til å plukke opp dette likevel for stemningen og verdenen.
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
#19
Begynte på dette med kona i går kveld. Tutorialen er over en time med walking simulator mens spillet hyler ut EXPOSITION EXPOSITIOOOOOON! Men så tar det seg opp skikkelig. Kona oppdaga plutselig at hun hadde dratt et teppe over hele seg og klamra seg fast. Er spent på fortsettelsen.
 

Sjutten

Piraten fra Sjuttavika
#20
Har endelig fått starta på dette. Spilte frem til kjerringene begynte å kline nede i en hasjkjeller. Virker ålreit så langt. Koselig med snø.