The Next Generation: 2010-20XX?

(ikke Star Trek)

La oss snakke litt science fiction: Fremtiden i konsollverdenen. Xbox 360, Playstation 3 og Wii har vært ute i en del år nå og kommer sikkert til å være med noen år til, men hvordan tror vi den neste generasjonen spillkonsoller kommer til å bli? Hvilke strategier blir evt. endret på for å kapre toppen? Og når kommer de? Rent konsollteknisk hardware er det nok andre her som har mer greie på enn meg, så det gidder ikke jeg bable om.

Fysiske medier er på vei ut, og jeg tror den store forskjellen vil bli digital distribusjon av media. Vi ser sånn smått at flere og flere spill får digital distribusjon, men som oftest er det nyutgivelser av klassikere, arcade-titler og spill som allerede har gått sin seiersgang i butikkene og selges digitalt. Lagringsplassen i konsollene vil nok utvides betraktelig, og jeg tror de neste online spillportalene vil modellere seg mer og mer etter Steam med tanke på preloading, tilbud og spillbiblotek. Det samme gjelder kjøp og leie av film og serier digitalt, vi har det allerede nå med Zune men jeg tror ikke noen bruker det. Xbox Live-plattformen vil nok bli drastisk reformert når den nye burken kommer for å legge enda mer til rette ved shopping online, og det samme skjer nok med PSN. Det vil også redusere brukthandel, noe jeg tror EA & co ikke vil ha så mye mot...

Hvilke tanker har dere om den neste generasjon spillkonsoller?

(Ser frem til å retro-sitere denne posten i 2014 mens jeg står i kø for å kjøpe meg Xbox 1080p og Halo 4 på launchdagen)

Sony's PS4 blir en oppgradert variant av PS3, det vil følge med med 3mnd PSN+, den vil ha lavere lanseringspris (vil tippe rundt 3500). Følger med en stykk Move2 massasjestav (nesten helt lik den originale, men med en noe mindre "ball" på toppen, evt. vil den se mer ut som en lommelykt), og Dualshock4. Denne vil være lik den vi har nå, men bedre triggere. Bakoverkompatibel med PS1 og PS2, men begrenset med PS3 kompatibilitet. De fleste (største) Sony titlene vil bli støttet ved launch. Alt av digitalt nedlastet innhold vil fungere (så fremt spillet det er beregnet på er støttet), og alle PSN spill vil fungere som vanlig.

MS' Xbox NG vil fortsette i samme spor som de gjør nå, men vil satse enda sterkere på casual markedet med inkludert Kinect. Begrenset gratis online spilling.

Nintendo kjører WiiHD - med en oppgradert Wiimote. De driter i 3D en stund til på annet enn sin 3DS. Bakover kompatibel med vanlig Wii og nedlastet innhold - så lenge du ringer inn for å deaktivere din gamle Wii. Online spill er fortsatt uinteressant for Nintendo, annet enn for Wiiware og VC.

Sony kjører Blu-ray, Microsoft vil muligens også kjøre blu-ray, men sjansen er stor for DVD. Nintendo kjører DVD. Fysisk media vil fortsatt være førsteprioritert for de store spillene, men flere av spillene vil være tilgjengengelig i nedlastbar versjon fra dag 1.

Sony reiser seg ved å gi ut en konsoll som er lett å utvikle for, Nintendo holder seg på topp og Microsoft havner på en sterk tredjeplass, ikke så veldig langt bak Sony. Alle gir ut sin konsoll det samme året. Microsoft Mars 2013, Sony Mai 2013 i japan og November 2013 i Europa/USA, Nintendo Oktober 2013 over hele verden.

Libresse

Sharing is caring, Fisting is assisting
Konsollen dør.

Cloudgaming er en vei å gå.

Sony/MS/Ninty kommer til å lage input devices og ikke bokser.

Gaming går mer og mer mot browseren, altså mainstreamen.

Enda mer focus på microtransaksjoner/freemium (DLC et. al.).

Skjer ikke nå, men om litt litt litt!

- PS4 kommer til å være mye mindre, men jeg tviler på om det blir så mye billigere ved launch, tipper rundt 5000.
- PS4 kommer til å ha helt/delvis redesign av kontrollen sin
- PS4 backwards compatibility med PS3, men ikke med PS1 og PS2, så de fortsetter slik det er nå
- PS4 støtter UHDTV
- PS4 er best

@ Libba: Konsollen kommer aldri til å dø

SHDR

Gullmedlem
Konsollen dør.

Cloudgaming er en vei å gå.

Sony/MS/Ninty kommer til å lage input devices og ikke bokser.

Gaming går mer og mer mot browseren, altså mainstreamen.

Enda mer focus på microtransaksjoner/freemium (DLC et. al.).

Skjer ikke nå, men om litt litt litt!
What he said. Både Microsoft og Sony feilsatset totalt denne generasjonen, neste generasjon konsoller (hvis den kommer) vil sannsynligvis bare være marginalt raskere enn de vi har nå, type mer RAM og raskere prosessorer, men ikke flunka nye API-er og iallfall ikke ny systemarkitektur.

Jeg tror derimot ikke vi vil se noen nye konsoller på enda en god stund, fordi AAA-industrien sliter med høye kostnader, sviktende butikksalg, piratkopiering og bruktspillsalget, pluss at utviklingsmetodologien er helt skakkjørt. Det er ingen i spillbransjen som ønsker seg nye konsoller og hvem som enn dropper den bomba først kommer til å få smake pisken, med mindre de er villige til å bokstavelig talt sponse utviklingsprosjekter i ~$50 millioner-klassen for å sikre seg lanseringstitler.

Hvis noe vil Sony lansere fjernsyn med innebygd nettleser og spillkonsoll, og lisensiere dette til andre fjernsynsprodusenter for å skape et alternativ til datamaskinen. Med bevegelseskontroll kan det faktisk funke.

Denne generasjonen handlet "kampen" om "stua", altså om å levere film, musikk, spill og så videre fra en convergence device som skulle dominere stua. Slik har det ikke gått. iPhone og laptoper har blitt den nye mediakanalen, og browser-spill har nådd et marked som er så latterlig mye større enn hele konsollmarkedet sammenlagt at det egentlig ikke er så mye spørsmål om hvor spill er på vei. Hva tror dere marginene til Zynga er i forhold til EA?

Det er ikke sikkert denne transisjonen skjer riktig enda, men jeg blir nokså overrasket om noen ny konsoll annonseres innen utgangen av 2012. PSP2 er dead on arrival, spesielt hvis Sony planlegger å kannibalisere den med en spilltelefon samtidig. Det er ingen med vettet i behold som vil utvikle for en ny PSP når den forrige var slik en katastrofe for, vel, alle andre enn Capcom og Sony selv. 3DS kommer til å gjøre det knallskarpt, men jeg blir kanskje litt overrasket om Nintendo klarer å tviholde på markedsandelen sin når det er så mange andre håndholdte enheter der ute som også gjør spill.

Kort sagt: Forretningsmodellen for spill har forandret seg dramatisk de siste fem årene, og fremtidige konsoller vil reflektere det. Jeg ville blitt mindre overrasket over å se en Steam-konsoll utviklet av Apple enn over en PS4.

Kilik

Lokal moderator
Høsten 2013 tar det av. Mulig Wii 2 slippes året før, men jeg tviler.

Teknisk sett ikke like stort hopp som ved tidligere generasjoner. Superhardware som må selges ved tap selv ved 6000 kr vil ikke gjenta seg. Man vil heller bygge videre på dagens arkitektur for bakoverkompabilitet og heller fokusere på user interface, altså litt som overgangen fra Gamecube til Wii. De som forventer å se betydelig grafikkforskjell fra denne generasjonen og den neste vil bli skuffet.

Indiescenen vil vokse. Det vi ser på XBLA nå er bare starten. Fra rundt 2015 vil også det klare flertallet av profilerte høybudsjettsspill (tenk Halo 6, Call of Duty 12) bli kjøpt via nett, men tror ingen av de tre tar sjansen på å droppe et fysisk medium helt. Håper og tror at kjappe SSD-er er billige nok så vi får en brøkdel av loadingen sammenlignet med i dag.

Libresse

Sharing is caring, Fisting is assisting
Bakoverkompatibelt?

Næh, kommer til å selge det samme skrotet tilbake til deg, igjen, skal du se!

Indiescenen kommer til marginaliseres på konsoll, ville jeg tro, om noe. Og det blir ikke indie engang, bare en viderføring av dagens - "MEGA" indiehits blir markedsført som indie på konsoll; mens det egentlig er de som slapp gjennom markeds-nåløyet. Veldig indie ja.

Men så bænker jeg på det fordi at mye av fremtiden er investert i at konsollens undergang er nærmere enn mange liker å tro. Biased like a fuck.

Houseman

Filmnerden
Medlem av ledelsen
Jeg tror også spill som fysisk medium vil bestå, om enn bare med tanke på hardcore-gamere. En spillsamling i en hylle er noe mer og større enn en samling filer på en harddisk. Etter hvert som spill forhåpentligvis blir et mer modent kulturelt uttrykk vil også spill som kulturelt statussymbol øke til nivået en musikk-, film- eller boksamling har i dag. Har tro på et dobbeltløp mellom digitaldistribusjon og fysiske kopier, kanskje solgt direkte fra spillselskapene (kjøp på nett i dag og få digital kopi umiddelbart på release, fysisk utgave med cover kommer i posten).

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Neste konsollgenerasjon finnes allerede og kalles netbook.

For meg virker browserspill som den nye dotcom-bobla, men så er kanskje jeg er særing når det gjelder de spillene. Har enda til gode å spille et browserspill som klarer å holde meg lengre enn 10 minutter, og de mengdene med penger de genererer begynner å bli absurd.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Og det kommer aldri til å endre seg noensinne.

Zynga og lignende er den nye dotcom-bobla, ikke browserspill (eller den måten å spille på, da). Jeg tror vi bare såvidt har sett begynnelsen på hva browserspill kommer til å være framover. Det gir liksom ikke så mye mening å spesialsnekre spillene sine mot en bestemt type eske når du heller kan mekke spill som funker på alle typer esker, hvis du skjønner hva jeg mener.

Cloudgaming kommer nok til å bli the bees knees når teknologien er på plass ja, der er jeg enig.

Har det vært noe fremgang på OnLive det siste året?

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Det har vel blitt starta opp i junaiten tror jeg, uansett ikke hørt noe mer om det. Ikke at jeg har sjekka heller, da. Akkurat når det gjelder det kjøret der har jeg litt mer tiltro til Gaikai, som kjører via Flash/Java og ikke krever noe eget pluginstyr. Gratis skal det visstnok være også, uten at jeg helt tror det kan bære seg i lengden. Uansett har jeg liten tvil på at det der blir en viktig greie i framtida; snart vil vi få se spill som er spesielt laget for å spilles via cloudsystemer. Litt mer fresht å kunne spille fra telefonen eller netbooken istedenfor å måtte være låst til en stasjonær PC eller konsoll for å få med seg det nyeste.

SHDR

Gullmedlem
OnLive og Gaikai er essentially doomed. Det er helt mongo å kjøre et spill på en server, bruke ressurser på å enkode videoen og så bruke et tonn med båndbredde på å streame faenskapet. Hvis du skal ha 1080p enkodet i noen som helst kvalitet vil du ha lastet ned data tilsvarende hele spillet i løpet av de første 10 minuttene med spill. The economics don't work out, spesielt nå som spill blir mer og mer prosessdrevne med prosedyrisk innhold. Mindre men mer fleksible datasett som modifiseres ved run-time (istedet for å ha 10 ulike steiner med 10 ulike teksturer har du én stein med én tekstur, og så bruker du shadere til å modifisere topologien og teksturen for å skape variasjon) er fremtiden, ikke streaming. Du kutter ned på størrelsen på datasettene OG sparer produksjonskapasitet.

Gaikai er mer habilt, ettersom det ikke er ment å være en erstatning for en spillkonsoll og ikke har en idiotforretningsmodell. Istedet er det meningen å ha spillbare demoer og slikt i lav kvalitet (tenk HD-spill i Youtube-style 360p) som kan streames istedet for å lastes ned, for å gi brukeren instant access. Gaikai er også Flash-basert, hvilket betyr at de har en addressable audience på bortimot milliarden. Det har ikke OnLive, som vil at du skal kjøpe maskinvaren deres. Høhø. Sjansen for at OnLive-boksen blir et moteobjekt er smaaaaaaaaal.

Mulig OnLive finner på et eller annet lurt med tid og stunder, som å interleave spilldata med videoen, slik at du spiller en stream av spillet mens spillet lastes ned og så sender den over game-staten din og lar deg fortsette der du var når spillet er ferdig lasta, og isåfall har de en god business som kommer til å bli kjøpt opp av noen. Problemet er at de har den konsollen ingen vil ha, for høye priser, for ghetto spillutvalg og selvsagt båndbredde- og datasenterproblemet. Det kan løses, men det er en merkelig ting å satse på når det finnes klart mer bærekraftige alternativer.

Microsoft har vel allerede sagt de ikke planlegger noen ny konsoll med det første, så det blir spennende å se hva det store etter Kinect blir for noe

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
OnLive og Gaikai er essentially doomed.
Ja, jeg har ikke noen stor tro på at videostreaming av HD-spill er framtida, men at man nyttiggjør seg cloud-infrastrukturen for å gi spillere større spillopplevelser på billig maskinvare er det logiske neste skrittet hvis du spør meg. Og greia med Gaikai er vel nettopp det at man skal slippe å bruke et tonn med båndbredde, uten at jeg heller ser poenget med å bygge digre, dritdyre datasentre for å rendre spillfjas.

Alt det dere sier skjer ikke. Vi kommert til å fortsette med SONY, Microsoft, og Nintendo + at Apple setter igang for fult med gaming neste år.

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
Apple lager en dedikert spillmaskin, ja det kommer til å skje.

Jeg tror på bakoverkompatabilitet, det vil la Nintendo ha New Super Mario Bros Wii på topp 10-lista de neste 20 årene. Spill vil nok i enda større grad slippes digitalt på grunn av utgivere som ikke vil at folk skal kunne kjøpe spillene deres brukt, og vi vil snart få vårt første "storspill" som ikke slippes som retail.