The Path

Lodin

Der Waaaah
#1
Testa du The Graveyard? Dette er et spill hvor man styrer en gammel dame som går tur på en kirkegård. Alt man gjør i spillet er å gå rett fram til en benk, sette seg ned litt og til slutt rusle hjem. Det eneste som skjer i hele greia er at gamla kan dø når som helst. Det er hele spillet og det er awesome. Er man heldig får man og høre en lystig trall på nederlandsk om livet og døden. :gnoh:
Nå er samme studio, Tale of Tales ute med en ny tittel og dette er en god del mer avansert. I The Path skal man følge i Rødhettes spor å levere en kurv med godsaker til bestemor. Først av alt bør det nevnes at dette er enda et av de pretensiøse degosspilla jeg liker så godt så om du får mark av Noby Noby Boy og Flower så er det bare å trykke tilbake nå.
Man velger en av seks søstre, blir kjørt i nærheten av bestemors hus og så starter spillet. Så skal man holde seg på stien og komme seg til huset fortest mulig. Når man endelig er framme går man inn, treffer besta og det er game over. Man har tapt spillet med andre ord.
Så starter man på nytt og da frister det kanskje å gå vekk fra stien? Men er det egentlig så lurt? Tenk om ulven lurer der ute?



Creepy trailer er creepy.
Hjemmeside hvor det kan kjøpes til 10 dollars.
Eller man kan ta det på Steam til for en gangs skyld riktig konvertert pris.
 

oma

Village Drunk
#2
Dette hørtes moro ut, men i traileren ser man jo på the woodsman, vil ikke det si at det er en mulighet for at han kommer å redder deg?
 

Lodin

Der Waaaah
#3
Jeg tror ikke det. Han har nok helt andre planer. D;
Nå er jeg halvferdig med spillet og dette er utrolig deprimerende.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#5
^ What he said. Prøvde å spille litt før jeg skulle på jobb men det var liksom ingen vits.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#6
Så, joda, da har man spilt med to av seks mulige jenter (tar meg litt tid for å kunne grunne litt imellom segmenter, viser seg at det er kurant). Noen gameplaymessige tanker følger.

For det første: Spillet fungerer ikke bra. Grunnen til det er at kontrollsystemet ikke leverer varene. Kontrollene er veldig enkle (piler, mustast eller stikke for å gå, hold inne en knapp for å løpe, slipp alle knapper for å utføre en handling med noe du er i nærheten av), meeeen det er så jævla tregt å gå, og clippingfeil gjør at du plutselig stopper opp selv om det ikke er noe du kan kræsje i foran deg. "Jammen så løp da hvis det går så tregt" sier du kanskje, men... vel. Hver gang du løper flytter kamerafokus seg oppover og bakover, slik at du ser ovenfra og ned på ei jente som løper vekk fra kameraet. I tillegg blir alt mørkere og mer forvrengt. Resultatet blir at man må veksle mellom å gå og løpe hele tida, for å kunne bevege seg noenlunde kjapt og å kunne se hvor man går hen. Kronglete og meningsløst.

Rundt omkring i skogen er det mange forskjellige ting og steder du kan oppdage og utføre noen handlinger med, avhengig av hvilken jente du styrer. Dette består bare stort sett av at jenta legger eller setter seg ned, eller plukker opp noe, og kommer med noen betraktninger omkring det hun akkurat har gjort. Tingene du plukker opp har ingen hensikt bortsett fra å låse opp "spesielle rom" seinere i spillet, som heller ikke har noen hensikt. Meningsløst. Dessuten finnes det til sammen 144 blomster du kan samle, og av og til dukker det opp en markør på skjermen som viser vei til et nytt sted når du plukker opp en blomst. Kjekt for å komme seg videre i spillet, men seriøst, 144? Gidder aldri samle alle de, ikke når det er så tregt å komme seg rundt.

Uansett, det blir verre. Meninga med spillet er å finne bestemors hus, og når du til slutt finner det, er det faen ikke noen bestemor der engang, bare masse tomme rom med sære visuelle effekter som iallfall sier meg null og niks. Til slutt dør jenta di og så er du tilbake til rommet hvor du kan velge ei ny jente og gå gjennom hele rælet en gang til. Nei takk!

Grafikken er bra da.
[1/10]

:gnoh:

Gidder ikke spoilermarkere resten, så ikke les hvis du ikke har spilt litt, eller hvis du bryr deg om The Path og har tenkt å teste det en gang.

Eventyret om Rødhette er gammalt som alle haugene, og definitivt en del av det felles vestlige kulturelle grunnlaget. Hvis du på en eller annen måte har klart å unngå å høre eller lese det i løpet av oppveksten (bodd i ei hule? Oppdratt av marsboere?) kan det være verdt å lese litt om bakgrunnen for de ulike versjonene før du spiller. Kort fortalt så ble eventyret tidligere brukt som advarsel for unge jenter mot faren ved å omgås fremmede menn; ulven er en klar metafor for voldtekts- eller drapsmann. Akkurat dette motivet vil jeg påstå står sentralt i The Path, iallfall så langt (har bare spilt med to jenter, som nevnt).

Uansett, spillet begynner med at jenta du velger står på stien, akkurat i skillet mellom byen og skogen. Det første motivet er av den lyseblå bysilhuetten som gradvis toner ut inntil bildet av skogen og grusveien innover står igjen. Du får to instrukser: Finn bestemors hus, og ikke gå vekk fra stien. Så klart handler spillet om å trosse den siste instruksen, og utforske skogen.

Det første trikset The Path dro som jeg virkelig la merke til, er at ettersom du rusler rundt i skogen blir stien borte og stedene du finner bytter plass. Det vil si, jeg kan ikke slå fast at dette skjer, men jeg har såpass god retningssans at jeg mener jeg klarer å skjønne at dette foregår. Så klart et veldig tydelig triks; du skal gå deg vill. Du har et kart, men dette dukker bare opp for hver hundrede meter du går, og viser ingenting annet enn veien du har tatt så langt og hvor du er. Det går veldig klart fram av kartet at når du går ut av den ene siden av skogen, kommer du til den andre siden. At dette er såpass tydelig peker på at skogen ikke tilhører virkeligheten, eller iallfall ikke den samme virkeligheten som spilleren kjenner. Rundt omkring finner man forskjellige steder og ting (som nevnt) som stort sett havner i en av to kategorier: Innbydende og spennende steder (jeg har funnet en blomstereng og en leirplass blant annet), eller steder som virker fremmedgjørende, illevarslende eller malplasserte (en ødelagt lenestol, et rustent badekar, en gammel bil, en kirkegård, en ruin full av tomhylser). Hver gang du interagerer med en slik ting gjør jenta di ett eller annet og kommer med en betraktning; de to jeg har spilt med var ganske unge, og kommentarene deres pekte på henholdsvis ei selvsikker og uredd, og ei veldig naiv og drømmende jente. Felles for begge var at de var veldig selvsentrerte; det var ingenting som pekte på at noe kunne være farlig eller uforståelig for dem.

Uansett, hovedgreia jeg har lagt merke til er at det later som om det ikke er noen vei fram til bestemors hus uten at man møter Ulven. "Ulven" ser ut til å være en veldig forskjellig skikkelse avhengig av hvem du spiller med; førstejenta møtte ei jente i rød kjole som viste seg å være varjen, andrejenta rodde ut på et tåkelagt tjern hvor en svevende mannsskikkelse innhyllet i tåke var utrydningstruet rovdyr. Hvert ulvemøte tok form som en kort sekvens hvor de to partene møttes, og så tonet spillet til svart før jeg hørte lyden av regn, og jenta mi våknet på en mørk, regnfull sti rett foran bestemors hus. Siste biten av første del var i begge tilfeller at jenta reiste seg opp og stabbet sakte mot porten og inn i huset. Selve huset var i begge tilfeller en lineær reise gjennom surrealistiske og disharmoniske rom, før døden inntraff.

Høm. Den første ulven var bare en lekekamerat, ei annen jente som stupte kråke i ei blomstereng sammen med hun jeg styrte; en typisk barndomsaktivitet. Den andre - litt eldre - jenta møtte en mannlig, gåtefull skikkelse; muligens et seksuelt motiv og dermed muligens noe som hører voksenlivet til. Uansett ser jeg det slik at overgangen mellom skogen og bestemors hus speiler overgangen mellom barn og voksen; dermed må reisen gjennom huset være voksenlivet man gjennomlever før man dør. Hvert tilfelle var ganske symbolmettet, men likevel vanskelig å tolke. Sier spillet at livet er en reise fra en mystisk men håndterlig barndom, via en uunngåelig overgang til et kaotisk, uhåndterlig og uforståelig voksenliv? Det... kan jo hende. Jeg vet ikke om slutten blir annerledes hvis man bare går rett framover på stien og finner huset med en gang (eller om det i det hele tatt går an), men jeg mistenker at den ikke blir det. Kanskje peker spillet på at i den store sammenhengen spiller ikke individets egne betraktninger, personlighet eller erfaringer noen rolle overhodet? Eller kanskje moralen bare er at hvis man kjøper belgiske spill så blir man deppa? Kanskje det, og kanskje ikke, uansett så er The Path noe jeg ikke angrer på at jeg kjøpte og har spilt litt. Har faktisk tenkt å spille gjennom hele smæla også, så vi får se. Så langt har iallfall The Path gitt meg mer å tenke på enn omtrent alle andre spill jeg har spilt noensinne, så det er vanskelig å la være å anbefale det. Fiiiine spillet.

Edit: Jeg er ræva på navn, men ser av bildet til Lodin at jeg spilte med Ginger første gang og Rose andre gang. Så veit dere det.
 

Lodin

Der Waaaah
#7
Jeg liker ikke dette spillet. Etter å ha "runna" det med flere av jentene sitter jeg bare igjen med en vond smak i munnen.
Siri uguu~ hva syns du?
 

Sancti

Terrorkatt
#9
Hm. Jeg har ikke spilt det noe særlig enda, men det føles ikke så innmari relevant som jeg hadde håpet. Det er en småklønete implementert Unity-affære som garantert bruker den innebygde character movement-handleren uten noen modding i det hele tatt. Jeg synes presentasjonen er bra, men jeg er litt overrasket over hvor abstrakt spillrommet er.

Jeg har ikke egentlig skjønt noe av hva som har skjedd, men på en måte har jeg likt å sitte og bare kunne bruke mine egne assosiasjoner til det jeg ser som underholdning. Jeg henfalt til tanker, mye fordi jeg kjedet meg litt, ferska at dette er et såkalt kunstspill og dermed krever litt mer ettertanke enn jeg vanligvis sjenker videospill og dermed ... satte meg i stemning, kan man si. Det er et lusent videospill i den forstand de fleste av oss er interesserte i videospill, men det er litt i samme gate som Facade (om enn ikke like umiddelbart vellykket). Det viser hvordan spill kan være hvis man ikke slavisk følger den tradisjonelle malen med risk/reward, cinematisk fortellerteknikk og kampmekanikker.

Men jeg er ikke sikker på om det fortjener noen forsvarstale i tillegg til fritak fra vanlige forventninger. Førsteinntrykket er ikke kjempeslående, men jeg kan se det vokse på meg.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#10
Hovedproblemet med The Path, slik jeg ser det etter å ha tenkt litt, er at det på et fundamentalt plan ikke fungerer bra nok som spill. Joda, det er et kunstprosjekt som benytter spillmediet for å formidle en opplevelse på en måte som ikke kunne blitt gjort i et annet medium, men det største ankepunktet for meg er rett og slett at opplevelsen fint kunne blitt realisert selv om det var snakk om noe annet enn et spill. Film, for eksempel. Ett av grunnprinsippene i spill er at det er de valgene du tar som dikterer hvor bra du gjør det, og hvordan resultatet av spilløkta blir. The Path gir stort sett faen i valgene dine, det er hvor grundig du gidder å utforske skogen som blir belønnet og ingenting annet. Siste akt gir deg ingen valg overhodet, og dermed blir belønningen du får for å fullføre den tidvis kjedelige førsteakten (avhengig av hvordan du ser det) en opplevelse som like greit kunne vært et filmklipp. Det er selvfølgelig tilsiktet at det skal være sånn, og det er lagt opp som en del av opplevelsen, men konklusjonen blir at The Path uunngåelig blir en lite tilfredsstillende spillopplevelse. Jeg setter pris på intensjonene bak spillet, og den uredde holdningen utviklerne later til å ha, men jeg tror de hadde hatt godt av litt mer ydmykhet overfor spilleren. Spillet markedsføres som en "sakte opplevelse" som legger fokus på utforsking og refleksjon, men i realiteten overstyrer spillet spillerens handlinger og valg i en slik grad at man ender opp skuffet. Jeg liker The Path på tross av hvordan spillet faktisk oppleves, og det er neppe resultatet utviklerne håpet på.

Lite addendum: Det er smålig, men jeg betalte for The Path og det må alle andre som vil prøve det gjøre også. Det er for lite spilling i spillet til at jeg helt godtar at jeg får valuta for pengene; det er rett og slett for få spill-aktige mål. Du kan se på Noby Noby Boy som et annet eksempel; det er også en opplevelse som løsriver seg fra spillmalen ved at det rett og slett ikke er noen mål (bortsett fra Trophies og å rapportere lengder til Girl), men spillet har likevel så mange spillmekanikker å utforske at jeg setter pris på både form og innhold. The Path er mest innhold og ikke så mye form, og spillmekanikkene tar for det meste form av arbeid for å låse opp alt innholdet du har betalt for. Veit ikke hvor mye mening dette gir, men hvis man skjærer det inn til beinet ble jeg ikke helt fornøyd med The Path-investeringen min.
 
#11
Kort fortalt en god reflekterende spillopplevelse som får deg til å tenke, men som spill så har man for få valgmuligheter til å påvirke spillet i ene eller andre retningen slik at du ikke får en personlig tilknytning til hverken historie eller spillfigur. (?)

Er jo ofte det som skiller mange "open-world" spill, det at valgene dine former spillet. Blir jo litt søkt å sammenligne et indiespill med titler som Oblivion//Fallout. Men i begge spill får du moralske valg som påvirker omgivelsene dine(i en viss grad hvertfall..) og dermed får du et mer personlig forhold til opplevelsen, det du gjør betyr faktisk noe for spillets gjennomføring og hva slags utfordringer du møter.

De kunne vel laget dette spillet med de samme grunnleggende elementene, men samtidig lagt til en mer handlingsorientert storyline. Ikke nødvendigvis et belønningsbasert sådan, ikke at du tjener ingame-valuta, men at du kanskje låser opp en ny vending i spillet.. Da kunne det jo blitt noe "ukjent" bak enhver handling/oppdagelse som ville påvirke et hendelsesutfall mot slutten.

En historieforgreining der du har et utgangspunkt, mens utifra hvilke veier du går, så går du inn på en ny "gren" som igjen vil ha konsekvenser for hvilke andre "grener" du kommer over senere i spillet. Kunne vært stilig i en slik setting som dette spillet har..

men siden jeg har ulvefobi så holder jeg meg unna denne tittelen =//
 

Sancti

Terrorkatt
#12
Siri uguu~ hva syns du?
Det ser sikkert ut som jeg har svart alt, men jeg har altså ikke prøvd det enda. Er Erlend som har testa, jeg er opptatt med puslekvest.
Må sikkert prøve det snart, men forventningene har jo sunket betraktelig etter denne tråden. :>