Tiårets spill (2010-2019)

ganon

The Boshy
#1
18-180174_video-game-characters-mashup.jpg


Nok et tiår er over og det er på tide å se hva som stakk seg ut! Jeg legger ved noen lenker til inspirasjon i bunns og hvis mange svarer kan jeg redigere inn en topp 10/20 favoritter etterhvert. Her er uansett noen av spillene som skilte seg ut for min del:

1. Dark Souls

2. I Wanna Be The Boshy

3. The legend of Zelda: Breath of the Wild

4. Rocket League

5. Mario Kart 8

6. Escape from Tarkov

7. Path of Exile

8. DOOM

9. Wolfenstein: the new order

10. Super Meat Boy

11. Hollow Knight

12. Celeste

13. Blasphemous

14. Portal 2

15. Super Mario Oddysey

16. Super Mario Galaxy 2

17. Pistol Whip

18. I expect you to die

19. Rec Room

20. Portal 2

21. Hotline Miami

22. Super smash bros ultimate

23. Dead Cells

24. Keep talking and nobody explodes

25. Danmaku Unlimited 3

https://www.ign.com/articles/2019/12/31/best-games-of-the-decade-2010-2019

https://www.businessinsider.com/10-best-games-of-the-decade-metacritic-2019-12?r=US&IR=T

https://www.eurogamer.net/archive/games-of-the-decade


 
Sist redigert:

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
#2
Her er min foreløpige urangerte liste:
  • Wolfenstein The New Order
  • Doom
  • The Legend of Zelda: A Link Between Worlds
  • Picross 3D: Round 2
  • Brothers: A Tale of Two Sons
  • inFamous 2
  • The Elder Scrolls: Skyrim
  • Mass Effect 2
  • Uncharted 4
  • Vanquish
  • Yakuza 0
  • Batman: Arkham Knight
  • FEZ
  • Horizon: Zero Dawn
  • Persona 5
  • Resident Evil 2 Remake
  • SOMA
  • What Remains of Edith Finch
  • The Witcher 3: Wild Hunt
  • Bayonetta 2
Lite til felles med ganon gitt.
 

Houseman

Filmnerden
Medlem av ledelsen
#3
For min del var nok forrige tiår bedre/gjorde større inntrykk, men her er min topp ti:

Super Mario Odyssey
Zelda: Breath of the Wild (ikke fullført ennå, men det jeg har sett så langt er pur klasse)
Far Cry 4
Assasin's Creed Syndicate
Mad Max
Wolfenstein: The New Order
Super Mario Galaxy 2
Red Dead Redemption 2
Batman: Arkham Knight
Mario + Rabbids Kingdom Battle (moro en stund i hvert fall, kreativt)
 
#4
Veldig lett å glemme noe og jeg har ikke spilt alt jeg vil spille fra forrige tiår, but here we go. Prøver meg ikke på noen "rimelig" eller "intersubjektiv" liste, men bare skriver de spillene jeg kommer på som gjorde mest inntrykk på meg.

Nier (2010) - Et dårlig spill etter normale kriterier, men det bare noe med den spesielle, såre følelsen det lager som traff meg veldig. Det er et stygt, rart spill om stygge, rare mennesker i en stygg og rar verden. Men kanskje klarer man likevel gjøre noe godt.

Detroit: Become Human - Selv om manuset kunne vært bedre, så er det veldig få ting som engasjerer meg like mye som Quantic Dream-spill. Det at jeg får påvirke historien gjør at alt som skjer føles veldig sterkt. Og synes helt klart Detroit er det beste hittil.

Vanquish - Det er en cover-shooter, men du har liksom jetpack-støvler og bullet time!!! Alle andre actionspill er kjedelige etterpå.

Deus Ex: Human Revolution - Husker ikke sånn kjempemasse av dette, annet enn at jeg hadde det skikkelig gøy. Det er et snikerollespill med en superdetaljert, stemningsfull cyberpunk-verden. Og når du tror spillet dessverre er slutt så bare fortsetter det og fortsetter.

Final Fantasy XIII: Lightning's Return - Hadde aldri gjettet at dette skulle bli mitt favoritt Final Fantasy-spill fra 2010-årene, men det ble det. Du styrer Lightning alene i en melankolsk åpen verden som minner litt om Final Fantasy VII. Er drøssevis av sidequests og et tidsbasert system i duren av Majora's Mask med et av de morsomste kampsystemene Square har laget og en fullstendig uforståelig historie. 11/10.

The Last of Us - Var ganske deppa i 2013/2014 så brukte mesteparten av min første gjennomgang på å klage. Men i lengden merker jeg at det gjorde ganske sterkt inntrykk på meg og da jeg spilte gjennom det igjen satt alt. Stiller meg bak at dette var et skikkelig stort øyeblikk for spill. Det er en sjokkerende godt skrevet fortelling, som ikke hadde blitt det samme i et annet medium, om de virkelig store spørsmålene.

Life is Strange - Et fargerikt, varmt, følelsesdrevet tenåringsdrama med et hovedsakelig kvinnelig cast i spillform. Am I dreaming? Oh, the dream is over. Håper flere utviklere prøver seg i denne retningen, det er jo oppriktig talt veldig begrenset hva det lages spill om og det var tydeligvis et stort publikum for dette. Jeg likte det i hvert fall utrolig godt og er fortsatt skuffet over at sesong 2 gikk i en helt annen retning.

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain - Tror dette for meg lett har det morsomste gameplayet ever. Du løser alt akkurat sånn som du vil og i bakgrunnen er det masse RPG-systemer å holde på med i langtidsperspektivet. Spilte det i 200 timer og ønsker meg egentlig mer. Likte også historien som jeg synes er en av de bedre Kojima har fortalt siden MGS3. Less is sometimes more. Honorable mention: Breath of the Wild.

The Witcher 3: Wild Hunt - Dette er nesten litt sånn på vippen fordi kampsystemet egentlig er glorified QTE og fordi skrivingen ikke alltid er like jevn. Men dette er helt klart det objektivt beste RPG-et dette tiåret. Helt utrolig spenn og detaljerikdom.

Deadly Premonition - Dette var da den Twin Peaks-simulatoren hvor du free roamer en amerikansk småby i realistisk størrelse med en bil som kjører rundt i realistisk fart med tidenes mest forferdelige kart. Og så bytter det f. eks. brått sjanger til survival horror. Altså etter å ha fullført spillet, så er det jo bare tull. Men det ligner virkelig ikke på noe annet og det var en skikkelig minneverdig trip å komme seg gjennom.

Dark Souls/Sekiro - Liker den mer fargerike verdenen i Sekiro og vriene det gjør på formelen best, men samtidig så var Dark Souls det første spillet som fikk dette helt til. Det var kanskje også det mest inspirerte med de mest minneverdige detaljene og øyeblikkene.

Persona 5 - Enda et spill jeg egentlig skulle ønske aldri endte selv om det er sånn 100 timer. Vanligvis når jeg spiller JRPG-er må jeg høre på podcasts og lignende. Måtte nesten aldri det med Persona 5 fordi dungeon crawlingen bare er så smidig og engasjerende. Kombinert med et utrolig pent og sjarmerende univers, fullt med egenartede minneverdige figurer, og en skikkelig sprø historie med brodd så var dette bliss.

The Last Guardian - Tiårets mest undervurderte spill imo. AI-kompanjongen din, som er et enormt kjempedyr, vil jeg påstå ligger laaaangt foran det resten av spillbransjen prøver på av teknologi og design. Og det er et skikkelig vakkert spill som rørte meg veldig.
 

Agradula

Ridder Jonatann
Medlem av ledelsen
#5
Det siste tiåret?
minecraft. Har flere tusen timer i det jævla spillet.

tetris effect: relativt nytt men de gjorde et gammelt spill fresht igjen.

Zelda breath of the wild. Fy faen. Det er alt jeg skulle ønske skyrim var.

detroit becoming human. Les forrige innlegg.

last of us. det tikket alle mine jævla bokser.

Men har generelt spilt veldig lite dette tiåret.
Men det skal jeg gjøre noe med altså. Lover.
 

Sheffield

Livet er for kort til å være edru
#6
Skavvise

Grand Theft Auto V
Red Dead Redemption
Red Dead Redemption 2
Zelda: Breath of the Wild
Mass Effect 2
Mass Effect 3
God of War
Papers, Please
The Witcher 2: Assassins of Kings
The Witcher 3: Wild Hunt
The Walking Dead (Season 1)
Forza Horizon 3
SOMA
Rocket League
 
Sist redigert:

demake

Seksuelt godteri
#8
Vel, første halvdelen+ av tiåret var antageligvis den perioden i livet mitt jeg har spilt minst. Jeg trur faktisk Dark Souls og Bloodborne var det eneste jeg spilte.
Så kom switchen i hus og jeg fant endelig igjen spillegleden, takket være Nintendo og en bråte gode indie-spill. Og siden mye jeg hadde gått glipp av har blitt porta over så har jeg fått spilt mye som jeg missa.

Anywho, i ingen partikulær rekkefølge:

Dark Souls (antageligvis det spillet jeg har spilt mest, noensinne)
Bloodborne
Zelda: Breath of The Wild
Super Mario Odyssey
The Messenger
Celeste
Dead Cells
Hollow Knight
Stardew Valley
Bayonetta 2
Luigi’s Mansion 3
Mario Kart 8
The Return of Obra Dinn
Doom
God of War
The Last of Us
Sekiro
 
#9
Får prøve meg på slik ei liste, men uten noe særlig begrunnelse og i tilfeldig rekkefølge.

God of War
Skyrim
Dead Cells
Hollow Knight
World of Warcraft - vel, med tanke på hvor mye dette har blitt spilt de siste 10 åra og hvor mange gode stunder det har gitt ville det blitt feil å ikke føre det opp.
Zelda: Breath of the wild
Dragons Dogma
The Witcher 3
Fallout: New Vegas
Divinity: Original Sin(i grunn begge)
Red dead redemption
GTA 6
Telltales Walking dead
Pillars of eternity
Assassin's Creed: Odyssey
The last of us
 
#10
Jøss, positivt overraska! Jeg skrev jo i forrige tiårs tråd for noen uker siden at jeg savnet denne typen ting, og snakket om det med Ganon forrige lørdag hos Lodin. Jeg mente at det aldri vil funke med nåtidens SG, og at kanskje tre stykker kom til å gidde. Ganon mente at jeg tok feil. Og heldigvis fikk har rett, nå er vi allerede ti! Ser at de fleste kjører urangert, så regner med du lager en liste basert på hva som ble nevnt oftest, @ganon ? Eller er det ønskelig at vi rangerer dem?

Her er uansett de 10 som ga meg mest minneverdige, nye opplevelser fra forrige tiår, i alfabetisk rekkefølge foreløpig. Mye annet som eide (f.eks Nintendo-favorittene), men som ikke nådde opp da det var mer av ting jeg hadde spillt før.
  • Bioshock Infinite - Sannsynligvis den stiligste, mest interresante spillverden jeg har besøkt, og megakul historie. Har sjelden levd meg så mye inn i et spill, til tross for litt middelmådig gameplay.
  • Firewatch - Så utrolig mye sjarm, følelser og stemning. Elska det, og hater litt at Valve kjøpte opp studioet så vi aldri får oppfølgeren.
  • Grow Home - En liten klønete robot som skal klatre opp bønnestengler i en sjarmerende liten PS1-verden? Jess. Varer ikke lenger enn det bør heller. Oppfølgeren nådde ikke opp.
  • Hearthstone - Magic the Gathering, bare bedre på alle måter? Har spillt dette daglig siden det kom, og tror ikke jeg kommer til å gi meg med det første.
  • Papers Please - Fantastisk ny liten sjanger. Elsker hvor dritt det fikk meg til å føle meg.
  • Portal 2 - Det første Portal er fortsatt topp 3 spill noen gang i mine øyne, men denne lever nesten opp til det, med mye lenger spilletid, masse kul lore som blander det inn i Half-Life, og nye gameplay-elementer som i det minste ikke ødelegger grunnmekanikkene. Har også tiårets øyeblikk helt i slutten av spillet.
  • Red Dead Redemption 2 - Gadd aldri fullføre eneren, men levde meg skikkelig inn i dette. Skikkelig imponerende hvor troverdig de har fått verdenen, og jeg ble veldig glad i de forskjellige rollene. Epilogen er også noe av det koseligste i hele spillet.
  • Rocket League - Jøss, jeg kan visst like fotball jeg også, bare man bytter ut spillerne med biler. Dette blir dratt frem hver gang det er øl og tvspill på agendaen hos meg.
  • Titanfall 2 - Det beste Call of Duty-spillet er ikke et Call of Duty-spill. Hater litt at Apex Legends har sikret at vi ikke får noen oppfølger. Klarer også kunststykket at både enspiller og flerspiller eier.
  • What Remains of Edith Finch - Koselig lite spill hvor man utforsker en generasjonbolig og hvordan de som bodde der døde. Mye kule områder, følelser og gameplay.
Mistenker at The Outer Wilds hadde havna på lista, så om jeg får fingeren ut før ganon rangerer dette kan det hende det vipper ut red dead eller edith finch.
 
Sist redigert:
#11
Jeg kan rangere spillene i førsteposten basert på antall ganger nevnt, men er også litt fristet til å bare la listene være personlige da jeg ikke synes samlelister er det mest spennende. Venter iallefall til slutten av måneden og forhåpentligvis har vi noen flere svar før jeg går igjennom alt.
 

Jante

privileged CIS shitlord
#12
Her er min best of fra 10-tallet, sortert på utgivelsesår.

2010
  • Assasins Creed II
  • Stalker: Call of Pripyat
  • Mount&Blade: Warband
  • Batman - Arkham Asylum
  • Borderlands
  • Mass Effect 2
2011
  • Binding of Isaac
  • Space Marine
  • Bastion
  • The Witcher 2
  • The Elder Scrolls V: Skyrim
  • Batman - Arkham City
  • Revenge of the Titans
  • Dead Space 2
2012
  • Dishonored
  • Hotline Miami
  • FTL
  • Borderlands 2
  • XCOM
2013
  • Total War: Rome II
  • Wolf Among Us
2014
  • The Banner Saga
  • This War of Mine
  • Wasteland 2
2015
  • GTA V
  • Party Hard
  • Sunless Sea
  • Prison Architect
  • Cities: Skylines
  • The Witcher III
  • Fallout 4
  • Pillars of Eternity
2016
  • CIV VI
  • XCOM 2
  • No Man's Sky
  • Dishonored 2
  • Tyranny
  • The Banner Saga 2
  • Firewatch
  • Darkest Dungeon
  • Beholder
  • Factorio
2017
  • The Long Dark
  • Prey
  • PUBG
  • Slime Rancher
  • Battle Brothers
2018
  • Rimworld
  • Kingdom Come: Deliverance
  • Frostpunk
  • Pillars of Eternity: Deadfire
  • Graveyard Keeper
  • The Forest
  • Into the Breach
  • Cultist Simulator
  • Return of the Obra Dinn
2019
  • Oxygen Not Included
  • They are Billions
  • Total War: Three Kingdoms
  • Foundation
  • Slay the Spire
  • Starcom Nexus
  • Little Big Workshop
  • Disco Elysium
  • Crying Suns
 
Sist redigert:
#14
Vel en rask titt over bidragene kan avsløre at det beste spillet 2010-2019 foreløpig er Zelda breath of the wild, noe som jeg enkelt kan leve med. Guttungen spiller det daglig, og vi storkoser oss fortsatt på jakt etter de tre siste shrinesene mens vi gjør små oppdrag.
Men joda, jeg tar en runde over bidragene ved månedskiftet.
 

Drauden

SGs kollektive lillebror
#15
Her er min best of fra 10-tallet, sortert på utgivelsesår.

2010
  • Assasins Creed II
  • Stalker: Call of Pripyat
  • Mount&Blade: Warband
  • Batman - Arkham Asylum
  • Borderlands
  • Mass Effect 2
Batman og AC2 kom i 2009, sårrimækk. difåkkeværrame!