Top 40 bestselgende spill fra 1995-2004

#1
Denne listen er i følge gamefront.de tatt fra Game Developer Magazine, og tallene er det NPD group som står for.

1. GTA Vice City -Dt.Vers.- (PS2, Rockstar): 6,3
2. Super Mario 64 (N64, Nintendo): 5,9
3. GTA 3 (PS2, Rockstar): 5,4
4. Pokemon Yellow (GB, Nintendo): 5,1
5. GTA San Andreas (PS2, Rockstar): 5,1
6. Pokemon Blue (GB, Nintendo): 5,0
7. G.Eye (N64, Nintendo/Rare): 5,0
8. Pokemon Red (GB, Nintendo): 4,8
9. Mario Kart 64 (N64, Nintendo): 4,7
10. Halo 2 (Xbox, Microsoft): 4,2
11. Pokemon Silver (GB, Nintendo): 3,9
12. Pokemon Gold (GB, Nintendo): 3,8
13. Halo (Xbox, Microsoft): 3,7
14. Zelda The Ocarina of Time (N64, Nintendo): 3,5
15. Gran Turismo 3 (PS2, Sony): 3,5
16. Madden 2004 (PS2, EA): 3,4
17. Gran Turismo 2 (PS, Sony): 3,3
18. Madden 2005 (PS2, EA): 3,2
19. Gran Turismo (PS, Sony): 3,2
20. Crash Bandicoot Warped (PS, Sony): 3,2
21. Crash Bandicoot 2 (PS, Sony): 3,2
22. Super Mario DLX (GB, Nintendo): 3,0
23. Frogger (PS, Hasbro): 2,9
24. Tekken 3 (PS, Namco): 2,8
25. Spyro The Dragon (PS, Sony): 2,8
26. Driver (PS, GT Interactive): 2,8
27. Crash Bandicoot (PS, Sony): 2,8
28. Tony Hawk 2 (PS, Activision): 2,7
29. Madden 2003 (PS2, EA): 2,7
30. Final Fantasy VII (PS, Sony/Square): 2,6
31. Tony Hawk (PS, Activision): 2,5
32. Super Smash Brothers (N64, Nintendo): 2,5
33. Super Smash Brothers Melee (GC, Nintendo): 2,5
34. Pokemon Stadium (N64, Nintendo): 2,5
35. Pokemon Pinball (GB, Nintendo): 2,5
36. Diddy Kong Racing (N64, Nintendo): 2,5
37. Metal Gear Solid (PS, Konami): 2,4
38. Super Mario Advance 2 (GB, Nintendo): 2,3
39. Namco Museum 3 (PS, Namco): 2,3
40. Donky Kong 64 (N64, Nintendo): 2,3

Kilde: http://www.gamefront.de/



Jeg blir litt sjokkert når jeg ser tittler som Frogger og Namco Musem Vol. 3 på listen. Jeg hadde heller ikke ventet å se såpass mange Nintendo 64-spill på listen. Ellers var det lite som overrasket meg. Tror i hvert fall vi kan konkludere med at GTA-spillene og Pokemon-spillene ble de store vinnerne i denne epoken.
 
#2
Ganske sykt hvor mye Pokémon har solgt. Pokémon Red, Blue og Yellow er jo nesten identiske, også har de solgt 14.9 millioner eksemplarer til sammen. De to første (Red/Blue) har alene solgt 9.8 millioner eksemplarer, og de er jo helt identiske (bortsett fra litt forskjellige Pokémoner i hver versjon). Men etter de første spillene har det visst gått en del nedover, selv om de likevel har solgt bra. Ingen Pokémon Ruby/Sapphire på lista der ...
 

Kilik

Lokal moderator
#3
Når det gjelder N64, så ble den en langt større suksess i USA enn i Europa. Spillutvalget var jo heller labert, så da er det naturlig at de få toppspillene som kom ut selger bra.

Frogger og Namco Museum 3 overrasker også meg litt, men tror disse ble solgt svært billig; sikkert rundt 100 kr.

Ellers har jeg hørt at San Andreas nå har gått forbi Vice City i salgstall, men det var kanskje på verdensbasis. Vi kan vel si det slik at GTA har dominert konsoll-listen, mens Pokemon har dominert håndholdt-listen i denne perioden.

Kan legge til at det bestselgende spillet i Japan i denne perioden er er Dragon Warrior VII til PSX med ca. 4 millioner solgte.
 

SHDR

Gullmedlem
#4
Det der må være amerikanske salgstall og bare gjelde for konsoll. Det er spill på PC som har solgt mye mer enn det der, og det er spill som totalt har solgt EVIG mye mer enn det der.

Final Fantasy VII eneste Final Fantasy-spill på lista? Please ... GTA-spillene kan ikke måle seg med Final Fantasy VII og oppover hva angår totale salgstall, skulle jeg tro. Litt synd at de ikke har en liste fra alle territorier, for det der er ganske misvisende hva angår egentlig, internasjonal popularitet på ulike spill.
 

Kilik

Lokal moderator
#5
Bare for USA dette ja.

De tre siste GTA-spillene har solgt omtrent 10 millioner hver på verdensbasis. Det er mer enn noe Final Fantasy-spill. Tror FFVII har solgt omtent 8 mill.

Argh, jeg hadde en verdensomspennende liste på PC'en, men den ser ut til å være borte nå...
 

Kilik

Lokal moderator
#6
Etter litt googling fant jeg denne lista fra 2003 på et forum. Ingen kilder er oppgitt. Hvor nøyaktig den er aner jeg ikke:

Best-Selling Games of All-Time

1) Super Mario Bros. (NES) - 40 Million
2) Tetris (Game Boy) - 33 Million
3) Super Mario Bros. 3 (NES) 18 Million
4) Super Mario World (SNES) - 17 Million
5) Super Mario Land (Game Boy) - 14 Million
6) Super Mario 64 (N64) - 11 Million
7) The Sims (PC) - 10 Million
8) Super Mario Bros. 2 (NES) - 10 Million
9) Grand Theft Auto: Vice City (PS2) - 8.5 Million
10) Harry Potter and the Sorcerer's Stone (PS1) - 8 Million
11) GoldenEye (N64) - 8 Million
12) Donkey Kong Country (SNES) - 8 Million
13) Super Mario Kart (SNES) - 8 Million
14) Pokemon Red/Blue (Game Boy) - 8 Million
15) Half-Life (PC) - 8 Million
16) Tomb Raider II (PS1) - 8 Million
17) Final Fantasy VII (PS1) - 7.8 Million
18) Myst (PC) - 7 Million
19) Gran Turismo 3 (PS2) - 7 Million
20) Dragon Warrior VII (PS1) - 6 Million

http://forum.pcvsconsole.com/viewthread.php?tid=8655

Nintendo med de seks første altså...

Siden lista er noen år gammel, så regn med at The Sims, Vice City og GT3 har solgt noen millioner til. Samt at GTA III, GTA:SA og Halo 2 kommer med.
 

Lodin

Der Waaaah
#8
Med tanke på at San Andreas og Halo 2 bare hadde vært ute i to måneder før den lista ble fullført er dette sinnsykt høye salgstall. Skulle ikke forundre meg om de har krøpet enda litt høyere opp på lista per i dag.
 
#9
Halo 2 vet jeg har solgt noe som jævlig i USA. Var det ikke Halo 2 som ble det mestselgende spillet i USA på en uke eller no. Microsoft har fått 1 million brukere etter at Halo 2 kom.

Skulle ikke forundre meg om Halo 2 blir USA bestselgende spill gjennom tidene....på konsoll riktignok.
 
#11
Det er ikke rart i det hele tatt, med tanke på at Max Payne ikke solgte så veldig bra på konsoll.