Trespasser

SHDR

Gullmedlem
#21
Hah. Jeg og Oerhört spilte nettopp litt på dette, og jeg må si jeg er forferdelig imponert. Fysikkmotoren er faktisk ikke så neger som den først kan virke, selv om den er implementert så dårlig at det halve hadde vært nok. Spill som Deus Ex 2, eller Devastation (noen som husker det?) hadde langt mer spongy fysikk enn hva Trespasser har.

Det som derimot er helt fascinerende, er måten all grafikken, som i ... absolutt all grafikken, byttes ut med placeholder sprites om objektet er a) mer enn fem meter foran deg eller b) i nærheten av deg etter at du har snudd deg. Etter at du har snudd deg, snakker vi 30 sekunder før grafikken endelig spretter på plass igjen, gjerne på feil sted i forhold til hvor den var. Perspektivet på spritene er også dristige saker. De roterer ikke med synsfeltet, så det blir litt OutRun 1986-følelsen. Festlig.

Den første dinosauren vi skjøt slo en kollbøtte, og presterte på mystisk vis å plante seg selv i bakken. Hodet ble vridd inn i kroppen via buken, mens rumpe og hale stakk rett i været som en slags surrealistisk blomst. Det var et magisk skue. Jeg lo mye. En annen klassiker er animasjonssystemet. Utviklerne skrøt av at det var "styrt av fysikkmotoren", hvilken betyr at det må ha vært muskler drevet av inverse kinematics-fysikk. Det er godt mulig at det var det, for de animasjonene ser virkelig ut som et resultat av en tilbakestående fysikkmotor satt sammen med et baktatt muskelsystem. Eventuelt var det noe de fant på for å unnskylde de usannsynlig stygge animasjonene. Brachiosaurene er særlig magiske: De er helt strake, helt stive, bortsett fra beina, som stavrer seg bortover. Det ser fabelaktig stygt ut. Som en mekanisk vanskapning, en dampmaskin med lang hals.

Armen er vel faktisk ikke det dummeste med hele spillet, men det er definitivt med i konkurransen. Snedig forsøk på uabstrahert interaksjon, men det var så ræva designet at det likevel presterte å bli fullstendig non-intuitivt. At omgivelsene heller ikke var like oppfinnsomme som brukergrensesnittet, har vel også litt av skylda. Hva er det som kan brukes og ikke? Dersom dama kan holde en tømmerstokk på strak arm uten at noen av endene treffer bakken, skulle det bare mangle at hun kunne skyve litt på en tomkasse. Eller, as it was, en lastebil. Vektforholdene på ting og tang ble iallfall noenlunde absurde. Regelen er: Hvis det er lite, kan det plukkes opp. Hvis det er stort, kan det ikke plukkes opp. Regelen tar ikke hensyn til eventuell tyngde.

Det var fremtiden omtrent fem år for tidlig. Interessant forsøk. Litt godt å tenke på at belgiske Appeal bare ett år klarte å gjennomføre noe minst like ambisiøst med godt resultat: Outcast. Det fortjener faktisk et emne ... noen flere som husker det særlig godt?
 
#22
Jeg skal til og med være så djerv at jeg limer inn bildet av begivenheten her:



Selv elsker jeg Trespasser inderlig for alt hva det hadde av ambisjoner, og liker å leve meg inn i den skakkjørte virkeligheten som presenteres, simpelthen fordi spillet appellerer til meg. Jada, det er grafiske glipper over alt, og masse slitsomme særheter i fysikkmotoren. Men som jeg bruker å si: Man kan venne seg til det meste, så lenge grunnopplevelsen har noe som er av interesse. Trespasser har, i mine øyne, det. Kanskje fordi jeg er en dinosaurnerd fra gammelt av, jeg vet ikke. Men der jeg ser storheten selv i dårlig animerte Brachiosaurer, sitter Erlend bare og ler. Den tølperen. Snufs.

Jeg kan imidlertid forstå at situasjonen kan ha fortonet seg annerledes for de av dere som spilte spillet da det kom, etter endeløse tirader med hype. Klart, da blir man gjerne mer kritisk innstilt.
 

SHDR

Gullmedlem
#23
Forøvrig er det at Brachiosaurer har lang, strak hals en seiglivet mye. Med mindre de hadde et ørtenkamret hjerte på størrelse med et damplokomotiv og en hjerne med rimelig labre surstoffkrav, er det ingen sjanse for at de kunne klare å pumpe blod loddrett opp tolv meter med hals. Brachiosaurus hadde slak hals som svingte seg ut fra kroppen akkurat som Diplodocus og Brontosaurus.

(Var det Diplodocus og Brontosaurus som egentlig var samme dyret?)

Det er en viss skala på dem, da, tross latterlig lav polycount og ... lett anale teksturer. Teksturene redder litt, siden de er forholdsvis høyoppløste. Det ser ikke ut som en liten modell strukket til abnorme proporsjoner. Every cloud has a silver lining, I suppose.

Hvordan er innendørsområdene? Er det innendørsområder som en del av utendørsområder, eller er de stort sett separate brett? Ah, og hvor mange typer dinosaurer er det? Er det noen som er raskere enn de ... uhm ... nokså rolige Velociraptorene? ("How fast are they?"; "Cheetah speed. Sixty to seventy miles per hour.") Eller som tåler mer enn to kuler i kroppen?

Kan du drepe en Brachiosaurus ved å bare pælme en pistol på dem mange nok ganger?
 

Fabulous Fossmo

(sædpapir, bollerør, glidecreme etc)
#24
Elendig spill. Fysikk er det nok av, du har rett i det, Revan, men den er faen ikke mye god. Nei, gi meg Carnivores. Bedre, morsommere, barskere.
 

Lodin

Der Waaaah
#25
Inneområdene er deler av kartet. Tredje eller fjerde brett består av en liten landsby man skal knote omkring i å finne nøkler. Men det er ikke en kjedelig fetch-quest fordi man går ikke bare bort til døra og trykker på den, man må holde nøkkelkortet på strak arm og sveipe det forran en leser. Korta tar naturlig nok opp en av de to plassene man har i inventoryet. =D Bygningene er forøvrig som alt annet kjedelige bokser, men noen av dem har tak og nesten alle har en eller to våpen liggende på gulvet.

Når det gjelder antall dinoer så jeg brachiosaurer, triceratopser, stegosaurer, T-Rexer, noe som kunne være en allosaur og 4-5 forskjellig skinna raptorer

Forøvrig: Outcast'd!
 
D

Doctor Downs

Gjest
#26
SITAT(SHDR @ 15.07.2006, 05.36) 14589
(Var det Diplodocus og Brontosaurus som egentlig var samme dyret?)
[/b]
Var ikke det Brachiosaurus og Brontosaurus? Så var Diplodocus mye mindre?

Edit: Nah, Brontosaurus er gammelt navn på apatosaurus, og brachiosaurus (24 meter) var tydeligvis ikke like lang som diplodocus (opptil 30 meter). Jeg som var så opphengt i dette da jeg var liten...
 
#27
Er det bare jeg som mister alle (to) våpna jeg har stasha med meg når jeg får loadscreen??? D.v.s: Hvert brett starter fra bånn uavhengig av hva man hadde på forrige brett. Finner hun det for godt å bare pælme alt fra seg når hun skal gå videre?

Og den strake, sterke armen er helt rå, ser helt konge ut når hun prøver å slå med jernstang. Hva har skjedd med den andre armen? Hun må ha noen helt sinnsyke motproposjoner på armmusklene...
 
D

Doctor Downs

Gjest
#28
SITAT(Adroon @ 12.07.2006, 20.40) 14071
Nå har jeg installert det, men... faen! Av en eller anen grunn er hele skjermen sidlengs. Bildet er altså snudd 90 grader. Dette er bare når jeg starter spillet. På hoved menyen til spillet er det normalt. Jeg som hadde gledet meg til å spille det. :(
[/b]
Den høyeste oppløsninga du kan velge er noe sånt som 768x1024. Ikke omvendt. Dermed tenker vel PC-en at den vil ha det høyeste antal pixler i lengden og vips... bare velg 800x600 istedet. Funka hos meg.
 
#29
SITAT(SHDR @ 15.07.2006, 05.36) 14589
Forøvrig er det at Brachiosaurer har lang, strak hals en seiglivet mye. Med mindre de hadde et ørtenkamret hjerte på størrelse med et damplokomotiv og en hjerne med rimelig labre surstoffkrav, er det ingen sjanse for at de kunne klare å pumpe blod loddrett opp tolv meter med hals. Brachiosaurus hadde slak hals som svingte seg ut fra kroppen akkurat som Diplodocus og Brontosaurus.[/b]
Se SHDR være bråsikker, nok en gang.

Opprinnelig skrevet av Wikipedia
Like other "long-necked" dinosaurs, Brachiosaurus may not have been able to pump sufficient oxygenated blood from its heart to its brain if it raised its head high above its shoulders, though this is disputed by some researchers.
Ingen kødder med mine barndoms illusjoner uten å få et sitat fra en ukjent forfatter i fleisen. DISPUTED, i say. Brachiosauruser har halsen rett i været inntil ingen lenger DISPUTER. ;)

SITAT(SHDR @ 15.07.2006, 05.36) 14589
Var det Diplodocus og Brontosaurus som egentlig var samme dyret?)[/b]
'Brontosaurus' var en misforståelse som oppstod da noen fant en camarosaurus-skalle og et apatosaurus-skjelett sammen og trodde det var ett og samme dyr. Noe det naturligvis ikke var.

Edit: Sjekket mot elskede pedia: "In 1905, Marsh added some feet he had discovered at the same quarry, a tail fabricated to appear as he believed it should and what he apparently felt was the "correct" skull for the massive creature. This was not a delicate Diplodocus-style skull, matching what was actually a large Apatosaurus skeleton but, instead, a chimaera composed of "the biggest, thickest, strongest skull bones, lower jaws and tooth crowns from three different quarries", primarily those of Camarasaurus." Kilde

SITAT(SHDR @ 15.07.2006, 05.36) 14589
Det er en viss skala på dem, da, tross latterlig lav polycount og ... lett anale teksturer. Teksturene redder litt, siden de er forholdsvis høyoppløste. Det ser ikke ut som en liten modell strukket til abnorme proporsjoner. Every cloud has a silver lining, I suppose.[/b]
1998 =/= 2006.

SITAT(SHDR @ 15.07.2006, 05.36) 14589
Kan du drepe en Brachiosaurus ved å bare pælme en pistol på dem mange nok ganger?[/b]
I teorien, ja. Har ikke prøvd det i praksis.

SITAT(Lodin @ 15.07.2006, 13.19) 14634
Når det gjelder antall dinoer så jeg brachiosaurer, triceratopser, stegosaurer, T-Rexer, noe som kunne være en allosaur og 4-5 forskjellig skinna raptorer[/b]
Sjekk ut denne: http://trescom.3dactionplanet.gamespy.com/...r/dinosaurs.htm

SITAT(Aquila @ 15.07.2006, 15.47) 14658
Den høyeste oppløsninga du kan velge er noe sånt som 768x1024. Ikke omvendt.[/b]
Jeg tror det finnes uoffisielle plastre som muliggjør mye høyere oppløsninger.
 
D

Doctor Downs

Gjest
#30
Poenget var bare i hvilken rekkefølge det står. At det er flere pixler i høyden enn i lengden resulterer i at både min og Adroons PC svarte med å vri hele bildet 90 grader. Høy oppløsning er for så vidt ålreit det, så hvis du vet om en sånn patch så si gjerne i fra.
 
#31
Åh ja jeg husker hypen rundt Trespasser, jeg husker hvor overlykkelig det var for at det funket på min elendige pc og jeg husker hvor forbanna jeg var da jeg innså at det var helt latterlig dårlig, og ca. like lett å spille som det er å kjøre bil fra baksetet. Siden da har jeg ikke ofret Trespasser en tanke, men denne tråden pirret nysjerrigheten min, og jeg skal teste demoen for å se om man virkelig kan forandre en mening man har hatt i så mange år.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#33
Enten det, eller så glemte han seg og satte en E bakpå "min". Åhå. :D
 
#34
SITAT(Yetipants @ 17.07.2006, 21.35) 15060
Enten det, eller så glemte han seg og satte en E bakpå "min". Åhå. :D[/b]
Korrekt gjettet. :)

Og 'pedantisk' er bare en omskriving av 'flink', noe jeg ser på som en ære. Takk! ;)
 

Agradula

Ridder Jonatann
Medlem av ledelsen
#35
og dere er herved utnevnt som ypperstehomsinner.
"hey.. that's a word we haven't seen before Bob. What are we goin to do???"

"LET'S KILL IT"

*drep*

poenget mitt ihvertfall er: jeg så en stakkars dokumentar om den såkalte langhalsen og dens vekt. Og det viser seg at den har veid meget mye mindre enn antatt, grunnet til at mye av skjelettet er hult og fylt med luft.
Dette er også hemmeligheten til mange av de flyvende dinosaurene, som for eksempel pterodaktyl.
 
#38
Dette spillet så faktisk litt stilig ut :D

Skal testes!!!!

Foressten er det noen som husker navnet på Jurassic Park spillet til SNES? Finner det ikke :grine:
 
#40
Eller tenker du simpelt hen på Jurrasic Park til SNES? Det heter ikke mer enn det, du må ha skrevet det feil...Men siden det ikke er lov til å legge ut internettsider hvor man kan laste ned rom's, så unngår jeg det...