Ubisoft: fuck casualfags

Trench_Rat

Sommerbildene våre
#1
ser ut som Ubisoft tar en EA og innrømmer at de ikke kan oversvømme markede med dritt. Nå venter vi bare på Activision :mad:


Earlier today, publisher Ubisoft warned that it wasn't going to have quite the year it was expecting, in part due to big delays, in part due to its efforts on the Nintendo DS and Wii. So it's changing course.
http://kotaku.com/5447395/ubisoft-eyes-ps3-360-in-2010-after-losing-big-on-ds-casual-games



Imagine Babyz Party Petz



edit: slått av kilik
 

Lodin

Der Waaaah
#2
Gamestop og en av de andre store kjededene borti USAnia sa ihvertfall tidligere i uka at utgivere kan drite i å sende dem minigame-kompilasjoner og annet rask til Wii og alt annet siden det ikke selger.
 

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
#3
Det er meg, det er jeg som får sånt til å skje.
 

Lodin

Der Waaaah
#4
Talla til NPD for desember. :)


New Super Mario Bros. Wii (Wii, Nintendo) 2.82M
Wii Fit Plus (Wii, Nintendo) 2.41M
Wii Sports Resort (Wii, Nintendo) 1.79M
Call of Duty: Modern Warfare 2 (360, Activision) 1.63M
Call of Duty: Modern Warfare 2 (PS3, Activision) 1.12M
Wii Play (Wii, Nintendo) 1.01M
Mario Kart Wii (Wii, Nintendo) 936.1K
Assassin’s Creed II (360, Ubisoft) 783.1K
Left 4 Dead 2 (360, Electronic Arts) 728.5K
Mario and Luigi: Bowser’s Inside Story (DS, Nintendo) 656.7K
 

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
#6
Det er uansett snakk om desember/julesalget, det er ikke representativt for noenting spør du meg. De tre øverste titlene selger godt til vanlig, men om du Lodin skal ha noe å reagere på her er det hvilke spill som selger på Wii. Utenom New Bros har Fit Plus og Sport Resort byttet plass med originalene og alt er som det var i mars 2007. Ca. Men heller det enn én multiplattformtittel på topp ti, PS3 jeg ser på deg.
 

SHDR

Gullmedlem
#7
Well, Nintendo har vel aldri akkurat gjort det til en hemmelighet at plattformene deres finnes hovedsakelig for dem selv, Square-Enix og Capcom. Det skal også sies at det er utgiverne som har dropped the ball på Wii ettersom de har vært for opptatt med å være nedlatende ovenfor Wii-publikummet og forsøke å selge dem shovelware til å faktisk utforske markedet og introdusere spillkonsepter som ikke er PS2-spill med waggle eller blåkopier av Nintendos titler.

Konsollmarkedet er på vei ned. I'm tellin' ya. Ikke like kjapt som Riccitiello påstår, men games-as-service og short-form gaming kommer til å bli betraktelig mer synlig og sannsynligvis toneangivende for neste generasjon spillutviklere. Nåværende megaspill finnes bokstavelig talt innen en håndfull genre (Zelda-kopi, DMC/God of War-kopi, FPS/over-the-shoulder shooter, AD&D-derivert RPG og kjøresimulator), og det markedet vokser ikke og tjener dermed ikke mer og mer penger. Siden forretningsdrift handler om penger (iallfall tilsynelatende), betyr det at spill ikke blir noe attraktivt sted å investere i fremtiden.

Spillbudsjetter har mangedoblet i løpet av denne konsollgenerasjonen, samtidig som markedet for denne typen spill ikke har vokst eller iallfall ikke vokst like raskt som de andre segmentene i markedet, hvor spill som er billige å utvikle selger like mye som stortitlene. Det finnes mer enn nok folk som vil kjøpe Darksiders og Mass Effect, men ikke så mange at spillene kan tåle å bli enda dyrere uten at investeringen blir latterlig. Det betyr mindre penger i kassa på store utgivere, mindre risikoer, mindre markedsutvidelse og dermed marginalisering og en sakte forandring av mediumet til en kulturell ghetto à la amerikanske superhelttegneserier (parallellen her er Microsoft som Image Comics -- de bygger på Sonys vellykkede rebranding av videospill som en ungdomsaktivitet men mislykkes i å utvide markedet, og sementerer istedet mediumets dårlige rykte ved å fokusere på kjernepublikummet). Indie-bølgen og casual-spill ser ut til å være the new beginning, hvilket ikke betyr at spill blir borte i det hele tatt men forandrer seg.

Mange gamere kommer likevel til å se på spill slik de kjente dem som nesten forsvunnet i løpet av det neste tiåret. Nitti- og totusentallet vil huskes som videospillenes sølvalder.
 

oma

Village Drunk
#10
Well, Nintendo har vel aldri akkurat gjort det til en hemmelighet at plattformene deres finnes hovedsakelig for dem selv, Square-Enix og Capcom. Det skal også sies at det er utgiverne som har dropped the ball på Wii ettersom de har vært for opptatt med å være nedlatende ovenfor Wii-publikummet og forsøke å selge dem shovelware til å faktisk utforske markedet og introdusere spillkonsepter som ikke er PS2-spill med waggle eller blåkopier av Nintendos titler.

Konsollmarkedet er på vei ned. I'm tellin' ya. Ikke like kjapt som Riccitiello påstår, men games-as-service og short-form gaming kommer til å bli betraktelig mer synlig og sannsynligvis toneangivende for neste generasjon spillutviklere. Nåværende megaspill finnes bokstavelig talt innen en håndfull genre (Zelda-kopi, DMC/God of War-kopi, FPS/over-the-shoulder shooter, AD&D-derivert RPG og kjøresimulator), og det markedet vokser ikke og tjener dermed ikke mer og mer penger. Siden forretningsdrift handler om penger (iallfall tilsynelatende), betyr det at spill ikke blir noe attraktivt sted å investere i fremtiden.

Spillbudsjetter har mangedoblet i løpet av denne konsollgenerasjonen, samtidig som markedet for denne typen spill ikke har vokst eller iallfall ikke vokst like raskt som de andre segmentene i markedet, hvor spill som er billige å utvikle selger like mye som stortitlene. Det finnes mer enn nok folk som vil kjøpe Darksiders og Mass Effect, men ikke så mange at spillene kan tåle å bli enda dyrere uten at investeringen blir latterlig. Det betyr mindre penger i kassa på store utgivere, mindre risikoer, mindre markedsutvidelse og dermed marginalisering og en sakte forandring av mediumet til en kulturell ghetto à la amerikanske superhelttegneserier (parallellen her er Microsoft som Image Comics -- de bygger på Sonys vellykkede rebranding av videospill som en ungdomsaktivitet men mislykkes i å utvide markedet, og sementerer istedet mediumets dårlige rykte ved å fokusere på kjernepublikummet). Indie-bølgen og casual-spill ser ut til å være the new beginning, hvilket ikke betyr at spill blir borte i det hele tatt men forandrer seg.

Mange gamere kommer likevel til å se på spill slik de kjente dem som nesten forsvunnet i løpet av det neste tiåret. Nitti- og totusentallet vil huskes som videospillenes sølvalder.
Vil utgivere kunne lønnsomt gi ut spill med samme lest som idag i fremtiden? Altså, om spill i dag kan bli laget like bra i fremtiden bare mer kosteffektivt og om det er noe de også vil kunne satse på? Eller er det ett dødt løp siden kostnadene for å lage disse "billig" spillene også blir mindre?
 

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
#11
Kommenterte ikke det forrige Shader skrev, ettersom jeg stort sett er helt enig. Men oma oma ja, jeg ser for meg at mer av den kritiske forskjellen mellom spillutviklerstudio vil ligge i de menneskelige ressursene. Hvor stort team av hvor flinke folk trenger du? Om du er flink kan du spare masse cash på å gjøre alt selv, men da vil det ta en million år osv.
Om jeg tar en million kroner for å tenke opp et fett konsept til Shadars neste spill koster det like mye uansett hvor billig den tekniske utviklingen er. Det jeg mener er at suksess hos spill vil ligge i hvordan de gjør ting bedre enn konkurrenter i samme sjanger (de shaddis nevnte), hvordan de er kreative rundt nye løsninger på gamle problemer, og denne kompetansen vil kun bli dyrere.
Kostnadene ved å kaste en peggleklone på markedet er naturlig nok mye mindre, ikke minst trenger det ikke være bra (tenk spill basert på filmlisenser, de er dårlige nettopp fordi de ikke trenger å være bra, folk kjøper de uansett). Men det er et stort hav av disse, og det blir sikket ikke færre, så hvordan få gjennomslagskraft? Er det da bedre å bruke to år på å utvikle et unikt produkt?

Men til det første spørsmålet ditt, nei jeg tror heller ikke det. Veien fra utvikler til forbruker har vært fylt av ledd, som for fler og fler forbrukere blir færre. En utopi er at alle bruker en "PC"/konsoll i hjemmet som fungerer som underholdningssenter for media og spill, med et så enkelt grensesnitt at alle kan kjøpe det de trenger over nettet. Spillbutikker vil etterhvert miste all mening og eksistensgrunnlag med mindre de gjør store omveltninger type for to år siden allerede.
De fremtidige Spillegalbarna våre vil nok ha et annet forhold til den interaktive underholdningen (dere har sett Epic Fail episoden av House) og en annen tilnæring enn vi hadde med konsollkrig, maskoter og Mario.

Derfor tar jeg vare på alt, så mine nugattikids kan spille Sega Master System og Alex Kidd fra hendene er store nok til å holde kontrollen.
 

Kilik

Lokal moderator
#12
UK ENTERTAINMENT SOFTWARE - Week 02, 2010

1 JUST DANCE WII UBISOFT UBISOFT
2 WII FIT PLUS WII NINTENDO NINTENDO
3 WII SPORTS RESORT WII NINTENDO NINTENDO
4 ARMY OF TWO: THE 40TH DAY XB360 EA GAMES ELECTRONIC ARTS
5 CALL OF DUTY: MODERN WARFARE 2 XB360 ACTIVISION ACTIVISION BLIZZARD
6 CALL OF DUTY: MODERN WARFARE 2 PS3 ACTIVISION ACTIVISION BLIZZARD
7 NEW SUPER MARIO BROS. WII WII NINTENDO NINTENDO
8 MARIO KART WII WII NINTENDO NINTENDO
9 FORZA MOTORSPORT 3 XB360 MICROSOFT MICROSOFT
10 BAYONETTA XB360 SEGA SEGA
 

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
#14
Jeg sitter her med et ønske om å si noe lurt, men dette er litt deprimerende. Spesielt Bayonettas lave plassering og 2 år gamle Mario Kart Wii (som jeg personlig er storfan av) , og kanskje Wii Fit Plus grunnet prisen skuffer.