Lenge siden jeg spilte, men fikk lyst til å skrive litt om det. Kan ikke love at det blir utelukkende positivt, jeg synes egentlig det er en veldig stor kvalitetsforskjell på disse spillene, så watch out. For det første mener jeg skytingen i Uncharted 4 er den verste i serien. Det kan være all tiden min med originaltrilogien har gitt meg en del vonde vaner som ikke funker her, men de veldig åpne områdene i mange etasjer med muligheten til å svinge seg rundt er noe som høres kulere ut på papiret enn i virkeligheten. Resultatet er veldig kaotisk. Jeg dør hele tiden uten at det er min feil. I beste fall finner jeg meg et lite hjørne å skyte kommende fiender fra. Bra gammel Uncharted var TPS-Sonic the Hedgehog så dette holder helt klart ikke. Jeg sukket helt seriøst høyt hver gang våpnene kom frem her.
Det andre går det bedre med. Jeg synes ikke det har blitt snakket nok om hvor annerledes Uncharted 4 egentlig er fra resten av serien. Utenom den, etter min erfaring, håpløse skytingen er det utrolig mye tregere. Jeg mener faktisk ikke det som en nødvendigvis dårlig ting da. The Last of Us gjorde det samme, og de har sannsynligvis blitt inspirert fra ICO-skaperne igjen. Både The Last of Us og Uncharted 4 gir deg nemlig lange, lange sekvenser hvor det egentlig ikke skjer så mye, hvor du rolig bare går og går og går for eksempel. Ens første intuisjon er at spill bør være underholdende, men slike hverdagslige detaljer gjør at du blir sugd inn på en helt spesiell måte. En annen side av dette er når man stadig må hjelpe figuren man er sammen med på alle slags banale måter, som hvor enn dumt det høres ut bygger tilknytningen din til dem. Når det så bare én gang løpet av hele spillet, omtrent i midten, eksploderer i klassisk Uncharted-stil er det sannsynligvis den mest intense og spennende sekvensens i hele serien.
Det hjelper at skrivingen også holder til slike subtile virkemidler. Mens Nate Drakes one-liners for eksempel var ment å være morsomme i de forrige spillene har det istedet kommet noe trist og desperat over dem her, de forteller oss fort såre ting om figuren. Jeg elsker også hvordan hele historien fungerer som en slags refleksjon over hvem Nathan Drake er. Både forholdet hans til broren og sjørøverkongene de følger i fotsporene til er med på å belyse dette. Skurken er også fucking class-A irriterende. Jeg er egentlig helt uenig med Max Landis om ham over. Selv om de slåss har Nadine og Drake-brødrene en god tone hele tiden, som setter opp det som kommer til å skje mens "preppy rich kid" nettopp er inkarnasjonen av ulempene ved grådighet alla Treasure Island som Landis selv identifiserer som spillets hovedtema. Jeg er enig i at avslutningen snubler da. All subtiliteten og kunstferdigheten man tar med seg fra The Last of Us bygger opp en del forventninger som ikke innfris når man istedet avslutter dette på premissene til de forrige spillene. På en måte synes jeg det er litt rørende og fint etter all tiden vi har tilbrakt med disse figurene, på en annen side synes jeg det undergraver alle de sterkeste sidene til akkurat dette spillet.
Sikkert greit å anerkjenne hvor ridiculously pent og teknisk imponerende spillet er. Når det er gjort vil jeg rangere det foran Uncharted 1, som er altfor ensformig, og Uncharted 3, som har en veldig uinspirert historie og grusom pacing, men bak Uncharted 2, som er helt perfekt bortsett fra at jeg skulle ønske det hadde noe av selvbevisstheten til Uncharted 4, og The Last of Us, som vi like gjerne kan inkludere. Noen husker kaaaaanskje at jeg ikke kunne fordra The Last of Us da det kom ut. Det har egentlig vokst litt på meg. Jeg synes fortsatt det er ekstremt forstyrrende at nesten alle figurmodellene er uautoriserte kopier av diverse kjendiser, at mange av konseptene er utrolig kjedelige og uoriginale, og at å la deg bruke mange timer på å krysse en by til fots og så dekke måneder med reise på 3 sekunder ... burde vært imot menneskerettighetene. På den andre siden er spilldesignet helt klart smartere enn bare Uncharted uten hopping og puzzles, og det jobber utspekulert sammen med historien som nok har en av de mest minneverdige finalene i spillhistorien. Spillet er også fullt av en gravitas man sjeldent ser i spill. Kort sagt gleder jeg meg veldig til The Last Of Us Part II, som jo har valgt å bruke navnekonvensjonen til Gudfaren-filmene.