En demo av den nyeste PS3-blockbusteren dukket i går opp på US Store på PSN, og Sony valgte å regionlåse den, så kun folk med amerikanske maskiner fikk spilt den av, alle andre fikk svart skjerm.
Demoen starter ganske lovende, med en fin intro-cutscene med Nathan og kameradama hans som er på vei til en øde øy, og de blir selvsagt skutt ned. Det er her man merker at Nathan ikke er en standard spillhelt, for når han blir tvunget til å hoppe ut i fallskjerm får han totalt panikk, og han spreller som en liten unge. Takket være det gode stemmeskuespillet og de gode animasjonene får man med en gang sympati for han. Som Indiana Jones virker han veldig menneskelig, noe det også er lagt vekt på under selve spillingen. Nathan løper ikke oppreist, han beveger seg som en virkelig person, og reagerer naturlig på terrenget under han. Spillet ser også helt fantastisk ut, med realistiske lys- og skyggeeffekter på omgivelsene. Man merker litt svak framerate-dropping i de aller mest detaljerte områdene, men dette er en ting som fikses til retail, som på Ratchet-demoen.
Kontrollen sitter godt, og hopping mellom plattformer og opp vegger funker som snus. Men så introduseres fiendene.
Jeg er mer Prince of Persia-fan enn shooter-fan, så jeg slengte vanskelighetsgraden på Easy. Det er mulig dette gjorde noe med AI-en til fiendene, for makan til idiotiske fiender er det lenge siden jeg har vært borti. Hvis en av dem spotter deg, sier han ifra til resten, og de begynner å skyte mot deg. Hvis du tar dekning og flytter deg uten at de burde se det, skyter de fortsatt mot deg. Du kan stille deg så det står en svær murvegg mellom deg og dem ... de skyter fortsatt mot deg. Du føler aldri at det er trygt å løpe inn i et rom, fordi når de ikke lader om, så skyter de. Enkelte fiender sitter på kne bak lavt cover, og skyter rett inn i det. Holder du deg for lenge (ca seks sekunder) på samme sted, blir det kastet en granat etter deg. Prøver du å løpe inn i nærkamp for å ta ut en skurk (tre slag gjør forresten like mye skade som to headshots), vil kompisene hans fortsatt skyte på deg, uten å tanke på friendly fire.
Fiender pøser også ut av alle åpninger, og på den korte tiden demoen varer daua jeg sikkert 20 ganger. Du kan ikke løpe inn guns blazing, du er nødt til å ta cover konstant, ellers er du dau, akkurat som i Gears of War.
Og apropos GoW; Naughty Dog har knabbet den nå standarde mekanikken med at hvis du blir skutt på for mye under et visst tidsrom, dør du, så det er bare å ta cover lenge nok, så forsvinner skaden. Ok ... Master Chief har et personlig skjold. Gears-gutta har stimpacks som fjerner skaden. Nathan ... hva, rister han av seg kulene? Har han selvreparerende nanites i blodet? Denne mekanikken gir null mening i Uncharted.
Uncharted har fått mye bank fra kritikerne for combat-delene (som er en altfor stor del av demoen), og det er lett å forstå hvorfor. Det er ikke morsomt å slåss. Det er slitsomt, fiender roper mot deg konstant og du blir fort lei av de gjentatte "You're dead, sucka! Right between the eyes!". Det er synd at slåssinga ødelegger så mye for spillet, for alt annet er topp.
Nå vet jeg ikke hvor gammel demoen er, men basert på denne kommer jeg ikke til å plukke opp Uncharted.
Demoen starter ganske lovende, med en fin intro-cutscene med Nathan og kameradama hans som er på vei til en øde øy, og de blir selvsagt skutt ned. Det er her man merker at Nathan ikke er en standard spillhelt, for når han blir tvunget til å hoppe ut i fallskjerm får han totalt panikk, og han spreller som en liten unge. Takket være det gode stemmeskuespillet og de gode animasjonene får man med en gang sympati for han. Som Indiana Jones virker han veldig menneskelig, noe det også er lagt vekt på under selve spillingen. Nathan løper ikke oppreist, han beveger seg som en virkelig person, og reagerer naturlig på terrenget under han. Spillet ser også helt fantastisk ut, med realistiske lys- og skyggeeffekter på omgivelsene. Man merker litt svak framerate-dropping i de aller mest detaljerte områdene, men dette er en ting som fikses til retail, som på Ratchet-demoen.
Kontrollen sitter godt, og hopping mellom plattformer og opp vegger funker som snus. Men så introduseres fiendene.
Jeg er mer Prince of Persia-fan enn shooter-fan, så jeg slengte vanskelighetsgraden på Easy. Det er mulig dette gjorde noe med AI-en til fiendene, for makan til idiotiske fiender er det lenge siden jeg har vært borti. Hvis en av dem spotter deg, sier han ifra til resten, og de begynner å skyte mot deg. Hvis du tar dekning og flytter deg uten at de burde se det, skyter de fortsatt mot deg. Du kan stille deg så det står en svær murvegg mellom deg og dem ... de skyter fortsatt mot deg. Du føler aldri at det er trygt å løpe inn i et rom, fordi når de ikke lader om, så skyter de. Enkelte fiender sitter på kne bak lavt cover, og skyter rett inn i det. Holder du deg for lenge (ca seks sekunder) på samme sted, blir det kastet en granat etter deg. Prøver du å løpe inn i nærkamp for å ta ut en skurk (tre slag gjør forresten like mye skade som to headshots), vil kompisene hans fortsatt skyte på deg, uten å tanke på friendly fire.
Fiender pøser også ut av alle åpninger, og på den korte tiden demoen varer daua jeg sikkert 20 ganger. Du kan ikke løpe inn guns blazing, du er nødt til å ta cover konstant, ellers er du dau, akkurat som i Gears of War.
Og apropos GoW; Naughty Dog har knabbet den nå standarde mekanikken med at hvis du blir skutt på for mye under et visst tidsrom, dør du, så det er bare å ta cover lenge nok, så forsvinner skaden. Ok ... Master Chief har et personlig skjold. Gears-gutta har stimpacks som fjerner skaden. Nathan ... hva, rister han av seg kulene? Har han selvreparerende nanites i blodet? Denne mekanikken gir null mening i Uncharted.
Uncharted har fått mye bank fra kritikerne for combat-delene (som er en altfor stor del av demoen), og det er lett å forstå hvorfor. Det er ikke morsomt å slåss. Det er slitsomt, fiender roper mot deg konstant og du blir fort lei av de gjentatte "You're dead, sucka! Right between the eyes!". Det er synd at slåssinga ødelegger så mye for spillet, for alt annet er topp.
Nå vet jeg ikke hvor gammel demoen er, men basert på denne kommer jeg ikke til å plukke opp Uncharted.