Uncharted: Drake's Fortune [PS3]

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
En demo av den nyeste PS3-blockbusteren dukket i går opp på US Store på PSN, og Sony valgte å regionlåse den, så kun folk med amerikanske maskiner fikk spilt den av, alle andre fikk svart skjerm.

Demoen starter ganske lovende, med en fin intro-cutscene med Nathan og kameradama hans som er på vei til en øde øy, og de blir selvsagt skutt ned. Det er her man merker at Nathan ikke er en standard spillhelt, for når han blir tvunget til å hoppe ut i fallskjerm får han totalt panikk, og han spreller som en liten unge. Takket være det gode stemmeskuespillet og de gode animasjonene får man med en gang sympati for han. Som Indiana Jones virker han veldig menneskelig, noe det også er lagt vekt på under selve spillingen. Nathan løper ikke oppreist, han beveger seg som en virkelig person, og reagerer naturlig på terrenget under han. Spillet ser også helt fantastisk ut, med realistiske lys- og skyggeeffekter på omgivelsene. Man merker litt svak framerate-dropping i de aller mest detaljerte områdene, men dette er en ting som fikses til retail, som på Ratchet-demoen.

Kontrollen sitter godt, og hopping mellom plattformer og opp vegger funker som snus. Men så introduseres fiendene.

Jeg er mer Prince of Persia-fan enn shooter-fan, så jeg slengte vanskelighetsgraden på Easy. Det er mulig dette gjorde noe med AI-en til fiendene, for makan til idiotiske fiender er det lenge siden jeg har vært borti. Hvis en av dem spotter deg, sier han ifra til resten, og de begynner å skyte mot deg. Hvis du tar dekning og flytter deg uten at de burde se det, skyter de fortsatt mot deg. Du kan stille deg så det står en svær murvegg mellom deg og dem ... de skyter fortsatt mot deg. Du føler aldri at det er trygt å løpe inn i et rom, fordi når de ikke lader om, så skyter de. Enkelte fiender sitter på kne bak lavt cover, og skyter rett inn i det. Holder du deg for lenge (ca seks sekunder) på samme sted, blir det kastet en granat etter deg. Prøver du å løpe inn i nærkamp for å ta ut en skurk (tre slag gjør forresten like mye skade som to headshots), vil kompisene hans fortsatt skyte på deg, uten å tanke på friendly fire.

Fiender pøser også ut av alle åpninger, og på den korte tiden demoen varer daua jeg sikkert 20 ganger. Du kan ikke løpe inn guns blazing, du er nødt til å ta cover konstant, ellers er du dau, akkurat som i Gears of War.

Og apropos GoW; Naughty Dog har knabbet den nå standarde mekanikken med at hvis du blir skutt på for mye under et visst tidsrom, dør du, så det er bare å ta cover lenge nok, så forsvinner skaden. Ok ... Master Chief har et personlig skjold. Gears-gutta har stimpacks som fjerner skaden. Nathan ... hva, rister han av seg kulene? Har han selvreparerende nanites i blodet? Denne mekanikken gir null mening i Uncharted.

Uncharted har fått mye bank fra kritikerne for combat-delene (som er en altfor stor del av demoen), og det er lett å forstå hvorfor. Det er ikke morsomt å slåss. Det er slitsomt, fiender roper mot deg konstant og du blir fort lei av de gjentatte "You're dead, sucka! Right between the eyes!". Det er synd at slåssinga ødelegger så mye for spillet, for alt annet er topp.

Nå vet jeg ikke hvor gammel demoen er, men basert på denne kommer jeg ikke til å plukke opp Uncharted.

SITAT(Thinaran @ 09.11.07, 08.52) 88544
Og apropos GoW; Naughty Dog har knabbet den nå standarde mekanikken med at hvis du blir skutt på for mye under et visst tidsrom, dør du, så det er bare å ta cover lenge nok, så forsvinner skaden.
[/b]
Uhm, denne såkalte GoW mekanikken har eksistert LENGE før GoW brukte den. Bare på X360, så hadde man den i King Kong. Til og med Getaway på PS2 hadde dette. Forøvrig synes jeg dette er ganske genialt. Det handler ikke om realisme, det handler om moro. Realismen ligger i at de fleste sår og skader leges over tid, men i spill går det hele en smule raskere (tidenes underdrivelse) enn i virkeligheten. Det er ikke spesielt realistisk å løpe bort til en av kameratene dine i GoW for å vekke dem heller, etter at all helse har gått ned. Disse fiendene kan ikke være noen stor trussel dersom våpnene deres ikke klarer noe annet enn å slå knockout på deres motstandere.

Kort sagt, du legger litt for mye i realisme i spillmekanikken. Slike spill er ikke akkurat kjent for å være realistisk. Indiana Jones er ikke realistisk. Fun Fact: Harrison Ford stiftet hatten til hodet for at den ikke skal falle av under filming. :p

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
Joda, men når Naughty Dog bruker så mye penger på animasjon for å humanisere helten og gjøre alt av bevegelser og fysikk mest mulig realistisk, gjør det at denne superheltmekanikken blir vanskeligere å svelge. Uansett, det hadde vært like merkelig hvis det lå medkits rundtom i øde ruiner, og dette er ikke noe jeg ville trukket poeng for, bare noe jeg mener er verdt å nevne. Nathan er ikke en superhelt, det er det Naughty Dog prøver å framheve.

Getaway har jeg ikke spilt, men i King Kong var det ingen folk som skjøt på deg med kuler, og jeg tenkte ikke over at det ble brukt. Det er i første person, og du kan til en viss grad se for deg skadene du har tatt.

SITAT(StarEye @ 09.11.07, 10.26) 88549
Til og med Getaway på PS2 hadde dette.
[/b]
Og det fikk man ingen beskjed om! Husker jeg slet sykt med første mission, døde gang på gang. Helt tilfelidig oppdaget jeg dette jeg tilfeldigvis sto inntil en vegg og ventet på at en jævel skulle runde hjørnet til meg, at blodflekken på ryggen min ble svakere når han lente seg på veggen. Var utrolig frustrerende helt til jeg fant det ut.

Lodin

Der Waaaah
Rimlig sikker på at det sto i manualen dah. :p

Forøvrig har jeg hørt at det er slik at fiendene i Curly's Gold automatisk registrer deg hvis du sikter på dem? Det høres jo innovativt ut.

oma

Village Drunk
En venn av meg spillte Getaway halveis igjennom uten å vite om denne meganismen også :p rimelig hardcore spør du meg.

Fikk mer lyst på dette spillet om alle de positive tingene listet av Thinaran er virkelig fremtredene. Dog, håper aien er bedre på vanskeligere vanskelighetsgrad, eller om det er en smakssaksting.

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
Det virker ihvertfall som det er mange som liker demoen også, men det ble litt for mye skyting for min smak.

Fikk forresten forklart at "helse"-tingen din egentlig betyr at du er i nærheten av å bli skutt, og jo lenger du er ute av cover, jo større er sjansen for at du blir truffet og drept. Så på godt engelsk er det «your luck running out». Jeg liker den forklaringen. :D

Lodin

Der Waaaah
Jeg syns det virker mer som folk er desperate etter at noe mer enn bare en Mario klone er den eneste eksklusiven i år som er verdt noe. :v:

Europeisk demo kommer forøvrig den 20. Regionkodinga var visst en feil fra slem bisk.

CyberK

Finner ikke på noe.
Mhm. De hørte faktisk på tilbakemeldingene som kom inn på Playstation.Blog og gjorde noe med saken. Det synes jeg det står respekt av. Den bloggen har faktisk vist seg å være mye mer enn billig markedsføring, og jeg digger den. (Ohh, Sony-chan, I love you!)

oma

Village Drunk
jeg lastet ned amrikansk demo selv, på eu ps3, og det funket faktisk -

må si jeg likte demoen ganske godt, alt det positive fra thinaran sin førstepost, pluss at intrykket fra skytesekvensene var ikke _så_ dårlige som thinaran syns - noen gode poenger, de skyter virkelig ganske så meningsløst konstant mot deg, og ja, det er litt vel mye skyting rundt omkring, skulle virkelig ønske mye mer hopping pussles og liane action fremfor mye skyting. Men kos lell. Tror dette spillet vil kanskje være med på å selge ps3en faktisk

9.1 hos IGN:
SITAT
Here's the thing about Uncharted, the final sum is far greater than the individual parts. Maybe you don't dig the combat or maybe the pop-in gets you down, but the overall package of an endearing story, outstanding score, great performances and fun gameplay should put this title on the top of your holiday wishlist. Say what you will about the PS3, but Uncharted isn't just a standout for Sony -- it's a standout for gaming as a whole.[/b]

Kilik

Lokal moderator
9/10 hos Eurogamer

SITAT
Topped off with the most stunning use of the PS3's underused technical prowess yet, Uncharted: Drake's Progress is, for my money, the first must-have PlayStation 3 title.[/b]
Et spill som faktisk får meg til å vurdere PS3. Blir ikke så jeg punger 4000-5000 kr med det første, men mulig jeg ender opp med konsollen etter nyttår.

CyberK

Finner ikke på noe.
SITAT
Uncharted is the first game I've seen to date that makes me wonder if it could be done on the Xbox 360, and as a huge admirer of the software line-up on Microsoft's system, that's saying a lot. [And it's going to get us in trouble again. -Frowny Ed] [/b]
Det er ganske tunge saker når det kommer fra Eurogamer, en side som faktisk er rimelig nøytral. Selv om jeg tradisjonelt ikke er en sånn action adventure-dude, så kjenner jeg at det kribler i lommeboken etter å ha lest såpass positive anmeldelser.

Kilik

Lokal moderator
Samtidig så sier Naughty Dog at de med Uncharted kun utnytter 30% av SPU-kraften i PS3: PSU.com

Sier i det minste litt om potensiale til PS3. Dette er PS2 om igjen. De første spillene er ikke spesielt imponerende, men etter hvert som programmererne lærer seg konsollen blir det hakket bedre for hvert år.

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
Haha, jeg spilte akkurat demoen på nytt, og da satt jeg vanskelighetsgraden på Normal. Spørsmålet om det er vanskelighetsgraden som bestemmer fiendenes AI er herved besvart med et rungende JA.

Denne gangen døde jeg totalt én gang (mot 20 ganger på første gjennomspilling). Kos.

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
Gjenoppliver tråden nå som flere har spillet. Har gått gjennom det to ganger nå, på andre run jaktet jeg på skatter og medal points. Siden spillet lagrer totalstatistikker fikk jeg nå alle "Kill X enemies with weapon X"-poengene og Hangman. Klarte også å få til Survivor (drep 50 fiender uten å dø), hurra!

Jeg prøvde å sette på Hard mode, men det er helt latterlig hvor fort du dauer. :hæ:

oma

Village Drunk
Det har vel mer med at PoP er mer din type spill vil jeg tro, syns ikke det var så ufattelig mye vanskeligere, en ble sittende en del mer på de store stedene der det popper frem folk overalt, men det går til slutt ^^