Eh, går nok greit.
Testa Unreal Engine jeg også, og jeg likte at det lot meg mekke ting i C++, likte ikke like godt at de hadde mekka sin egen måte å programmere C++ på som var veldig spesifikk og i bunn og grunn ligna ganske mye på det du har i Unity bare med mer kronglete syntaks, og jeg syntes de hersens Blueprint-greiene var noe skrot. Det er fordi jeg heller vil gjøre alt i kode istedenfor å mekke et eget lag med designer-UI imellom og helt sikkert et symptom på en personlighetsforstyrrelse.
Uansett: Jeg kom vel fram til at med den tida jeg har brukt på Unity, og det at med Unity 5 er det aller meste tilgjengelig gratis uansett, så var det litt teit å begynne på scratch i UE. Verdt å nevne at jeg ikke har en ræva rigg, og det tok flere minutter å kompilere stæsj i UE bare man tweaka en liten ting og skulle teste, kontra tre sekunder i Unity. Det har nok en soleklar sammenheng med at UE er et jævlig mye mer avansert beist, da.
En annen litt fiffig ting jeg fant ut, var at UE også låste meg inn i et paradigme som fjerna ting jeg hadde lyst til å styre selv, akkurat som Unity. Så... det virker som om det er En Måte å mekke spillmotorer på, og den slipper du liksom ikke unna. Klart, det er hella nice å kose seg med alle grafikkene i UE, men Unity har en topnice physical lighting-renderer nå også som funker helt fjell.
Hvis jeg skal komme med et tips når det gjelder UE/Unity, så er det nok å velge en av dem og holde på der istedenfor å drive med begge to parallellt, spesielt hvis du skal lære deg koding. UE lar deg - ettersom jeg forstår - mekke mye i Blueprints, men i Unity slipper du rett og slett ikke unna kode. UE bruker en variant av C++, aner ikke hva slags ekstra verktøy de har pakka inn der men det er sikkert bra, men greia er at C++ er vanskelig å lære seg. Analogien er at C++ er en verktøykasse med alle tenkelige verktøy det går an å forestille seg, men du må sette sammen hvert av dem på egen hånd. Unity lar deg velge mellom JavaScript og C# (og ett til jeg aldri har hørt om utenfor Unity og som ingen av scriptene som følger med er skrevet i OG som jeg aldri har hørt om noen som har brukt), og det er en del snillere enn C++. Selv liker jeg C# best, siden det er litt striksere enn JavaScript og funker helt fjell i Visual Studio. Analogien til JavaScript er vel kanskje noe sånt som at du kan bygge det aller meste av verktøy der også, de bare ramler fra hverandre innimellom. Eller så kan du sjekke If Programming Languages Were Weapons; beskrivelsen av både JavaScript og C# er innmari treffende og fikk meg til å fnise høyt.
Så joda. Moro med programmering da mæssom.
Testa Unreal Engine jeg også, og jeg likte at det lot meg mekke ting i C++, likte ikke like godt at de hadde mekka sin egen måte å programmere C++ på som var veldig spesifikk og i bunn og grunn ligna ganske mye på det du har i Unity bare med mer kronglete syntaks, og jeg syntes de hersens Blueprint-greiene var noe skrot. Det er fordi jeg heller vil gjøre alt i kode istedenfor å mekke et eget lag med designer-UI imellom og helt sikkert et symptom på en personlighetsforstyrrelse.
Uansett: Jeg kom vel fram til at med den tida jeg har brukt på Unity, og det at med Unity 5 er det aller meste tilgjengelig gratis uansett, så var det litt teit å begynne på scratch i UE. Verdt å nevne at jeg ikke har en ræva rigg, og det tok flere minutter å kompilere stæsj i UE bare man tweaka en liten ting og skulle teste, kontra tre sekunder i Unity. Det har nok en soleklar sammenheng med at UE er et jævlig mye mer avansert beist, da.
En annen litt fiffig ting jeg fant ut, var at UE også låste meg inn i et paradigme som fjerna ting jeg hadde lyst til å styre selv, akkurat som Unity. Så... det virker som om det er En Måte å mekke spillmotorer på, og den slipper du liksom ikke unna. Klart, det er hella nice å kose seg med alle grafikkene i UE, men Unity har en topnice physical lighting-renderer nå også som funker helt fjell.
Hvis jeg skal komme med et tips når det gjelder UE/Unity, så er det nok å velge en av dem og holde på der istedenfor å drive med begge to parallellt, spesielt hvis du skal lære deg koding. UE lar deg - ettersom jeg forstår - mekke mye i Blueprints, men i Unity slipper du rett og slett ikke unna kode. UE bruker en variant av C++, aner ikke hva slags ekstra verktøy de har pakka inn der men det er sikkert bra, men greia er at C++ er vanskelig å lære seg. Analogien er at C++ er en verktøykasse med alle tenkelige verktøy det går an å forestille seg, men du må sette sammen hvert av dem på egen hånd. Unity lar deg velge mellom JavaScript og C# (og ett til jeg aldri har hørt om utenfor Unity og som ingen av scriptene som følger med er skrevet i OG som jeg aldri har hørt om noen som har brukt), og det er en del snillere enn C++. Selv liker jeg C# best, siden det er litt striksere enn JavaScript og funker helt fjell i Visual Studio. Analogien til JavaScript er vel kanskje noe sånt som at du kan bygge det aller meste av verktøy der også, de bare ramler fra hverandre innimellom. Eller så kan du sjekke If Programming Languages Were Weapons; beskrivelsen av både JavaScript og C# er innmari treffende og fikk meg til å fnise høyt.
Så joda. Moro med programmering da mæssom.