Unitytorial: Lær Unity, mekk spill

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#41
Eh, går nok greit.

Testa Unreal Engine jeg også, og jeg likte at det lot meg mekke ting i C++, likte ikke like godt at de hadde mekka sin egen måte å programmere C++ på som var veldig spesifikk og i bunn og grunn ligna ganske mye på det du har i Unity bare med mer kronglete syntaks, og jeg syntes de hersens Blueprint-greiene var noe skrot. Det er fordi jeg heller vil gjøre alt i kode istedenfor å mekke et eget lag med designer-UI imellom og helt sikkert et symptom på en personlighetsforstyrrelse.

Uansett: Jeg kom vel fram til at med den tida jeg har brukt på Unity, og det at med Unity 5 er det aller meste tilgjengelig gratis uansett, så var det litt teit å begynne på scratch i UE. Verdt å nevne at jeg ikke har en ræva rigg, og det tok flere minutter å kompilere stæsj i UE bare man tweaka en liten ting og skulle teste, kontra tre sekunder i Unity. Det har nok en soleklar sammenheng med at UE er et jævlig mye mer avansert beist, da.

En annen litt fiffig ting jeg fant ut, var at UE også låste meg inn i et paradigme som fjerna ting jeg hadde lyst til å styre selv, akkurat som Unity. Så... det virker som om det er En Måte å mekke spillmotorer på, og den slipper du liksom ikke unna. Klart, det er hella nice å kose seg med alle grafikkene i UE, men Unity har en topnice physical lighting-renderer nå også som funker helt fjell.

Hvis jeg skal komme med et tips når det gjelder UE/Unity, så er det nok å velge en av dem og holde på der istedenfor å drive med begge to parallellt, spesielt hvis du skal lære deg koding. UE lar deg - ettersom jeg forstår - mekke mye i Blueprints, men i Unity slipper du rett og slett ikke unna kode. UE bruker en variant av C++, aner ikke hva slags ekstra verktøy de har pakka inn der men det er sikkert bra, men greia er at C++ er vanskelig å lære seg. Analogien er at C++ er en verktøykasse med alle tenkelige verktøy det går an å forestille seg, men du må sette sammen hvert av dem på egen hånd. Unity lar deg velge mellom JavaScript og C# (og ett til jeg aldri har hørt om utenfor Unity og som ingen av scriptene som følger med er skrevet i OG som jeg aldri har hørt om noen som har brukt), og det er en del snillere enn C++. Selv liker jeg C# best, siden det er litt striksere enn JavaScript og funker helt fjell i Visual Studio. Analogien til JavaScript er vel kanskje noe sånt som at du kan bygge det aller meste av verktøy der også, de bare ramler fra hverandre innimellom. Eller så kan du sjekke If Programming Languages Were Weapons; beskrivelsen av både JavaScript og C# er innmari treffende og fikk meg til å fnise høyt.

Så joda. Moro med programmering da mæssom.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#42
Må jo bare slenge med hva jeg driver med om dagen også da.



Nei, har ikke mekka de 3D-assetsene selv.
 
#43
Takk for særs god gjennomgang av tanker om temaet! Jeg er helt enig i at det er bedre å velge seg en å fokusere på. Kodevegringen har nok mest å gjøre med at hver gang jeg skal lese meg opp på det, blir jeg distrahert av den mer velkjente 3d-viewporten og ender opp med å lage en bråte blanke ting istedenfor å holde meg til kodingen. Men er C# den enklere varianten er jeg fristet til å holde meg til Unity. Uansett om blueprints gjør det lettere eller ikke, kommer det til å være ting en må fikse selv helt fra bunnen av. Håper på å få inn noen timer i kveld, tenkte å børste støv av Z-børsten og se om jeg evner å produsere, og få inn, en asset eller to med normal maps som oppfører seg normalt (hæhæ). Det er nok å hoppe pistolen ørlite grann hva opplæringen angår, men det er også gøy. Og gøy er bra.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#44
Ja, det er det. Og det er ikke "feil" å begynne med græffiksa, du kan fint mekke et enkelt spill med standard-kodepakkene som følger med Unity. Det er lurt å utforske Standard Assets-prefabsene og -scriptene, det er mye bra der og siden koden bare ligger det er det lett å mekke på dem hvis du trenger noe mer.
 
#45
Det høres veldig bra ut, får se hva jeg finner ut i kveld. Er det et par enkle assets du kunne tenke deg til prosjektet ditt? Jeg har ikke noe særlig mål eller mening med hva jeg skal lage, så om det kan brukes av noen i tillegg til at jeg får prøvd meg litt er jo det bare bonus.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#46
Tjah, skau og trær er jo alltid en vinner. Tenker mer tegneserie/Playstation/Blizzard enn kjip minimalisme, da.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#48
Oh yes. Har planer om å kjøre ufiltrerte teksturer da (PS1-style) så du veit det. ^^