Unwrapping, displacement maps for poly stacks, og modellering av high-poly med NURBS

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
#6
Lodin er bare en dick mot alt som faller under den sosialt akseptable grensa (JRPG ---> Final Fantasy 13 ---> finne noe å hate på)

:)
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#7
Ånei, noen påpeker at teksturoppløsninga på ett enkelt objekt i et spill jeg aldri har spilt ikke er det helt store, dette er virkelig noe jeg må reagere på!
 

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
#8
Yeti og Hazen er enige!
 

SHDR

Gullmedlem
#11
Vi er post-konsept og post-image her på SG, vi bare flyter liksom, som protozoaer i tidevannet. Ellers tipper jeg det Jødin påpeker er at "steinteksturen" egentlig bare er en grøttekstur, en blass og utydelig fotosourcet tekstur ingen har lagt kjærlighet i. Faenskapet er dessuten dårlig unwrappet, men det er helt vanlig. For å se MASSE ræva unwrapping, spill Stalker og Crysis -- kunsthåndverk? MOAR LIEK HASTVERK!!1

:edderkopp:"Hei, Günter, åssen skal jeg unwrappe dettan herre treet?"
:yoda:"Bare hiv en sylinder rundt det."
:edderkopp:"OK!"

Høhø.
 

Cycerin

Norsk. Nykristen. Naruto.
#14
Det som provoserer er ikke teksturen, men hvor utrolig ræva mappa den er. Hadde vært kos å slippe å se sånt i svære spill lenger.
 

SHDR

Gullmedlem
#15
Som sagt, unwrappingen er ræva. Ikke rart, for det er ingen som driver med 3d som liker å unwrappe og de bruker istedet semiautomatiserte programmer som bare krever at man setter sømmer, og så pakker en algoritme opp modellen, easer og averager for å gi quad-ene (oftest det man bruker, med mindre man modellerer high-poly med NURBS, men hvem er det som gjør det lenger nå som man kan bygge displacement maps for poly stacks på 1-2-3 med Mudbox/zBrush/whatever?) greie proporsjoner i forhold til hverandre. Problemet er at det fører til teksturforvrening hvis proporsjonene på polygonene ikke lenger er i tråd med modellen.

Jeg er old-school. Å UVW-unwrappe en modell ordentlig tar omkring en time, og resultatet blir bedre å jobbe med enn autoutpakking. Det er på sin måte litt morsomt også, hvis man liker pirkearbeid.
 

Cycerin

Norsk. Nykristen. Naruto.
#16
Det skal sies at UVW-unwrapping er noe av det jævligste jeg har forsøkt å gjøre (en Overlord-tank fra Generals) men helvete heller, hvis du er proff kan du ta deg tid til sånt.
 

SHDR

Gullmedlem
#17
Det er ikke noe vanskelig, det er bare et spørsmål om å gidde å lære seg hvordan det *faktisk* funker, lære seg teknikker og eksperimentere litt. Se på det som en del av jobben istedet for en meningsløs, kjedelig oppgave som helst skulle vært automatisert.

Lær deg å bruke et rutenett eller et farget rutenett for å se overganger mellom farger i teksturen, og legg litt stolthet i å sørge for at rutenett ikke blir for deformert på de fleste flater. Overganger mellom flater er faktisk ikke like farlig, fordi de ofte vil deformeres av animasjon, dekkes eller uansett være forvrengt av perspektivet.

Jeg lærte meg unwrapping på litt under en uke, og så fant jeg ut at jeg var ræva og lærte det én gang til i løpet av omtrent to dager. Så fikk jeg hardkjørt meg ved å unwrappe, tja, kanskje et femtitalls modeller av varierende kompleksitet i løpet av Dare to be Digital og fjerde semester på universitetet. Jeg har ikke engang 3d-utdannelse, og jeg synes det er enkle saker.