Unwrapping, displacement maps for poly stacks, og modellering av high-poly med NURBS

:eng: Den heter Ulna, det er den muskelgruppen som gjør at at du kan vri på handleddet. Bedre kjent som "runkemuskelen".

Anyways, gidder noen å forklare meg trådtittelen? Unwrapping og Displacement Maps er kosher nok i en spillsammenheng. Poly Stacks har jeg derimot aldri hørt om, og NURBS er så godt som ubrukelige. Er det no internhumor på gang her?

Sancti

Terrorkatt
3ds Max omtaler mesher bygget av rektangler som "poly stacks", så jeg videreførte bare den sjargongen -- poenget var at subdivision-metodene til både zBrush og Mudbox funker klart best med quad meshes. NURBS ble bare omtalt fordi det er homo og er et til dels utdatert paradigme nå.

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
Evt ble tråden renamet fra "Final Fantasy XIII livestream" fordi Shadar dukket opp og begynte å runke tekniske uttrykk.

Aha, da så. Jeg var av en eller annen grunn under inntrykket at det var det navnet tråden ble lagd med.

Og i Cheddar sitt forsvar så er det desverre ikke så mange lekmannsord innen 3D.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
*Kremt*
Wikipedia skrev:
NURBS are nearly ubiquitous for computer-aided design (CAD), manufacturing (CAM), and engineering (CAE) and are part of numerous industry wide used standards, such as IGES, STEP, ACIS, and PHIGS.
Bare sånn for å forsvare stakkars NURBS litt her.

Det vet jeg ikke noe om. Men Dreamworks er kjent for å være det eneste store CG studioet som bruker NURBS i filmene sine. Så NURBS er på ingen måte ubrukelig, det er bare det et det er mye lettere å gjøre samme jobben med polygoner.
Jeg liker å tenke på NURBS som 3D sin ekvivalent av vector art.