Valve avslører HL2 specs

Her er en liten artikkel om grafikken i Half Life 2, har også en nokså grundig Benchmark oversikt over forskjellige testede kort,

Source-Engine

PS: Dette er en annerledes artikkel en den jeg laget et emne om.

D

Doctor Downs

Gjest
Håper det kommer på Xbox omtrent samtidig som PC. hvis ikke får jeg bare håpe at PCen min kjører det sånn nogelunde greit inntil da:

2,0GHz
512MB RDRAM
ATI Radeon 9700 pro

SHDR

Gullmedlem
Aquila: Du kjører jo Doom 3 helt greit på den kassa der, da, med mindre du er den stolte eier av en Celeron. Nei, HL2 kommer ikke til konsoll med det første. X-Box-versjonen er knapt annonsert, den kommer neppe før 2005, i likhet med Doom 3. Hvis det viser seg at Valve har utsatt spillet for å få release av X-Box og PC-versjonen til å coincide, blir jeg MEKTIG forbanna. Det vitner om så liten respekt for communitien at jeg får lyst til å tørrpule Gabe med en frosen jernstang. Hvis det viser seg å være riktig, blir det bråk.

Uansett, etter litt testing i Doom 3 har jeg følelsen av at HL2 kommer til å få ganske koselig systemkrav sett i direkte forhold. Jeg spiller nå Doom 3 1024x768, 2x FSAA og High med 60FPS. Går jeg noe høyere dropper jeg straks ned til rundt 40-FPS, og 1024x768@2xFSAA ser bedre ut enn 1280x1024, synes jeg. Hvis vi da går utifra at HL2 er litt døvere programmert, hvilket det helt garantert er, siden det er DX9.0-basert (og siden alle husker FarCry gidder jeg ikke gå nærmere inn på hvorfor dette ikke nødvendigvis er bra), høres det ikke urimelig ut å anta at Half-Life 2 kan kjøre 1280x1024 med alt maxet på en maskin som er istand til å kjøre Doom 3 i 1024x768, High. Dette er selvsagt ren spekulasjon, men det føles ikke helt urimelig uansett. Selvsagt, spillet kan finne på å være fantastisk dårlig skrevet, men etter så mange år tror jeg ikke det er noe å frykte.

Novastrum

Feminist-elitist
Du får glede deg til å se teksturene, Shadar. De er ingen dans på roser, selv om et middelklasses skjermkort klarer å vise dem. Teksturene må være det peneste jeg har sett hittils. Og det inkluderer Doom3. Håper bare de bruker teksturene fornuftig.
On another note høyner jeg 1280x1024 spekulasjonen til 1600x1200. Hvis man regner med litt tweaking skal nok det gå bra.

Novastrum

Feminist-elitist
Snakker heldigvis ikke om betaen. :D
Heller egentlig ikke om bumpmappingen, selv om den også er god. Jeg snakker om rene, fine, oldschool teksturer uten andre egenskaper enn å reflektere lys matt tilbake. De er nydelige. Og selvfølgelig bumpen. F.eks. slim-bumpen på monsterene.

SHDR

Gullmedlem
Jeg synes nå for å være ganske så ærlig at gammeldagse, matte teksturer er veldig lite spennende. Det aller meste, med unntak av tre og stein, har visse reflektive egenskaper, og uansett ujevnheter forsiktig bump-mapping kan bringe frem i lyset.

Merk at jeg sier forsiktig bump-mapping og ikke "y helo thar"-bumps som de i FarCry, som er tre ganger så dype som i virkeligheten for at det skal bli lettere å se at spillet har slike fantastiske effekter. Et spill som bruker bump-maps svært så bra er faktisk Bloodrayne, tro det eller ei. Ikke like godt som Doom 3 på noen måte, men med deilig subtile bumps på de aller, aller fleste overflater.

Novastrum

Feminist-elitist
Gammeldagse teksturer kan være kjedelige alene, ja - men de jeg snakker om har også bump. Følg me´litt a´!

Coma2020: Jeg får spilt HL2 alikavel, jeg dimmet nemlig militæret. :) Det var ikke rett tid til å løpe i skauen et helt år. Ble sendt til Kirkenes, og jeg bor i Skien. Helt i bånn i Sør-Norge til toppen i Nord-Norge.

Så når HL2 kommer da skal jeg barrikere rommet mitt og kjøpe et par kasser med cola og game on!

Takker for de tankene du delte når det gjalt militæret, jeg kan nemlig bli kalt inn på et annet tidspunkt. Ikke digg å bli voldtatt av romkameraten din! *haha*