Vista er ute idag!

#41
ville ikke hatt no VIsta hvis jeg ikke hadde hatt Dual core 2 chippen
har hørt en del om vista, og flere kjente folk sier vent ,med og legge inn foreløpig
 

Novastrum

Feminist-elitist
#42
Funker helt smertefritt hjemme hos meg. Har bare 1024 ram, men Core 2 duoen tar nok støyten. Har testa business ultimate et par dager nå, men får ikke installert ordentlige drivere fordi internettleverandøren vår er skada. Skal få inn Home Premium i kveld og teste media center ... hvis internett er oppe igjen.
 

Novastrum

Feminist-elitist
#45
Skulle vel egentlig tro at det var litt ulovlig.
De selger det latterlig billig i forhold til andre nettbutikker. Dvs. OEM-versjoner er latterlig billige i forhold til "fullversjonen".
 
#46
Hvis du skal bygge en ny PC er det lov å bruke OEM. Men om du bare kjøper en harddisk eller en mus for den saks skyld kan du kjøpe med OEM. 1800kr > 4000kr. Problemet med OEM er at det _KUN_ funker med det hovedkortet du kjøper det til. Om du en gang i tiden bytter ut maskinen, yep, du må kjøpe ny Vista.
 
#48
OEM lisens er låst til hovedkort. Hardware kan byttes så mye man vil, men man må reaktivere windows hvis du har byttet ut nok ganger. Bytter du hovedkort så må du ha en ny lisens. Eneste unntaket til dette er hvis hovedkortet dit dør, men da må du bytte til likt eller et lignende hovedkort for at microsoft skal reaktivere windows. (Dvs samme socket og alt)
Har snakket med microsoft om dette. Fikk meldingen om at det er litt skjønn på det. Så det er _kanskje_ en mulighet for at de reaktiverer det for deg hvis du bytter til et helt annet hovedkort. Sjansen for det er dog minimal.. :/
 
#49
SITAT(Incánus @ 06.02.07, 16.49) 50843
OEM lisens er låst til hovedkort. Hardware kan byttes så mye man vil, men man må reaktivere windows hvis du har byttet ut nok ganger. Bytter du hovedkort så må du ha en ny lisens. Eneste unntaket til dette er hvis hovedkortet dit dør, men da må du bytte til likt eller et lignende hovedkort for at microsoft skal reaktivere windows. (Dvs samme socket og alt)
Har snakket med microsoft om dette. Fikk meldingen om at det er litt skjønn på det. Så det er _kanskje_ en mulighet for at de reaktiverer det for deg hvis du bytter til et helt annet hovedkort. Sjansen for det er dog minimal.. :/
[/b]
Ifølge linken til Sheriffen som er til en som jobber i MS er jo dette helt feil. Ifølge denne kan du bytte hovedkort 2 ganger på en OEM lisens
 
#50
SITAT(rulleguru @ 06.02.07, 17.07) 50846
Ifølge linken til Sheriffen som er til en som jobber i MS er jo dette helt feil. Ifølge denne kan du bytte hovedkort 2 ganger på en OEM lisens
[/b]
Jeg har nå testet dette og med en gang jeg byttet hovedkort så fikk jeg ikke reaktivert. Når jeg da ringte Microsoft fikk jeg beskjed om at jeg måtte ha ny lisens.
 
#51
Jeg tror jeg har driti på draget. Jeg kjøpte Vista Home Premium (oppgradering) pakka. Jeg fikk beskjed om at det var ikke no problem å kjøre "clean innstall" av fyren bak skranka, det vil å kjøre Vista gjennom oppstart og lage et par partisjoner og formatere harddisken. Da jeg fikk beskjed om å taste inn nøkkelen så fikk jeg feil "denne versjonen gjelder kun for oppgradering av XP", men da hadde jeg allerede formatert. Jeg valgte altarnativet "tast inn nøkkelen senere, registrer innen 30 dager". Jeg har desverre ikke xp cden lenger (kjøpte ny data gjennom komplett.no med windows xp OEM). Har XP nøkkelen fortsatt klistra på dataen. Noen tips om hvordan jeg bør gå frem? Takk
 
#53
hvis ikke det funker så kan du bare låne eller laste ned en XP OEM-plate. Så lenge du bruker din egen produktnøkkel er du fortsatt stø fot lovlig sett uansett om platen er lånt, brent, piratkopiert etc.
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
#56
Jeg visste da faen ikke at waffleimages var SA only. Trodde du jeg spurte deg etter bildet bare for å se på det?
 
#58
vil du sikker på at du vil kjøpe vista?, svar ja eller nei. Det innebærer risiko dersom du utfører denne handlingen.
vil du innstallere vista, svar ja eller nei?. Det innebærer risiko dersom du utfører denne handlingen.
vil du åpne dette programmet?, svar ja eller nei. Det innebærer risiko dersom du utfører denne handlingen.
vil du lukke dette programmet?, svar ja eller nei. Det innebærer risiko dersom du utfører denne handlingen.
vil du lagre dette dokumentet?, svar ja eller nei. Det innebærer risiko dersom du utfører denne handlingen.
vil du stenge av maskinen?, svar ja eller nei. Det innebærer risiko dersom du utfører denne handlingen.
 

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
#59
Du kan deaktivere de der, men jeg husker ikke hvordan, og jeg gidder ikke fyre opp Fister bare for å finne det ut. Google er din venn.
 
#60
Jeg kommer til å kjøpe enten Home Premium eller Ultimate og det ville jeg gjort bare for media-centeret alene. Med XBOX 360 og media center kan du spille av alt du har i arkivet på mediacenteret og den bruker codec'ene fra Vista-maskina. Det er utrolig nice når man har 2 tv'er og pcen er kobla til den ene og XBOX'en den andre ;)

Det er også verdt å merke seg at IE7 kjører i sandbox-mode i Vista, noe som gjør at det skal være teoretisk umulig for ondsinnet kode å få IE til å gjøre noe som helst utenfor den lille sandkassa si (f.eks. fucke opp noe systemfiler eller lignende).

Må alt i alt si meg meget fornøyd etter å ha brukt trial'en i en måned nå. :)