Rune Fjeld Olsen har skrevet en god og interessant artikkel i VG jeg syns alle her på forumet burde lese.
Den mediaskapte koblingen mellom vold og spillbransjen har over lengere tid irritert mange av oss. Det virker som det (ifølge mitt inntrykk) er konservative jornualister uten dybdekunnskap om spilling generelt, som skriver disse artkkelene som er med å farge publikums syn på spillbransjen. Her er et godt eksempel fra USA, et av utallige angrep på GTA 3/VC, som tross alt er gode spill. Det media ikke klarer å skille mellom er spill der vold er en del av spillopplevelsen og der vold fullstendig dominerer spillopplevelsen, ergo vold er hovedattraksjonen i spillet. GTA serien tilhører førstnevnte gruppe, Manhunt er et eksempel på sistnevnte. Rune treffer spikeren når han sier:
"Og her har du kjernen i problemet: Dataspill er såpass nytt som medie at mange, særlig eldre, ikke forstår hva det dreier seg om. De oppleves som såpass vanskelige å sette seg inn i at mange velger å la være"
Jeg håper at den nye forsiden (når den kommer) til Spillgal kan være med å fronte spilling som noe positivt gjennom kritisk fokus på kvalitet.Vi bør vise at vi som tross alt anser oss som kjernen i spillmiljøet har kritisk sans og at vi kjøper et spill fordi det er bra kvalitetsmessig, om det har masse blod eller ikke er irrelevant! Kanskje det er et skritt i riktig retning: at forbrukerenes fokus på kvalitet vil gjøre spill til et repsektert medium på lik linje med andre underholdnings medier! For meg virker det desverre som at så lenge folk kjøper spill av helt feil grunner vil enkelte utgivere komme med "billige" spill som er laget kun for å sjokkere og ikke for å imponere. Og det taper både vi og bransjen på.
Jeg kunne skrevet en doktor avhandling om dette temaet, men jeg begrenser til det jeg allerede har skrevet i denne omgang
Den mediaskapte koblingen mellom vold og spillbransjen har over lengere tid irritert mange av oss. Det virker som det (ifølge mitt inntrykk) er konservative jornualister uten dybdekunnskap om spilling generelt, som skriver disse artkkelene som er med å farge publikums syn på spillbransjen. Her er et godt eksempel fra USA, et av utallige angrep på GTA 3/VC, som tross alt er gode spill. Det media ikke klarer å skille mellom er spill der vold er en del av spillopplevelsen og der vold fullstendig dominerer spillopplevelsen, ergo vold er hovedattraksjonen i spillet. GTA serien tilhører førstnevnte gruppe, Manhunt er et eksempel på sistnevnte. Rune treffer spikeren når han sier:
"Og her har du kjernen i problemet: Dataspill er såpass nytt som medie at mange, særlig eldre, ikke forstår hva det dreier seg om. De oppleves som såpass vanskelige å sette seg inn i at mange velger å la være"
Jeg håper at den nye forsiden (når den kommer) til Spillgal kan være med å fronte spilling som noe positivt gjennom kritisk fokus på kvalitet.Vi bør vise at vi som tross alt anser oss som kjernen i spillmiljøet har kritisk sans og at vi kjøper et spill fordi det er bra kvalitetsmessig, om det har masse blod eller ikke er irrelevant! Kanskje det er et skritt i riktig retning: at forbrukerenes fokus på kvalitet vil gjøre spill til et repsektert medium på lik linje med andre underholdnings medier! For meg virker det desverre som at så lenge folk kjøper spill av helt feil grunner vil enkelte utgivere komme med "billige" spill som er laget kun for å sjokkere og ikke for å imponere. Og det taper både vi og bransjen på.
Jeg kunne skrevet en doktor avhandling om dette temaet, men jeg begrenser til det jeg allerede har skrevet i denne omgang
