Vold og spill koblingen

Opprinnelig skrevet av impywimpy+03.08.2004, 16.28-->
Det jeg sier er at du burde lese hva jeg skriver. Å prøveå bagatellisere dataspil som en triggereffekt er etter min mening bare dumt. I dette tilfellet har vi en forvirret person med åpenbare problemer, men det ligger ikke skjul på at Manhunt var dråpen som fikk begeret til å renne over.
[/b]
Etter din mening ja. Men hvilken bakgrunn har du for å hevde dette?
Og nå har det jo netop kommet fram at han ikke eide manhunt en gang.
Du skal ikke tro på alt du leser vet du.

<!--QuoteBegin-impywimpy
@03.08.2004, 16.28
La meg gi deg et eksempel, den berømte Knutby-saken som ruller nå. På samme måte som Helge Fossmo fikk Sara Svennson til å begå drapet, var også spillet Manhunt ansvarlig for dette andre tilfellet. Det er ikke til å stikke under en stol at Sara Svennson var mentalt forstyrret, altså en slik person du velger å kalle syk. Når Helge Fossmo kan gjøre en person til morder, hvorfor kan ikke Manhunt gjøre det?
Så du sier at hjernevasking er det samme som å spille dataspill?
haha, ok. Hva vet du om knutby saken? Han pastoern var en slu faen
han isolerte dama, hun hadde bare èn "venn" og hun var omgitt
av en gruppe folk som denne pastoren var leder for. Hun hadde ingen å
snakke med annet enn pastoren.

Jada, det er det samme som å spille dataspill. Bare at hmm, ikke
noe av det er likt og så er det en haug med andre faktorer.

Opprinnelig skrevet av impywimpy@03.08.2004, 16.28
Hvis du vil ta denne diskusjonen med meg foreslår jeg...

1. Lær deg å lese.
2. Prøv å forstå hvor problemet faktisk ligger.
3. Ikke trekk forhastede slutninger.
4. Tenk før du svarer.
5. Les disse punktene, memoriser dem, og prøv å forstå.

Så slipper jeg å ignorere deg neste gang du svarer.

1. Jeg kan lese, det lærte jeg i 2. klasse
2. Det har jeg gjordt, det er bare du som mener at jeg ikke har det
3 og 4 er det samme
5. sug deg

Opprinnelig skrevet av LripTip+05.08.2004, 22.37-->

Det jeg sier er at du burde lese hva jeg skriver. Å prøveå bagatellisere dataspil som en triggereffekt er etter min mening bare dumt. I dette tilfellet har vi en forvirret person med åpenbare problemer, men det ligger ikke skjul på at Manhunt var dråpen som fikk begeret til å renne over.
Etter din mening ja. Men hvilken bakgrunn har du for å hevde dette?
Og nå har det jo netop kommet fram at han ikke eide manhunt en gang.
Du skal ikke tro på alt du leser vet du.

Den svenske undersøkelsen som jeg refererte til i min forrige post fastslo at dataspill hadde en vesentlig del større påvirkningskraft enn de andre mediene vi forholder oss til. Hva har uansett det faktumet at offeret ikke eide spillet med denne diskusjonen å gjøre? Oppslaget dekket hele VGs førsteside. Hvorfor skulle jeg ikke tro det? Det faktum at det var førstesideoppslag i hele England og i mange andre land i Europa i tilegg, i både tabloid og mer seriøse aviser, er vel også bare for svada å regne? Det er ike jeg som fremstår som idioten her, men heller du!

<!--QuoteBegin-impywimpy
@03.08.2004, 16.28
La meg gi deg et eksempel, den berømte Knutby-saken som ruller nå. På samme måte som Helge Fossmo fikk Sara Svennson til å begå drapet, var også spillet Manhunt ansvarlig for dette andre tilfellet. Det er ikke til å stikke under en stol at Sara Svennson var mentalt forstyrret, altså en slik person du velger å kalle syk. Når Helge Fossmo kan gjøre en person til morder, hvorfor kan ikke Manhunt gjøre det?
Så du sier at hjernevasking er det samme som å spille dataspill?
haha, ok. Hva vet du om knutby saken? Han pastoern var en slu faen
han isolerte dama, hun hadde bare èn "venn" og hun var omgitt
av en gruppe folk som denne pastoren var leder for. Hun hadde ingen å
snakke med annet enn pastoren.

Jada, det er det samme som å spille dataspill. Bare at hmm, ikke
noe av det er likt og så er det en haug med andre faktorer.

Du er som vanlig helt på villspor, Hvis du leste den første VG artikkelen stod det helt klart at gutten var hektet på manhunt, at han spilte det ekstremt mye. Hvorfor vil ikke det å sitte på rommet ditt hele dagen og spile samme spillet ha en noe lik effekt som det å bare ha en eneste venn som systematisk hjernevasker deg. Selv om Manhunt egentlig forsøker å ta opp problemet vold på en litt mer reflektert måte enn noen andre spill, er det også det spillet der såkalte syke personer lettest kan ignorere denne delen av spillet. Tror du spillet er bannet på New Zealand uten grunn kanskje? Poenget mitt var hele tiden at i spesiele tilfeller kan spil som manhunt faktisk fremprovosere slike drap, og de gjør det i større grad en andre underholdningsmedier som vi hittil har møtt. I og med at spill er på vei inn på det virkelige massemarked for øyeblikket er dette en nødvendig diskusjon å ta. Det blir bare dumt å bagatellisere. Jeg sa aldri at hjernevasking og datapill var det samme, jeg sa at i noen tilfeller kan det oppstå en liknende effekt, og om man vil skape perfekte barnesoldater, burde de definitivt bruke tiden fra 4-års alderen og oppover til å spille ett spill som manhunt (delvis modifisert) kontinuerlig, samtidig som de gjennomgår trening. Du ville bli overrasket over resultatet.

Jeg regner med at du har vært borti ett spill som heter MGS2 SOL. Dette spillet tar opp noe av den same problematikken, om med en litt annen vinkling. Kanskje en av spillverdenens mest respektere utviklere vil få deg til å forstå hva jeg snakker om...

Hvis du vil ta denne diskusjonen med meg foreslår jeg...

1. Lær deg å lese.
2. Prøv å forstå hvor problemet faktisk ligger.
3. Ikke trekk forhastede slutninger.
4. Tenk før du svarer.
5. Les disse punktene, memoriser dem, og prøv å forstå.

Så slipper jeg å ignorere deg neste gang du svarer.

1. Jeg kan lese, det lærte jeg i 2. klasse
2. Det har jeg gjordt, det er bare du som mener at jeg ikke har det
3 og 4 er det samme
5. sug deg
83464​
[/b]
Og bare til opplysning, jeg har ingen respekt for folk som lærte å lese i 2. klassen. Da skal du allerede kunne skrive ;)

jeg blir mer aggresiv av Naruto enn spill,
men tror det er fordi:
i et spill sloss man stort sett med våpen, og det er et ganske urealistisk scenario at jeg finner en hagle og skyter noen.
Naruto derimot innholder kampscener der de sloss med henda eller kniver, og de har sjulte "magiske" evner (aka chakra), jeg har ventet på å finne mine evner i 16 år nå, så optimismen er noe senket.

BTW:Gratulerer med dagen Shadar

Jeg for min del blir mer aggresiv av å sitte fast på elastomania enn å mose store stygge fæle monstre/eller bare politimenn og ola nordmann.

Jeg tror du må være litt spesiell/syk fra før 'a for å kunne drepe inspirert av et spill, men nå til dags blir folk inspirert til/av mye rart, så fenomenet med drap p.g.a overdreven spilling/voldelige fæle spill er kanskje bare overfiksert?

Hørte nettopp om et drap (tror det kanskje var på nyhetene eller no?)
4 menn drepte 3 menn og to kvinner (ca.) på grunn av en krangel om et tv-spill, jaja det er greit å spille, men jeg tror kanskje du kan ha godt av å "spille med måte" det kan bli for mye av hva som helst (ja, unntatt gitarspill da)

Hmmm, eller kanskje jeg skal ta med meg gitaren min (som jeg spiller mye mer på enn pc'n), og knuse hodet på mora mi.....ja... det er en viss mulighet for at dette er min siste post på forumet :ehm...: tar selvmord til slutt, "Hitman" brukte jo pianostrenger, så hvorfor kan ikke jeg ta gitar når hitman tar det piano??? :tommelopp:

Um... folka stjal visstnok klær og en xbox fra en mann... Den mannen leide 3 karer til å umm... vel... drepe de 6 folka (4 menn og 2 kvinner visstnok)...

Mens vi er inne på folk som går over streken. I Sør-Korea har folk sporet opp og jult opp StarCraft motspillere de møtte på Battle.net, hvor sykt er ikke det!

Maraj

Ålø- og energiminister
Jeg syns det syns det er fint at folk trekker linjer mellom drap og videospill på den måten, slik at de kan se hva for en morderisk bastion den kommende generasjonen er. :p

Ole og Jan sitter hjemme og har ingenting å gjøre. Plutselig får Jan en god ide. "Vet du hva? blir du med ut å skyte med hagle på forbipaserende biler? " spurte Jan?" Ja det høres fett ut." sa Ole.

Jan og Ole letter ræva opp fra sofaen å begynner å lete etter nøklene til skuret der faren til Jan har plassert hagla si. Etter et par minutters leting finner Ole nøkkelen. "Jeg fant, jeg fant" skriker Ole. Glad og fornøyde går de og henter hagla.

Jan og Ole finner seg en god plass i veikanten. Plutselig kommer det en knallrød Opel Astra. Jan sikter på bilen og fyrer av to runder. Ole og Jan har det fryktelig morro. Jan lader om, og nå er det Ole sin tur til å skyte. Denne gangen går han helt intill bilen og fyrer av en salve rett i hodet på den stakkars kvinnen som sitter i bilen. Kvinnen blir drept på sekundet.

Hva tror dere uskyldningen får denne handlingen er? Dumme ungdommer gjør slike ting for de kjeder vettet av seg. Det klarer ikke å tenke selv. Når anmeldesene kommer skylder dem på et spill. Dette er latterlig. Ingen i verden skyter på forbipasersnde biler, fordi de har blitt påvirket av et spill. Ingen. Dette var en bevist handling. Jan og Ole hadde lyst til å skyte på uskyldige mennesker.

Kan jo også legge til at før i tiden skyldte man på gudene når man gjorde forferdelige handlinger.

Fra nå av skal jeg skylde på sulkyicedude når jeg gjør mine avskyelige handlinger. Uansett er ikke avskyelige handlinger ett definert begrep, men heller noe vi selv former gjennom kulturelle normer. Kannibalisme, incest, slaveri og voldtekt har lenge vært akseptert i samfunn vi neppe kan kalle umenneskelige. Dette betyr selvfølgelig ikke at jeg applauderer slike handlinger, men heller fordømmer dem. Jeg bare understreker dem som faktum...

Jeg mener fortsatt at videospill KAN påvirke oss i bestemte tilfeller, og at dette i allefall ikke burde avskrives til det motsatte er veldig godt bevist. Kanskje jeg skal drepe noen og legge skylda på GTA, så orginalt... I det minste får jeg ett førstesideoppslag i alle landets aviser.

Opprinnelig skrevet av impywimpy@26.08.2004, 08.35
Fra nå av skal jeg skylde på sulkyicedude når jeg gjør mine avskyelige handlinger. Uansett er ikke avskyelige handlinger ett definert begrep, men heller noe vi selv former gjennom kulturelle normer. Kannibalisme, incest, slaveri og voldtekt har lenge vært akseptert i samfunn vi neppe kan kalle umenneskelige. Dette betyr selvfølgelig ikke at jeg applauderer slike handlinger, men heller fordømmer dem. Jeg bare understreker dem som faktum...

Jeg mener fortsatt at videospill KAN  påvirke oss i bestemte tilfeller, og at dette i allefall ikke burde avskrives til det motsatte er veldig godt bevist. Kanskje jeg skal drepe noen og legge skylda på GTA, så orginalt... I det minste får jeg ett førstesideoppslag i alle landets aviser.
93338​

Spill kan påvirke oss, men jeg tror ikke at de påvirker så mye at vi kan drepe folk får morro skyld. Som det ble nevnt tidligere her så er det slik at du får lyst til å teste et par spark etter at du har spilt Dead or Alive eller lignende. Noen gjør det andre ikke. Men når det gjelder dreping kan man ikke skylde på et spill. Det er du selv som bestemmer hva du skal gjøre, det vil si at du har ansvar for dine egne handlinger. I så fall hvis dette er tilfelle tror jeg ikke dette påvirker noe mer en filmer.

Det er heller ingenting å spøke med.

EDIT: Historien jeg skrev over KAN være et eksempel på hvordan noen tenker.

SHDR

Gullmedlem
Du tror det er noen som tenker slik, Sulky? Hvordan vet du dette? Tar du deg selv i å tenke slik iblant, eller har du venner som forteller deg om det? Å komme med kvasipsykologiske eksempler på hvorfor videospill er farlig for folk med dårlige hoder er aldri spesielt lurt, og du gjør det ikke noe særlig mye lurere når du slenger ut noe slikt i en tråd der temaet allerede er gjennomdiskutert, om enn ikke konkludert. impywimpy har ganske så rett i hva han sier.

Opprinnelig skrevet av Shadar@26.08.2004, 15.25
Du tror det er noen som tenker slik, Sulky? Hvordan vet du dette? Tar du deg selv i å tenke slik iblant, eller har du venner som forteller deg om det? Å komme med kvasipsykologiske eksempler på hvorfor videospill er farlig for folk med dårlige hoder er aldri spesielt lurt, og du gjør det ikke noe særlig mye lurere når du slenger ut noe slikt i en tråd der temaet allerede er gjennomdiskutert, om enn ikke konkludert. impywimpy har ganske så rett i hva han sier.
93427​

Om dette temaet er gjenomdiskutert er vel opp til vær enkelt, jeg la bare frem min menig. Om folk ikke synes den er populær ****** jeg. Om jeg noen gang har tenkt på å drepe mennesker etter at jeg har spilt f.eks GTA kan jeg svare nei på. Om jeg spilt DOA og syntes at at triksene var kule og ville ha testet dem kan jeg svare JA på. Selv om jeg har lyst til å gjøre ting som dette så ville jeg aldri ha funnet på å gjøre det....skjønner. Jeg tror faktisk noen går rundt å tenker på å drepe mennesker. Verden er ganske syk skjønner du. Verden er faktisk sykere enn at mennesker går rundt i verden å dreper hverandre etter metoder man har sett på dataspill. Det skjer mye verre ting.

Trodde ikke jeg gjorde noen sure med innlegget mitt, men det har jeg vist gjort.

Til deg impy: Ikke tro at jeg ikke er enig i den første delen av innlegget ditt. Det var den andre delen du kunne ha kuttet ut.

Vold har allitd vært underholding. God underholdning. Man kan jo anta at flere drap skjer pga voldsfilmer enn videospill.

Dessuten så så "fluffy" oppgitt av denne diskusjonen.