Windows Vista og DirectX10

#1
Mulig dette er feil forum å poste dette i, men jeg regner med at en moderator flytter dette til riktig sted om nødvendig.

Jeg har lest litt rundt på nettet og sett at DirectX10 blant annet vil ha geometrishadere, men jeg tror ikke dette kommer til linux på en stund. Så derfor spør jeg dere kjære spillegal; tror dere Windows Vista vil legge linux i grus når det kommer til gaming? Det er jo ingen tvil om at flesteparten av spillutviklere satser på DirectX og at linux allerede sliter med å "holde tritt" på spillfronten. Hadde vært fint med andre synspunkter på saken. :)
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#2
Linux er ikke akkurat et gamer-OS og har vel aldri vært det. Der Windows er gaming med en del mekking, er Linux mekking med en del gaming. :p
Men sånn for å komme med min mening angående geometrishadere... hackergutta rundtom på kloden klarer nok å koke sammen noen drivere/interfaces som støtter det, og både ATi og nVIDIA har da gitt ut dugandes Linuxdrivere en stund, har de ikke?
 

Kilik

Lokal moderator
#3
Har ikke Windows alltid lagt Linux i grus når det kommer til spill? Meget sjelden jeg hører om spill som kommer med Linux-støtte.

Sånn apropos Vista og gaming, så har MS lovet mer dedikerte ressurser til spill ved å ikke kjøre unødvendige prosesser i bakgrunnen når man spiller (på tide). Ellers vil kommende spill som f.eks. Halo 2 ikke fungere med tidligere Windows-versjoner.
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
#4
Windows Vista vil ikke bare slå ut bakgrunnsprosesser, men faktisk slå ut hele det grafiske systemet og alt som ikke har med spillet å gjøre. Jeg har store forventninger til dette systemet og er spent på hvordan det fungerer i praksis.
 
#5
Windows Vista vil ikke bare slå ut bakgrunnsprosesser, men faktisk slå ut hele det grafiske systemet og alt som ikke har med spillet å gjøre. Jeg har store forventninger til dette systemet og er spent på hvordan det fungerer i praksis.
[/b]
Lurer på hvordan multitasking fungerer med det systemet :confused:
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#7
"Lavminnet"...? :confused:
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#9
Øh, kay. :)
Så med andre ord går OS-et forøvrig inn i dvalemodus mens spillet overtar tømmene? Hmm. På den ene siden er det jo positivt med mer ressurser til underholdningen, men på den andre siden er det en retrett til DOS-dagene med tanke på multitasking. Kanskje det blir valgfritt hvilke programmer som skal legge seg hos Bamse Brakar.