Xbox 360 - inntrykk så langt

D

Deleted member 1518

Gjest
#21
Forskjellen er at Shadar og Yetipants alltid skal være de kloke som skal tråkke ned på noen ting så hardt dem kan, bare for å vise at de kan stille seg overdrevet negativt til produkter dem i første grad ikke hadde forhåpninger til. Forum guder, som vil at meningene deres skal være fasitsvar :p

Edit: Nå kommer jeg til å få svi!
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#22
Hvis du tror jeg kan være spillinteressert og ikke ha forventninger til en konsoll som proklamerer seg selv som "begynnelsen på neste generasjon spillunderholdning" tar du skammelig feil. Det er nettopp på grunn av mine forventninger at jeg er så skuffet over 360-en - istedenfor å komme med noe nytt og spennende og noe som faktisk innoverer, gir Microsoft oss en XBox (til og med en nedgradert sådan hvis man kjøper Core System) med litt bedre grafikk og et knippe midt-på-treet-spill ved launch. Av det som kommer til maskinen etterhvert er det kun Gears of War jeg har merket meg som noe utenom det vanlige, si gjerne ifra om dere har hørt om noe mer.
Det at så mange er så voldsomt begeistret over 360-ens trasige debut vitner om... ett eller annet. At spillfans sluker alt rått? At folk virkelig vil ha det samme som i fjor og i forfjor og året før der, bare med mer pixelmapping, bumpcount, polyshading og andre ord som ikke har noen relevans overhodet? Jeg vet ikke.
King Kong er det beste spillet XBox 360 har, og det finnes på alle de andre store konsollene. Hvordan kan det være verdt 3000 kroner?
Og: Hva i alle dager har XBox 360 å tilby meg som allerede har en XBox? Det spørsmålet finner jeg ikke noe svar på.

Mine dystre spådommer om det neste store spillkrakket virker plutselig enda litt mer realistiske.

Torulv: XBox har ingen etablerte spillserier utover Halo og - herrejesus - Dead or Alive. Halo er en tragedie på konsoll, og Dead or Alive er ikke engang en parodi lenger. Hva slags utsikter er det? Omtrent de samme som da XBoxen ble lansert. Hvor mange XBox-eksklusive knallspill finnes det? Ikke fler enn jeg klarer å telle på fingrene. Der har du forskjellen.
 
#23
Førsteinntrykket mitt av konsollen er faktisk ganske bra. Nå syntes jeg PDZ sugde balle på alle områder unntatt teksturene, men CoD2 likte jeg veldig godt. Det var ikke 1337 OMGLOLROFLAMEIZING grafikk, men den beste jeg har sett til nå, og det holder meg fornøyd. Det er ikke slik at launchspillene representerer kvaliteten på alle spill 4evah. Syntes konsollen har gode utsikter, og gleder meg til å se hvordan spillene utvikler seg!
 
#24
Førsteinntrykk? Tja, kan si at Rare har gjort det igjen; levert dritt fra ende til annen. Jeg har kun de spillene i min 360-samling hittil, noe jeg ikke er særlig stolt over.
Men konsollen? Vel, den har ett fint menyoppsett, litt vakrere utseende enn det jeg hadde forventet, kontollen sitter som støpt og jeg har vel kun gode ting å si om Live-delen (bortsett fra at alt koster).

Men nå er det spillene som skal definere en konsoll, og ikke glorifiserte menyoppsetter, og som jeg allerede har nevnt; hittil bare dritt. Intet mer, intet mindre. Rare, som skulle være fanebærern til Microsoft har nok en gang bevist at de ikke duger. Jeg mener; når de lager platformspill med ingrediensene: sukkersøt grafikk, horrible karrakterer, ubegripelig kontroll, anal kameraføring, blendene effekter og ulogiske utfordringer så er de dømt til å gulpe opp noe som er så usjarmerende og rett og slett et hån mot alt Rare produserte i sin storhetstid at det helst ikke skulle sett dagens lys i det hele tatt.
Perfekt Mørk Null er heller ikke noe bedre. Foruten en middels underholdende multiplayerdel over Live, og noen skuddlyder som kan minne om de herlige kampene som kun kunne oppleves hos forløperen, så er det møl fra A til Å. Grafikken og gameplayet er like uptodate som bestemors gardiner, AI-en oppfører seg som en dødfødt saueflokk, banene virker mer som et forsøk på å vise fram stygge effekter enn å være utfordrende og logiske. Hva mer er det å si? Alle andre lanseringspill er jo bare dårlige porter.

Så, hva er mitt førsteinntrykk? Vel, bortsett fra at lanseringen var langt bak mål, og at jeg trives mer med de enkle arcadespillene det går an å laste ned via Live enn selve lanseringsspillene, så tror jeg at Xbox, en gang etter Halo3 lanseringen, kan måle seg opp med hypen rundt NextGen.
 
#25
Freezar: test CoD2. Eneste spillet jeg egentlig hadde forventninger til, og som i tillegg levde opp til forventningene.
 
#26
Har faktisk vurdert både det og PGR3, men min lommebok tillater dessverre ikke flere innkjøp før nyttår.
 
#27
Jeg føler meg utestengt og rar. Her sitter jeg og koser meg med Kameo, Perfect Dark og Project Gotham racing 3, mens andre irriterer seg blå og grønn. Perfect Dark er jeg sånn passe fornøyd med, hadde store forventniger til dette spillet i starten, men forventnigene sank dypere og dypere jo nærmere vi kom lanseringsdatoen.

Jeg må være den eneste som synes at Kameo er skikkelig gøy. Det har sikkert med at det er min favorittsjanger. Project Gotman racing er jo ganske gøy også. Føer det er en krysning mellom arcade og realsime, men det gjør ikke meg noe. Jeg gleder meg til mange xbox 360 spill, deriblant: Gears of War, Test drive: unlimited, Full Auto, The Outfit, To human og selvfølgelig Halo 3.

Alt i alt er jeg fornøyd med kjøpet mitt. har likt alle spillene jeg har testet og kan stolt bære tittelen altetende spillfreak


Yeye, uannsett så kommer jeg til å "investere" i alle de nestegenerasjonskonsollene. Kommer til å ha mange gode stunder med disse uansett fabrikant eller utvikler.
 
#28
Liker du virkelig Kameo? Har du testet skapningen "Deep Blue" ennå? Tok med noen minutter før jeg forsto hvordan jeg i det hele tatt skulle bevege med framover med denne irriterende skapningen.

Jeg er selv stor fan av sjangeren, og kan rett og slett ikke sitte og være tilfreds med et spill som har lagt all utfordring i hvordan man skal plasere kameraet i forhold til angrep. Det er da jeg spør meg selv om utviklingen innen platform-sjangeren heller har gått noen store skritt tilbake.
 
D

Deleted member 1518

Gjest
#29
Jeg kan vell begynne å telle på fingrene.
Xbox:
Halo 1
Halo 2
Ninja Gaiden
Grabbed by The Ghoulies
Rainbow Six 3
PAnzer Dragon Orta
Otogi 1
Otogi 2
Dead or Alive Ultimate
Far Cry Instincts
The Cronicles of Riddick
Unreal Championship 1 og 2
Kingdom Under Fire

Xbox 360:
Ninty Nine Nights
Crackdown
Halo 3
Gears of War
Ninja Gaiden 2
Enchant Arm
Blue Dragon
Lost Oddysey
Saints Row
Too Human
Dead or Alive
Project Gotham Racing 3
Perfect Dark Zero
Mass Effect
Dead Rising

;>
 
#30
Jeg leverte til bake Perfect Dark Zero igår da jeg har vært så uheldig å bare få tak i feilproduserte plater(hos EB Games).

Gikk for Call Of Duty 2....og pokker å mye bedre det er en PDZ altså! Det er slik et FPS spill skal være...ikke Rare's desperate forsøk på å vise at dem kan lage FPS ala N64 tiden...lol.
 
#31
Koser virkelig godt med Kameo jeg. Spillet har jo skikhelig god stemning. Halveis ute i spillet har jeg ennå ikke noe å utsette. En historie som nok er i tynneste laget, men det gjør ikke noe når jeg blir servert nyeldig og arkitektisk grafikk, blandet i lag med nydelig musikk. Synes det meste virker svært gjernnomarbeidet.
Er også godt i gang med CoD2, som er et bunnsolid spill i mine øyner. Mulig det er likt forgjengeren, men det har ikke jeg spilt. Har også PDZ, men det har jeg vel bare spilt en gang, holder også på med Half Life 2 til xbox, og tre spill er liksom nok for meg på en gang
 
D

Deleted member 1518

Gjest
#32
Tja, hvorfor klager alle så iherdig på PDZ. Jeg syns CoD2 er noe piss (edit: den mente jeg ikke), men det er kanskje siden jeg ikke liker kirgs-spill. PDZ er faktisk veldig underholdene online, og noen av levlene er heller ikke så værst og spille igjennom mer enn en gang. Ja det skuffer, forgjengeren var et mye mer omfattende spill, men alikevell er det ikke så udugelig som folk flest her på forumet skal ha det til. Kameo er heller ikke så værst, det beste med det er vell landskapene musikken og den klassiske rare fealen på spillet :D

Men begge spillene er skuff og ingen kan påstå at Rares glanstider lever enda ;_;
 
#33
Jeg er utrolig fornøyd med Project Gotham Racing 3 og Call of Duty 2. Project Gotham Racing 3 er utrolig moro å spille både offline og online, og Call of Duty 2 er et utrolig bra FPS jeg er rimelig imponert over. PDZ er elendig ...

Jeg synes hele spillet er elendig, mye fordi kontrollen suger og at det blir så utrolig irriterende vanskelig å drepe andre online. En dag tok det meg flere minutter å drepe en person, og det virket som han hadde problemer med kontrollen også, for vi løp i sirkler hele tiden og prøvde å dra siktet mot hverandre uten mye hell. Jeg klarer heller ikke å like noen av brettene. Noen brett er greie i singleplayer, mens jeg ikke liker noen som helst i multiplayer. Noen blir altfor store i forhold til spillere, mens noen er på en grei størrelse, men med elendig design som ikke faller i smak i det hele tatt. Gi meg noen brett fra GoldenEye eller Perfect Dark, så er det en annen sak.

Nei, for meg er Perfect Dark Zero et av de mest skuffende spillene på lenge, og jeg tror neppe jeg vil sløse bort noe mer tid på det, selv om jeg lovet å spille det både online og offline med noen.
For min del har ikke Rare lagd noe bra siden de forlot Nintendo.
 
#34
Mine inntrykk:
Med engang jeg fikk konsollen i esken, merket jeg hvor tung den var. En likhet med forgjengeren altså. Selv er jeg en av få som synes det er litt stas når ting er store og tunge (men ikke stygge, som forgjengeren utvilsomt var), så det gjør meg ingenting. Bare litt synd at jeg måtte bære på den i cirka to timer før jeg kom hjem. Noe jeg synes er det beste med nye konsoller, er å pakke dem ut av eska for aller første gang. Esken i seg selv synes jeg også er ganske pen, faktisk blant de peneste eskene noensinne sammen med Dreamcast og DS sine. Selve konsollen hadde jeg jo allerede sett en del av på bilder og slikt, så det var ikke akkurat en åpenbaring å holde den selv. Veldig kult selvsagt, men ingen jordrystende affære. Selve konsollen er stilig. Den er stilren og har ingen prydende, jålete detaljer som får den til å se billig ut (bortsett fra kanskje Premium-utgaven sin DVD-skuffe i krom, som enkelte misliker). Muligheten til å bytte deksel er dermed genial. I seg selv er konsollen for enkelte kanskje kjedelig, mens andre liker hvor diskré den ser ut. Derfor kan førstnevnte gruppe kjøpe et av mange forskjellige deksler for å gi den et personlig preg. Da jeg befinner meg i midten av de to gruppene, kommer jeg nok til å hamstre inn et par deksler for å variere det litt. Det er heller ingen risiko i å være kreativ nok til å kanskje spraylakkere den etter eget ønske. Man kan lett kjøpe en ny i samme farge om man angrer på resultatet. Min konsoll står på høykant, da jeg mener det ser best ut. Men Microsoft har også gjort den balansert nok til å ta seg godt ut om man vil ha den horisontalt (enkelte har kanskje ikke anledning til å ha den stående av praktiske grunner), i motsetning til PS2 som ser ut som en tjue år gammel videospiller om den ligger.

Kontrollen er det egentlig ikke så mye å si om. Den revolusjonerer ikke på noen måte, og er i praksis kun en oppgradert utgave av forgjengeren. Endringene som har blitt gjort er alle positive. Hvit og sort har blitt byttet ut til fordel for ekstra skulderknapper, man har en X-knapp i midten for Live, profil og media-funksjoner og ergonomien er uslåelig. Samt at den også er ganske stilren. Om man har den trådløse versjonen, kan den nesten umulig være skjemmende om den skulle ligge på stuebordet.

Jeg har brukt opptil flere timer på 360 konsoller stående i butikker. Klar over at disse spilles på HD-tver, ble jeg litt småredd for hva min kjære Phillips 32PW8608 hadde å stille opp med. Gjett om jeg ble overrasket når jeg faktisk skrudde maskinen på. Grafikken er fenomenal. XBoxen leverer et såpass skarpt bilde at man nesten kan tro at en vanlig TV (som min er) er en HD-tv. Jeg har fremdeles ikke kommet over "sjokket". Selv om min tv er av den dyrere sorten (med 100hz og andre fænsy funksjoner) er jeg allikevel overbevist om at også billigere tver vil kunne vise strålende bilder. Hvordan Microsoft har fått det til, aner jeg ikke.

Hva angår spillutvalget, skjønner jeg ikke all kritikken. Antallet spill er på tundt 20 titler her i Europa. Kan ikke huske andre konsoller ha betydelig større antall enn det? Dessuten er det også ganske varierte titler. Vi har en rekke skytespill (PDZ, Call Of Duty, Quake 4), et ganske solid eventyr/plattformspill (Kameo), en god rekke sportsspill (både EA og 2k sin store lineup), gode bilspill (Need For Speed, PGR3, Ridge Racer), ekstremsportspill (Tony Hawk) og actionspill (Gun, King Kong). Kan ikke huske en eneste launch med såpass solide spill med så stor sjangervariasjon. Det eneste konsollen virkelig mangler er et skikkelig eventyr/RPG og til nøds et slåssespill. Men jeg kan ikke huske en eneste annen konsoll som har sluppet et skikkelig solid eventyr/RPG ved launch. Yetipants kritiserte konsollen for å ikke ha noen solide frachisespill untatt Halo og Dead Or Alive (han sa tilogmed noe merkelig om at Halo sugde på konsoll, men det velger jeg å ignorere :p). Men jeg skjønner ikke hva som er så galt med det? De fleste foretrekker vel solide individuell titler om alternative er den skamløse Mario-melkinga til Nintendo. Selv om alle er enige om at franchisespilla til Nintendo alle er gode spill (om man ikke regner med andre Mario-spill enn de gode, gamle plattformtitlene), kommer det i gjennomsnitt et av dem til hver konsoll, og ingen har på flere år vært særlige killer-apps. Misforstå meg ikke, Wind Waker er knall, men kan ikke sammenlignes med tidligere Zelda-spill som A Link To The Past eller Ocarina Of Time. Selv synes jeg at Nintendo fokuserer for mye på de allerede etablerte seriene sine, fremfor å gi oss noe nytt. Alle franchsispilla til Gamecube har jo vært bedre på tidligere konsoller. F.eks. Zelda, Mario, Teneighty, Waverace, F-Zero, Mario Kart og kanskje et par til (vil ikke inkludere Metroid her, da Metroid Prime er for unikt til at det bør stilles opp mot Super Metroid). Det virker kanskje som om jeg egentlig kritiserer Nintendo her, men det gjør jeg ikke. Jeg synes Gamecube er en kjempefin konsoll. Prøver kun å si at jeg synes det er en positiv sak med litt friske titler.

Mange (meg inkludert) har beskyldt XBox 360 for kun å ha bedre grafikk å stille opp med, og lite annet. Dette stemmer ikke. Microsoft leverer faktisk hva de har lovet oss, nemlig en multimedia maskin. Man kan spille av filmer og musikk, endre theme, lage playlister, koble opp eksterne enheter som digitale kameraer eller mp3-spillere, holde orden på opptil flere profiler med detaljert statistikk over gamerating og slikt, logge på Live marketplace for å laste ned spill, demoer, filmer og mye mer. Det hele er integrert nærmest perfekt. F.eks. kan man i hovedmenyen stille inn sine preferanser angående kontrolloppsett og slikt, og dette husker XBoxen og integrerer i alle spillene man spiller. Hver spill har også en rekke Achievements man kan klare (få ti headshots i PDZ f.eks.) for å få poeng for. Dermed får man poeng i hvert eneste spill man spiller, og kan vise dette frem til andre eller sjekke hvor mange poeng andre har (for 10 minutter siden så jeg eksempelvis at Endre har 1310 poeng, som knuser mine 50 poeng :p). Man kan også sjekke hvilke spill andre folk har, hvilke preferanser de har og finne mange andre opplysninger om dem. Live-tjenesten har også en effektiv vennefunksjon, som lar deg chatte med eller sende meldinger til vennene dine. Videre kan man også "anmelde" folk etter å ha spilt med dem online. Likte du personen du nettopp spilte med, kan du fortelle dette til XBoxen din, og sannsynligheten for å treffe på han igjen øker. Man kan også velge å ikke treffe personen igjen. Disse to valgene påvirker den anmeldtes "respekt". Man kan ha opptil fem stjerner i respekt (jeg har tre stjerner :D) avhengig av om folk liker å spille med deg eller ikke. Men det stopper ikke her, man kan gjøre utrolig mye mer. Da jeg kjøpte min XBox sent i går, og ikke har kommet meg Live før en time siden, har jeg dessverre ikke utforsket alt enda. :p

Enda ikke skrapt sammen penger til en harddisk, så jeg mangler en rekke funksjoner. Kan f.eks. ikke spille XBox (1) spill, legge inn musikk og filmer eller laste ned demoer og slikt. Me om alt går etter planen har jeg en til jul. Selv om å ikke ha en harddisk er et stort mangel, er jeg allikevel overbevist over at denne konsollen har utvist størst potensiale siden Dreamcast.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#35
Jeg kan vell begynne å telle på fingrene.
Xbox:
Halo 1
Halo 2
Ninja Gaiden
Grabbed by The Ghoulies
Rainbow Six 3
PAnzer Dragon Orta
Otogi 1
Otogi 2
Dead or Alive Ultimate
Far Cry Instincts
The Cronicles of Riddick
Unreal Championship 1 og 2
Kingdom Under Fire
[/b]
Tretten minneverdige spill var hva du fikk ut av XBoxen? Da får vel jeg nevne hva jeg likte:
- Ninja Gaiden
- Crimson Skies
- Otogi 1/2
- Panzer Dragoon Orta
-OutRun 2

Uansett, hvis det holder med tretten gode spill i løpet av fire år, da forstår jeg hvorfor du liker XBox 360. Men det er ikke bra nok for meg, gitt.
 
#36
Hva angår spillutvalget, skjønner jeg ikke all kritikken. Antallet spill er på tundt 20 titler her i Europa. Kan ikke huske andre konsoller ha betydelig større antall enn det? Dessuten er det også ganske varierte titler. Vi har en rekke skytespill (PDZ, Call Of Duty, Quake 4), et ganske solid eventyr/plattformspill (Kameo), en god rekke sportsspill (både EA og 2k sin store lineup), gode bilspill (Need For Speed, PGR3, Ridge Racer), ekstremsportspill (Tony Hawk) og actionspill (Gun, King Kong).
[/b]
Problemet er jo det at få/ingen av spillene rettferdiggjør et innkjøp av konsollene enda. Call of Duty 2 og Quake 4 har jeg liggende på PC-en min (Quake 4 skal dessuten lide av dårlig porting), og Gun, King Kong og Need For Speed vet jeg finnes på de andre konsollene, det er sikkert flere ... PGR3 er nesten helt likt forgjengeren. Hva sitter man igjen med da? En FPS som holder samme standard som de fleste FPS-ene fra forrige årtusen, noen sportsspill og bilspill, som egentlig ikke tilføyer noe nytt annet enn bedre grafikk? Åjah! Kameo glemte jeg, Rare har ikke laget bra plattformspill siden Donkey Kong-spillene på SNES, derfor stiller jeg meg tvilende til det. Det kan godt være at det er bra, jeg har ikke testet det, men jeg tviler sterkt.

Slik jeg ser det, pleier det vanligvis ikke å være så mange bra spill rundt lansering, X360 er intet unntak. Det skal dog nevnes at jeg gleder meg til å se hvordan fremtidige spill blir, det er alltid spennende med ny generasjon.
 
#37
Gratulerer med ny konsoll da Alex! Godt å høre du er happy! :)

Og Agahnim jeg kan vel være enig at om du ser på det fra et pc perspektiv (on det finnes noe slikt..) så er kanskje ikke X360 noe vits å skaffe seg.

Men om du har eldre konsoller så er det klar forskjell på noen av spillene til X360. Dem som er bare portet over ser jo ikke serlig bra ut, det skal jeg være helt enig i.

Men om du er som meg, en som er dritt lei hardware styret til pc og vil over på konsoll så er X360 som sendt fra himmelen. Om du bare har konsoller så er også X360 et must i dag om du er spill freak mener nå jeg.
 
#38
En annen ting er at jeg ikke er så veldig opptatt av grafikk. Derfor går det helt greit for meg å spille Call of Duty 2 på min middelmådige PC. Grafikken ser fortsatt fin ut, og spillet flyter glatt, men jeg er sikker på at grafikken, og flyten, er mye bedre på X360. Det eneste negative jeg klarer å se med X360-versjonen er vel kontrolleren, og det er mer en vanesak.

Men uansett, poenget mitt var at siden jeg ikke er så opptatt av grafikk, kan jeg like gjerne vente med å kjøpe X360 - jeg kan jo spille de, til nå, interessante spillene på PC. Hvis jeg fortsatt hadde hatt GeForce 2 MX i PC-en derimot, da hadde det kanskje vært aktuelt å punge ut for maskinen, men bare kanskje.
 

Kilik

Lokal moderator
#39
Jeg fikk prøvd NFS: Most Wanted på en butikk her i byen i går. Finfint og klart på HDTV, kun litt framerateproblemer, men absolutt moro. Men saken er at jeg også kan spille det på Xbox-en min, bare med litt dårligere grafikk, men nøyaktig samme spillopplevelse. Jeg kan ikke spille PGR3 eller Dead or Alive 4, men jeg har PGR2 og DOA Online som ikke er så langt unna. Og Call of Duty 2 og Quake IV kan jeg spille på PC-en min. Da står jeg igjen med Perfect Dark Zero som sies å være en meget middelmådig affære. Derfor blir det ingen Xbox 360 på meg ennå.


Jeg har en snikende følelse av at Xbox 360 ikke har levd opp til hypen ennå...

"Next generation games will combine unprecedented audio and visual experiences to create worlds that are beyond real and they'll deliver storylines and game play so compelling that it will feel like living a lucid dream.. In the HD Era, we are going to deliver the Zen of gaming...you achieve the perfect mind-body equilibrium as you forget your physical surroundings and you become completely immersed in the game itself."
Peter Moore, Xbox-sjef, E3 2005.

Hva er forresten "beyond real"? :D
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
#40
1UPs rapportasje-podcast fra 360 Zero Hour var Peter Moore dødsfornærma på EGM fordi de hadde gitt Kameo 6/6/7, og han forlangte en ny anmeldelse (de hadde visst «spilt det feil», mente han). :D

Det kan være fordi han bare var skikkelig full, dog. EGMs Dan Hsu lovde iallefall å gjøre han enda sintere med sin PDZ-anmeldelse.