Xbox 360 - inntrykk så langt

#1
Nå er nestegenerasjonsspilling endelig her. Hver gang en ny konsoll slippes på markedet, er det ofte veldig blandede følelser. Derfor vil jeg gjerne at folka her inne skal fortelle litt om sine inntrykk så langt, uavhengig om de har kjøpt den eller ikke. Fortell hva du synes om konsollen så langt, hvilke spill du kjøpte, hvilke spill du vil kjøpe, hva du synes om spillene, om du synes grafikken er god nok osv.
 
#2
Jeg er meget fornøyd med maskinen. Den leverer akkurat det jeg forventet og litt til.... :)
Synes maskinen er veldig pen å se på, dama sa tillogmed at den var pen.

Den bråker litt mye synes jeg men det går bra da en har litt høy lyd somregel. Jeg kjører den på et helt vanlig 32" crt tv, et philips tv med pixelplus som gjør det enda litt skarpere en et helt vanlig tv.

Kjører med advance rgb kabel fra microsoft for optimalt bilde. Her under er et bilde...lekkert ikke sant?



Jeg har Project Gotham Racing 3 og det er uten tvil det peneste og beste bil spillet jeg har noen gang sett. Helt utrolig....tanken på å spille dette på en HD skjerm en gang til neste år får meg til å skjelve litt i bena. For det må se helt syyyyykt ut.

Har også Perfect Dark Zero og det er et kult spill men for meg så er det et veldig "gammelt" spill pakket inn i en ny drakt som har litt hull her å der. Til tider ser det voldsomt bra ut men noen ganger så ser det helt grusomt ut. Spillbarheten og gameplay er veldig "gammelt"

AI til fienden er vel lik 0 og veldig linert å kjedelig om en har spilt spill som FEAR hvor fienden faktisk er smart. Spillet har også endel bugs...er mange som har fått plater hvor introen hakker og lyden tuller under intro.

Noen cutsceens hakker også, musikken i spillet kan også stoppe opp i 1 sec for så å starte igjen. Dette er et problem som ikke alle har men er tydligvis endel plater som ikke er iorden.

Alt i alt en bra start synes jeg, neste år kommer til å gi oss noen helt rå spill ah ha! opplevelser tror jeg...
 
#3
Mitt førsteinntrykk

Konsollen
Veldig fint design, og ganske enkel i bruk. Jeg må innrømme at jeg strevet litt med å få igang alle de 3 trådløse kontrollene jeg har, men nå går det rimelig glatt (det var ikke så enkelt som med GameCubes Wavebird). Det er også en herlig bruk av Custom Soundtracks, da man enkelt kan f.eks. koble til iPod-en, og høre på musikk fra den i hvilket som helst spill. Lyst til å høre på soundtracket fra Perfect Dark (N64) i Perfect Dark Zero? No problem, da er det bare å trykke (X)-knappen (den i midten på kontrollen), og velge om du vil lytte til musikk på harddisken eller fra f.eks. en MP3-spiller (iPod i mitt tilfelle) eller PSP som kan kobles til via USB. Det er lekende lett, og jeg håper vi ser liknende bruk av Custom Soundtracks i både PlayStation 3 og Revolution (spesielt sistnevnte, da den ikke får noen spesiell stor harddisk/minne). Jeg kjører forøvrig XBox 360 på en 28" 4:3 CRT TV, som er rundt 6-7 år gammel (litt usikker, men den er noen år), men det ser likevel meget pent ut, selv med den vanlige kabelen som følger med (kanskje jeg ikke er så kresen på dette med kabler?).

Kontrollen
Tidenes beste kontroll-pad? Ergonomien er i hvert fall på høyde på GameCube-kontrollen, om ikke bedre. Jeg vil si at den er komplett, da den er utrolig behagelig, og den har alle de nødvendige knappene på rett sted. Foruten en revolusjon - kan man forvente mer? Tja, kanskje en bedre d-pad ... men for øyeblikket er ikke det nødvendig, og det blir det heller ikke før jeg får fatt i et godt og interessant slåsse-spill til konsollen.

Spillene

Perfect Dark Zero
Dette var det første spillet jeg testa da jeg kom hjem med XBox 360, og første level på single-player var sånn ca. midt på treet. Det er likevel det eneste brettet jeg har testa på single-player, så forhåpentligvis tar det seg opp, da dette mer eller mindre bare var en introduksjon. Jeg har også testa coop, og det var i hvert fall morsommere enn å spille alene. Multiplayer-delen var jeg langt mer imponert med, og det var utrolig moro å spiller split-screen multiplayer med brødrene mine. Mange kule våpen, og så langt veldig gode baner (har vel testa 3 baner). Men jeg håper jo på en del updates som kan fikse små-problemer (så et par bugs i single-player), og som kan gi oss en del nye multiplayer-baner (sistnevnte er vel bekreftet?). Grafisk ser det noen ganger veldig pent ut, mens andre ganger ser det ut som om det kunne vært utgitt på XBox (ikke spesielt negativt, men man forventer en del av en helt ny konsoll med en slik hardware). Har ikke fått testet det online enda.

Project Gotham Racing 3
Dette like jeg veldig godt. Virker ganske likt 2-eren, men det er vel noe penere grafikk, og det er stilig å kunne se rattet inni bilen mens man kjører. Men det at det er så enkelt å lytte til sine favoritt-låter mens man kjører er ganske så tilfredsstillende. Jeg savner dog 4-player split-screen. Likevel er det et godt spill, og jeg kommer sikkert til å spille det en del. Har ikke fått testet online-delen enda.

Kameo: Elements of Power
Dette har jeg ikke fått prøvd hjemme enda, men brødrene mine har testa det, spesielt han yngste broren min har spilt det en del (både i single-player og coop), og jeg har inntrykket av at han likte det veldig godt. Han synes faktisk det var utrolig gøy, spesielt med alle de skapningene man kunne gjøre seg om til. Og jeg er glad i hvert fall han likte den, fordi det var han jeg tenkte på da jeg kjøpte spillet. Men jeg får teste det selv når jeg har tid en gang. Det ser veldig pent ut i hvert fall, selv om det kan være litt overdreven bruk av "glinsende effekter".

Konklusjon
Det er mulig konsollen ikke har nestegenereasjons-grafikk i spesielt stor grad, men konsollen har et potensiale, og alt ligger til rette for gode spill. Den har en utmerket meny med en rekke funksjoner i XBox Live (spesielt XBox Live Arcade, og jeg testa et enkelt puzzle-spill som allerede var på konsollen), den har Custom Soundtrack-muligheter som er mye bedre og lettere i bruk enn før, og den har en fantastisk trådløs kontroll.

Men nå er det slik at det er spillene som gjelder, og selv om det er noen gode titler, så er det ingen revolusjonerende titler. Det er stort sett gammelt (men likevel godt) gameplay med små forbedringer i de fleste spillene. Og nå er det slik at vi neppe får se noen ekstrem forbedring i grafikken før et stykke ut i 2006, så om man ikke får tak i XBox 360 Premium-pakken til under 3000 kroner, så er det kanskje like greit å vente til neste år.

Jeg er egentlig godt fornøyd med XBox 360, spesielt siden jeg fikk Premium-pakken gratis (eller, jeg betalte jo litt for Endres konsoll, så helt gratis ble det ikke, men det ble jo langt billigere enn jeg hadde forventet, for jeg forventet jo ikke å få en gratis konsoll), og i tillegg kjøpte jeg ekstra-utstyr (2 trådløse kontrollere) og spill (Perfect Dark Zero, Project Gotham Racing 3 og Kameo: Elements of Power) for 2145 kroner.
 
#4
Jeg er veldig fornøyd totalt sett hittil, selv om jeg irriterer meg litt over Perfect Dark Zero. I multiplayer virker det så simpelt i forhold til for eksempel Halo 2. Løp frem og tilbake og skyt, kanskje rulle litt iblant og sats på at du treffet hodet. Med mindre man treffer hodet, må man jo stå der i evigheter og skyte på fienden, og kanskje blir du skutt i mellomtiden? Har også hatt problemer med hodeskudd, der jeg har skutt folk i hodet 5-6 ganger uten at det har blitt registrert, og ja, jeg har skutt av hjelmen deres.

Jeg synes bare alt i Perfect Dark Zero virker så simpelt, og å faktisk drepe folk er vanskeligere enn i orginalen til og med. De beste måtene jeg har til å drepe folk med, er å skyte hodeskudd, slå de ned, eller blåse de bort med granater. Jeg håper jeg blir vant med det, men slik det ser ut hittil, tror jeg at jeg heller spiller Halo 2 om jeg skal spille multiplayer med noen.

Er heller ikke begeistret over singleplayeren i PDZ. Løp gjennom og skyt alt som rører på seg. Jeg spiller på normal vanskelighetsgrad, så mulig det er det som er problemet, men hittil virker det som det bare er å plaffe seg raskt gjennom. Dessuten var kontrollen elendig etter å ha spilt Call of Duty 2 i noen timer. Sensitiviteten er elendig, så jeg satt den opp til 100, men da blir det igjen kronglete å treffe de små kroppene som fyker så utrolig lett forbi siktet ditt. Meh.

Jeg har derimot bedre opplevelser med Call of Duty 2 og Project Gotham Racing 3.
Call of Duty 2 forventet jeg egentlig ikke så mye av, siden jeg tenkte at Perfect Dark Zero skulle bli det store for meg, men heldigvis dro jeg med meg dette også.
Nå likte jeg eneren, så jeg regnet med at jeg ville like dette også, men at jeg ville like det så godt trodde jeg ikke. Det er som Alex nevnte i et tidligere emne som en god krigsfilm. Jeg føler at jeg er der. Løpe fra dekning til dekning, hive granater mot fiendene som de ofte hiver tilbake, kaste røykgranat og løpe inn i røyken og satse på at man finner en fiende før han finner deg osv. Jeg elsker det.

Project Gotham Racing 3 har jeg ikke spilt så altfor mye ennå, men etter hva jeg har prøvd, virker det som det er veldig bra. Grafikken var veldig imponerende når jeg lekte meg med kameraet og så nærmere på bygninger og biler, og jeg kan ikke klage på kjøringen. Jeg får iallfall fartsfølelse om jeg ser fra fronten av bilen.

Jeg er ganske fornøyd hittil altså. Kan være jeg blir mer fornøyd med PDZ etter hvert, for det har vært en smule moro siden jeg faktisk klarer å drepe en del folk, men det blir så utrolig irriterende når prosessen for å drepe fienden skal være som i et middelmådig FPS.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#5
Mitt førsteinntrykk: En XBox med bedre Live-tjohoi og litt bedre grafikk, men uten spill som er verdt å bruke penger på. Hurra meg rundt.
 
#6
Fikk desverre ikke tak i en egen xbox 360 på fredag (hvis noen selger: send PM), men har spilt hos kjæresten min hele helga. Det har gått mest i PDZ.

Xbox 360
Fint design, gode kontroller (deilig med tråløse kontroller), god fjernkontroll (deilig at man kan skru maskinen helt av med denne), fin og oversiktlig meny. Godt gjennomført maskin, virker det som.

PDZ
Først var jeg skikkelig skuffet: Det var vanskelig å sikte, bot'ene virket for gode, karakterene var faktisk så stygge jeg hadde vært redd for (og damene alt for lettkledde) og mangel på AA hemmet grafikken krafitg. Jeg vurderte å ikke prøve å skaffe meg en egen xbox 360 innen en eventuell Halo 3 release og låne en vanlig xbox.
Etter å ha spilt mye mer har jeg forandret mening kraftig. AA-problemet overskygges av en utrolig fin grafikk og gode effekter, og jeg har blitt flinkene i spillet og vendt meg til kontrollen. Bot'ene er ikke lenger et problem, og siktet har jeg vendt meg til. Ellers satte vi opp lysstyrken, noe som gjorde spillet mye bedre. Jeg er nå på desperat jakt etter en egen 360, og gleder meg til å bruke opp store deler av julen på PDZ.

Kameo
Dette spillet har jeg bare prøvd på demo-versjonen to ganger, men det har ikke imponert veldig. Var ganske gøy i 5-minutters tid den andre gangen jeg spilte, men det ble for repetativt og heller kjedelig. Vil ikke si mer, med tanke på at jeg har prøvd spillet såpass lite.

Project Gotham Racing 3
Jeg er absolutt ikke en fan av bil-spill, og har ikke selv prøvd spillet, men kun sett på andre spille, men det må nevnes at grafikken er utrolig pan og styringen virker veldig god.
 
#7
Mitt førsteinntrykk: En XBox med bedre Live-tjohoi og litt bedre grafikk, men uten spill som er verdt å bruke penger på. Hurra meg rundt.
[/b]
Om du mener at Luigis Mansion og et par-tre andre middelmådige spill utgjør en bedre launchlineup enn hva 360 har å rutte med, kan du ikke ha spilt 360 særlig mye.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#8
Hvor skrev jeg det? Du forsto ikke at det med GC/DS/GBA-launchene var en argumentasjonsrekke for å understreke hvor lite jeg mener launch-lineupen for en konsoll teller?
Og nei, jeg har ikke spilt 360 særlig mye. Men jeg har prøvd den, og jeg har sett hva launch-spillene gjør. Det fristet veldig lite, og det samme gjør slipplisten for tiden fremover.
 

SHDR

Gullmedlem
#9
Foreløpig inntrykk: Bortkastede penger. Kan like gjerne vente til det kommer et par spill på den som ikke finnes på PC, eller som ikke svelger negerlem. Men det er vel det dere forventet av meg, er det ikke? Foreløpig er det ikke noe interessant på den med mindre man synes at PGR3 er kjempegøy, og jeg ... øh ... tok det ikke helt. Sikkert fordi jeg sugde hemningsløst i det, ettersom jeg aldri har vært den skarpeste på realistisk bilkjøring. Siden det stort sett er mindre gøy enn arcade racing, altså.

Beste investeringen til jul: PlayStation 2 og DS. Får en god del gode spill også, før prisen på 360-en er overskredet. x360 kommer sikkert til å bli en fin konsoll, men det skjer ikke før det begynner å komme noe annet enn oppgulp til den.
 
#10
Første inntrykket....

Etter en helg med aktiv spilling kan jeg vel si følgene:

Jeg kjøpte 4 spill:

PDZ -Kjempe skuffelse, 70% ferdig, elendig, uferdig og ikke minst ioversiktlige menyer. Singel player blir mann bare kastet inn i, uten og egentlig skjønne hva du driver med. På den andre siden var live delen veldig mye mer verdt bruke tid på. Det var enkelt, ga god stemning med "headsettet". Snakke med folk som løp bak deg fra samme lag osv hjalp. På det beste ga det samme opplevelsen som jeg på det beste har hatt med andre konsol FPS spill.. som Goldeneye ect.

CoD2 - Dette spillet imponerte veldig, veldig god grafikk, spillbarheten med kontrollen var meeget bra. Eller vet man jo sikkert hva denne type spill dreier seg om. Den desidert beste singleplayer opplevelsen jeg har hatt på 360 til nå. Multi delen var også ganske bra... selvom det blir igjen.. mye av det samme mann har drevet med igjennom alle år.

PGR3 - Det spillet jeg har brukt mest tid på. Grafikk messig ikke noe særlig flottere enn de peneste bilspillene vi har idag. Med unntak at bilde blir mye klarere når jeg kjører med HD og høyere oppløsning såklart. Eller var menyene og alt veldig bra, og dette virket som et MYE mer komplett produkt enn PDZ. Ganske kult hvordan spillet har kombinert off og online biten.. etter hvert race du har kjørt offline... syncer den opp mot live og du kan se ranking på hvordan du kjørte iforhold til andre i verden. Kom forøvrig på 4 plass midlertidig på 1 bane:) Online biten er like morsom.

Tiger Woods - Skjønner egentlig ikke hvorfor jeg kjøpte dette spillet.. hehe jeg liker ikke golf engang. Men det var værtfall veldig morro lage sin egen karakter... så klart ultra kjekk med masse muskler og smal midje! Utover det var ikke annet enn karakter modelene imponerende, grafisk sett.. spill var litt for kjipt for min smak.



Utover spillene kan jeg vel si at jeg setter veldig pris på Costum soundtrack biten.. kan veldig enkelt bare streame musikk fra PCen min via trådløst netverk mens jeg spiller.. eller ser rundt i menyene eller whatever.

Har også lagt inn Windows media senter på 1 av PCene, så jeg kjører det også på Xboxen stream over nettet fra en av PCene. Det har mye potensialle og var veldig morro bruke.. Web TV, filmer musikk bilder.. alt i mappe struktur rett på TVen.. synd det ikke funket med divx og den slags.. slik jeg hadde håpet, men det kommer vel noen løsninger der etterhvert.

Eller kan jeg legge til at jeg spiller på 42" plasma med støtte for HD....

Overall: Skuffet, hadde forventet en del mer. Helt greit lineup fra start.. men egentlig ikke noe serlig imponerende den heller.. 80% spill som finnes på andre konsoller, med NØYAKTIG samme spille opplevelsen, og det som er av nye ting har en minimal grafisk oppgradering fra tidlgere konsoller.
 
#11
Bare et kjapt spørsmål..

Går det an å bruke det gamle Xbox Communicator Live Headsettet til Xbox360 eller tvinger MS mer gryn ut av oss ?
 
#12
Hvor skrev jeg det? Du forsto ikke at det med GC/DS/GBA-launchene var en argumentasjonsrekke for å understreke hvor lite jeg mener launch-lineupen for en konsoll teller?
[/b]
Klart. Men allikevel var GC en av konsollene du kjøpte ved launch. Noe du altså ikke har planer om å gjøre med 360. Selv synes jeg launclineupen til 360 gruser GC sin, men må fint se seg slått av f.eks. XBox, Playstation, Dreamcast og Nintendo 64.

Men nå tar jeg turen ut for å jakte ned en egen 360. Ønske meg lykke til :p
 
#13
DiRTY D: De tvinger deg til å kjøpe en ny.
 
#14
DiRTY D: De tvinger deg til å kjøpe en ny.
[/b]
Grådige jævler :tommelned: Hvis ikke Bill Gates har mistet plassen sin i himmelen fra før av så gjorde han det nå.
 
D

Deleted member 91

Gjest
#15
Nei, NEI, vent nå litt for helvete. Slik jeg har forstått det kan du fortsatt plugge headset inn i kontrollen, du mister bare mellomleddet - den store klossen med mute-button og volumknapp. Volumet i headsetet kan du uansett justere på Dashboardet, så det eneste du mister ved ikke å punge ut for et nytt 'set er altså mute-funksjonen.

Tror jeg.
 
#16
Bill Gates kommer fremdeles ikke til himmelen :p

Jaja, håper det funker da.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#18
Klart. Men allikevel var GC en av konsollene du kjøpte ved launch. Noe du altså ikke har planer om å gjøre med 360. Selv synes jeg launclineupen til 360 gruser GC sin, men må fint se seg slått av f.eks. XBox, Playstation, Dreamcast og Nintendo 64. [/b]
GC kjøpte jeg ved launch på grunn av spillene som kom til å komme. Smash Bros., Pikmin, Super Mario Sunshine, nytt Zelda (som ikke var offentliggjort på den tiden)... og siden jeg visste at jeg kom til å kjøpe så mange spill til den var det like greit å henge med fra start.
Angrer ikke på det, gitt. :)
 
D

Deleted member 1518

Gjest
#19
Beste investeringen til jul: PlayStation 2 og DS. Får en god del gode spill også, før prisen på 360-en er overskredet. x360 kommer sikkert til å bli en fin konsoll, men det skjer ikke før det begynner å komme noe annet enn oppgulp til den.
[/b]
Tja, blir ikke det å overdrive en LITEN smule?

<div class='quotemain'>
Klart. Men allikevel var GC en av konsollene du kjøpte ved launch. Noe du altså ikke har planer om å gjøre med 360. Selv synes jeg launclineupen til 360 gruser GC sin, men må fint se seg slått av f.eks. XBox, Playstation, Dreamcast og Nintendo 64. [/b]
GC kjøpte jeg ved launch på grunn av spillene som kom til å komme. Smash Bros., Pikmin, Super Mario Sunshine, nytt Zelda (som ikke var offentliggjort på den tiden)... og siden jeg visste at jeg kom til å kjøpe så mange spill til den var det like greit å henge med fra start.
Angrer ikke på det, gitt. :)
[/b][/quote]

Alle vet jo at det kommer gode spill til Xbox 360 også så hva er egentlig forskjellen?