Xbox-reklame

SHDR

Gullmedlem
#1


Se på dette diagrammet, og fortell meg at ikke Microsoft farer med veldig misvisende reklame? De feilsiterer informasjon fra konkurrenter for å demonstrere sin egen konsolls overlegenhet. Alle vet at Xboxen bare kan dytte 116 millioner polygoner i sekundet TEORETISK, uten teksturer, lyssetting eller noe som helst. Samme gjelder Playstation 2s latterlige 66 millionerspåstand. Faktum er at Gamecube er den konsollen med det teknisk avanserte spillet på, rent praktisk, selv om det ikke er det aller peneste. Rogue Squadron 2 dytter 15 millioner polygoner i sekundet, eller cirka 250 000 per frame, samt bump-mapping, dynamisk lys og anti-aliasing.

Det er mer enn dobbelt så mye som de beste PS2-spillene og en hel del mer enn de beste Xbox-spillene. Har Microsoft en gang lov til dette?
 
#2
Misvisende reklame er ulovlig. Noen, ring konsollpolitiet!
 
#3
I følge LOV-1972-06-16-47-§2, er det de drive med ulovlig

§ 1. Formål

       Formålet med forskriften er å verne forbrukere og næringsdrivende mot villedende reklame og fastsette på hvilke vilkår sammenlignende reklame er tillatt.

§ 3. Sammenlignende reklame er bare tillatt forsåvidt gjelder sammenligningen når følgende vilkår er oppfylt

a) den ikke er villedende 
b) den sammenligner varer eller tjenester som dekker samme behov eller er beregnet på samme formål 
c) den sammenligner objektivt én eller flere egenskaper ved disse varene og tjenestene som er konkrete, relevante, dokumenterbare og representative, herunder prisen 
d) den forårsaker ikke forveksling i markedet mellom annonsøren og en konkurrent eller mellom annonsørens og en konkurrents varemerker, handelsnavn, andre kjennetegn, varer eller tjenester 
e) den bringer ikke i vanry eller taler nedsettende om en konkurrents varemerker, handelsnavn, andre kjennetegn, varer, tjenester, virksomhet eller situasjon 
f) varer med geografisk opprinnelsesbetegnelse kan kun sammenlignes med varer med samme betegnelse 
g) den drar ikke urimelig fordel av den anseelse som er knyttet til en konkurrents varemerker, handelsnavn eller andre kjennetegn, eller av konkurrerende varers geografiske opprinnelsesbetegnelse (renommésnylting) 
h) den framstiller ikke varer eller tjenester som en etterligning eller kopi av varer eller tjenester med et beskyttet varemerke eller handelsnavn. 
kilde:lovdata

Men hvis vi skal tro elkjøp så klarer
Gamecube: 6-12 mil
Xbox: 150 mill
Playstasion: 66 mil
Kilde:Elkjøp
 
#4
Dette er for teit. Jeg har nesten null peiling på dette her, men om dette stemmer, så må jeg si at jeg synes Nintendo er modige. Når begge konkurrentene går ut med teoretiske tall, synes jeg det er tøft av Nintendo å gå ut med realistiske. Folk som ikke vet om dette, og som sitter å sammenligner konsollene, må vel tro at GameCube suger kuk i forholdt til konkurrentene.
 

Kilik

Lokal moderator
#5
At de fremstiller Xbox som den konsollen med best grafikk er greit nok. Det er jeg enig i. Men at de presterer å si at har opptil 11 ganger mer "Visual Power" enn PS2 er skandaløst. Stakkars folk som går på den der.

Uansett, teoretiske PPS-tall sier lite/ingenting om grafikkmulighetene til de respektive konsollene. Det samme gjelder MHz, RAM og alt det andre tullet man sammenligner. Ta heller en titt på de 5-10 peneste spillene til hver av konsollene og gjør deg opp en mening selv.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#6
Jau. Da finner man fort ut at forskjellen mellom PS2 og Xbox ikke er så stor som man kanskje skulle tro... sammenlign Rygar til PS2 med Ninja Gaiden til Xbox, og du ser hva jeg mener.

Med andre ord: Enig med dere gutta. :)
 
#7
Vel det er kanskje viktigere ting å peke på innenfor feltet ulovlig reklame enn akkurat dette, synes dere ikke?
 
#9
Opprinnelig skrevet av Shigsyfreak@06.09.2004, 12.41
Ulovelig reklame er ulovelig reklame.
98841​
Joda, men likevel. dette er ikke egentlig ulovlig reklame, bare direkte misvisende. Det er sånn du får ut av at ett wannabe genious forsøker å selge konsoller.

Opplysningene som blir gitt kan jo til nød defineres som rett.
 
#10
bare en i mengden, joda det er misvisende men så lenge det hjelper på salgstallene så gjør jo ikke det no.

Jeg hørte noe om at XboX lenge har solgt konsollene til så lav pris at det har gått i underskudd bare for å få solgt flere :blunk: ?
 

Lodin

Der Waaaah
#11
Skal inrømme at jeg ikke vet særlig mye om innmaten bå boxen, men er det bare meg som syns det er rart at den pila som beskriver grafikk-kortet peker på en heat-sink?
 
#12
Sånn reklame biter vel ikke folk på uansett..
Skal de sammenligne grafikken kunne de brukt screenshot ifra ett gjennomsnittsspill til hver av konsollene, men da blir forskjellene vanskeligere å se..
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#13
Opprinnelig skrevet av Lodin@06.09.2004, 15.41
Skal inrømme at jeg ikke vet særlig mye om innmaten bå boxen, men er det bare meg som syns det er rart at den pila som beskriver grafikk-kortet peker på en heat-sink?
98911​
Mener å huske at grafikk-chipen sitter under den heatsinken...
 
D

Deleted member 91

Gjest
#15
Folk som faktisk skriver og diskuterer i dette emnet? Prøv igjen, din vattpinne. Ja, kom med enda et ubrukelig innlegg. Prøv. (Ja, det var en advarsel.)
 

Lodin

Der Waaaah
#17
Selvom det mot formodning faktisk skulle stemme så spiller det liten rolle, det er da ikke tvil om at GCen banker PS2en på grafikk.
 

SHDR

Gullmedlem
#18
Det kan den slett ikke. Hvorfor tror du jeg kaller det VILLEDENDE MARKEDSFØRING!? Selv de mest avanserte PS2-spillene, som Silent Hill 3, Metal Gear Solid 3 og desslike viser ikke mer enn 5-6 millioner polygoner per sekund, en ganske grei tredel av hva Gamecube praktisk greier å yte. Xbox er kraftigere, men foreløpig er det Gamecube som har det teknisk mest utfordrende og imponerende spillet, selv om det ikke er det peneste av den grunn.