Xbox360 - Age Restriction Feature

#1
Xbox 360 to let parents screen out restricted games
>> From mdn.mainichi-msn.co.jp:
The Xbox 360, a next-generation game console that Microsoft plans to release worldwide at the end of this year, will come equipped with an age restriction feature, it has been learned.
If the age of children using the console is entered in advance, software that has an age restriction above that age cannot be viewed. The Xbox 360 is reportedly the first home game console to provide such a feature.
Microsoft officials said the console reads data from the DVD when the software is loaded, including the age restriction for that software. The age restrictions on the console follow the four categories classified by the Computer Entertainment Rating Organization (Japan) -- age 12 and up, age 15 and up, and age 18 and up, and all ages.
Restrictions will also reportedly be introduced in consoles in Europe and the United States to match specific areas.
In addition to being able to restrict the viewing of DVD software, the Xbox 360 can also be programmed in advance to control access to voice-chat sites.
Kilde: Xbox-scene.com


Hva synes dere ? Et smart trekk eller ødeleggende for unge gamere ?
Jeg personlig synes det ikke var et dumt trekk, kontrollen er lagt til foreldrene når det kommer til hva barna skal spille. Har sett mange barn som ikke har godt av å spille voldelige spill når de er 7-10år.

Hva sier dere ? Spesielt dere som er ikke er 18år, hva synes dere?
 
#2
For meg som er 15, så blir det kjipt hvis foreldrene mine skal gjøre så jeg ikke får spilt 18-års grense spill da, men det er helt klart lurt for de yngre.

EDIT: Leif...
 
#3
Siden jeg er over 18(nærmere bestemt 22), har dette lite å si for min del. Men tror jeg hadde blitt rimelig forbannet om jeg for eksempel var 14 eller noe. Tviler dessuten på at alle foreldre kommer til å lære seg å benytte denne funksjonene, men noen vil jo alltids gjøre det. Skulle ikke forundre meg om noen klarer å finne en "disable" kode av et eller annet slag.

Har ikke både Xbox og PS2 en sånn "parental locking"? Har aldri testet, så vet ikke hvordan det fungerer.
 
#5
Er selv 16 og synes ikke det er så dumt.. :)
 

Lodin

Der Waaaah
#6
DVD spillere har hatt denne funksjonen i årevis og det har vel fungert bra? Eller, er det i det hele tatt noen som bruker den? :ehm...:
 
#7
Ansvaret ligger fremdeles hos foreldrene. Men det kommer an på om butikkene er villige til å opplyse foreldrene om denne muligheten.

Noe jeg skal vedde den venstre testikkelen min på at de aller færreste kommer til å gjøre. Det vil gå utover salget, ingen tvil om det. Ta GTA som eksempel. Hvor mange under 18 eier dette spillet til konsoll ? Ekstremt mange. Ungene som jeg jobber med går i 1-4klasse. Og det er ihvertfall 10 unger jeg vet om på andre klasse trinnet som sitter og spiller GTA daglig.

Foreldrene gir etter når ungene maser. Forståelig nok :rulleøyne:
 

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
#8
Nå er jo jeg forlengst fylt 18, men jeg spilte da Mortal Kombat, Doom, Duke Nukem, GTA og annen styggedom lenge før den tid. Det det samme gjelder filmer, men jeg klarer ikke helt så se at det har gjort meg til et dårligere menneske.

Nuvel, jeg kjenner det på meg at denne alderssperren sikkert kan omgås med enkle grep :)
 
#10
Jepp, kjempe nyheter. Noe som kanskje faar politikerne til aa endelig se at spill-samfunnet ikke bare bestaar av kids.
La oss haape at baade Sony og Nintendo gjor det samme.
 
#11
jeg, som er 15 år, ser ingen hensikt i at vi på min alder trenger slik sperre. det er vel for litt mindre unger som faktisk kan bli påvirket av spill. Right?
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#12
Nåå. Kom ikke her og si at tenåringer ikke lar seg påvirke av spill. Tenårene er tross alt rimelig turbulente, eller hur?
Men - som mange andre her har sagt - i prinsippet et godt tiltak, men hvor mange kommer til å benytte seg av det? Hva med familier der konsollen blir benyttet av personer i forskjellige aldersgrupper, får ikke de over atten spille GTA om 360-en er stilt inn for sjuåringen i heimen?
 
#14
Hvis små barn får lov til å spille GTA osv hjemme, så er jeg i liten tvil om at sperren faktisk ikke blir brukt i de hjemmene :p
 
#15
Bah, de aller fleste og kyniske mennesker på 12-13 og over tåler det meste, men jeg ville absolutt ikke anbefalt mange spill til min 9 år gamle fetter.
Det kommer ann på personen, selv har jeg sett alt fra halshogginger til bæsjefisting så jeg føler meg ganske imun, men hvem vet alt gjør inntrykk.
 
#16
jeg skal innrømme at etter en del timer foran GTA så tenker du fort at du skal stjele den bilen som står rett foran deg, men vet jo godt at det er galt og idiostisk..(men det er etter Veeeldig mange timer vi snakker her)
så at spill kan påvirke, er rett. men det kan neppe gjøre, iværtfall meg til en eventuelt tyv eller morder..men så vet jo ikke jeg med resten av galningene der ute
 
#18
Jeg blir påvirket såpass at tanken slår meg, men jeg bare ler av tanken (inni meg, selvsagt) etterpå og fortsetter å gå dit jeg skal. Uansett om det er veskenapping, dreping eller stjeling av fremkomstmidler
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#20
Men... der skrev du jo først at du ikke ble påvirket av noe, og så skrev du at du ble påvirket av reklame på TV... kan du forklare det der nærmere, tror du?