Xbox360 - fullstendig forseglet

#1
Jeg sitter og leser en liten artikkel i Bergensavisen idag morges. En dårlig helsides informasjonsside med "eksklusive" bilder av maskinen og spillene som kommer til den. Intet nytt under solen å rapportere om, bortsett fra én ting: Microsoft planlegger å komme pirater i forkjøpet, ved å forsegle Xbox360 fullstendig.

Det skal være bortimot umulig å åpne boxen uten å ødelegge den etter det jeg leser. Det skal heller ikke produseres reservedeler, visstnok; dersom konsollen går i stykker (les: slutter å virke) får man bare en ny. Ingen reparasjon av den gamle, altså.

Det er mulig jeg er helt på viddene her, men har vi ikke lover som sier at en vare som jeg har kjøpt og betalt for er helt og holdent min til å gjøre hva jeg vil med? Jeg mener det var derfor dvd-Jon vant frem i retten ang. fjerning av dvd-sperren. Det er godt mulig statene og EU/Norge skilter med forskjellige lover, så hvordan vil det eventuelt fungere når maskinen skal slippes på dette kontinentet?

Long story short: Er det flere som har hørt om dette, og har Microsoft lov til å gjøre det?

Hvis det allerede finnes et emne om dette beklager jeg. Smurfet litt rundt og kikket etter, men fant ingenting.
 

Kilik

Lokal moderator
#2
Har ikke hørt om det, men det høres fornuftig ut...

Det er ikke ulovlig å hindre folk i å åpne maskinen. Alle konsoller som selges har at garantien mistes hvis maskinen åpnes. Du har selvsagt lov å gjøre hva du selv ønsker med produktet (f.eks. å prøve å åpne den), men hvis noe ikke fungerer etterpå kan du bare glemme å få tilbake noe på garantien.
 
#3
Dette har jeg ikke lest andre plasser, blir forundret hvis det stemmer. Og all slik info havner som oftest ganske så tidlig på xbox-scene.com

Uansett om Microsoft hadde muret inn hardwaren så fikser piratene det. No worries :)
 

Lodin

Der Waaaah
#4
Klart man har lov til å gjøre hva man vil med en vare man har kjøpt, men det er ingenting som hindrer lillemyk i å helle en masse lim inn i maskina. Flere bilprodusenter som gjør det samme på visse deler i modellene sine.
 
#5
Dette er faktisk gammelt nytt. Det ble kjent under E3. Uansett, tror nok piratene kommer til å finne en måte å åpne maskinen på. Bare et spørsmål om tid. Rart at MS virkelig tror at dette vil stoppe piratene.
 
#6
Jeg tror det mer blir sånn at hvis du har åpna konsollen, for så vil en eller annen forsegling bli brudt inni.
Og hvis du da prøver å levere den inn til reperasjon så vil dette fort bli oppdaget, og det igjen vil resultere i evenutelt en ny Xbox eller.... ja... ingenting
 
#8
Jeg synes det er veldig positivt hvis MS klarer å mekke boksen slik at man ødelegger den om man åpner den. Piratvirksomheten er ikke akkurat positivt for spillindustien, så jeg blir veldig glad når jeg hører om tiltak som blir satt i verk mot det, spesielt når det gjelder konsoll.
 
#9
Opprinnelig skrevet av Mongis+02.06.2005, 12.42-->
Dette er faktisk gammelt nytt. Det ble kjent under E3. Uansett, tror nok piratene kommer til å finne en måte å åpne maskinen på. Bare et spørsmål om tid. Rart at MS virkelig tror at dette vil stoppe piratene.
228882​
[/b]
Dette vil ikke stoppe piratene helt, men det vi så absolutt redusere antallet. Jeg har flere kompiser jeg gikk på elektro med som fint klarte å modifisere konsollene bare ved å bruke den lille kunnskap de lærte der... og det var overhode ikke mye.

Hvis konsollen forsegles blir man gjerne nødt til å sende bort konsollen til en med god greie på modifisering, noe som gjør det dyrere og kanskje mindre pupulært for en gjennomsnitlig forbruker.



<!--QuoteBegin-Frenzy
@02.06.2005, 13.31
Jeg tror det mer blir sånn at hvis du har åpna konsollen, for så vil en eller annen forsegling bli brudt inni.
Og hvis du da prøver å levere den inn til reperasjon så vil dette fort bli oppdaget, og det igjen vil resultere i evenutelt en ny Xbox eller.... ja... ingenting
228900​
Dette systemet kjører Xbox i dag. Åpner man Xboxen blir forsegling brutt og man får ikke igjen på garantien... Eneste er at hardwaren ikke blir skadet ved å åpne!
 
#10
Microsoft har lov til å lage varen sin slik de vil. Man kan ikke komme og si "Heiheiheihei!!!??! Nå gjør du det vanskelig å åpne den. Det har du ikke lov til".

Microsoft lager en vare, og du kjøper den. Fra da av er varen din og du kan gjøre hva du vil med den. Om du vil prøve å åpne den er det ditt valg. Om du vil la være, er det også ditt valg, men fornuften tilsier at det ikke er lov å ikke la microsoft lage en pansret 360. Det er tross alt ditt valg å kjøpe den.
 
#11
Pansret 360.. Hehe. Godt poeng, Insty. Men hvis Microsoft var dønn seriøse på dette, så kunne de jo ha.. limt fast en ledning til det harde materiellet som beskytter selve harddisken. Så hvis du åpnet den, så ble den ødelagt. Men det blir vel for dumt, bare en tanke jeg hadde.

Så hvis en kontroll blir ødelagt, så får du ny? Eh, hvordan da? Skal du sende/bringe den tilbake til stedet Xbox 360 ble laget, eller tilbake til butikken du kjøpte den i? Det er egentlig genialt, samtidig dumt. Den ene kontrollen min virket ikke, til Xbox. Fattern åpnet den, og gjorde noe med ledningen som går til Xboxen. Da var den fikset. Og hvis det bare er noe slik som er problemet med Xbox 360-kontrollen, så taper jo Microsoft på dette.. Hvis de ikke lager den slik at du absolutt må sende den inn for i det hele tatt få den fikset, men med Xbox 360 så får du bare en ny. Jeg har sett litt på Xbox 360, og jeg lurer på hvordan de trådløse kontrollerne virker til Xboxen. Kan du slå av og på en mottaker på selve Xboxen, eller virker de bare innen en viss rekkevidde? Blir spennende å se. Jeg synes at den bør bli sonefri, slik som Nintendo DSen er.
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
#12
Opprinnelig skrevet av Mongis@02.06.2005, 11.42
Dette er faktisk gammelt nytt. Det ble kjent under E3. Uansett, tror nok piratene kommer til å finne en måte å åpne maskinen på. Bare et spørsmål om tid. Rart at MS virkelig tror at dette vil stoppe piratene.
228882​

Å stoppe piratene skjer ikke, men skal man gi dem fritt leide for det? Hvorfor i all verden skulle det være et dumt trekk av M$ å gjøre det vanskeligere for dem?
 
#13
Opprinnelig skrevet av Buggz+02.06.2005, 16.01-->
<!--QuoteBegin-Mongis
@02.06.2005, 11.42
Dette er faktisk gammelt nytt. Det ble kjent under E3. Uansett, tror nok piratene kommer til å finne en måte å åpne maskinen på. Bare et spørsmål om tid. Rart at MS virkelig tror at dette vil stoppe piratene.
228882​

Å stoppe piratene skjer ikke, men skal man gi dem fritt leide for det? Hvorfor i all verden skulle det være et dumt trekk av M$ å gjøre det vanskeligere for dem?
228952​
[/b]
Jeg sa ikke direkte at det var et dumt trekk. Snarere så er det kanskje et smart trekk, kommer an på hvordan du ser på det. Sikkert mange som kommer til å bli "skremt", og som derved ikke chipper. Selv kommer dette ikke til stoppe meg fra å chippe om sjansen skulle by seg, for å si det på den måten.
Time will show.
 
#14
Hvis Microsoft pansrer Xbox360'en så vil de tape mye penger på bytte ut konsollene ved hver en minste feil som man normalt sett ville fikset ved en liten reperasjon på et Microsoft godkjent verksted.

Jeg ser på det som veldig lite sannsynlig at dette blir gjennomført. Og om de så lager boksen slik at du ødelegger en eller annen ledning når den åpnes så er ikke det et stort problem. En som har peiling på sakene sine vil alltid klare å fikse dette uten bruk av sort magi.

Edit: Leste Gamereactor, også de la merke til at det ikke fantes synlige skruer på maskinen. Vi får se, fremdeles skeptisk.
 
#15
Opprinnelig skrevet av WiKKiDCLOWN@06.06.2005, 00.46
Hvis Microsoft pansrer Xbox360'en så vil de tape mye penger på bytte ut konsollene ved hver en minste feil som man normalt sett ville fikset ved en liten reperasjon på et Microsoft godkjent verksted.

Jeg ser på det som veldig lite sannsynlig at dette blir gjennomført. Og om de så lager boksen slik at du ødelegger en eller annen ledning når den åpnes så er ikke det et stort problem. En som har peiling på sakene sine vil alltid klare å fikse dette uten bruk av sort magi.

Edit: Leste Gamereactor, også de la merke til at det ikke fantes synlige skruer på maskinen. Vi får se, fremdeles skeptisk.
230377​
Kanskje de tror de vil tjene inn disse pengene ved at ingen ( :rulleøyne: ) tukler med Xbox-en?
 
#16
Opprinnelig skrevet av Buku+12.06.2005, 02.19-->
<!--QuoteBegin-WiKKiDCLOWN
@06.06.2005, 00.46
Hvis Microsoft pansrer Xbox360'en så vil de tape mye penger på bytte ut konsollene ved hver en minste feil som man normalt sett ville fikset ved en liten reperasjon på et Microsoft godkjent verksted.

Jeg ser på det som veldig lite sannsynlig at dette blir gjennomført. Og om de så lager boksen slik at du ødelegger en eller annen ledning når den åpnes så er ikke det et stort problem. En som har peiling på sakene sine vil alltid klare å fikse dette uten bruk av sort magi.

Edit: Leste Gamereactor, også de la merke til at det ikke fantes synlige skruer på maskinen. Vi får se, fremdeles skeptisk.
230377​
Kanskje de tror de vil tjene inn disse pengene ved at ingen ( :rulleøyne: ) tukler med Xbox-en?
232239​
[/b]
Da tror de feil :p For veldig mange hadde neppe kjøpt Xboxen fra starten av hadde det ikke vært for at den var så hackervennlig. Og de har hatt temmelig mange feil på xbox siden den kom ut, enten det var at dashboard kræsja og gav deg Red-screen error eller at xboxen tar fyr :ler:

Vi får se, det blir helst bare spekulering siden ingen av oss sitter på eksakte tall.
 
#17
hehe, microsoft prøver seg med DET trikset igjen.. husker godt ryktet om at du knakk hovedkortet i den første xboxen hvis man prøvde å åpne den. ergo, den skulle også være umulig å åpne. men ser jo hvordan det gikk.. xbox er vel den maskinen som ble tidligst knekt av "hackere" etter landsering.
 
#18
Xbox360 XeXDKs (Xbox 360 Development Kits)

Nå er dette ikke akkurat retail xbox360 maskiner men Development Kits som har blitt åpnet. Så tiden vil vise om de blir "umulige" å skru opp. Men allerede nå holder folk på å studere Xbox360 systemet med den hensikt om å lage en modchip og knekke sikkerheten. Det gir de en viss fordel men igjen så finnes det jo avvik fra retail. Det er ennå uvisst om Developments Kits har sikkerhets sperrer.

Uansett, håper de klarer oppgaven. Vil nødig sitte på en Xbox360 med en stusselig 20GB harddisk :p
 
#19
samme her
men er det virkelig mulig å få til dette
kan en virkelig spere maskinen slik
hva vil da skje om en likevel åpner den opp
Kanskje det blirt slik at en ikke kan bruke den i det hele tatt om en åpner den.
hadde vært kjipt spør du meg
:tommelned: >_<
 
#20
Det er jo ingen som nekter noen å åpne maskinen. Den blir bare ødelagt hvis du gjør det. ;)


Man kan jo spørre på en annen måte. Hvorfor skal du åpne xboxen? Jo du skal modde den. Hvorfor det? Mest sannsynlig så skal du legge inn piratversjoner av div. spill.

Synd at noen få ødelegger for andre ved å bruke xboxen til å skaffe seg piratkopierte spill. :tommelned: