xenosaga question,question plz answer

#1
Hørt en del om dett,disse spilla har noen spørsmål fint om dere kunne gi noe info fakts.


1.Er det sant at de er bedre en final fantasy?

2.Enkelt sett hva er handligen?

3.Er det noen sjangs for at de kommer til europa 1 eller 2?

4.Er det verdt og få seg ntsc maskin for disse spillene ?

5.Hvor kan jeg kjøpe de ?



Plz answer thnx :svette:
 
#3
Jeg har spillt XenoGEARS som er Veldig bra, og Nei det kommer ikke til Europa, chip heller PSX og skaff det.
Som Soppe sa, ingenting er bedre en Final Fantasy. Xenogears er veldig bra men er ikke like bra som FF. ^_^
Det er en stund siden jeg spillte det så jeg kan ikke gi no info om hva handlingen er, men ellers er spillet veldig varierende og gøy :)
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#4
"Ingenting er bedre enn Final Fantasy", neivel. Tips: Spill noe annet enn Final Fantasy en gang. Dere vil bli sjokkert.
 
#5
Så har vi det der med smak og behag da. Det kan jo være at de liker Final Fantasy mer enn noe annet.

Det betyr ikke nødvendigvis at de ikke har prøvd noe annet. Jeg har prøvd mange mange konsoll-rpg, men synes ingen har slått Final Fantasy generellt. Særlig ikke FFVI-IX.

Men Chrono Trigger kommer selvsagt veldig nært, men det er jo kun et spill (og oppfølgeren er ganske tragisk til sammenligning. Men fortsatt ganske brukbart).
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#6
Jojo. Jeg tenkte mest på PC-RPGs, der historien faktisk ikke alltid er "Du spiller en tenåringsgutt med indre problemer som møter ei dame etter fem minutter (blir dere et par, mon tro? Tiden vil vise!), og sammen med en bande raringer må dere bekjempe en urgammel ondskap som truer hele verden". Jeg vet det høres merkelig ut, men det er faktisk sant. :p
 
#7
Til konsoll-rpg'ers forsvar er de til de grader mer emosjonelle og har mer liv enn det standard pc-rpg'et. PC-RPG har tørre og kjedelige personligheter og minner mer om en Tom Clancy roman enn et fantasy-spill.

Til sammenligning er vel kanskje konsoll-rpg Metal Gear Solid mens pc-rpg er Splinter Cell...

Jeg liker forøvrig begge sjangrer, men spiller hvertfall ikke Morrowind eller Neverwinter Nights for å få med meg en emosjonell og utrolig gripende historie. Det blir mer som å sitte å se på en dokumentar om Lord of the Rings.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#8
Greit nok. Jeg setter pris på litt andre historier enn den jeg skisserte ovenfor, så jeg liker best PC-RPGs. Nå er vel neppe verken Morrowind eller Neverwinter Nights de beste eksemplene på fet historie i PC-RPGs (akkurat på samme måte som FF-spillene ikke er det når det gjelder konsoll-RPGs), men sjekk ut f.eks. Planescape: Torment. Nå har ikke jeg spilt det så fryktelig mye, men historien der er i aller høyeste grad interessant. Kan godt hende jeg ender opp med å redde verden der også, men det får jeg heller tåle. :)
 

SHDR

Gullmedlem
#9
Du redder ikke engang deg selv, og tross den brutale nerdehumoren er det en historie Square-Enix simpelthen ikke har inspirasjon eller mot til å forsøke å slå. Det som plager meg med JRPGer er at de har så krøkkete, kjedelig og amatørmessig fortellerteknikk. Ingen spenningsoppbygging, bare klimaks på klimaks i form av prerenderte filmer som er alt du får av belønning i spillet.

Spill Fallout. *DET* er ekte kosegreier. Emosjonell historie? Nah, ikke så "trist-musikk-og-"..."-dialoger"-emosjonelt som Final Fantasy, men dypere, fordi du får en ekte affeksjon ovenfor verdenen, som er meget dynamisk, og der ting hender utover hva du selv er ansvarlig for. Dessuten er du fri. Du kan drepe noen du ikke bør drepe. Og du kan angre.
 
#10
Vel, smak og behag. Jeg foretrekker fortsatt Final Fantasy på historie-fronten. Har ikke forsøkt meg på Fallout som sagt, ei heller Planescape: Torment (som jeg ikke har fått tak i).

Uansett... hva er galt med å redde verden? Det er jo det som er gøy. Jeg driter i om jeg må redde bikkja til nabo-kona, hva er gøy med det? Det er de store tingene som er interessant. I hvertfall for meg.

Uansett... så driter jeg i om det er klisje eller ikke, men i det siste har det vært sport å se ned på kommersielle suksesser og konsoll-rpg'er er visst et tabu for at du skal være skikkelig hardcore. Jeg er ikke påvirket av denne tåpelige bølgen av wannabe-tøffing-hardcore gamere, derfor har jeg ikke noe problem med å like gode titler for det de er.

Jo mer komplisert det er, jo bedre er det. Det er en regel jeg ikke følger.
 

SHDR

Gullmedlem
#11
Jeg misliker komplekst gameplay selv. Jeg mener ting skal presenteres så enkelt og greit som mulig. Jeg tror jeg må PMe deg en liten artikkel ... men jeg burde også vente til siden kommer opp. Selvsagt er det unntak; Civilization og Deus Ex springs to mind. Men regardless ...

Redde verden er jeg møkk lei av. Jeg vil at historien skal bety noe for KARAKTERENE. At det er en personlig motivasjon for meg som identifiserer meg med hovedpersonen å få gjennomført spillet. Eventuelt kan spillet være fortalt så tøft at det blir fengende (Tenk Knights of the Old Republic).

Jeg spilte SSX3 i en 20 timers tid. Jeg kjøpte meg Unreal Tournament 2003 og 2004. Jeg kjøpte FFVII til FFX. Jeg spiller Singstar med lillesøsteren min.

Du kan helt fint være hardcore uten å fap-fap-fape til Jeffrey Minter og CAVE. Men jeg gjør det og.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#12
Så... påstår du at jeg ikke liker FF bare fordi jeg skal være kul og tøff og se ned på kommersielle suksesser?
Faen, jeg får slutte å like Wind Waker, da. Metroid Prime-disken min går i søpla as we speak.
Kanskje jeg skal skrive at du er teit siden du liker noe så mainstream som FF, slik at vi får litt balanse her?

Når det er sagt, så gleder jeg meg til FFXII - det jeg hørte om at de skal endre på level-systemet og gjøre kampene i real-time høres lovende ut. Pluss at de bruker universet fra FFTA om igjen. FFTA eier.
 
#14
Opprinnelig skrevet av Yetipants@13.07.2004, 14.07
Så... påstår du at jeg ikke liker FF bare fordi jeg skal være kul og tøff og se ned på kommersielle suksesser?
74328​
Nei nei, jeg sier at det virker som det har blitt sport i det siste å gå mot strømmen. Det var ikke direkte myntet på deg, og jeg sier ikke at du ikke har grunn til å ikke like FF. Det er bare det at i det siste så har spill blitt så hardt angrepet av wannabe-hardcore gamere så fort det får litt for stor suksess.

Legend of Zelda osv telles forøvrig ikke, for de er "godkjent" av hardcore-gamere siden de er av den gamle skolen.

Foretrekker å spille det jeg liker og drite i hva som er populært og ikke populært. Er det gøy så spiller jeg det. I det siste så har ikke det vært den viktige delen, men hvorvidt spillet er populært eller ikke, avansert eller ikke, dypt eller ikke, hardcore nok eller ikke.

Dermed sier jeg ikke at alle er slik. Man kan selvsagt mislike FF rett og slett fordi man ikke likte det. Men mange misliker FF fordi det er så populært, og det er bare for dumt. Det blir for... pompøst.
 

Lurtz

Dr. Van Nostrand
#15
Jeg hater å måtte avbryte deres diskusjon her, men dere er ikke akkurat direkte on topic nå. Diskusjonsemnet deres er derimot interessant, så lag gjerne et emne om dette :)

For å svare på spørsmålene her:

1.Er det sant at de er bedre en final fantasy?

Det er vel strengt talt en smakssak. Jeg synes det er bedre en noen av FF spillene, men det er nå min mening, er nok mange som vil være uenig med meg her.
Jeg liker Xenosaga episode 1 veldig godt og jeg ville anbefalt det.

2.Enkelt sett hva er handligen?

Vanskelig å forklare den på en enkel måte, men spillet begynner med at man blir introdusert med spillets hovedkarakter Shion Uzuki som jobber som overingeniør på et svært romskip ved navn ELSA. Hun jobber med en cyborg kalt KOS-MOS, som er en overlegen kampmaskin, men i tillegg så har hun menneskelige evner. Skipet blir angrepet av en mystisk alienrase kalt Gnosis, og Shion og KOS-MOS rømmer fra romskipet. Mer vil jeg egentlig ikke røpe, men det hele blir ganske mye mer komplekst (historiemessig) når en kommer videre, og man møter en del interessante karakterer.

3.Er det noen sjangs for at de kommer til europa 1 eller 2?

Det tviler jeg sterkt på. Dette er et veldig japansk rollespill. Det er veldig lineært og bygger strengt talt mer på historie enn på gameplay, det er ikke noe å legge skjul på.

4.Er det verdt og få seg ntsc maskin for disse spillene ?

Jeg vil si ja. Med ntsc maskin så får du alle de andre spillene dine langt billigere også, og spillene kommer en god stund før og du slipper PAL 50hz. Nye amerikanske ntsc spill koster maks 350 kr nytt.

5.Hvor kan jeg kjøpe de ?

Spill får du på HER! eller på ebay. Dvdboxoffice har gratis porto og jeg har aldri fått toll (Ikke bruk DHL courier, da er det stor sjanse for at du får toll). Xenosaga episode 1: Der wille zur macht ffår man for en drøye 200 kr (greatest hits) på dvdboxoffice. Xenosaga episode 2: Jenseit von gut und böse kommer i februar 2005.
 
#16
Opprinnelig skrevet av Yetipants@13.07.2004, 12.03
"Ingenting er bedre enn Final Fantasy", neivel. Tips: Spill noe annet enn Final Fantasy en gang. Dere vil bli sjokkert.
74251​
Ja jeg tok nok litt hart i der. Det jeg mente var at FF-serien var den beste spill serien. I min sånnen topp 10 liste som vi har skrevet 1000 ganger her på SG av våre favorittspill så har jeg FFVII først etterfulgt av MGS også kommer det masse FF-spill. å foresten så ha jeg spilt mye annet enn FF spill!
 

Novastrum

Feminist-elitist
#17
Xenogears synes jeg er bedre enn alle Final Fantasy-spill untatt Nr 8 som er min favoritt. Xenosaga plasserer jeg rett oppunder Final Fantasy X. Xeno-serien har mye lengre cutscenes og historiestrukturen er mye bedre enn i Final Fantasy (untatt nr. 8, hehe).

Xenosaga har kanskje litt for mange og lange cutscenes, men gameplayet er artig og man blir hekta. Hvis man tørster etter et godt japansk RPG er det absolutt et av de beste på markedet. Xenogears er et av mine favorittspill. Og jeg fikk det først i år.

For å gjøre det litt mer oversiktelig kan jeg sette opp en liten preferanseliste:
1 - Chrono Trigger
1 - Final Fantasy VIII
2 - Xenogears
3 - Final Fantasy VII
4 - Final Fantasy VI
5 - Final Fantasy X
6 - Xenosaga
7 - Final Fantasy IX
8 - Chrono Chross
9 - Final Fantasy X-2

EDIT:
Glemte Chrono Trigger og Chrono Cross. :blunk:
(CT regjerer førsteplassen sammen med FFVIII.)

Spaceworld i brugata har faktisk mange gode spill nå etter en tidligere spiderman-ansatt har begynt å jobbe der. Kjøpte selv Xenogears der. Kjipt at det var Greatest hits, men man kan ikke få i både pose og sekk. Planlegger å kjøpe Castlevania: Symphonies of the Nights der også.
 
#18
Jeg fant ut at de hadde Chrono Cross og Xenogears (Greatest Hits) på Spaceworld i Oslo (ikke langt fra City). Hadde jeg vært rik akkurat da, skulle jeg kjøpt Xenogears. Irriterer meg litt at jeg ikke gjorde det, men kan likevel bare bestille det fra utlandet om jeg har lyst på det.

Eneste jeg irriterer meg over er at jeg liker å skaffe meg original releasene. Jeg har bare Final Fantasy Tactics i Greatest Hits versjon. Håper jeg kommer over original release av Xenogears en gang.
 
#20
Tusen takk lurtz i.o.u
Men en siste ting lurt på om ja den amerikanske versjonen av xenosaga er vel teksta eller duba til amerikansk