Y-akse: Vanlig eller invers?

Do you Invert?

  • "Normal"

    Stemmer: 0 0,0%

  • Totalt antall stemmer
    1
D

Deleted member 91

Gjest
#1
Jess, spørsmålet som har plaget FPS-gamere siden tidenes morgen. Alle har vel hatt diskusjonen en eller annen gang. Det er klart man spiller normal, fordi opp ... er opp. Det er jo bare sånn det er. På den annen side er det jo mye mer naturlig å ha opp som ned. Bare se på fly. Det er som høyre- og venstrehendte. Man bare er sånn, og det er umulig å endre på.

Så. Do you invert?
 
#3
Normal her også, både i Y- og X-akse. Dette gjelder absolutt alle spill. Jeg har så og si aldri spilt flysimulatorer, så det kan være noe av årsaken. Noe av det verste jeg vet er når demoer kommer med inverted oppsett, og siden det bare er en demo, så kan man ikke forandre på det.
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
#4
Invert!

Da jeg var mindre, spilte jeg time på time på TIME med Terminal Velocity, verdens beste PC-action-sci-fi-flyspill, og helt siden da har framover vært å se ned, og bakover å se opp. Når man trekker musa (eller stikka) bakover er det akkurat som man lener seg bakover samtidig, og da skal man se opp.

Nå har jeg nettopp skrudd av Prince of Persia: The Two Thrones, fordi de diskriminerende rassene ikke støtter Invert Y-axis. Ja, spillet har en "Invert Free Look Y/N", men den funker bare i landscape view og førsteperson, IKKE i tredjeperson når jeg trenger den!
 
#5
Er faktisk ikke sikker. Spørs hva spill det er. Pleier vel vanligvis å spille normalt, men jeg er ikke helt sikker. Det er vel normal ja. Tåler vel begge, men tar meg noen minutter å bli vandt til invert. Pleier liksom aldri å skifte om noe er satt på default....om jeg husker riktig :/
 
#6
Når det gjelder FPS så foretrekker jeg normal. Greier enkelt nok ikke å spille FPS med invert Y-akse - har nok ikke prøvd nok til å kunne klare det i det hele tatt.

Men når det kommer til flyspill spiller jeg alltid med invert Y-akse.
 
#7
SITAT(Thinaran @ 14.05.2006, 17.08) 3612
Når man trekker musa (eller stikka) bakover er det akkurat som man lener seg bakover samtidig, og da skal man se opp.
[/b]
Jeg ser poenget ^_^ Men selv blir jeg helt satt ut og svimmel hvis kontroller'n er stilt inn standard på invert...
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
#8
På PC går det i normal, siden jeg ser på musbevegelsene som om jeg skulle hatt musa rett på skjermen. På en konsoll derimot går det alltid i invert, siden det er det har brukt hele veien (TimeSplitters 2 comes to mind). Jeg dør ikke om spillet går i normal, men da blir jeg en krøpling. Siden jeg spiller ganske få spill på pc der det er et spørsmål, valgte jeg invert.
 

Kilik

Lokal moderator
#9
I FPS/actionspill føles "normalt" mest naturlig både på PC og konsoll. Opp er opp som sagt. I flyspill liker jeg invert bedre da det emulerer bedre hvordan man styrer et ekte fly. Uansett bruker jeg så og si alltid kontrolloppsettet som er default. Jeg er av den oppfatning av at spillutviklerne selv vet hva som er den beste måten å spille på. Wii-kontrollen og dens etterligninger vil nok gjøre dette til et ikke-problem.
 
#11
I likhet med Buggz foretrekker jeg normal på PC, og invert på konsoll. Kunne sikkert spilt normal på konsoll også, men jeg startet jo med invert en eller annen gang, og da ble det bare en vanesak ut av det.
 
#12
I likhet med Buggz og Joni spiller jeg normal på PC og invert på konsoll. Hvorfor vites ikke, eneste jeg vet er at jeg blir fryktelig irritert når det ikke er invert på konsoll.
 
#14
Jeg stemte normal, selvom jeg egentlig kan spille fint med begge deler. Vel, noen unntak da...
På PC må jeg spille med normal, siden jeg er så vant med at musa går den veien jeg drar den når jeg ikke spiller på den. På konsoll går det greit med begge deler. Der tenker jeg egentlig ikke noe over det. men om jeg har spilt et skytespill med normal en stund og deretter går over til invert blir det temmelig surrete. :sprø:

I flyspill og lignende sjangere er det alltid mer naturlig med invert for min del.
 

Lodin

Der Waaaah
#15
Samme hvilket format spillet er i, det må ha invert. Føler meg og spiller som en tilbakestående om jeg ikke får bruke det.
 
#18
På PC spiller jeg vel generelt med "normal", med det er ikke så uvanlig at jeg foretrekker å invertere litt når det er en konsoll inni bildet, der er det imidlertid ikke en stor greie; uansett hva som står på så spiller jeg i noen minutter, så er jeg "integrert", kan en si.
 
#19
Inverted. Alltid vært slik. Tror det kommer av et tidelig Flightsim-spill. Det var selvfølgelig inverted og det var nok det første spillet jeg spilte hvor y-aksen var aktuell. Før det hadde det bare vært plattform.
 
I

impywimpy

Gjest
#20
Har aldri fått skikkelig grep på noen av dem, så det blir vanligvis til at jeg spiller på default-innstillingene. Unntaket er fps der vanlig er det eneste som funker for meg uansett plattform.