Hva slags objektive kriterier er det man kan vurdere spillene etter, Onkelsander? Hvis man ser på Gamerankings får man en oversikt over hva en rekke publikasjoner eller nettsteder mener om en gitt tittel, men denne oversikten er basert på, nettopp, meningen til enkeltindivider! At flere personer mener at et spill fortjener den samme poengsummen, gjør ikke at de som mener noe annet tar feil. Uten disse personenes mening, ville man ikke kommet frem til gjennomsnittspoengsummen i utgangspunktet.
Kanskje noen kan utvikle et system slik at de spillene som selger mest får høyest poengsum? La oss si at man rangerer fra 1 til 10, og for hvert 100 000 solgte eksemplar øker poengsummen til spillet med 1 poeng. Det blir vel den mest rettferdige og objektive vurderingen av spillets kvalitet, eller hva? :/
Nei, seriøst, jeg vil ha noen eksempler på hvilke kriterier man kan vurdere et spill utifra som ikke er basert på enkeltindividers meninger.
Sånn ellers ... Jeg har spilt en del Phantom Hourglass, men det har blitt lite de siste dagene. Det siste jeg gjorde var vel istempelet, og jeg er egentlig veldig overrasket over lengden på spillet. Jeg leste noe i EDGE for en stund siden om at det var litt tynt (og kanskje det er nettopp derfor jeg er positivt overrasket), men det synes jeg ikke i det hele tatt. Det har vært en del ålreite minigames å gjøre mellom templene (noen var rimelig utfordrende og), og ellers har det vært ålreit å dra opp skattene jeg har fått merket på kartet.
I starten var jeg litt skeptisk til å styre med stylusen (spesielt å tegne små sirkler for å rulle, uten at det er så fryktelig viktig), men nå føles alle bevegelser veldig naturlige, og jeg ville faktisk foretrukket denne styremåten fremfor vanlig d-pad i neste Zelda-spill (håndholdte, da). Jeg synes også det var en del morsomme bruksområder for DSen (uten å avsløre noe), for eksempel hvordan man bekjempet de kaninene med store ører, eller hvordan du fjernet sanden fra et av kartene, og spesielt hvordan du måtte presse det ene ikonet på sjøkartet ditt!
Jeg har ikke testet WFC-greiene så langt, men (og dette er uten å la lest denne tråden), er det slik å forstå at det fungerer litt som i Animal Crossing? At noen av skattene hos deg er mer verdt hos noen andre, og motsatt? Hos meg er det eksempelvis sånn at Zora-krona bare er verdt femti rupees, mens en polert korall er verdt femhundre. Ja, jeg kunne vel egentlig sjekket dette, men antar at det er sånn det fungerer.
Redigert: Jeg synes forøvrig du har overdrevet hele greia, Onkelsander. Omtalen starter tross alt med "Eg skal vere ærleg og innrømme at dei siste Zelda-spela ikkje har imponert meg heilt. Dei har alle starta veldig bra, men utover det har dei ikkje prestert å motivere meg nok til å fullføre." Med mindre den har blitt redigert, er det ikke som om han ikke presiserer at dette er hans subjektive mening. Og han gjør det faenmeg heeelt i starten av omtalen.