Grand Theft Auto IV

Hvilket GTAIV-versjon kommer du til å spille?


  • Totalt antall stemmer
    95
Dirty: Jeg skjønner hva du mener med AI-en, men jeg kan ærlig talt ikke huske å ha lest at Rockstar noen gang lovet politi som ville reagere på den type ting. For meg virker det heller som du lot fantasien løpe løpsk når du tenkte på hva et nytt GTA-spill ville inneholde, og at du nå er skuffet over at det ikke innfridde. Ikke at det er noe galt i det, men jeg tror det ville vært ganske godt dokumentert hvis Rockstar hadde planer om å introdusere politi som kunne ta deg for å kjøre på rødt lys (eller for fort?). For min del er jeg glad jeg slipper å få politiet etter meg før jeg meier ned noen, og et hyperaktivt politi generelt hadde blitt en stor forandring, kanskje til det verre.
Nei, sånn alt i alt har spillet innfridd. Og jeg hadde håpet på at økt realisme skulle bety mer enn bare bedre grafikk, fysikk osv. Noen få "trafikkregler" hadde gjort seg, noe veldig forenklet.
Da tenker jeg ikke på å ta deg for fyllekjøring, vikeplikt og den slags.
Det hadde i det minste gjort seg at politiet reagerte på kollisjoner. Var det egentlig så mye forlangt av meg i 2008 ? Og at våpen i det minste burde vært skjult foran politi, om ingenting annet.
 

Jæveltango

Pepperoni Playboy
Greit med realisme, men det finnes jo grenser. Skal jo tross alt være gøy. hvis man konstant skulle være oppmerksom på om man har våpen oppe, og ikke minst å unngå å kræsje, så hadde realismen gått på bekostning av underholdningen, mener jeg, i hvert fall.
 

Houseman

Filmnerden
Medlem av ledelsen
Det virker som du tar det for gitt at utelatelsene skyldes begrensninger, men det kan vel like gjerne være bevisste valg for at ikke realismen skal komme i veien for gameplay? For meg hadde det blitt litt slitsomt om hver eneste lille detalj skulle vekke politiets oppmerksomhet i et spill som går ut på å bryte loven. Jeg synes egentlig det er framskritt stort nok med delaljer som at politimenn til fots kommer etter deg hvis de ser deg f.eks. løsne skudd uten at noe knuses eller noen blir skadet, sammenliknet med tidligere spill hvor man måtte drepe et antall personer for å bli etterlyst, enten det var politifolk i nærheten eller ikke.

EDIT: Ronin var først ute.
 
Mafia hadde realistisk politi. Bare man kjørte litt for fort kom snuten etter deg og de var klin umulig å bli kvitt. Var jævla lite artig etterhvert så det takker vi Rockstar for ikke å ha implementert.
 

Halky

Veteran bruker ;)
Ehm det var nå til tider lett og bli kvitt purken i Mafia da. Bare og drepe dem alle sammen det så er man kvitt dem. Man kunne også lett kjøre fra purken i Mafia hvis man kunne veiene godt der i spillet.
 
Greit med realisme, men det finnes jo grenser. Skal jo tross alt være gøy. hvis man konstant skulle være oppmerksom på om man har våpen oppe, og ikke minst å unngå å kræsje, så hadde realismen gått på bekostning av underholdningen, mener jeg, i hvert fall.
Jeg snakker ikke om at purken tar deg for hvert ett kræsj. Men når man skroter en bil fullstendig foran purken og det ikke finnes noen form for reaksjon. Da kan jeg ikke noe for at jeg synes dette suger maksimalt.

Og jeg nevnte bazooka som eksempel. Håndpistoler og SMG derimot er mindre våpen som tiltrekker seg litt mindre oppmerksomhet. Im just sayin'...

Det virker som du tar det for gitt at utelatelsene skyldes begrensninger, men det kan vel like gjerne være bevisste valg for at ikke realismen skal komme i veien for gameplay?
Selvsagt står det ikke på tekniske begrensninger. Jeg vil anta at dette er et bevisst valg fra Rockstars side. Og det er en fornærmelse mot meg som gamer. Med fin gameplay justering kunne disse tingene blitt implementert uten å miste fokus på at det fremdeles skal være og føles ut som GTA når man spiller det. Det er bare tryggere å ikke gjøre noe med det.
 
D

Deleted member 91

Gjest
Eventuelt morsommere. Det der suger og sånn er det med den saken, takke faen for at Rockstar driter i hva folk som deg syns.
 

oma

Village Drunk
om man først kan sammenligne mafia og gta så fikk jo mafia det ganske godt til. Mafia var jo ganske mye mer story drevet enn gta var, men såpass mye story og dialog-i-kjøresekvensene det var i gta 4 kunne de forsåvidt greid å implimentere det.

Må også huskes at i mafia hadde jo man grådi trege biler også, i forhold til hvordan det er i gta 4
 

CockMcBalls

El Sabor Professional
Det jeg oppdaget idag, og som jeg for øvrig likte svært godt, var at purken faktisk følger deg inn i bygninger og opp på tak for å kverke deg. Før kunne du jo stå oppå tak og skyte alt uten at noen kunne røre deg.
 

Jæveltango

Pepperoni Playboy
Nå når vi er inne på Mafia, såhar jeg veldig tro på det kommende spillet. Virker veldig historiedrevet, og grafikken er lekker. Aner ikke hvordan skytingen og kjøringen blir, men ut i fra det lille jeg har sett, så velger jeg å være optimistisk.
 
Evt. kan de drite i det siden selv Gudfaren er bedre og heller lage Hidden & Dangerous 3 siden 2 er det beste WW2 skytespillet noensinne. :dry:
 
Tsk, Mafia er et av mine beste spillopplevelser noensinne. Gudfaren var bare tragisk dårlig. Jeg gleder meg veldig til oppfølgeren.
 

oma

Village Drunk
driver på med sisteoppdraget her nå (tror hvertfall det) og lurer litt på hva folk gjorde i forkant av det.

Tok dere pengene eller drepte dere dimitri? Jeg var på vei til å drepe ham, men etter noen meldinger fra Roman, så tenkte jeg fuck that shit og respekterte hva roman ville. Noe som resulterte i bare humbug. I brylluppet så kommer jo det en kis å sier "a message from dimitri". Det kan jo forsåvidt bety at om jeg hadde gått å drept dimitri, så hadde det skjedd uansett siden det utsagnet i seg selv ikke avkrefter eller bekrefter noe om dimitri er død eller ikke, men jeg lurer på om rockstar har giddet å gjøre spillet ganske så forskjellig utifra valgene man har på da de siste 2 missionene. Er det slik at kanskje kate dør på slutten istedenfor roman? og man får Packie som backup istedenfor Little Jacob?
 
D

Deleted member 91

Gjest
Spoilere for sisteoppdraget:

Jeg valgte å ta knekken på Dimitri fordi jeg har så råharde prinsipper, og da får man en lang shootout på båten Niko kom inn på, og i bryllupet triller han sjefen for den liksom-Mafiaen du jobbet for på slutten opp og dreper Kate, ja. For min del gjorde ikke det så fryktelig mye, jeg tror ikke jeg gikk på en eneste frivillig date med henne, men joa. Jo, og man får fortsatt Little Jacob med seg - men jeg tror slutten på sisteoppdraget er litt annerledes avhengig av slutten også? For meg var det ihvertfall shootout på det nedlagte casinoet ved vannet (det du starter ved i Party Mode), og så måtte jeg jage båten til han Mafiakuken med en Sanchez, langs vannet, før jeg hoppet inn i helikopteret til LJ og Roman via en rampe.
 

oma

Village Drunk
Skulle så bare drept ham. En ting som irriterte meg ganske mye med den delen der av spillet var at man ble beskylt for å gjøre ting mot pengene på det oppdraget. For min del var det 1. respektere roman sitt ønske 2. a turning point mot ett bedre liv, jeg hadde jo allerede drept han dragov kisen, så nå var det redemption og alt det der, men så beskylder de meg for å være pengegrisk? Jaja.

Og der greide jeg oppdraget. Ser creditsrollen nå, og klokket inn på 28timer og 25minutter ca (dobbelsjekker etter creditsrollen) og har 62%ish - litt kos at jeg har igjen en del småmissions når jeg setter det i neste gang (det blir nok en stund til :p) slik at det er litt å gjøre på fremdeles. Skal bli litt moro med de blå folkene som står rundt omkring, hente biler for brucie og ta ett hopp i ny åg ne.

Selvom det har med alder og tid og gjøre, så må jeg si at jeg likte San Andreas bedre, større variasjon i områdene, og ikke bare de "samme-veldig-gråe-gatene" om og omigjen. Kanskje en personlig preferanse med at SA var mer oversiktelig enn 4 noen gang vil være. Det var vel kanskje nesten litt for mye av det gode med store Liberty City.

til kritikken om politiets intelligens, så har den jo blitt ekstremt mye bedre, på småting. Om en streifer en copcar nå, så slår ikke politiet på sirenene konstant slik de gjorde før, og man kan kjøre videre. De får med seg om du stjeler en bil, det er ikke alarmbetinget slik det også var før. - Det er ikke helt mafia enda (sier heller ikke at det bør bli slik), men det er kraftig forbedret, og er absolutt ikke noe en bør tenke negativt om når det allerede er tatt så mange 7milsteg med det. Tenker også spesielt på måten politiet følger etter deg.

sisteoppdraget for de som gjorde som meg:
Man kjører med LittleJ til en eller annen lagerbyggning der dimitri er. Dimitri skyter Peggerino og stikker av i helikopter, du henger på til dimitri sparker deg av og du lander ved siden av en båt og må følge etter. Noen bazokaskudd etter og LJ kommer i militærhelikopter som du må hoppe på. Så kommer en skripted sekvens der LJ skyter dimitris heli til det begynner å brenne, og da trefer dimitris kiser vårt heli med ett bazokaskudd. Vi lander på happiness island og pga en del skudd så kjemper man mot politi og dimitris folk (men ikke så veldig mangen folk å ta seg av heldigvis) og man dreper dimitri. ze end
 
D

Deleted member 91

Gjest
Til første spoiler:

Ja, enig det der. Jeg sto faktisk å tenkte en god stund hva jeg ville gjøre, og jeg syns det er synd det eneste alternativet til hevn var "pengegriskhet". Hallo, jeg var jo the bigger man og lot "han dragov kisen" leve, hvorfor kunne jeg ikke gjøre det samme nå? Men neida, da var jeg bare in it for the money og hadde ingen integritet og blablabla.

Altså, stort ørkenlandskap og jorder og storbyer og småbyer og ghettoer og alt det der var vel og bra i GTA: SA, men kjørte du noensinne bare rundt i byene der? Spesielt startbyen og sluttbyen var faenmeg definisjonen på legoklosslandskap, bare grå monotone bygninger så langt øyet kunne se (med unntak av diverse landemerker som Beverly Hills og casinoer og sånt). Selv om det ikke er like vanvittig stor variasjon i områdene i 4 som i SA, har LC i 4 mye mer personlighet enn noen av byene i de andre spillene. Det er mindre, men også større, på en måte.

Siste spoiler:

Okei, slutten min var mer eller mindre lik, da, bortsett fra at man jager Peggerino og dreper ham på slutten istedet, og at man kjører motorsykkel bortover stranda istedet for båt.
 

Houseman

Filmnerden
Medlem av ledelsen
Skal bli litt moro med de blå folkene som står rundt omkring
Apropos det: Hvem er de og hvordan finner man dem? Jeg så plutselig et sånt ikon en gang jeg kjørte forbi og rotet det til da jeg skulle hjelpe, men så har jeg ikke sett noen flere.
 

oma

Village Drunk
Liker veldig godt de to første delstatene man er i SA, dog udetaljerte, så syns jeg de er ganske fete. Og jeg tok meg ofte god tid til å kjøre litt rundt i de delene av SA på den tiden (nevnes at jeg var vel 16-17 da og ikke hadde mye å gjøre på fritiden) Liker spesielt godt det at det plutselig bare er en liten by midt i ingensteds. Så nevnes det også at jeg ikke har tatt meg tid til å skikkelig nyte 4 enda, og siste øyen så ganske lovendes ut med tanke på omgivelser. Noe som og er irriterende er at den grusomme gpssen jeg var så avhengig av fikk meg hele tiden til å kjøre noelunde de samme rutene om og om igjen, slik at jeg ikke virkelig fikk sett hele 4 på min vei rundtomkring.

Men hey, det er veldig veldig mye mer sjel og arbeid lagt ned i omgivelsene og i byen i 4 enn SA, det er ikke at jeg ikke ser det, men rent personlig, med nostalgi og andre tullete følelser i veien, så likte jeg SA bedre enn 4. - Dog, dette var en mye bedre by enn Bullworth var.

@Housman: de dukker bare opp innimellom tenker jeg :p vet ikke stort mer selv - eller, de er bare random kiser som man hjelper, har truffet på 2 folk, han ene kisen fra introsenen som man er i båten med hossan elns, og han kisen man får valg om å sparke ned fra taket i parkour brettet i begynnelsen (goes without saying i didnt kill him then)