Erlend: Jeg kunne skrevet noe dramatisk som "HVA HAR DU GJORT MED ERLEND?", men det holder vel å si at jeg ikke hadde forventet å lese noe såpass positivt fra deg om et GTA-spill.
Sånn ellers ... Jeg er ferdig med historien, og har bare et par prosent igjen før jeg når hundre. Gidder ikke stresse med det, men når jeg er så nærme sier jeg ikke nei takk til gamerpointsa (hold kjeft). Tror jeg har brukt i overkant av sytti timer på det, og det hadde jeg faktisk ikke regna med.
Det er selvfølgelig en del småting jeg kan peke på og si at ikke fungerer helt ideelt, eller som andre spill har gjort bedre før, som f.eks. cover- og til en viss grad siktesystemet, men når man tar i betraktning byens størrelse og hvor mye man faktisk kan gjøre, så blir det ganske uvesentlig. Det høres ut som en klisje av en unnskyldning man kan bruke for å tilgi alle GTAs småfeil, men jeg synes faktisk det stemmer, og spesielt med IV.
Det er litt rart å tenke på at spillet egentlig ikke er så fryktelig ambisiøst hvis man ser på det i forhold til de andre spillene. Og da tenker jeg ikke på å være ambisiøs i San Andreas-forstand, som stort sett betød større (men mindre detaljert) spillområde, og masse ubrukelige statistikkgreier, som f.eks. muskler eller bilferdigheter. Nei, jeg tenker mer på hvordan man låser opp nye områder av byen, hvordan man gradvis blir introdusert til nye karakterer og at de enkelte oppdragene ikke føles så fryktelig annerledes fra f.eks. GTA III. Det er nok det at byen og folka man blir kjent med i historien er mer troverdige som gjør at spillet føles som et ganske stort steg videre.
Hvis jeg skal ønske meg noe til neste utgave, må det være at handligene dine har flere konsekvenser enn de hadde denne gangen. Det er kanskje ønsketenkning, for det må tross alt kreve en latterlig mengde ressurser å spille inn all dialogen og alle cutscenes, og når man da skal lage et spill som lar deg gå i mange forskjellige retninger, spørs det om det er noe Rockstar har spesielt lyst til. Det jeg tenker på er at du f.eks. kan miste muligheten til å jobbe for noen hvis du driter deg ut mange ganger, eller at du kan velge å ikke jobbe for noen hvis de står for noe du ikke liker. En slags videreutvikling av GTA 2, på en måte. I IV følte jeg at Niko (og historien i seg selv) tok alle de viktigste valgene for meg ... Hvorfor kunne ikke jeg bestemme om jeg likte Kate eller ikke? Ting som det tenkte jeg på en del gjennom historien, og jeg forstår at personligheten til Niko var kaldblodig og kynisk, men jeg skulle heller ønske at jeg fikk velge hvem jeg ikke likte, uten at Niko skulle fortelle meg det. La meg ta første gang du gjør et oppdrag for Francis McReary som eksempel ... Det er ikke vanskelig å se at de ikke går så veldig godt overens.
Men ikke misforstå, jeg synes spillet var knall, og jeg tror det blir husket som i det minste en liten milepæl i tiden fremover, jeg har bare fått tid til å tenke litt på hva som i mine øyne kunne gjort det bedre.
Dirty: Jeg skjønner hva du mener med AI-en, men jeg kan ærlig talt ikke huske å ha lest at Rockstar noen gang lovet politi som ville reagere på den type ting. For meg virker det heller som du lot fantasien løpe løpsk når du tenkte på hva et nytt GTA-spill ville inneholde, og at du nå er skuffet over at det ikke innfridde. Ikke at det er noe galt i det, men jeg tror det ville vært ganske godt dokumentert hvis Rockstar hadde planer om å introdusere politi som kunne ta deg for å kjøre på rødt lys (eller for fort?). For min del er jeg glad jeg slipper å få politiet etter meg før jeg meier ned noen, og et hyperaktivt politi generelt hadde blitt en stor forandring, kanskje til det verre.
Jeg synes ellers AIen virker ganske ålreit ... Har et eksempel hvor en politimann til fots knuste en bilrute for å følge meg, og en gang i blant hender det at en fyr griper tak i bilen sin og blir slept etter den i det jeg stikker av. Eller at jeg knabber en taxi, kjører flere kvartaler avgårde med en skrikende fyr, før jeg blir nødt til å stoppe, og han drister seg ut, slenger meg på bakken og prøver å denge løs på meg. Disse tingene skjer ikke hele tiden, og det er heller ikke akkurat det samme som skjer hver gang, og sammen med ganske varierte utsagn fra de det gjelder eller andre forbipasserende, er det sjelden det føles som det bare er tomme skall av folk i byen.
Meeeen, jeg har noe jeg irriterte meg litt over. Det var spesielt på ... siste oppdrag, tror jeg, men det gikk igjen et par ganger. Noen ganger når du er etter noen, har spillet bestemt at du ikke kan knerte de før du når er bestemt sted. På mitt siste oppdrag ville jeg gjerne fjerne en fyr før han i det hele tatt slang seg på en båt, men det fikk jeg ikke lov til. Det er vel Rockstars måte å forsikre seg på at man får hele opplevelsen fra oppdraget, men det passer ikke helt inn med filosofien om å la folk gjøre som de vil.