Grand Theft Auto IV

Hvilket GTAIV-versjon kommer du til å spille?

• Totalt antall stemmer
    95

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Forskjellen på dere to er at han har fast følge, mens du må ta til takke med å sikle etter førti år gamle silikonslirer på strippebar. Zing osv.

Sånn ellers, dere husker spørsmålet om hvorvidt GTA IV lagra skit på harddisken når man spilte 360-versjonen? Vel, vårens store oppdatering av Xbox Live er underveis, og ifølge Kotaku (via Eurogamer) finner man denne lille godbiten blant oppdateringene: "Support for titles to store installation data on Storage Device for faster loading." Kunne ikke kommet med det litt før da, Microsoft? Uansett blir ikke denne gutten overraska om det kommer en oppdatering til GTA IV etter hvert som tillater HDD-caching.

Svarte faen. Discen begynte å krangle da jeg skulle spille i går. Etter rundt 5 minutter får jeg beskjed om at den ikke kan leses. :(

Det er caching, Yeti. Du ser den bare ikke. Uten at vi får vite det blir HDen stappa med noen gig usynlige data første gang man starter det. Hvis du så spiller 3 andre ikke Live Arcade-greier blir shizzelet sletta og så lagt inn på nytt neste gang du spiller. Derfor det og Oblivion kjører litt hest når man ikke har rørt dem en stund.
Hvis du ikke tror meg kan du prøve å kjøre det uten HD. :q1:

Jeg får dette spillet idag!! Yay!! Ser frem til det. Bare synd at jeg har eksamen til tirsdagen, så spillingen må nok komme i andre rekke. Jeg gleder meg stort til eksamen er ferdig så jeg kan sette meg ned med dette spillet med god samvittighet^^

Ting man kan gjøre hvis man kjeder seg i natta:

1. Lande på kaffekoppen til en viss statue.
2. .... posere?
3. Se på solnedgangen sammen.
4. Siste blurry bilde før noen (jeg) avfyrte en rakett rett i koppen.

Tok du en titt på trynet til statuen a? Skummelt lik en viss kvinnelig politiker som prøvde å gjøre det stort der borte. :yoshi:
Sånn ellers driver jeg enda på å diller omkring. Har tatt 120 duer og er ferdig med de fleste sideoppdraga. Driver å drar ut hovedstoryen mest mulig så den ikke skal slutte. Sånn ellers regner jeg med å nå level 4 i morra hvis jeg bare gidder spille nok matcher og ikke ender med å luskefise omkring med Archtor og Nicholas igjen.

Houseman

Filmnerden
Medlem av ledelsen
Hva var det kjipeste/vanskeligste med å nå 100 prosent?

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
Jeg kommer så utrolig ikke til å gidde 100%, er ikke helt den type gamer. Er et par mission ifra å fulføre storyen, så slenger jeg meg på online tenker jeg, men å jakte duer og hopp tar jeg meg ikke tiden til.

oma

Village Drunk
duer og hopp tar jeg en eller annen sommerferie en eller annen gang når jeg har gamefaqs/officialguidebook foran meg ^^

Hva var det kjipeste/vanskeligste med å nå 100 prosent?
Kjipeste er helt klart det å tråle gjennom Liberty City etter duer vha. hjelp av en guide. Noe mer monotont og kjedelig skal man lete lenge etter. Grunnen til at jeg i det hele tatt bestemte meg for å kjøre løpet ut var at jeg endet opp på 90 % etter å ha fullført historien, mao. ikke så lang vei opp til 100. Hoppene var litt mer interessant og utfordrende.

Når det gjelder vanskelighetsgraden var den ikke spesielt høy gjennom spillet, bortsett fra et par oppdrag som krevde 4-5 forsøk (spesielt siste). Det jeg var mest skeptisk til var det å få high score i QUB3D, noe jeg så på som håpløst etter et par forsøk.

Jeg veit at jeg er seint til festen her, men jeg har hatt store innleveringer, eksamener og intervju til Dare to be Digital aa forholde meg til i det siste.

Men, hjelpe meg. Muligens best game evvahr. Det som solgte meg var en stille regnvaersnatt da jeg tenkte at jeg skulle proeve aa kjoere i foersteperson. Vips saa sluttet aa se spillet og fikk oeye paa byen. Jeg er fortsatt utrolig fascinert av at jeg tror paa spillrommet og figurene, og ikke ser spillet for et helvetes komplekst regneark, slik det egentlig er. Det foeles ut som The Sims, paa veldig mange maater. Du begynner aa tro paa at systemene lever.

Mange, mange, mange, mange, helvetes mange aar siden sist jeg spilte et spill og opplevde det. Lurer paa om ikke GTAIV har faatt meg til aa tro paa hele world building/emergent gameplay-approachen til spilldesign.

GTA4 er et mesterverk på flere punkter, det finnes det ingen tvil om.
Men den såkalt kunstige intelligensen er rimelig fraværende enda, til tross en rekke forbedringer.
Ett eksempel er politiet. Jeg kan ødelegge bilen foran en politibil, og ingen reaksjon.
Kjører jeg i motsatt kjøreretning, ingen reaksjon. Rødt lys, fremdeles ingen reaksjon.

Og spasere rundt med Bazooka helt åpenlyst er heller ikke et problem for lovens lange arm.

Man bruker bilen konstant i GTA. Da ville det vært naturlig med en mer realistisk reaksjon fra politiet på de forskjellige eksemplene jeg har gitt. Dette er veldig ødeleggende for troverdigheten og Rockstar lar meg så altfor lett se at jeg kun spaserer rundt blandt tomme, uintelligente NPCer.

Jeg føler jeg blir litt snytt for realismen som var lovet.
Ja, vi fikk bedre skyting, ett rimelig oppegående cover system (med sine feil) og bedre fysikkmotor, bedre grafikk ikke minst (+ story/musikk/etc).

Jeg liker GTA veldig godt, men samtidig kan jeg ikke ignorere de småsure og falske tonene fra Rockstar heller.

Noen andre som irriterer seg grønn over noe i GTA ? Hyl ut.

Endre

Ødela forumet
Erlend: Jeg kunne skrevet noe dramatisk som "HVA HAR DU GJORT MED ERLEND?", men det holder vel å si at jeg ikke hadde forventet å lese noe såpass positivt fra deg om et GTA-spill.

Sånn ellers ... Jeg er ferdig med historien, og har bare et par prosent igjen før jeg når hundre. Gidder ikke stresse med det, men når jeg er så nærme sier jeg ikke nei takk til gamerpointsa (hold kjeft). Tror jeg har brukt i overkant av sytti timer på det, og det hadde jeg faktisk ikke regna med.

Det er selvfølgelig en del småting jeg kan peke på og si at ikke fungerer helt ideelt, eller som andre spill har gjort bedre før, som f.eks. cover- og til en viss grad siktesystemet, men når man tar i betraktning byens størrelse og hvor mye man faktisk kan gjøre, så blir det ganske uvesentlig. Det høres ut som en klisje av en unnskyldning man kan bruke for å tilgi alle GTAs småfeil, men jeg synes faktisk det stemmer, og spesielt med IV.

Det er litt rart å tenke på at spillet egentlig ikke er så fryktelig ambisiøst hvis man ser på det i forhold til de andre spillene. Og da tenker jeg ikke på å være ambisiøs i San Andreas-forstand, som stort sett betød større (men mindre detaljert) spillområde, og masse ubrukelige statistikkgreier, som f.eks. muskler eller bilferdigheter. Nei, jeg tenker mer på hvordan man låser opp nye områder av byen, hvordan man gradvis blir introdusert til nye karakterer og at de enkelte oppdragene ikke føles så fryktelig annerledes fra f.eks. GTA III. Det er nok det at byen og folka man blir kjent med i historien er mer troverdige som gjør at spillet føles som et ganske stort steg videre.

Hvis jeg skal ønske meg noe til neste utgave, må det være at handligene dine har flere konsekvenser enn de hadde denne gangen. Det er kanskje ønsketenkning, for det må tross alt kreve en latterlig mengde ressurser å spille inn all dialogen og alle cutscenes, og når man da skal lage et spill som lar deg gå i mange forskjellige retninger, spørs det om det er noe Rockstar har spesielt lyst til. Det jeg tenker på er at du f.eks. kan miste muligheten til å jobbe for noen hvis du driter deg ut mange ganger, eller at du kan velge å ikke jobbe for noen hvis de står for noe du ikke liker. En slags videreutvikling av GTA 2, på en måte. I IV følte jeg at Niko (og historien i seg selv) tok alle de viktigste valgene for meg ... Hvorfor kunne ikke jeg bestemme om jeg likte Kate eller ikke? Ting som det tenkte jeg på en del gjennom historien, og jeg forstår at personligheten til Niko var kaldblodig og kynisk, men jeg skulle heller ønske at jeg fikk velge hvem jeg ikke likte, uten at Niko skulle fortelle meg det. La meg ta første gang du gjør et oppdrag for Francis McReary som eksempel ... Det er ikke vanskelig å se at de ikke går så veldig godt overens.

Men ikke misforstå, jeg synes spillet var knall, og jeg tror det blir husket som i det minste en liten milepæl i tiden fremover, jeg har bare fått tid til å tenke litt på hva som i mine øyne kunne gjort det bedre.

Dirty: Jeg skjønner hva du mener med AI-en, men jeg kan ærlig talt ikke huske å ha lest at Rockstar noen gang lovet politi som ville reagere på den type ting. For meg virker det heller som du lot fantasien løpe løpsk når du tenkte på hva et nytt GTA-spill ville inneholde, og at du nå er skuffet over at det ikke innfridde. Ikke at det er noe galt i det, men jeg tror det ville vært ganske godt dokumentert hvis Rockstar hadde planer om å introdusere politi som kunne ta deg for å kjøre på rødt lys (eller for fort?). For min del er jeg glad jeg slipper å få politiet etter meg før jeg meier ned noen, og et hyperaktivt politi generelt hadde blitt en stor forandring, kanskje til det verre.

Jeg synes ellers AIen virker ganske ålreit ... Har et eksempel hvor en politimann til fots knuste en bilrute for å følge meg, og en gang i blant hender det at en fyr griper tak i bilen sin og blir slept etter den i det jeg stikker av. Eller at jeg knabber en taxi, kjører flere kvartaler avgårde med en skrikende fyr, før jeg blir nødt til å stoppe, og han drister seg ut, slenger meg på bakken og prøver å denge løs på meg. Disse tingene skjer ikke hele tiden, og det er heller ikke akkurat det samme som skjer hver gang, og sammen med ganske varierte utsagn fra de det gjelder eller andre forbipasserende, er det sjelden det føles som det bare er tomme skall av folk i byen.

Meeeen, jeg har noe jeg irriterte meg litt over. Det var spesielt på ... siste oppdrag, tror jeg, men det gikk igjen et par ganger. Noen ganger når du er etter noen, har spillet bestemt at du ikke kan knerte de før du når er bestemt sted. På mitt siste oppdrag ville jeg gjerne fjerne en fyr før han i det hele tatt slang seg på en båt, men det fikk jeg ikke lov til. Det er vel Rockstars måte å forsikre seg på at man får hele opplevelsen fra oppdraget, men det passer ikke helt inn med filosofien om å la folk gjøre som de vil.