Leving bak rattet: Gran Turismo 5!

Lodin

Der Waaaah
#21
Blir lastetidene før løpene også påvirka av det PSN-greiene?
Ja. Det er forøvrig masse andre ting som og kan gå galt og gi lange lastetider. I kvikktitten jeg linka til nekter spillet å godta at klokka deres er riktig innstilt og maser om det konstant noe som og fører til kuk med ladinga. Med mindre man skal spille online, titte på klipp på GT kanalen eller lese de siste nyhetene er den greieste løsninga å dra ut nettverkspluggen på maskina til de slipper patch neste uke.
 
#22
Saken er at dersom du ikke innstallerer på forhånd, så driver det å installerer mens du spiller. Dvs, grunnen til at det tar å lang tid å laste inn løpene er fordi den installerer de samtidig. Neste gang du laster inn den banen (blant annet) vil det gå raskere, for da ligger den allerede installert på harddisk.

Den klokke greia er super-enkelt å fikse. Sørg for å at maskinen stiller inn klokka selv etter internett. Skjønner ikke hvorfor en skal stille klokka manuelt når dette vil gjøre den 100% nøyaktig uansett.

Unødvendig å dra ut nettverkspluggen også. Bare logg ut av PSN. Vet du ikke hvordan du gjør det, så er det bare å trykke trekant på Account Management, så velger du Sign out (duh!).
 

CockMcBalls

El Sabor Professional
#23
Skal gjøre en installering når jeg kommer hjem, samt koble meg av PSN. Da skal det faen bli saker. Digger at GT Force-rattet jeg brukte i GT3 enda funker, folk som kjører med dualshock er way whack.
 

fieron

Plukker opp støvet ditt
#24
Og flere ting jeg syns suger balle. For å låse opp Top Gear-banen må man klare Gold på den første TopGearutfordringsdriten. Forza 3 har skjønt så mye GT ikke har.
 

CockMcBalls

El Sabor Professional
#25
Installerer nå. Har vært "approx. 30 mins. left" ganske jævla lenge nå.
Åh GT5, hvorfor gjør du det så vanskelig å like deg? :(
 

Lodin

Der Waaaah
#27
Påminnelse om at grunnen til at det tar så forbanna lang tid er fordi skiten leses av i 1:1 hastighet fordi Sony Sony lol.
 
#28
Påminnelse om at grunnen til at det tar så forbanna lang tid er fordi skiten leses av i 1:1 hastighet fordi Sony Sony lol.
Påminnelse om at grunnen til at Donky Kong ser bedre ut på SNES enn Wii er fordi.... jeg veit ærlig talt ikke hvordan det er mulig.

Edit: Glemte jo helt........"lol"
 

fieron

Plukker opp støvet ditt
#29
Jeg må ærlig innrømme at jeg er skuffa over GT5. Med tanke på tiden de har hatt til rådighet, med tanke på hvor flinke PD egentlig er. Itavisen sin anmeldelse er egentlig veldig treffende og god. Det virker virkelig som om PD har låst seg inne og vært helt ignorante til utviklingen som har vært de siste årene. Forza 3 er bedre på så mange områder. Bra for Turn10, men en skikkelig bitchslap for PD...

Forresten er GT5 vesentlig bedre med ratt og pedaler. That reminds me, må skaffe G27.
 

Lodin

Der Waaaah
#30
Ærlig talt Nilo.



Såvidt jeg kan se er grafikken omtrent identisk bare at det denne gangen er faktiske 3D-modeller som promper omkring istedetfor prerendra bajs. Det og grafikken er ikke kornete som ville helvete. :p
 
#32
På hvilke måter er egentlig Forza 3 bedre? Jeg har ikke spillt Forza 3 selv mer enn noen minutter (og ihvertfall ikke med ratt), men jeg leser omtrent på samtlige fora at det er nærmere 95% enighet om at GT5 har bedre kjørefysikk, noe som jo er 90% av poenget med GT. Jeg hører at Forza har gjennomsnittelig penere grafikk på bilene sine enn GT5 har på Standard bilene, men GT5 knuser Forza på Premium'ene. At Forza 3 har bedre grafikk på selve banene.

GT Mode er for min del bedre enn noengang - og lisensene er valgfri.

Saken er vel at GT5 balanserer hårfint på grensen mellom spill og digitalt oppslagsverk for biler. Det er kanskje det som gjør Forza 3 til et bedre spill. Det virker som Polyphony ikke lenger er ute etter å lage et spill, men en introduksjon til biler og motorsport. Jeg har lært mer om biler gjennom Gran Turismo serien enn noe annet (særlig før jeg fikk lappen selv i sen alder). GT5 lærte meg også at det er mer enn bare å trå på gassen og svinge til venstre i Nascar.

Spiller forøvrig med Driving Force GT - MOMO rattet var rett og slett ikke spesielt bra, i og med at det ikke var støttet. FF var helt feil, og det var mer jobb å spille med det enn en glede. DFGT er helt glimrende forøvrig.

Lodin: er det egentlig et godt argument å bruke splitter nye Donkey Kong Country Returns og sette det opp mot antikke Donkey Kong Country på SNES og "forsvare" det nye med å si at grafikken så og si er identisk? Burde det ikke heller vært i en helt annen verden? Når det er sagt så fikk jeg inntrykket av at han snakket om at DK på VC er styggere enn originalen på SNES. Men det er fullt mulig jeg har misforstått der.
 

Lodin

Der Waaaah
#33
Hovedproblemet mitt med GT5 er hubrisen til PD hvor det ikke engang virker som de har giddi myse på det andre folk har gjort på bilsimfronten siden GT4. Mens GT5 bare har tre vansklighetsgrader (også i GT Mode selvom det her er usynlig) lar Forza en stille inn flere ting med AIen og annet sånn at man selv kan tilpasse utfordringen. Multiplayeren til Forza 3 er så evig mye bedre enn GT5 sin at det trenger man ikke nevne engang. Og så var det den lille biten at man selv kan pynte og male på bilene sine til kuene kommer hjem i F3 mens man bare har noen få fargevalg i GT5. Særlig det siste er en virkelig killer for meg.
Og når det gjelder grafikken så skjønner jeg virkelig ikke hva PD driver med. Mesteparten av spillet ser fra ganske bra ut til middelmådig, men håhåh, 70 av bilene er litt penere enn de i MS sin ett år gamle konkurent. Hva med å heller fokusere på et helhetlig grafisk "bilde"?
Neida, mye viktigere å modellere innsiden på baklyktene sånn at folk kan sitte å dra seg til dem i fotomodusen. :p

E: Og om man kobler til en SNES med Minky Kong mot en Wii som kjrer det på VC så vil det da se identisk ut?
 

fieron

Plukker opp støvet ditt
#34
Og mer på vanskelighetsgrad.. I Forza blir man belønnet for å kjøre med manuell, skru av abs og lignende. i GT spiller det ingen rolle hva man har på. Flere store sportsbilprodusenter mangler, f.eks Maserati og Koeniggseggeggegg. Som Lodin nevner, stor variabel grafisk kvalitet. Rewindfunksjonen som er blitt poppis kan man elske eller hate, men jeg merker jeg savner en sånn funksjon i GT.
 
#35
Synes DKC ser jævlig ut på VC (ihvertfall via component). Det samme gjør Sonic spillene, men det er ikke et Nintendo spill, og Sega er ikke kjent for vellykket oppussing.

70 biler? Nærmere 200 + er vel mer rett. Hvor mange biler hadde Forza? Multiplayer blir fikset på. EG mistenker at online modusen er årssaken til den siste utsettelsen. Skal visst være en patch ute allerede i dag. Får se hva dette inneholder.

Ting jeg er enig i angående diverse negative tilbakemeldinger:

Grafikken på Standard bilene er ikke like fotogene (men like fullt bedre enn 99% andre spill på markedet, og ærlig talt ser det fortsatt veldig pent ut når du spiller)
Lyden på bilene er ikke alltid spesielt imponerende, noe som desverre er en gjenganger i GT serien
Bugs - spillet frøs seg etter at jeg klarte gull på en av kjøretestene jeg hadde jobbet med å få til i flere timer. Helt tilfeldigvis var det noen som fant en bug som ga meg muligheten for å jukse meg til gull. Når spille frastjeler meg gullet, så stjeler jeg det faen meg tilbake igjen.
Framerate er som regel rimelig bra, men mangelen på v-sync synes. Skjermriving forekommer ofte. Kjipt, men det plager meg ikke så veldig.
Skadeeffekter - det er litt teit at du må "låse" opp dette. Er fortsatt bare level 10 enda, så har ikke fått erfart den enda.
AI motstanderne: virker fortsatt rimelig teite, men jeg er enda på et relativt lavt nivå. Kanskje dette forandrer seg når jeg nærmer meg de store gutta.

Ting jeg ikke er enig i:

Menyene - det tok meg fem minutter å få oversikt. Fem minutter i et spill som har et tonn med funksjoner og muligheter. Hvis du synes dette er for komplisert så er du nær hjernedød. Stilig er den også, med finn heis-jazz i bakgrunnen. Noe som kjennetegner GT serien for min del.
Musikken i spillet - vel, uenig er jeg vel egentlig ikke, i og med at jeg slår av all musikk i bilspill. Dette er ikke søndagsturer til svinesund hvor jeg trenger musikk for å få tida til å gå.
Progresjonen/karriere modusen: poenget med bilspill er bilkjøring og følelse av å komme noen vei. Starter man med de beste bilene så er det ikke noe å se fram til. Variasjonen er også på topp, og bilene du får i gevinst er tilrettelagt slik at de kan brukes i andre løp. I de gamle GT spillene var det ikke uvanlig å vinne en Yaris i et Yaris løp. Poenget ble da litt borte.
"Biler ingen vil ha" - dette finnes ikke. Det finnes ingen biler ingen vil ha. Det er alltid minst én person som har et forhold til en bil, og det er nettopp dette som skiller Gran Turismo fra andre bilspill. Utvalget og muligheten til å kjøre akkurat samme bilen du engang hadde eller har er mye av poenget med spillet. Hvis alle spill kun har drømmebiler blir det lett monotont.

Gran Turismo er et fiklespill. Det er ikke et spill du kjøper for å "runde" etter et par uker for deretter å legge bort igjen. Det er som et fotballspill i den forstand. De som spiller PES/FIFA spiller det gjerne jevnlig hele året. Største gleden med GT er fysikken og kjørefølelsen. Det er mer moro å kjøre ultraraske biler, særlig hvis du klarer å temme beistene - men jeg synes også de treige bilene har sjarm. Bare å kjøre rundt banen og perfeksjonere teknikken din er morsomt nok i seg selv. Til og med de pompøse PC-racerne er imponert over fysikken i GT5.

Edit: Rewind funskjon? Seriøst? Bare hvis den bare påvirker din egen bil, og alt rundt deg fortsatte som om ingenting var skjedd. Dvs, spol gjerne tilbake fem sekunder, men vit at mens du gjør det så drar fortsatt andre biler innpå. Slike ting hører strengt talt i urealistiske racere som Burnout og Need For Speed.
 

Lodin

Der Waaaah
#36
To ting jeg kommer på i farta som jeg liker med 5 a? Bruktbilene er tilbake. De var vel bare med i 2, men gjorde starten av karriæren jævla artig. Husker fortsatt 97 Supraen min som jeg levde på gjennom store deler av spillet. Aldri hatt et sånt forhold til en bil som der. :)
Om det fungerer på samme vis at bruktbilene er slitte, men man alikevel kan kjøpe no gromt tidlig i spillen så eier det.
Nummer to er at hvis jeg har forstått det så kan man bruke kameraet til PS3en til å følge hodebevegelser og se seg rundt mens man styrer innefra i de mer fancy bilmodellene? Det er isåfall forbanna stilig og forsvarer et kjøp av det jævla kameraet ene og alene.
 

fieron

Plukker opp støvet ditt
#37
Noen som har et forslag til hvorfor det er en god idè å ikke kunne ha en oversikt over alle standardbilene, men kun se 10% av dem om gangen? Dessuten er det jo så veldig Japanfokusert bilgarasje. Alle bilene har japanske navn, ikke det de heter i Europa. Det fant de liksom ikke tid til å ordne i løpet av 6 år. Beste eksempelet jeg kommer på er Yaris, som egentlig heter Vitz. Sånne ting er irriterende.
Har spillet klassikere som vi kjenner oss igjen i? gamle biler som foreldra våre hadde da vi var små? Har enda ikke sett en Sierra, Taunus eller Granada.. Eller Kadett.. Men biler som Nissan CUBE, Suzuki Kei og 11 forskjellige versjoner av Toyota Celica, det har dem.

Og mer kommer, men må reise fra jobb nå.. Ellers er jeg enig med Stareye i en del av det han sier.
 

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
#39
Nummer to er at hvis jeg har forstått det så kan man bruke kameraet til PS3en til å følge hodebevegelser og se seg rundt mens man styrer innefra i de mer fancy bilmodellene? Det er isåfall forbanna stilig og forsvarer et kjøp av det jævla kameraet ene og alene.
Noe de pompøse PC-racerne har kunnet gjøre i flere år. :smugdog:
 
#40
To ting jeg kommer på i farta som jeg liker med 5 a? Bruktbilene er tilbake. De var vel bare med i 2, men gjorde starten av karriæren jævla artig. Husker fortsatt 97 Supraen min som jeg levde på gjennom store deler av spillet. Aldri hatt et sånt forhold til en bil som der. :)
Om det fungerer på samme vis at bruktbilene er slitte, men man alikevel kan kjøpe no gromt tidlig i spillen så eier det.
Nummer to er at hvis jeg har forstått det så kan man bruke kameraet til PS3en til å følge hodebevegelser og se seg rundt mens man styrer innefra i de mer fancy bilmodellene? Det er isåfall forbanna stilig og forsvarer et kjøp av det jævla kameraet ene og alene.
Bruktbilene er tilbake ja, og de var også i GT4. Kanskje du skippet det? GT1 og 3 hadde ikke. Bruktbilene har som regel en del mileage, og du bør skifte olje på dem før de brukes (noe jeg glemte når jeg kjøpte min Lotus Esprit V8 SE) for å få mest mulig ut av BHP. Du kan også gjenoppbygge motoren på de, men jeg vet ikke helt hva effekten av det er.
Når det gjelder kameraet, så er det helt riktig, men slik jeg har forstått det så fungerer det kun i Arcade Mode inntil videre. Vet ikke helt hvorfor, mulig det blir patchet slik at du kan bruke det i GT Mode også. Lyst på et kamera selv på grunn av dette.
Spillet støtter jo óg 3D, så hvis du har en 3DTV så er jo det også stas.

fieron: synes det er litt av moroa å sjekke brukthandleren jevnlig og se masse nytt. Dessuten, 800 biler på den lista der ville gitt meg mareritt.

EDIT: investerte i Blur til 15 euro i dagens Steam salg. Blir spennende å se hvordan dette funker på rattet etterhvert.