Leving bak rattet: Gran Turismo 5!

#63
Noen som ikke har prøvd en skikkelig sim ser jeg.

For å sitere Giantbomb, sånn halvveis; GT5 er det nærmeste man kommer en sim på konsoll, Sim på pc grenser til noe som ikke er et "spill" i det heletatt.
 

Lodin

Der Waaaah
#65
Som sagt. I ARMA kan man løpe hinderløype som en bisk og det kan man ikke i CODBLOPS. Ergo er ARMA en sim mens CODBLOPS er et dumt arkadespill.

 
#66
Så det at det finnes noe som er mer realistisk gjør at det ikke er en simulator? Simulator på PC er muligens mer realistiske, men det gjør da ikke GT til noe mindre sim for det? Eller er det en regel for at det kun kan eksistere én simulator om gangen. altså den som er mest realistisk? Resten vil da ikke ha lov til å kalle seg simulatorer?
 
D

Deleted member 91

Gjest
#67
Nei, men man kan vel trygt si at GT ikke har andre kvaliteter enn sim-faktor, så da er vel egentlig spørsmålet hvorfor man skal gidde å spille det når det uansett finnes mye bedre alternativer på PC. Kronglete menyer og onlinedel fra steinalderen I 'spose.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#69
Med andre ord, du er ikke interessert i å prøve det engang bare fordi... :)
Spilte en del Gran Turismo på PSP (omtalte det og greier) og jeg er ikke så teit at jeg ikke kjenner igjen en god og nøyaktig kjøremodell når jeg ser den, men jeg er heller ikke så teit at jeg lar meg lure til å bruke masse tid på noe som ikke har noe å by på utover den kjøremodellen. Det er masse digre høl i Gran Turismo hvor det skulle vært en mer engasjerende struktur rundt grunnopplevelsen, og jeg klarer ikke å bli voldsomt oppjaga over at grafikken nå er så-og-så mye bedre og at AI-en ikke er like teit som før, sorry. Hovedopplevelsen i GT5 later til å være at du skal lære deg å bli godt kjent med bilene du kjører for så å tjene opp spenn til å kjøpe nye biler og så gjenta det til du ikke gidder mer, og da velger jeg heller noe som er bedre på å engasjere.
 
#70
GT5 er det beste bilspillet i verden akkurat nå, hvorfor? Fordi det er på PS3. Bedre online system enn GT5 skal du leite lenge etter, bedre grafikk finnes ikke akkurat nå. Detalj fokuset på spillet er i en klasse for seg selv. Jeg forstår at er mange haters her, og hvis vi ser etter så er dette haterz som er 360 fanbois og Wii babies. Spillet bæsjer på alle bilspill til 360 og Wii. Beklager gutta, dere tapte denne.
 
#71
Spilte en del Gran Turismo på PSP (omtalte det og greier) og jeg er ikke så teit at jeg ikke kjenner igjen en god og nøyaktig kjøremodell når jeg ser den, men jeg er heller ikke så teit at jeg lar meg lure til å bruke masse tid på noe som ikke har noe å by på utover den kjøremodellen. Det er masse digre høl i Gran Turismo hvor det skulle vært en mer engasjerende struktur rundt grunnopplevelsen, og jeg klarer ikke å bli voldsomt oppjaga over at grafikken nå er så-og-så mye bedre og at AI-en ikke er like teit som før, sorry. Hovedopplevelsen i GT5 later til å være at du skal lære deg å bli godt kjent med bilene du kjører for så å tjene opp spenn til å kjøpe nye biler og så gjenta det til du ikke gidder mer, og da velger jeg heller noe som er bedre på å engasjere.
Greit nok. Det du beskrev som hovedopplevelsen er akkurat hva liker. Folk er forskjellige. Det at det spillet er som et oppslagsverk og "showroom" av gamle og nye biler er det som gjør at det skiller seg ut fra mengden med bilspill som har de samme bilene igjen og igjen. I tillegg føles alle bilene helt forskjellig å kjøre.

Når det er sagt, så blir Gran Turismo 5 et helt annet bilspill med et skikkelig ratt. Hvorfor er det så få bilspill som utnytter force feedback bra? Burnout Paradise var helt ubrukelig på force feedback. Hører at nye NFS ikke støtter det engang? Det er som om de glemmer å simulere veigrep i det store å hele i omtrent alle bilspill.

GT5 er det beste bilspillet i verden akkurat nå, hvorfor? Fordi det er på PS3. Bedre online system enn GT5 skal du leite lenge etter, bedre grafikk finnes ikke akkurat nå. Detalj fokuset på spillet er i en klasse for seg selv. Jeg forstår at er mange haters her, og hvis vi ser etter så er dette haterz som er 360 fanbois og Wii babies. Spillet bæsjer på alle bilspill til 360 og Wii. Beklager gutta, dere tapte denne.
Haha, vanskelig å si om du er seriøs.
 
#72
Så det at det finnes noe som er mer realistisk gjør at det ikke er en simulator? Simulator på PC er muligens mer realistiske, men det gjør da ikke GT til noe mindre sim for det? Eller er det en regel for at det kun kan eksistere én simulator om gangen. altså den som er mest realistisk? Resten vil da ikke ha lov til å kalle seg simulatorer?
Det kommer da helt ann på hva du legger i begrepet simulator. Men nei et spill som ikke engang simulerer (for å bruke word of the day) skade på biler er ikke noe jeg setter i den kategorien. Shit, jeg kan holde krigssimulering i hagen min, ikke særlig virkelighetsnært vil jeg tro, men jeg simulerer det fortsatt. Hele jævla sim-uttrykket er egentlig piss, men man har alltid vært enig om at når man bruker det om spill så representerer det en viss grad av "virkelighet", noe GT5 mangler på mange områder.
 
#73
Det kommer da helt ann på hva du legger i begrepet simulator. Men nei et spill som ikke engang simulerer (for å bruke word of the day) skade på biler er ikke noe jeg setter i den kategorien. Shit, jeg kan holde krigssimulering i hagen min, ikke særlig virkelighetsnært vil jeg tro, men jeg simulerer det fortsatt. Hele jævla sim-uttrykket er egentlig piss, men man har alltid vært enig om at når man bruker det om spill så representerer det en viss grad av "virkelighet", noe GT5 mangler på mange områder.
Men det er kjørefysikken som innehar hovedrollen her og det er nettopp det den simulerer. Den er derimot veldig troverdig. Burnout har brukbare skader, men det er ikke et simulator likevel. Noen ting er viktigere enn andre, og hvordan en håndterer bilen vil jeg påstå er på topp her. De andre tingene er mindre viktige detaljer.

GT5 har forresten skader. Kun visuelle nå, men etterhvert kommer det mekaniske skader via en patch (bekreftet).
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#74
Ikke sant, for meg blir det der som å si at et skytespill som simulerer våpen og skyting dritnøyaktig er suverent fordi skytefølelsen er på topp, mens det at spillet ikke har noe du kan skyte på er en mindre viktig detalj. Fatteru?
 
#75
Joa, men nå er det jo ikke sånn at GT5 ikke har baner å kjøre på, eller noen å kjøre mot, noe som ville vært en mer nøyaktig sammenligning. Bilsimulator uten skade på bilene er mer som et realistisk skytespill hvor fienden/dyret ikke får synlig lemlestelse av en pumpehagle på kloss hold, untatt litt synlig blod.
 

Agradula

Ridder Jonatann
Medlem av ledelsen
#76
At dere jævla orker dette. Nå er det på tide å sende alle utlendinga ut hæffra og få jensemann og de andre UT.

Jæla kåmuinst nåreg. Trykk tommel hvis du vil at siv skal ta over makta.
 

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
#77
Ja eni ass

Men sånn bare for å si det vil jeg kalle GT5 en sim, noe jeg har omtalt GT og Forza-serien som i mange år. Grunnen til det er nettopp fordi det på konsoller grovt kan skilles mellom to forskjellige typer kjørespill, de som lar deg kjøre i 300km/t og sladde vellykket på to hjul, også er det de spillene som prøver å simulere en ekte kjørefølelse så godt som mulig. For å gjøre det enkelt kaller jeg derfor Ridge Racer og NFS for arkaderacere, og GT og Forza for simmer. Og mener jeg har mitt på det tørre.

Bare for å nevne det har jeg aldri funnet noen som helst glede i verken GT eller Forza-spillene, noe som forsåvidt er synd men veier opp med å ha spilt heftige mengder Ridge Racer og NFS (Most Wanted, det eide). De realistiske bilspillene blir for tregt og kjedelig, fort fort; om jeg vil kjøre som på ekte kjører jeg bil på ekte (eller, ikke jeg da for jeg har ikke lappen men ja fortsatt!).
 
#78
Ja eni ass

Men sånn bare for å si det vil jeg kalle GT5 en sim, noe jeg har omtalt GT og Forza-serien som i mange år. Grunnen til det er nettopp fordi det på konsoller grovt kan skilles mellom to forskjellige typer kjørespill, de som lar deg kjøre i 300km/t og sladde vellykket på to hjul, også er det de spillene som prøver å simulere en ekte kjørefølelse så godt som mulig. For å gjøre det enkelt kaller jeg derfor Ridge Racer og NFS for arkaderacere, og GT og Forza for simmer. Og mener jeg har mitt på det tørre.

Bare for å nevne det har jeg aldri funnet noen som helst glede i verken GT eller Forza-spillene, noe som forsåvidt er synd men veier opp med å ha spilt heftige mengder Ridge Racer og NFS (Most Wanted, det eide). De realistiske bilspillene blir for tregt og kjedelig, fort fort; om jeg vil kjøre som på ekte kjører jeg bil på ekte (eller, ikke jeg da for jeg har ikke lappen men ja fortsatt!).
Ingenting mot at du foretrekker arkade, og at du har den rare forestillingen om at bilsimulatorer går tregt, men jeg må bare le når jeg hører dette fra folk. Hvorfor spille COD, når du kan melde deg som frivillig til Afghanistan? Sammenligning er akkurat like dum. Det er mulig du tror det er det samme å kjøre bil, som enda ikke har lappen, men jeg forsikrer deg at med mindre du skal kjøre på bane i 250 km/t med en Ferrari Italia 458, så blir det ganske langt fra det samme. Bilsimulatorer prøver hvertfall å simulere følelsen av å gjøre nettopp dette. Desverre vil det nok aldri bli 100% ettersom det skal mye til for at et spill skal la deg føle G-kreftene. I hvertfall ikke i en vanlig stue.
 
#79
Forsåvidt enig med Filip, bare at jeg nøyer meg med en skikkelig sim istedenfor. :riffa:
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#80
Det er mulig du tror det er det samme å kjøre bil, som enda ikke har lappen, men jeg forsikrer deg at med mindre du skal kjøre på bane i 250 km/t med en Ferrari Italia 458, så blir det ganske langt fra det samme. Bilsimulatorer prøver hvertfall å simulere følelsen av å gjøre nettopp dette.
Og her er vi framme ved noe annet vesentlig: Burnout/Ridge Racer/OutRun/Need For Speed er mye bedre på å simulere sånn jeg skulle ønske det var å kjøre bil fort, enn det Gran Turismo er - akkurat slik Codblops simulerer drømmen om å være i krigen og skyte vietnamesere. Det er dette som er bakgrunnen for at folk sier at "da kan jeg like gjerne kjøre bil på ånkli", siden underholdningen man får fra Gran Turismo er såpass mye lavere enn det man får fra f.eks. NFS.