Hva spiller du for tiden?

Så der var Nier rundet... Jeg har forstått det slik at man må runde det fire(!) ganger for å forstå alt, og selv da er det nok ganske komplisert. Jeg likte spillet veldig godt men det frister ikke spesielt mye å ta alt om igjen, og spesielt ikke å farme 4ever for å få de to siste sluttene... Så da får jeg lese "Grimoire Nier" for å få det med meg.
 
Jepp, klærne er fælere enn noensinne. Og hva i all verden gjorde de med Snow? Det er ikke som om han var et prakteksempel på god smak fra før av, men nå ser det ut som om et tog kræsjet i han. Alt er generelt styggere og mer over-designet, noe jeg trodde det skulle et krafttak til for å få til.

Dessuten synes jeg FFX-2 har milevis bedre gameplay enn FFX, men alt annet suger så det er fortsatt FFX>FFX-2. Jeg føler Squeenix har gjentatt seg selv sterkt her.
Ok, godt mulig at Snow har gått på en real motesmell, men det bryr jeg meg virkeliglite om.
Østrogenkjøret i X-2 var definitivt noe av det kleineste jeg har vært borti og holdt ikke ut spillet pga det, så jeg kan tildels være enig i at folka du spiller i et langvarig spill er avgjørende for hvorvidt jeg orker å holde ut i 60+ timer. Nå blir dog X-2 for meg et ekstremeksempel, og ut i fra demoen å dømme ser jeg ingenting som skulle tilsi at det havner i den kategorien.
 
Estetikk er viktig for mange i spill, spesielt denne sjangeren. Jeg snakker ikke bare om klær, men hvordan byer og andre strukturer ser ut, fiendedesignet, menydesign osv... "Teknologisk" sett er grafikken god, men utførelsen får det til å virke som om Nomura inntok litt for mye hvitt pulver da han satte seg ned for å skisse ting ned. Eller min personlige (ikke fullt så seriøse) teori: at han prøver å sabotere FFXIII og XIII-2 så hans eget prosjekt VersusXIII vil virke som seriens Jesus og savior til sammenligning.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Så der var Nier rundet... Jeg har forstått det slik at man må runde det fire(!) ganger for å forstå alt, og selv da er det nok ganske komplisert. Jeg likte spillet veldig godt men det frister ikke spesielt mye å ta alt om igjen, og spesielt ikke å farme 4ever for å få de to siste sluttene... Så da får jeg lese "Grimoire Nier" for å få det med meg.
:eng: Når du starter "på nytt" igjen etter å ha fått den første slutten, starter du på det punktet i spillet hvor du plutselig fikk låst opp nye våpentyper. Jeg har Platinum i Nier og den siste gangen jeg spilte gjennom tok det meg to timer å peise gjennom til slutten. Anbefaler bare å gå for Platinum hvis du klarer å ser på den prosessen som tidtrøyte, og forøvrig tar det ikke så lang tid å skaffe alle våpnene som trengs for å få de siste sluttene. Bruk en guide, så veit du akkurat hva du skal gjøre. Ja, og det anbefales å spille gjennom minst en gang til, siden
det skyggene sier har undertekster sånn at du forstår hva som er greia.

Og forøvrig: Heh.




Mistenker at spillet er bugga, forresten. Som dere kan se har jeg 36/35 unlocks, den siste er en spillbar figur (ninja) som jeg ikke får brukt. Noen som ser hvem de tre siste figurene er, forresten?
Canabalt, Spelunky og Super Meat Boy

PS: Dere veit at det er noen spill som blir bedre av at man spiller dem mens man er beruset? Fant ut i kveld at Super Crate Box ikke er blant dem, gitt.
 
Så du gir grafikken en nier?
Hva er poenget ditt her, at Nier har elendig grafikk?

Yetipants: OK, du overbeviser meg. Og jeg har grindet verre i spill (for et par år siden satt jeg en hel natt med FF7 hvor jeg gikk fram og tilbake i et rom for å møte de veldig sjeldne pottefiendene, egen musikk i øret gjorde det utholdelig), i tillegg til at jeg føler at det kommer til å gi en mer mindblowing opplevelse å erfare det selv i spillet enn å lese en tekst på nettet. Første gjennomgang var ikke så imponerende historiemessig som jeg forventet etter alt skrytet, så jeg antar at flere gjennomganger mer eller mindre er påkrevd.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Det er ikke det at historien i Nier er så fantastisk oppfinnsom eller velfortalt, mer det at jo mer du graver i den, jo mer kommer den grunnleggende ironien fram. Plottet går i all hovedsak ut på et enkelt konsept som er lett å formidle, men som får større tyngde av det du opplever og gjør i spillet. Leste litt av Grimoire-greiene og kom igrunn fram til at okay her har gutta virkelig trådt til og mekka en lang og innvikla bakgrunnshistorie uten at det egentlig har noe å si. Virker som om de missa poenget litt der, egentlig.

Ja, og det er lurt å kopiere det lagrede spillet ditt over på en minnepinne eller noe før du skal ta Ending D hvis du planlegger å fortsette etterpå. =D

E: Og! Hvis du finner ut at du skal gå for Platinum, har jeg et par tips til. For det første er det lurt å kjøpe DLC-pakka (en femtilapp mener jeg å huske) for å kutte drastisk ned på de umenneskelige mengdene grinding som kreves for å oppgradere alle våpnene (i DLC-episodene får du lett tilgang på flere typer rare loot som trengs for å oppgradere), og når du først blir nødt til å grinde setter du vanskelighetsgraden til Hard siden det medfører økt drop-rate. Hvis du skal ta Legendary Gardener-trofeet så er det to ting som gjelder, og det er å bruke guide og for svarte plante frø, vanne, lagre, avslutte spillet og stille klokka fram for så å laste inn igjen. Du kan helt fint bruke flere måneder på det ene trofeet hvis du ikke jukser med klokka.

E2: Skjønner ikke helt de som kritiserer Nier for grafikken. Greit, omgivelsene har ikke akkurat et detaljnivå man forbinder med dagens spill, men lyseffektene er noe av det bedre jeg har sett. Designen på figurene er også rimelig fet, hvis du spør meg.
 
Takk for informasjonen, jeg skal nok få dratt meg gjennom til ending D ja. Får vurdere DLCen! Platinum tviler jeg på at jeg orker, det eneste spillet jeg har orket å skaffe alle 'chievements for er Bayonetta ettersom det handlet mer om å fullføre utfordringer der enn å ha ekstrem tålmodighet. Jeg takler ikke de som går ut på det sistnevnte.

Folk nevner at man burde spille Drakengard i tillegg for å få maksimalt utbytte av historien til NieR, men jeg så raskt på en let's play-greie av det og nei takk, jeg ville heller spist søppel.

E: Jepp, NieR ser kanskje ut som et PS2-spill men det er akkurat dette jeg snakker om, designet er godt. Ting stemmer liksom. Emil V.2 var favorittdesignet mitt.
 
Estetikk er viktig for mange i spill, spesielt denne sjangeren. Jeg snakker ikke bare om klær, men hvordan byer og andre strukturer ser ut, fiendedesignet, menydesign osv... "Teknologisk" sett er grafikken god, men utførelsen får det til å virke som om Nomura inntok litt for mye hvitt pulver da han satte seg ned for å skisse ting ned
Jeg setter pris på ting som går utenom gameplayet selv, men når du spør meg om hvorfor jeg tror 13-2 blir et bedre spill. så er det først og fremst snakket om at gameplayet blir bedre som er viktigst for min del. Historie og persongalleri kan være make-or-break også, men dette vet jeg ingenting om før jeg spiller. Så hvorvidt arkitekturen og fargesammensetningene klør meg på riktig plass kommer på en god tredjeplass i dette tilfellet. Nå er det vel verdt å påpeke at jeg ikke deler din avsky mot hvordan ting ser ut heller, i hvert fall ut fra demoen å dømme. Er ikke ferdig med 13 enda, så vil ikke se noe mer enn det før jeg sitter med spillet i hånda for øvrig.
 

Shinra85

Spillegals effort emo
Yetipants skrev:
:eng: Når du starter "på nytt" igjen etter å ha fått den første slutten, starter du på det punktet i spillet hvor du plutselig fikk låst opp nye våpentyper. Jeg har Platinum i Nier og den siste gangen jeg spilte gjennom tok det meg to timer å peise gjennom til slutten. Anbefaler bare å gå for Platinum hvis du klarer å ser på den prosessen som tidtrøyte, og forøvrig tar det ikke så lang tid å skaffe alle våpnene som trengs for å få de siste sluttene. Bruk en guide, så veit du akkurat hva du skal gjøre. Ja, og det anbefales å spille gjennom minst en gang til, siden * SPOILER *

Og forøvrig: Heh.

Mistenker at spillet er bugga, forresten. Som dere kan se har jeg 36/35 unlocks, den siste er en spillbar figur (ninja) som jeg ikke får brukt. Noen som ser hvem de tre siste figurene er, forresten?* SPOILER *

PS: Dere veit at det er noen spill som blir bedre av at man spiller dem mens man er beruset? Fant ut i kveld at Super Crate Box ikke er blant dem, gitt.
Super Crate Box er så vanvittig glitrende spill, men grisevanskelig. Hater kontrollene, selvom oppdateringen har fiksa en del på de. Er så sugen i spillet, rekorden er type 15 crates eller noe.
 

Shinra85

Spillegals effort emo
Jeg øver meg på mad puns. Denne passa ikke helt, men en dag skal jeg opp til Demake's nivå.
Vel, om det er noen trøst, så fikk du meg til å fnyse i kaffen. Veit ikke hva det sier om meg, men ...
 
I mangel på Xenoblade Chronicles som jeg har hatt lyst på en god stund nå men ikke har råd til, så overkompanserer jeg ved å revisittere Zidane og co i Final Fantasy IX på PSP og forsøker å endelig fullføre Lost Odyssey på X360. Der har jeg akkurat started på disc 3.

PS! Uansett hva folk sier så er Jansen en forferdelig karakter!

...og jeg fullførte selvfølgelig hovedhistorien til Assassin's Creed: Brotherhood før jeg begynte med dette.
 

Tomas

Frå Oslo ellår någe.
Jeg scrubber det opp i SSFIVAE. Tester videoopptakings bare for å få brukt fraps-lisensen min.
 
I mangel på Xenoblade Chronicles som jeg har hatt lyst på en god stund nå men ikke har råd til, så overkompanserer jeg ved å revisittere Zidane og co i Final Fantasy IX på PSP og forsøker å endelig fullføre Lost Odyssey på X360. Der har jeg akkurat started på disc 3.

PS! Uansett hva folk sier så er Jansen en forferdelig karakter!
Jeg liker hel denne (delen av) posten! Jeg var heldig, min bror kjøpte seg Xenoblade men likte det ikke så han lovte meg det når han var full en gang, og vips var det mitt. På Lost Odyssey er jeg helt i starten av Disc 4 nå... Det er et glimrende spill, men siste halvdel av Disc 3 var så pes at jeg bare la det fra meg en stund.
 
Nå har jeg prøvd meg på Q.U.B.E. som da er Portal bare uten all sjarmen og portaler, men fortsatt ganske ålreit. Man er ei dame som ikke heter Chell som våkner opp i et modulært labratorium hvor vegger og sånn kan flytte på seg og det er slett ikke Aperture Science. Uansett har man to hansker og ikke en gunner, men disse to hanskene kan manipulere klosser i labben sånn at man kan heve og senke dem og generelt manipulere omverdenen. Som sagt er det ikke like sjarmerende siden det ikke er noen AIer som maser på en, men estetikken er fin og man føler seg like lur når man løser en pussle som i inspirasjonskilden.
Også artig at dette er det første spillet Indie Fund har finansiert og det tjente tilbake innvesteringa iløpet av fire dager på Steam. Vi får håpe på flere sånne suksesser fra den fronten.
 

Shinra85

Spillegals effort emo
Q. U. B. E. var det første jeg puncha inn på den nye maskina, sånn for å teste Steam og sånn. Bare demoen, da jeg er blakk og gnien. Likte spillet, føltes ikke direkte ut som en dårlig kopi av Portal
 
Ellers da? Kjørte gjennom demoene av The Darkness 2 og Kingdoms of Amalur på 360.
Darkness 2 var veldig mye mer actionete enn enern om det bare ikke er demoen som overdriver. Uansett er man han samme mafiadicken igjen og denne gangen er det en eller annen gammal jøpip som truer med å drepe tanta hans om han ikke gir fra seg mørket. Ikke veldig engasjerende siden ingen bryr seg om tanta, men jaggu varke pew pewinga og nom nominga artig. Det virker som de kan ha bytta ut det lille som var av stealth i orginalen med enda mer bananas blod og gørr og det er forsåvidt helt greit. Få spill som lar en vade inn i hauger av fiender med ei bildør som skjold, en gunner i hver hånd og en tentakkel som river dem i filler mens man gir ordre til ondsinnede små goblins som liker å tisse på offerene sine. Tipper dette blir godsaker. Demo til PC og PS3 kommer neste uke.
Kingdoms of Tisselur virker og veldig lovende. Var ikke helt sikker på hva jeg skulle tro etter diverse trailere, men demoen er mer enn lang nok til at man får et godt inntrykk. Man har en tutorialbit som varer en god halvtime og så får man freeroame i tre kvarter.
Uansett er det mye av det samme som Fable 1 bare med snakkinga og historien til Dragon Age 1 og grafikken og MMO-sensibilitetene til WoW. Det høres kanskje ikke mye kult ut, men utviklerne har fått til en mix som fungerer. Det gjør ingenting orginalt, men alt veldig solid. Coppes skal det ihvertfall. Demo ute på 360 og Origin nå mens PSN får i morra. Legg dog merke til at man får shizzle til fullversjonen og en rustning til Mass Effect 3 av demoen så det lønner seg å teste på samme platform man skal spille på. Når det er sagt gjør det meg ikke no å kjøre gjennom dette en gang til på PC. :p
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Trodde unlocks var knytta opp mot EA-kontoen, slik at man fikk det på den versjonen man skulle spille uansett? Nuvel, jeg veit ikke.

Uansett, tester Kingdoms of Gammal-Erik akkurat nå, og har bare spilt noen minutter men jeg vil bare supplere det Lodin skrev litt:
  • Dæven, dette ser jaggu... greit ut. Overhodet ingenting å slenge gamla i veggen for så langt, men det kan hende at første delen bare er skikkelig mye kjipere enn resten.
  • Det der med "greit" gjelder i aller høyeste grad UI-en også, dessverre. Mest av alt minner det meg om PC-spill fra rundt årtusenskiftet, med lange, stygge, tynne streker og skikkelig enkle effekter som sikkert så kult ut som wallpaper men som bare ser piss ut i spillet. Menyen har noen megadølle sirkeldesign som ruller sakte forbi i bakgrunnen; animasjonen hakker og jeg kan se skjøtene hvor teksturene overlapper. XP-stripa dekker nesten hele skjermen i bredden (antar den faktisk dekker hele hvis du spiller i 4:3), og alt virker veldig... kronglete. For å bruke nytt utstyr må du trykke Start for å gå inn i menyen, så velge "Inventory", så velge "Weapons" (eller "Armor"); velger du våpen får du opp to nye kategorier (primær- og sekundærvåpen), og så får du ei ny liste over stæsjet du kan velge og så trykker du for å bruke det. Det fungerer, men dette er sånn ting var for ti år siden. Helt hårreisende at dette kommer fra EA, som pleier å være hissige på brukervennlighet. Sånn det er kan jeg se for meg at dette blir verre enn Skyrim når jeg får tak i nok stæsj.
  • Introen fortjener også en liten kommentar, nemlig at den var maks stusselig. En slags billig pantomime-recap av noe som ligna veldig på plottet i Ringenes Herre (jeg gadd ikke følge så nøye med), med maks fire-fem folk på skjermen samtidig (noe som er et problem når det som skal utspille seg er et stort slag). Det virker veldig lettvint.
  • Figuren min så ganske bra ut i figurmekkeren, men er drit heslig i spillet. Klumpete føtter uten tær (de er en tekstur), ansiktet er bare en smørje som vagt minner om den ganske søte alveberta jeg snekra istad osv. Det er lite å spore av den utstuderte tegneserielooken til WoW her, gitt.
  • Og. Og! Fy faen, det har allerede vært et par-tre animasjonsglitches. Etter en cutscene sto kjerringa mi og dirra, som om hun veksla mellom to ulike punkter som var henholdsvis like innenfor og like utenfor en collision mesh. Og når jeg svinger sverdet mot noen kasser, er det en bitteliten forsinkelse når jeg treffer, som om fysikkmotoren trenger en liten kunstpause for å få kassene til å revne riktig.
Men ja, forsiktig optimist likevel. Får se hva jeg føler når jeg har spilt meg gjennom.