Jasså, du vil lage spill?

#21
Ikveld skal jeg faktisk lage noe så stay put. Tenker det blir i Game Maker siden jeg har brukt det litt før.

edit: Kule tiles, liker hvordan alt står i stil. Det er en ting med det treverket jeg ikke klarer å sette fingern på... tror det er kontrastene mellom det lysebrune og det mørke, det ser litt unaturlig ut og ser mer ut som noen har hogd inn et mønster der. For alt jeg vet er det nettopp det du går for da.
Men det her blir egentlig bare pirk for å pirke, det ser veldig bra ut.
 

ganon

The Boshy
#22
Har lest om copyright i dag og brukerne på www.scirra.com har diskutert dette en del. slenger med en link hvor man får en del svar:

http://www.scirra.com/forum/permissions-for-game-making_topic45586_page1.html

Å ikke få lov til å bruke karakterer/lyd etc. kan få store følger. Såvidt jeg har forstått så stanset Square Enix dette prosjektet som skulle være gratis å laste ned:


Jeg har kontaktet scirra om bruk av sprites fra tutorialene de har laget og det var ikke noe problem. Så bare å spørre om lov og gi cred hvor det passer seg så kommer man et stykke.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#23
Yess, ganske riktig. Altså, hovedregelen hvis du mekker noe basert på andre folks IP som er ment å være gratis å laste ned, er at i verste fall får du beskjed om å pakke snippesken og finne på noe annet. Hvis du derimot ser for deg at du skal tjene penger på Sonic/Mario-crossoverspillet ditt så er det mulig du får et bryskt søksmål på nakken.

Uansett, det beste er å bruke ting det uttrykkelig står at du har lov til å bruke, eller lage dine egne greier. Og nei, spriterips fra gamle SNES-spill er ikke "copyright h4rDk0r3k177a" så du kan fortsatt få bråk fra Nintendo om du bruker sånne.
 

Lodin

Der Waaaah
#24
Du kan bruke stort sett hva du vil fra andre spill så lenge du ikke tar betalt. Bare se hva MDickie greide.
 

ganon

The Boshy
#25
Bare fordi "alle" gjør det, betyr ikke at det er lov. F.eks. folk som aldri har kjøpt et Mario spill prøver mitt crappy fangame gratis og velger å styre unna Mario i den tro at alle Mario spill er slik. Dette medfører naturlig nok tap for Nintendo. Les hele diskusjonen i linken min så ser du tegninga litt bedre. OM du kommer unna med det, er en annen diskusjon.
 

Lodin

Der Waaaah
#26
Sjekk babbyen som ikke veit hvor stor MDickie er i industrien a. :smugdog:


EiiiiiEEEEEEeeeee YES!
 
Sist redigert:

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#27
Igjen, blir artig å teste det der selv om jeg i utgangspunktet ikke orker IWBTG siden det handler mer om pugging enn å faktisk være god i spillen.

Kan jo reppe litt selv; det tar fryktelig lang tid å mekke grafikk, så det er så langt jeg har kommet. Har dog fått planlagt litt hvordan ting blir, men det kan fort endre seg så vi får se etter hvert.

I litt mer spennende nyheter fikk jeg mekka parallax-scrolling i testbrettet mitt. En grunn til å like Game Maker er at for å få til parallax, så trengte jeg å legge til en enkelt linje på under tredve tegn i koden min. ^^

I andre, ikke fullt så spennende nyheter, har jeg kommet på en måte jeg skal prøve for å få kollisjonsmotoren min til å bli 100% presis. Den skulle i utgangspunktet være det nå, men på grunn av måten GM kjører kode på er den ikke det likevel. Så, nytt forsøk.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#28
Bare oppdaterte førstepost litt med en svært viktig og lærerik illustrasjon, og et par linker som ikke sier så mye MEN et sted må man jo starte. For all del, bidra i tråden hvis dere har noe dere synes er interessant eller nyttig, så slenger jeg det opp.
 

TheNormalGeek

også kalt Anders
#29
Tipser om at steam har fått seg Gamemaker software, så hvis noen er interessert i "lett å lage" spill så er det bare å hoppe på bølgen.

EDIT: Der kan du også kjøpe Iphone Android og Mac utviklerverktøy også hvis du vil hoppe på "App bølgen"
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#30
Og ellers da, hvilke tips har PC Gamer til deg som har lyst til å mekke spill? Joda, bare en kort gjennomgang av flere gode greier rettet mot nybegynnere. Hver programpakke får en kort omtale, i tillegg til at en utvikler som har laget et spill med greiene svarer på noen mer eller mindre nyttige spørsmål. De som omtales er Unity, GameMaker, Adventure Game Studio, RPGMaker ooog Unreal Development Kit. Har aldri testa UDK selv, men det virker på meg som om det er mer programmeringsfokusert enn f.eks. Unity. RPGMaker har jeg heller aldri brukt, men øh To The Moon er jo laget med det og det var jo veldig ålreit på en god del måter. Adventure Game Studio husker jeg fra hine hårde dager, og det later ikke til å ha endra seg spesielt mye siden da. Veldig enkelt, men gubbedre det er også veldig begrenset.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#31
Ohoi, slang opp noen flere linker i førstepost. Markerte dem med grønt for å vise at joda de er nye.
 

Agradula

Ridder Jonatann
Medlem av ledelsen
#32
Det har ikke vært all verdens oppmerksomhet rundt å mekke egne spill på Spillegal, men det går det jo an å gjøre noe med. Tanken bak denne tråden er å gi noen tips om verktøy, programmer og kunnskap som kan være kjekk å ha hvis man vil lage sine egne spill, men ikke vet helt hvor man bør begynne. Skal vi se her:


Fig. 1: Det finnes bare én spillutvikler.

Programmer for å lage spill
Dette er en kort liste over programmer man kan laste ned for å få muligheten til å lage sine egne spill, enten forholdsvis enkelt ved å bruke forhåndslagede funksjoner i programmet, eller ved å programmere sine egne ting. Jeg kommer fortrinnsvis til å skrive om programmer jeg selv har erfaring med, og si litt om hvor enkle eller vanskelige de er å bruke, samt om de passer for nybegynnere eller avanserte brukere. En annen viktig ting er så klart om de koster penger eller er gratis.
  • id Tech 3: Mekk 3D-spill i Quake 3-motoren, hvis du vil det. Gratis, og basisen for alle andre spillmotorer som eksisterer.
Programmer lyd og musikk

Dette er programmer som lar deg mekke lyder og visuelt krimskrams som de aller fleste spill trenger.
  • Bare skaff no Sonic Mayhem eller Front Line Assembly.
  • Winamp 2.95 for å høre hvordan musikken høres ut før du implementerer det i spillet ditt.
Ressurser for å lære seg å bruke disse fine greiene

Dette er en liste over opplæringsartikler, guider, tips og lignende for å lære seg å bruke verktøyene beskrevet ovenfor.
Ressurser for å lære seg spilldesign

Du kan ikke bare slenge sammen det du føler for og få et bra spill, design er et håndverk som også må læres. Du lærer mye av å prøve deg fram, men det kan være greit å få noen tips. Her er en liste over artikler jeg synes er inspirerende, opplysende eller bare interessante.
Så, ja. Kom gjerne med spørsmål, forslag, bidrag, eller hva som helst.

Men hva hvis man har lyst til å lage et spill som ikke er basert på quake 3 moto...
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#33

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#35
Alle programmerte i QBASIC som knerter. Husker jeg lagde et skytespill hvor du måtte skyte et romskip akkurat idet det passerte gjennom siktemiddelet ditt (du kunne ikke bevege det). Hvis du trykka Space akkurat idet romskipet passerte, eksploderte skipet og så var spillet over. Hvis du ikke trykka Space akkurat idet romskipet passerte, eksploderte skipet ikke og så var spillet over.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#37

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#38
Hmmmm

 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#39
Okay.




Rakk ikke å ta bilde av spillet, men her er game over-skjermen:



Tror muligens jeg har klart å lage et spill som er vanskeligere enn Super Hexagon, rekorden min er to sekunder. Spill spillen mitt her. Tenk deg, med litt innsats kan du også få til noe som både er meningsløst og bare såvidt spillbart.
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
#40
Her var det bare clusterfuck av merkelig usammenhengende grafikk. Skjønner ikke hva jeg styrer eller hvordan, eller hva som egentlig skjer.


EDIT, hva faen skjer her?

woot.png