Det har ikke vært all verdens oppmerksomhet rundt å mekke egne spill på Spillegal, men det går det jo an å gjøre noe med. Tanken bak denne tråden er å gi noen tips om verktøy, programmer og kunnskap som kan være kjekk å ha hvis man vil lage sine egne spill, men ikke vet helt hvor man bør begynne. Skal vi se her:
Fig. 1: Det finnes bare én spillutvikler.
Programmer for å lage spill
Dette er en kort liste over programmer man kan laste ned for å få muligheten til å lage sine egne spill, enten forholdsvis enkelt ved å bruke forhåndslagede funksjoner i programmet, eller ved å programmere sine egne ting. Jeg kommer fortrinnsvis til å skrive om programmer jeg selv har erfaring med, og si litt om hvor enkle eller vanskelige de er å bruke, samt om de passer for nybegynnere eller avanserte brukere. En annen viktig ting er så klart om de koster penger eller er gratis.
- id Tech 3: Mekk 3D-spill i Quake 3-motoren, hvis du vil det. Gratis, og basisen for alle andre spillmotorer som eksisterer.
Programmer lyd og musikk
Dette er programmer som lar deg mekke lyder og visuelt krimskrams som de aller fleste spill trenger.
- Bare skaff no Sonic Mayhem eller Front Line Assembly.
- Winamp 2.95 for å høre hvordan musikken høres ut før du implementerer det i spillet ditt.
Ressurser for å lære seg å bruke disse fine greiene
Dette er en liste over opplæringsartikler, guider, tips og lignende for å lære seg å bruke verktøyene beskrevet ovenfor.
Ressurser for å lære seg spilldesign
Du kan ikke bare slenge sammen det du føler for og få et bra spill, design er et håndverk som også må læres. Du lærer mye av å prøve deg fram, men det kan være greit å få noen tips. Her er en liste over artikler jeg synes er inspirerende, opplysende eller bare interessante.
Så, ja. Kom gjerne med spørsmål, forslag, bidrag, eller hva som helst.