Jasså, du vil lage spill?

#61
Men hey, 1) hva er egentlig din beef med meg Shinra85, 2) jeg bygget bare videre på det jeg forstod var etablert mens jeg samtidig er åpen for droppingen av alt, og 3) jeg er sykt intens med sånt, så jeg kan godt droppe ut hvis jeg gjør det uchill! EDIT: Og nå tok jeg det bort. Kan bruke ting fra det hvis det er ønskelig, men det var ikke meningen å overdøve alle, og jeg ser at en så massiv post blir veldig autorativ uansett hva som står i den, og det er ikke min plass å være!

Drømte meg simpelthen plutselig bort.
 

Shinra85

Spillegals effort emo
#62
Null beef, bare synes det var humreverdig og Yetipants sin lille :psyduck: -kommentar beskrev det ganske greit

Digger dedikasjonen, liker ideen. Null beef

Edit: Alyosha må være på soundtracket. Gjerne på rulleteksten
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#64
Veit dere hva jeg skal prøve å få gjort i helga? Mekke et spritesheet til en figur, som funker som en template. Så kan folk pixle inn klær og våpen og dilldall og mekke sine egne sprajts.
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
#65
Jeg er litt mer forsiktig med å hive meg på bølgen. Har gjort det før og det resulterte i at jeg ikke lagde noe som helst likevel. I tillegg har jeg noen andre greier jeg skal progge først før jeg begir meg ut på spill igjen.

Så sånn er det.
 

Shinra85

Spillegals effort emo
#66
Hele greia pirrer meg veldig, men er redd for å binde meg til ting (protip: mye smerte føkker med alt, deriblant hukommelsen din).
Kan se om jeg orker/husker/klarer noe greier med klær og gønns til en spraijt
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
#67
Hey Alyosha, hva med å lage et text adventure istedenfor? På den måten kan folk som forventer masse tekst spille et spill med masse "cutscenes" og de som vil spille et actionspill faktisk få gjøre det.
 
#68
Jeg tror sammarbeid kan fungere mye bedre siden vi kan bygge videre på ting vi har laget, motivere hverandre og utveksle ideér. Også er det den gloriøse følelsen av å se alles verk satt sammen til en helhetlig greie.
 
#69
Hey Alyosha, hva med å lage et text adventure istedenfor? På den måten kan folk som forventer masse tekst spille et spill med masse "cutscenes" og de som vil spille et actionspill faktisk få gjøre det.
Hvis det er bare action sliter jeg med å leve meg inn og bry meg. Hvis det bare er et text adventure forsvinner det helt spesielle som skjer når man virkelig deltar i handlingen. Ta for eksempel Heavy Rain som både har dårligere plott, og er dårligere fortalt enn en gjennomsnittlig episode av en gjennomsnittlig amerikansk krimserie, men som likevel lykkes, i hvert fall for meg, å være like rørende og engasjerende som de beste filmer. Basically, alle mine største spillopplevelser har kombinert enorme mengder historie med action, og derfor er det også typen spill jeg mest liker tanken på å lage selv!
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#71
Med tanke på perspektiv så tenker jeg det er lurest å holde seg til Final Fantasy/Chrono Trigger-perspektivet. Altså, en mellomting mellom ovenfra og forfra, uten perspektivforskyvning. "Perspektivet" i 2D-Zelda-spillene er for eksempel et dårlig utgangspunkt, for det er et nøye beregnet sammensurium av tre-fire ulike perspektiver, avhengig av hvilket spill og hvilken situasjon du er i. Tenk på at figurene er 32x64 piksler, så en vanlig vegg bør også være 32x64. MEN hver tile er 32x32, så en enkelt vegg blir dermed to tiles. Jepp.

Hva slags tiles...? Fantasy-ish, bare gjør det du vil hvis du vil mekke noe. Det går alltids an å gjøre om ting.

Alyosha: Skal vi bli enige om at vi jobber med å få til et spill først, og så en historie etterpå? Det hjelper ikke å ha to timer med cutscenes hvis det ikke er noe spill å hekte det på. Jeg får også si at jeg er veldig fan av spill som klarer å si mye med få ord, noe som er årsaken til at jeg har respekt for slutten i Gears of War. De kunne ha hatt en lang monolog der, men isteden har de en scene på fem sekunder hvor han sjenneralen som hele tida har sagt at Marcus Fenix er en forræder som ikke er til å stole på, heller tar tak i armen hans, drar ham inn i helikopteret, og så ser ham rett i øynene og nikker anerkjennende.
 
#72
Alyosha: Skal vi bli enige om at vi jobber med å få til et spill først, og så en historie etterpå? Det hjelper ikke å ha to timer med cutscenes hvis det ikke er noe spill å hekte det på. Jeg får også si at jeg er veldig fan av spill som klarer å si mye med få ord, noe som er årsaken til at jeg har respekt for slutten i Gears of War. De kunne ha hatt en lang monolog der, men isteden har de en scene på fem sekunder hvor han sjenneralen som hele tida har sagt at Marcus Fenix er en forræder som ikke er til å stole på, heller tar tak i armen hans, drar ham inn i helikopteret, og så ser ham rett i øynene og nikker anerkjennende.
Tror kanskje også det er best å lage spill først! Ville opprinnelig komme med et historiekonsept, og så ble jeg litt revet med fordi det var så gøy å tenke på! Kan selv sette stor pris på spill som får til å si mye med få ord. Jeg liker også Gears of Wars historiefortelling veldig godt! Spesielt det første som med så lite klarer å insinuere en hel verden. Og å jobbe sammen med andre er en mulighet til å gjøre ting som man aldri hadde gjort dem alene, som er spennende, så jeg er med på å være minimalistisk. Kan eventuelt ha mye valgfri informasjon liggende rundt i spillet hvis vi kommer så langt med det. Men regner da med det ikke er noe spesielt jeg kan gjøre på dette stadiet?
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#73
Vel, en ting jeg er keen på å ha med, er setpieces. Tanken er å ha ulike dungeons rundt omkring som skal være milepæler i spillet (få nytt stæsj, treff en viktig figur og få nye egenskaper, sånne ting). Hver dungeon skal ha et tema, og en eller annen "feature" som gjør at spilleren får en ny utfordring. Ingenting som sier at "nei, her skal du IKKE skyte noen" eller noe sånt piss, men en eller annen regelvariasjon som krever at spilleren bruker en annen taktikk. Det går an å tenke på sånt, for eksempel.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#76
Veeeeel. Jeg liker tankegangen din hva angår "dette er realistisk å få til", men... vel, den der "en kjipere variant av Bullet-Time"-ideen er jeg ikke helt med på. Tredve sekunders cooldown for å få ti sekunder hvor du faktisk er i stand til å gjøre noe som helst annet enn å prøve å holde deg i live, det er en jævlig dårlig deal. Trenger ikke prototype det der for å kunne si at det ikke blir noe artig. Selv om tanken bak "setpiece som endelig lar deg skade en fiende som har irritert deg den siste halvtimen" er god, så kjøper jeg ikke helt at det bare tilfeldigvis skal være en intakt demning med en beleilig anrettet self-destruct i en dyrehage. Hva gjør de to tingene relevante overhodet?

Så, vel, over på det jeg faktisk liker (sorry!). Et sted (helst ikke en dyrehage, ok?) hvor det har vært et slag, og en sjel er strandet, det er en ide jeg kan like, et setup med mange muligheter. Jeg tenker automatisk Bioshock eller System Shock 2; en grandios setpiece hvor hele området er et testamente over hva som førte til at vedkommende ble fanget mellom to verdener. Fort Frolic, Hall of Heroes, sånne ting. Det er bare det at... jeg er ikke kjempeglad i greia med å leite opp historiesnutter som bare spilles av. Hva med at du innimellom møter på spøkelset, han sier noen velvalgte ord, og så tryller han fram en encounter som på underfundig vis sier noe om ham? Sånne ting. Så finner du ting som har spesiell betydning for personen, og løser et puzzle som endelig viser ham det han trenger å konfrontere for å reise ned i kølkjelleren/opp i overetasjen. Og så finner han ut at han skal ta deg med seg. Og så blir det bullet hell. Sounds good?

Så, ja, jeg er veldig glad for engasjementet her, det er fett. Hva med å skrive ned kortere ideer, kule ting du kommer på, gjerne narrative elementer som kan oversettes til mekanikker? Jeg er mer en mekanikk-dude enn en story-dude sånn sett, men jeg er glad i mekanikker som har narrative funksjoner. Dette kan bli et bra samspill hvis vi fokuserer litt mer på hva som tjener spillet i første rekke, føler jeg.
 

Agradula

Ridder Jonatann
Medlem av ledelsen
#78
Kan du være så snill å slutte? Folk vil ikke bruke tingene for det er for mye. jævla. tekst.
Ro deg ned. Pust ut.
Tenk gameplay istedetfor historie.
IKKE tenk på dobbelironiske trippelbetydninger om hvorfor pompøsius ikke har spist antifrokost midt på lyse kvantedagen.
/rant slutt
 
#79
Trenger ikke bruke noe av det, jeg synes dette er gøy i seg selv som flere ganger uttrykket, du trenger ikke lese det, og jeg er helt rolig! Dette er hvordan det er i hodet mitt hele tiden, jeg bare skriver alt jeg tenker en stund, og poster det. #verdenerikkesåverstlikevel Så hva med å ikke ha en så ironisk avatar for å kompensere for manglende personlighet osv.

HAN HAR I HVERT FALL EN AVATAR, ALYOSHA, OK??

EDIT: Demokrati! Brofist denne posten hvis jeg bare skal ta med meg alle idéene jeg har hatt i tråden så langt, som jeg selv er veldig fornøyd med og kan prøve å gjøre noe ut av på egenhånd, og så kan dere ha bullet time-Zelda som kjerne, hvis dere har blitt vandt til tanken på noe vis, og noen som ser ut som hovedpersonen jeg foreslo hvis noen allerede har begynt å sprite. Kanskje det er best. Om dere vil. Oooog så kan dere heller rope på meg for bestemte ting hvis dere trenger mine spesifikke evner. For eksempel, hvordan i kaldeste Mars forklarer vi at det er zombiefisker i elvehulen vår??????
 

Shinra85

Spillegals effort emo
#80
Applauderer engasjementet, men som Agra sier; kanskje spillmekanikken i første omgang.

Kan skrive ned ting på eget dokument på maskinen din, evt sette alt annet enn det nødvendigste i spoilertags? Sånn sett kan mange føle at de slipper å vasse igjennom en hel haug med grøt for å finne essensen av det du vil fram til.

F.eks fra teksten du posta over kunne det fint holdt med forklaringen av bullet time-mekanikken, og satt Tusenfryd-greia i spoilertags. Setting, artdirection og historie kan settes på pause fram til man veit litt hva som skal gjøres. Man får tid til de tingene etterhvert.

Skjønner som sagt du er gira, men lag heller en struktur i eget dokument på maskinen din, konstruer og evt dekonstruer det, prøv å få det kokt ned til mindre tekst? Tygg litt mer på det før det spyttes ut igjen, kan fort føles som et ADHD-barn med fri tilgang til Kinder-egg når man leser avsnitt på avsnitt om demninger og dyrehager når ikke noe annet enn "kunne tenke meg et perspektiv ikke ulikt tidligere Zelda-spill" er blitt nevnt

Og igjen; Engasjement og dedikasjon er vel og bra, men ro litt ned. Tetris-budskapet nevnt tidligere var veldig forklarende for hvor man er i prosessen