[PC] Hva IBM og andre PC-kompatible har å by på fremover

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
:eng: Fetthest syntes ikke Arkham Asylum var all that.
 
Jeg føler med han :smugdog:
 

Lodin

Der Waaaah
Siden de siste dealsene stinker coppa jeg Mars: Shitlogs fra dagen før. De har vistnok fiksa kampsystemet fra Game of Thrones og Of Orks and Men så det kan bli kul midd.
Og forøvrig har jeg tjent 0.20 Euro på å selge samlekort jeg hadde to av. :smugdog:
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
:eng: Fetthest syntes ikke Arkham Asylum var all that.
Kampsystemet i Arkham Asylum er noe kjipt tjafs, resten av spillet var bra nok til at jeg fullførte det.

Ellers? I går en gang var Deadlight en deal til omtrent førti kroner, så jeg beit på. Har allerede fått value for the buck, jeg spilte litt over halvparten av spillet før jeg la meg (har igjen slutten av del to og hele del tre). Ble litt overraska, for spesielt Eurogamer kritiserte det for å være sabla kort (de sa to timer); aner ikke om jeg bare er ræva (tipper nei, det har vært presis to steder jeg har stått fast i noen få minutter og ellers smooth sailing), men jeg har spilt i snart fire timer og er som sagt litt over halvveis. Uansett: Dette er da et spill som ser veeeeldig likt ut som Shadow Complex, men som dropper Metroidvania-opplegget for mer streit Prince of Persia-utforsking, -akrobatikk og slåssing. Så, en grei oppsummering er Prince of Persia (det som kom ut for tjue år siden) i Seattle i 1986 ja og så er det så klart zombie apocalypse. Du spiller som den påkrevde overlevende familiefaren som er villig til å risikere alt for å berge kjerring og unge, komplett med meningstomme flashbacks og oppstylta dialog og historie (utviklerne er spanske, og det merkes). Likevel har ikke heseblesende men seig plattformaction, fysikkpuzzles og strategisk action-gameplay gått av moten ennå, og spillet veksler fint mellom utforsking, lett puzzling, rene traversal-biter (det er til og med en homage til Canabalt på et tidspunkt), og enkelte kamper hvor du i mange tilfeller kan bruke feller eller taktikk for å knerte zombiene (som heter "shadows" av en eller annen grunn), eller bare skippe kampene fullstendig. Gameplayet er 2D, men spillet har utsøkt 3D-grafikk (Unreal Engine) med flott dybde i bakgrunnene som gir en god stemning, og selv om puzzle- og traversal-bitene ikke akkurat er revolusjonerende, er det solide saker med få irritasjonsmomenter og et par smarte setpieces.

Så, ikke noe Metroidvania-opplegg overhodet, men samme kule stemninga som i gamle Prince of Persia. Bare overse historiebitene siden de suger. Vel verdt førti kroner.

Edit: Neste Community Choice er mellom Monaco, Natural Selection 2 og Fez. Uansett hva som vinner er det verdt å plukke med seg (jeg stemte Monaco, faen må få skrevet noe om det spillet snart, det er helt briljant).
 

Novastrum

Feminist-elitist
Fikk med meg deadlighht for 3€ i går jeg og, det er vel nærmere 24 kroner? Blir å teste i kveld.
 
Deadlight taper seg ekstremt i siste third act av spillet. Satt igjen med en bitter smak i munnen. Som å se en veddeløpshest tryne fem meter fra mållinja.

Men jeg runda det på 360, SÅ HVA VET VEL JEG
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Fikk med meg deadlighht for 3€ i går jeg og, det er vel nærmere 24 kroner? Blir å teste i kveld.
Sorry, jeg gadd ikke sjekke kursen og dro på litt for å ikke underdrive.

theger: Kjipern, kjipern. Likevel, føler jeg har fått smell for hjorten allerede, så jeg kommer nok til å fullføre det.

Men ja, Kerbal Space Program, yay or nay? Jeg har jo sett fanvideos og -posts, men... er det noe artig? Reddit-innlegg (hold kjeft, Lodin) peker jo mot at det er det, men jeg veit ikke. Uansett: Fra oppskytningsrampa til månen (som tydeligvis heter Mun i spillet) på 13 sekunder. Det innebærer en hastighet på litt over 1000 kilometer i... sekundet. Vil ikke være om bord på det skipet. :psyduck:

Edit: Ja, og en liten personlig anbefaling helt på tampen: Jeg så det var et valg i Community Choice (ble så klart ikke valgt), så det kan jo hende det dukker opp igjen, og da snakker jeg så klart om Mark of the Ninja. 2D-stealth av ypperste merke, plukk det opp til en hyggelig pris om du får sjansen. 50% rabatt nå, og det kan jo bli billigere seinere.
 
Stemmer i for Mark of the Ninja. Et spill som gjør stealth mye bedre enn nesten alt der ute (nesten, Thief går utenom), og som atpåtil er i 2D. Stealth i 2D. Tygg på den. Man skulle ikke tro det gikk an, men hei, her er vi.
 

Kleevah

Livsfarlig amatør
Men ja, Kerbal Space Program, yay or nay?
Jeg er storfan av Kerbal, men det er helt klart ikke for alle. Vanskelighetskurva fra he-he-raketter-er-moro til romstasjoner, docking og månelanding er rimelig bratt og krever en god del tidsinvestering. Du kan jo fortsatt ha det mye moro med bare å konstruere og launche wacky shit, men da går man glipp av en ganske stor del av spillets muligheter imho. Det ligger en demo på steam hvertfall, så det kan nok være lurt å leke litt med den litt før man eventuelt copper.
 

Lodin

Der Waaaah
Jeg syns det var gøy mens det var gratis alfa og jeg bare mekka trololo-raketter. Så med en gang jeg faktisk prøvde å få til no som å komme utafor jordas atmosfære ble det bare frustrerende. Føles vel litt som Surgeon Sim og jeg har bare plass til et rægespill av gangen.
 
Slik burde handlelista di se ut idag, om du bryr deg om spill:

Max Payne 3 (den flyplasscenen)
Dust: An Elysian Tail (ultrapent med en dypere historie enn den gjengse norske roman)
Dishonored (Bioshock+Half Life 2+Thief, amirite?)
Castle Crashers (morsommere co-op finnes ikke)
Mirror's Edge (et av de freshe førstepersonsspillopplevelsene alle burde vært gjennom)
KOTOR 2 (Det eneste Star Wars-spillet som eier)

Den nette prisen du må betale: 270 spenn.

Jeg mener, COME ON
 
Ble i alle fall Dishonored på meg.
 
Jeg trenger en PC.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Hmm. Så, det var slutten på Deadlight, ja. Skjønte plutselig hvorfor det skulle være så kort, tredje del var unnagjort på en halvtime eller så. Skjønte ikke helt hva theger sikta til med at det tryna skikkelig på slutten, det var en teit sekvens hvor jeg MÅTTE gjøre en serie med ting helt riktig men ellers var det bare å trille i mål. Eller, slutten av historien falt pladask, men det var jeg igrunn forberedt på.

Nå: Kerbal Space Program.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Historien er ikke en del av spillet, da.
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
I would give Drakengard a 8 out of 10. Story is more important than gameplay anymore anyways. Also, Deadly Premonition had WORSE gameplay and it was a 10/10 video game. Gameplay really has never mattered. If Drakengard was released now it would literally be a bestseller because of it's story and how story has become so important in this medium that honestly. Gameplay has kinda stopped advancing and story has far surpassed it this gen.

Besides, there is no point in playing a video game without a story, none whatsoever.

Minecraft is mostly a crap game with the only real plus being able to build things. Honestly, it is better used as a design tool than it is a actual video game.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Vel, for å utdype litt, så gir jeg blanke faen i om historien i et spill er ræva (dette gjelder godt over nitti prosent av alle spillene jeg har spilt) så lenge selve spillet er artig. Mistenker at dette er en av grunnene til at jeg ikke er storfan av Uncharted og lignende greier som bruker historien som krykke. Hvis spillet byr på en ålreit historie som knyttes bra sammen med spillopplevelsen, og ikke bare slenger inn noen filmklipp innimellom for å "drive handlingen videre", da er jeg fort med. Akkurat i Deadlight er historien bare noe som dukker opp med ujevne mellomrom, og den er så hysterisk ræva at jeg konsentrerer meg mer om å legge merke til når skuespillerne sliter med å framføre de haltende replikkene på en overbevisende måte enn om hva som faktisk sies. Jeg kunne sagt en del om at selv om det gjøres et poeng ut av at dette er i 1986 og at det er flere historietråder som dukker opp underveis, så har ikke tidfestingen en pøkk å si, og ingen av trådene plukkes opp igjen før spillet er over, men jeg velger heller å fokusere på at spillet er ganske ålreit å spille gjennom. Historiemessig tryna ikke Deadlight på målstreken, men i startgropa.

PS: Den Thinaran siterte burde heller se filmer eller lese bøker.
 
Historien er ikke en del av spillet, da.
Jeg er nok 55-45 narratologi vs ludologi (leser bøker og ser filmer gjør jeg óg). Det er en rekke populære og historiedrevne spill opp gjennom åra som ikke har all verdens spillmekanikker/systemer: Ocarina of Time, Bioshock, Assassin's Creed f.eks.

Når det er sagt, spiller jeg ikke Super Mario for storyens skyld.
 

Novastrum

Feminist-elitist
Ocarina of time, for historiens/narrativets skyld? Nå har jeg aldri...
Skal forøvrig mye til før jeg klarer å få meg meg historie i spill, tror det har noe med at jeg har sånn ca 99,6% ludofokus.