2D-plattformspill...

#21
SITAT(Gekko @ 07.05.2006, 19.57) 865
Så du liker å gå på en sti bedre enn å utforske, eller liker du bare gamle super mario bros uten noen spesielle grunner?
For meg høres begge deler ikke helt rett ut, men hvis alternativ 1 var det du mente, er det ikke mer å diskutere, men hvis du mente alternativ 2, må du nok utdype mer.
[/b]
Oisann. Jeg tror du misforstår litt. Jeg liker ikke de gamle spillene bedre. Ikke i det hele tatt. Super Mario 64 er faktisk ett av mine topp-ti favorittspill. Jeg sier bare at spillfølelsen ikke er den samme. Og ja, jeg liker utforskingen bedre. Men hva jeg prøvte å si er at spillet allikevel føles veldig ulikt, at det nesten kun er kosmetiske likheter (Mario og de kjente fiendene hans, klossene man hopper under i lufta og slikt), for gameplayet er egentlig veldig annerledes. Men igjen, jeg liker forandringene som er gjort.
 
#23
Supert! :D

Ellers vil jeg benytte anledningen til å anbefale Heart of Darkness. De av oss som liker Flashback og Another World kommer nok til å digge dette og. Spillet har samme type trial and error-fylt oppgaveløsning. Altså hvor oppgavene i spillet har en bestemt løsning som du må streve litt for å få til. Plattformelementene er også like radikale og stilige. Om noen har det vil jeg gjerne kjøpe. :p
 
D

Deleted member 91

Gjest
#24
Off-topic: Er jeg den eneste som foretrekker mer lineære spill, framfor dem der du får et helt åpent område å leke loco i? Jeg sier ikke at 2D-spill er er bedre enn 3D, ei at jeg liker å leies gjennom alt jeg spiller, men jeg har lett for å gi opp eller gå lei når jeg har et stort åpent areal hvor jeg ikke har noen formening om hvor jeg skal gå for å komme videre. Går du en vei og finner ut at det er riktig retning for å komme videre kommer du til å irritere deg grønn over at det kanskje var noen hemmeligheter du gikk glipp av i den andre retningen, for eksempel. Jeg har vanskeligheter for å tro det bare er jeg som er under den oppfatningen? Litt mer on-topic: New Super Mario Bros. topper min DS-ønskeliste for tiden også. :) Og jeg har ikke engang noe særskilt forhold til de gamle Mario-spillene (bortsett fra det første på Game Boy)!
 
#25
SITAT(Nicholas @ 07.05.2006, 20.34) 901
Går du en vei og finner ut at det er riktig retning for å komme videre kommer du til å irritere deg grønn over at det kanskje var noen hemmeligheter du gikk glipp av i den andre retningen, for eksempel.
[/b]
Hoho. Slik har jeg det og. Så hver gang jeg har alternative ruter, går jeg ca halvveis i hver av dem for å finne ut hvilken vei som er den rette, slik at jeg deretter kan gå den "galne" veien for å finne alle hemmelighetene som måtte være der. Tar ufattelig mye lengre tid å spille slik. :p
 
D

Deleted member 91

Gjest
#26
Ja, samme regla her i hus. Hver gang jeg leser noe hvor folk refererer til det som godt spilldesign, dør en liten del av sjelen min.
 
#27
SITAT(Alex @ 07.05.2006, 20.22) 891
Ellers vil jeg benytte anledningen til å anbefale Heart of Darkness. De av oss som liker Flashback og Another World kommer nok til å digge dette og. Spillet har samme type trial and error-fylt oppgaveløsning. Altså hvor oppgavene i spillet har en bestemt løsning som du må streve litt for å få til. Plattformelementene er også like radikale og stilige. Om noen har det vil jeg gjerne kjøpe. :p
[/b]
Rota gjennom den gamle samlinga mi, jeg hadde det faktisk, men ga det til lillebroren min. Hvis prisen er rett får jeg vurdere å persuade det tilbake :laugh: Det eneste problemet jeg hadde med Heart of Darkness ver at spillet ble altfor kort. Det var trist å plutselig være på siste boss.

SITAT
Går du en vei og finner ut at det er riktig retning for å komme videre kommer du til å irritere deg grønn over at det kanskje var noen hemmeligheter du gikk glipp av i den andre retningen, for eksempel. [/b]
I de gamle supermariospillene var det jo bare noen mynter, tre ekstraliv eller en froskedrakt man kunne glippe.

Et unntak jeg kan tenke meg her og det er Kirby Superstar til SNES. I dette spillet kunne du bare spille igjennom brettene på nytt med de draktene du hadde funnet og så løse de små gåtene for å få alle skattekistene med de fine samlegjenstandene for å få 100% på ALT (Lurer på om det bare var den delen der du startet i en gruve)

Husker forresten også en helt genial platformer i sjangeren Flashback o.s.v, men husker ikke navnet :( Man starter som en mann i gul drakt hengende i en fallskjerm fra et styrta fly (hadde bare demo) Man måtte bruke kniven for å skjære seg ned. Deretter var det kniv og halgekamp mot en rekke slanger og dinosaurer og utforsking av templer og greier. Godt og vanskelig spill, hvis du skjønner hvilket jeg snakker om, vennligst legg ved navnet på det...

-Edit, husker at man også skulle hjelpe en huleboerdame litt ut i spillet.
 
#29
Pandemonium 1 og 2 [PSX/N-Gage], Lomax [PSX/PC] og Klonoa: Door to Phantomile[PSX] er 4 spill jeg vil anbefale. Alle spilla har hatt meg sittende timer forran tv-skjermen, til tider ganske frustrert over hvor vanskelig det skal være.

SITAT(Alex @ 07.05.2006, 22.39) 903
Hoho. Slik har jeg det og. Så hver gang jeg har alternative ruter, går jeg ca halvveis i hver av dem for å finne ut hvilken vei som er den rette, slik at jeg deretter kan gå den "galne" veien for å finne alle hemmelighetene som måtte være der. Tar ufattelig mye lengre tid å spille slik. :p
[/b]
Da er vi tre :p
 
#30
SITAT(Tobias @ 07.05.2006, 19.15) 811
jeg har også svært gode minner fra det første Rayman spillet, som var et av de første spillene jeg hadde.
jeg husker jeg hadde samla opp over 50 ekstra liv, og prøvde meg på Mr. Stone, eller "Steinkjempen" som han het den gang. tror jeg klarte å ta han når jeg hadde 4 liv eller noe igjen :)

Spillene var bedre før i tiden ^_^
[/b]
Avataren din minner meg om en av de beste spillopplevelsene jeg hadde i min tid.
Nemlig Little Big Adventure 1 & 2.
En oppfølger til konsoll hadde vært killer og mer hva jeg tør å håpe på.
 
#31
SITAT(Lv2RedSlime @ 08.05.2006, 05.04) 1097
Husker forresten også en helt genial platformer i sjangeren Flashback o.s.v, men husker ikke navnet :( Man starter som en mann i gul drakt hengende i en fallskjerm fra et styrta fly (hadde bare demo) Man måtte bruke kniven for å skjære seg ned. Deretter var det kniv og halgekamp mot en rekke slanger og dinosaurer og utforsking av templer og greier. Godt og vanskelig spill, hvis du skjønner hvilket jeg snakker om, vennligst legg ved navnet på det...

-Edit, husker at man også skulle hjelpe en huleboerdame litt ut i spillet.
[/b]
Noen som kan hjelpe meg å drive opp dette spillet? Jeg har så lyst til å spille det igjen. Det var til Pc og jeg er ikke helt sikker på om drakta til hovedkaren var gul, men jeg husker at man måtte hjelpe huleboerdama over en elv og redde henne fra flyveøgler. Husker også at det var mye svømming og dykking i templene og at igler fulgte etter deg... :(
 
#32
SITAT(DiRTY D @ 09.05.2006, 00.19) 1631
Avataren din minner meg om en av de beste spillopplevelsene jeg hadde i min tid.
Nemlig Little Big Adventure 1 & 2.
En oppfølger til konsoll hadde vært killer og mer hva jeg tør å håpe på.
[/b]
Ikke rart det minner deg om det, når det faktisk er Twinsen fra LBA.
det er flere en deg som har håpet på en treer, men det kommer nok ikke til å skje.

Er det noen som har hørt om LBA X? (er ikke sikker på navnet)
 

Lodin

Der Waaaah
#33
Senest for noen måneder siden så jeg noen skisser for en oppfølger så det jobbes litt. Husker jeg rett mangler de foreløpig en utgiver og shopper tittelen omkring litt. Godt mulig det skjer noe etter E3.
 
#34
Ai, dere nevner alle utmerkede spill. LBA 2 stod for en av mine beste spillopplevelser da jeg var litt yngre, faktisk.

Og for ikke å snakke om Heart of Darkness og Oddworld: Abe's Odyssey som begge var utmerkede spill. Noen som har prøvd The Neverhood? Det kan vel kvalifiseres som et 2D-spill.

EDIT: Klassifiseres. :p
 
#35
SITAT(Alex @ 07.05.2006, 22.22) 891
Supert! :D

Ellers vil jeg benytte anledningen til å anbefale Heart of Darkness. De av oss som liker Flashback og Another World kommer nok til å digge dette og. Spillet har samme type trial and error-fylt oppgaveløsning. Altså hvor oppgavene i spillet har en bestemt løsning som du må streve litt for å få til. Plattformelementene er også like radikale og stilige. Om noen har det vil jeg gjerne kjøpe. :p
[/b]
Aldri spilt Flashback eller Another World, men husker at jeg spilte det spillet mye i mine gamle PSX dager, ahh...så gøy det var :$
Fikk dessverre aldri rundet det =/. Kom halveis gjennom disc 2.

Eneste jeg husker var at det var en gutt som skulle gå å banke en bæd-guy fordi han hadde kidnappet hunden hans. Også husker jeg også at begynnelsen av spillet var jævla vanskelig. Masse sånne skyggeaper som hoppet på deg : D

Jeg har det her i skuffen min, men jeg var veldig uryddig av meg selv på den tiden så jeg antar at boksen er halvknust og at Cd'en er full av riper, ellers har de det til salgs her på Gameshop. Svensk (EDIT: Dansk mener jeg >_<) side og spillet koster 299 så du risikerer nok toll =/
 
#37
Out of this World, ikke Outerworld. ;)

Yetipants skrev at det er fordi det ikke selger at disse og adventure spill ikke kommer ut. Vel, jeg tror det er en blanding av at det ikke selger og fordi det er ingen som prøver. Jeg tror markedet er stort nok, bare man gir det en sjanse. I dag er FPS kanskje den aller største sjangeren, men det finnes noen som ikke liker disse i det hele tatt (blant annet meg). Vi er nok i mindretall, men vi kunne faktisk tenkt meg noe annet. Jeg er lei av å vente på gode adventurespill, lei av å spille lavbudsjett eventyrspill som aldri blir så gode som Lucasarts eller Sierra spillene. Jeg synes det er på tide at noen med litt "guts" plukker opp sjangeren og gjenoppliver den.

Det sammer gjelder 2D plattformere, og i særs typen Flashback/Another World/Heart of Darkness.

2D døde desverre på grunn av 3D, men jeg tror nok begge kunne vært like levedyktige - hadde det bare vært noen som hadde turt.

Jeg tror om 2D hadde blitt plukket opp igjen, så ville vi fått et langt større spekter av spillsjangere.
 
#38
Hva vi faktisk kan gjøre er å vise vårt engasjement ved å plukke opp de stakkars adventure-spilla som fremdeles blir publisert. Hold øynene oppe for Broken Sword 4 fra Revolution Studios. Om spillet blir hyperpopulært skal du ikke se bort ifra at flere vil ri samme bølge.
 
#39
Tror det nyeste platformspillet jeg har spilt er Duke Nukem-Manhattan Project, selv om det var laget i 3d var det jo et elskelig gjensyn med Duke fra siden...Håper det kommer fler spill av denne typen, gjerne også litt mer problemløsningsorientert...
 

Lodin

Der Waaaah
#40
er fortsatt i produksjon da. Problemet er bare at fyren som står for det, Garry er den samme som står bak Garry's Mod til HL2 og akkurat nå virker det som han har mer fokus på det. :(